hai meiden…
sinds gisteren kreeg floris ineens vlekjes nee ik kan het beter omschijven als bloedrode punten op zijn hoofd.
toen ik hem uit bed haalde gisterochtend was het er maar 1 bij zijn oor ,later op de dag kwamen er twee bij op zijn wang en bij zijn andere oor en sinds vanochtend heeft er weer 3 bij ,nu tussen de haren.
ze zijn heel klein en rond (geen bultjes) en echt vuurrood.
wat kan dit zijn? :think: hij is wel anders dan anders nu.lachen kan er even niet vanaf lijkt het wel hij is heel serieus :eh:
gaan we hier de eerste kinderziekte verwachten ? en zo ja welke en wat kan ik er aan doen?
Ik heb echt geen idee eerlijk gezegd… Misschien toch even ha bellen?
Beterschap in ieder geval! :hug:
zijn ze wegdrukbaar?
de assistente van de huisarts vroeg me dat ook en het antwoord is nee.
we moeten om 10.00 met floris bij de huisarts zijn.ze willen hersenvliesontsteking uitsluiten :shifty:
Oei das minder :shock:
Hopelijk is het iets anders en valt het allemaal mee :hug:
Ben je nog niet terug? :?
Ik hoop echt voor jullie dat het geen hersenvliesontsteking is, hopelijk kom je gauw een update posten en is het loos alarm.
godzijdank geen hersenvliesontsteking ,maar wat het nu wel is snapt de dokter ook niet eigelijk ondertussen zijn er weer twee rode plekjes bij gekomen.
ze zijn dus wel weg te drukken…ik had het niet goed gedaan of te langzaam.
het kon een beginnende kinderziekte zijn.het kan een alergie zijn ,dus zeg het maar.hij is er niet ziek van (nog niet)
de plekjes hebben zich nu over de rest van zijn lichaam uitgebreid:
hoofd,gezicht,oortjes,lies,vinger.
iemand een idee?
gelukkig geen hersenvliesontsteking.
ehmmmm wat is het wel… foto? :think:
Pff gelukkig i.e.g. geen hersenvliesontsteking :shifty:
Maar idd, heb je misschien een foto? Ik zou het zo ook niet weten. Heeft hij pas koorts gehad misschien?
momentje ik zal er een foto van maken…
floris ziek geweest ?nee
dit is er een…mennnn wat lastig om er een foto van te maken als meneer niet mee wil werken.
Zitten er nog geen blaasjes op de eerste plekjes? Bij Sem begon de waterpokken namelijk met 3 kleine rode plekjes in zijn luier, s’avonds waren er al meer en zaten er op de eerste plekjes hele kleine blaasjes.
@Kes wrote:
Zitten er nog geen blaasjes op de eerste plekjes? Bij Sem begon de waterpokken namelijk met 3 kleine rode plekjes in zijn luier, s’avonds waren er al meer en zaten er op de eerste plekjes hele kleine blaasjes.
nee zijn qua uiterlijk niets verandert na gisteren.die ene in zijn lies daartegen van vanmorgen lijkt het er wel op dat er wat pussigs in zit.
hij heeft nu ook iets verhoging 37,6 normaal heeft hij 36,8.ik merkte het doordat hij erg jengelig werd en geen fles wou…op zich is dat niet zo vreemd want hij doet al dagen moeilijk over de fles.straks als hij weer uit bed komt zal ik hem nog eens tempen.
Bij Sem waren de waterpokken vaak ook wat pussig/gelig hoor :think: Vooral de korstjes.
En die eetlust was bij hem ook al dagen tevoren ver te zoeken…
Dus wie weet, hou de plekjes maar in de gaten, zou me niks verbazen als het toch de waterpokken zijn.
ik zat net te googlen op waterpokken en kwam deze foto tegen…
deze vlekjes lijken er wel verdacht veel op maar dan nog zonder het vocht.zouden het dan toch waterpokken zijn? :think:
floris tja ik weet het nog steeds niet hoor :shifty: .ik weet gewoon niet wat het is en dat vind ik gewoon niet fijn om dat even zachtjes uit te drukken hij is de hele dag zo vervelend geweest niet normaal zeg constand huilen, aandacht willen,bij mama willen zijn.
er zijn 2 bultjes bijgekomen nu op de rug .ze veranderen niet en blijven gewoon vuurrood .ik heb er een naar gevoel bij .onderbuikgevoel of zo ?
de tandjes plagen hem ook enorm dus dat helpt ook niet bepaald mee
vanmiddag had hij lichte verhoging 37,7 terwijl hij normaal 36,8 heeft.
je zou denken als het bv krentebaard of waterpokken zijn dat de bultjes dan veranderen? er moet dan toch vocht inkomen?
morgen maar even kijken hoe het dan is en als ik het niet vertrouw sta ik zo weer op de stoep bij de huisarts :snooty:
nou floris heeft er weer 4 bijgekregen…ik snap er echt geen zak meer van als het idd waterpokken zijn dan hadden de eerste bultjes nu toch allang blaasjes moeten hebben? ik kan nergens vinden hoelang het duurt voor een bultje een blaasje word,ja er staat een tijdje later,maar wat is een tijdje later?
de 5de ziekte kunnen we ook uitsluiten en roodvonk ook…dat ziet er nml anders uit dan de bultjes die floris heeft.
ik zit nu te denken aan een alergie,maar tjee waar is hij dan alergisch voor? aangezien er per dag bultjes bijkomen zou het iets moeten zijn wat hij dagelijks eet of drinkt zou je denken?
waar komen we dan op uit:
melk (nutrilon)
bambix
fruithapje
warme hap
koekje (bambixkoekje) 1 stuk
carvaevitan heel klein beetje voor door het water.
dit is ales wat hij op een dag krijgt…
huisdieren:
hond …altijd al gehad
kat …altijd al gehad
cavia’s… een paar weken geleden gekregen.als het de cávia’s zouden zijn dan had hij toch eerder last moeten hebben neem ik aan?
verder is hij wat anders dan anders…hij lacht bijna niet meer,.is erg moe .jengelig ,zeurderig.
het lijkt wel alsof mensen tegenwoordig zelf als arts moeten fungeren zeg waardeloos.
tips en adviezen zijn heel erg welkom.ik weet het gewoon niet meer.het kan zoveel zijn.
Volgens mij kunnen ze de waterpokken ook hebben zonder de blaasjes… Heb even gegoogled voor je en kwam dit tegen…
Ik heb ook nog ergens foto’s van een paar weken terug van Sem, zal even zoeken voor je.
Vraagbaak kinderarts - Archief
Rode bultjes zonder blaasjes – bijwerking BMR of tóch waterpokken? (15 mnd)
5 november 2002
Mijn zoon van 15 maanden heeft drie weken geleden zijn BMR inenting gehad. Zestien dagen na de injectie verschenen er bultjes op zijn romp, op zijn nek, achter de oren, in het gezicht, onder de oksels, en in de knieholten.
Aangezien een kleine tweeëneenhalve week daarvoor de waterpokken waren uitgebroken op het kinderdagverblijf, was mijn eerste reactie: dit zijn waterpokken. De vochtblaasjes bleven echter uit, en de vele bultjes op zijn lichaam trokken na een viertal dagen weg. Van de grotere bultjes bleef een licht paars vlekje over.
Mijn vraag is: kunnen dit toch de waterpokken zijn geweest, of was het een bijwerking van de BMR-prik? Er was mij verteld dat de BMR-prik een lichte huid-uitslag kon opleveren. Dat is toch wat anders dan wat ik zag.
Chanthal Huijsers-van Deursen, Ridderkerk
Antwoord
Wij denken dat dit waterpokken waren, in een lichte variant, zonder bultjes en blaasjes. Hieronder zullen we uitleggen hoe we tot die conclusie gekomen zijn.
BMR-vaccinatie
De BMR-vaccinatie kan één of meer van de volgende verschijnselen tot gevolg hebben:
een oppervlakkige – meestal lichtrode – huiduitslag;
temperatuur-verhoging;
zwelling en lichte verkleuring van de vaccinatie-plek.
Deze verschijnselen treden meestal op na ruim een week (8 tot 10 dagen), maar soms ook eerder (minimaal 5 dagen) of later (maximaal 14 dagen). Zestien dagen lijkt ons dus wel erg onwaarschijnlijk.
Waterpokken
De symptomen die u beschrijft – met bultjes op de romp, in de nek, achter de oren, in het gezicht, onder de oksels en in de knieholten – lijken ons meer passen bij waterpokken. Vooral ook omdat er tweeëneenhalve week tevoren waterpokkencontact op het kinderdagverblijf was.
Waterpokken zijn erg besmettelijk en worden via de lucht overdragen. Als er een kind op het kinderdagverblijf besmet is met waterpokken, betekent dat dus dat alle anderen kinderen grote kans lopen om ook waterpokken te krijgen. Vervolgens duurt het meestal twee tot drie weken tot de waterpokken daadwerkelijk zichtbaar worden (de zogenaamde incubatietijd).
Is er inderdaad sprake van waterpokken, dan verschijnen er eerst rode vlekjes, die later overgaan in bultjes en blaasjes. Vaak treedt daarbij ook koorts en algemene malaise op.
De feitelijke verschijnselen kunnen echter van kind tot kind vrij sterk verschillen. Zo kunnen sommige kinderen erg ziek worden, wat soms twee weken of langer kan duren. Er zijn echter ook kinderen die waterpokken in zeer lichte mate zonder veel bultjes en blaasjes doormaken.
Ik zie alleen wel dat je zwanger bent, zou daarom even informeren bij een VK of gyn waar je loopt of dit verder geen kwaad kan. Heb je zelf vroeger al waterpokken gehad?
Bij Sem waren er trouwens ook behoorlijk wat pokken, maar heel veel zijn alleen vlekjes gebleven zonder blaasje en verdwenen na een paar dagen weer. De meeste die je op deze foto’s ziet kwamen pas na een dag of 2 blaasjes op, vaak niet eens zichtbaar maar dan zaten er na een nachtje ineens kleine korstjes op.
In zijn luier, bij zijn oren en tussen zijn haar zaten een paar hele groten waar dus ook echt duidelijk een blaasje op zat. Hij had er trouwens ook in zijn mond, dat kan dus ook nog…
Heb hier 2 foto’s, zijn een dag of 4-5 na de uitbraak genomen, sommigen waren alweer bijna weg, de rest was aan het indrogen…
Zijn het niet gewoon muggenbultjes?
Bij onze kinderen zijn dat als ze klein zijn ook vuurrode kleine bultjes namelijk. En het zoontje van mijn collega heeft ooit eens muggenbultjes gehad en dat werden galbulten. Zag er ook niet echt lekker uit.
Beterschap in ieder geval!
Groetjes,
Heleen