Op welke leeftijd...

ben je begonnen met “Sinterklaas” te introduceren bij je kind(jes) met cadeautjes en het vertellen van het verhaal??



In eerste instantie wilde ik er dit jaar nog niet zoveel aandacht aanbesteden, wel als zij het er over heeft uitleggen wie hij is, waar hij woont en wie zijn hulpjes zijn, maar het liedjes zingen en schoentje zetten, ik vind haar nog wat aan de jonge kant én zij heeft geen ‘oudere’ broer of zus die gelooft er dus nu al druk mee is.



Hoe en wanneer zijn jullie begonnen met je kind(jes) ?

Wij doen dit jaar voor het eerst echt aan Sinterklaas. Onze zoon wordt in januari drie.

Hoi,

Onze kindjes zijn bijna even oud maar wij gaan helemaal voor sinterklaas hoor dit jaar… Wij hebben er allebei al helemaal zin in…



15 november staat de tv aan en vanaf die dag mag hij af en toe zijn schoen zetten…

23 november komt hij aan in het dorp, gaan we even naar de optocht kijken…

28 november is het sinterklaasavond bij mijn werk…

29 november is het sinterklaas bij vriend op zijn werk en smiddags bij schoonouders

30 november bij mijn ouders…

5 december is het intiem bij ons thuis met zijn 3-en…



We overdrijven niet he :liar: …



gr patricia

:lol: :lol: Nee Patricia hoezo overdreven, ik zeg als je het viert moet je het goed doen 8)



Ik wil wel volgend jaar doen met de buurtkindjes (kindjes van vriendinnen toevallig ook buurtjes :mrgreen: ) vieren en dan een Sint laten komen ( ex-vriend) maar twijfel nu :shifty: wat ik er dit jaar mee moet doen…

Vorig jaar was E.va dik 2,5. Toen zijn we naar het Sinterklaasfeest in het dorp geweest en mocht ze een keer de schoen zetten. Dit jaar is ze heel geinteresseerd in het verhaal en zullen we het uitgebreider uitleggen. Ze mag ook vaker de schoen zetten samen met haar broertje en hebben we ook een pakjesavond. Alleen niet zo heel groots allemaal.



Opa en oma in het zuiden doen namelijk ook aan kerst met een overdaad aan cadeautjes, dat is dan best verwarrend.

wij doen dus niet aan kerst he…

We zetten wel een boom en versieren de boel maar geen cadeau’s met kerst…

Ook niet bij opa en oma, geen cadeau’s… (we gaan alleen 1ste kerstdag eten bij schoonouders)

Vandaar dat wij sinterklaas wat overdreven vieren…



gr patricia

Robin heeft wel iedere Sinterklaas kadootjes gehad, maar met een jaar of 2,5 ongeveer ook met schoen zetten, en iets uitbundiger zeg maar.



Eerder snappen ze het toch nog niet echt.

En Robin ging ook niet naar het KDV of PSZ waar het gevierd werd.



Nu begint het steeds leuker te worden.

Hij kamt de speelgoedboeken al helemaal uit, en zet kruisjes bij wat hij wil. :inlove:



Voor Lucas kopen we ook 1 of 2 dingetjes.

Al is het maar voor Robin, want het is wel vreemd als zijn broertje overgeslagen word.

mijn devies is… rituelen slijten erin als je vanaf het begin ermee begint. Daan zette dus vorig jaar ook al zijn schoen… dit jaar ook weer, samen met lucas. Ook zaten er kadootjes voor hem in de zak(zelfs nog toen hij in de buik zat twee jaar geleden, maar dat was meer voor lucas :P)… Ook gaat hier de tv aan 15 november, en gaan we kijken in de stad bij de intocht… Vorig jaar vond hij de pieten hardstikke leuk, en ik denk zelfs dat ze nu eindelijk een gewillig kind hebben gevonden voor de mandarijntjes :stuck_out_tongue:

@babylover wrote:

wij doen dus niet aan kerst he…

We zetten wel een boom en versieren de boel maar geen cadeau’s met kerst…

Ook niet bij opa en oma, geen cadeau’s… (we gaan alleen 1ste kerstdag eten bij schoonouders)

Vandaar dat wij sinterklaas wat overdreven vieren…



gr patricia




Wij hebben precies hetzelfde. Erg uitgebreid her en der Sinterklaas maar met kerst doen we nooit iets (behalve lekker eten :wink: )



Met Indy hebben we altijd Sinterklaas gevierd, omdat we het altijd groots met de hele familie vierden. Die heeft het dus vanaf (bijna) 1 jaar meegevierd. Kes dus ook, maar dat is weer omdat Indy ouder is natuurlijk. De laatste jaren vieren we het klein thuis. Dit jaar is Kes er voor het eerst helemaal vol van.

Ik zat te twijfelen wat te doen aangezien Sinterklaas haar ngo niets zegt. Maarrr bij de opvang hebben ze de afgelopen 2 weken al een verhaal

van zwarte Piet en Sinterklaas voorgelezen want ze had het er van de week al een paar keer over (niet over cadeau’s of schoen zetten

hoor)…





Misschien gaat ze met Jeroen al mee naar het werk met sinterklaasviering, maar dat weten we nog niet zeker…

Ik twijfel ook… op het kdv zit ze in een groep tot 4 jaar dus ze zal wel wat meekrijgen. Thuis weet ik nog niet. Op 15/11 de tv aan is wel een goed plan ja. Ben zelf niet zo van de drukke intochten enzo… :think:

Ik ben zelf een groot liefhebber van sinterklaas! Wij kijken dan ook naar de tv, en lente loopt nu al soms in haar pietenpak. Wie die beste man nou is weet ze volgens mij helemaal niet, maar als er feest is, er word gezongen en gegeten dan is Lente blij. Dus helemaal goed hier!



(overigens weet ze wel dat hij haar speen meeneemt naar spanje, om kado te doen aan de babys die er geen eentje hebben… spannend moment dus ook!)

@mv2kids wrote:

en gaan we kijken in de stad bij de intocht…




Oh ja, wij ook! Dan zien we elkaar misschien wel?

ha ha, Lara kreeg d’r eerste sinterklaascadeautjes toen ze 6 weken oud was :mrgreen: . Toen ze ruim een jaar was zaten we samen cadeautjes uit te pakken op bed en zongen we liedjes. Toen ze ruim 2 was, legden we uit wie Sinterklaas is, leerden we haar liedjes, mocht ze haar schoen zetten en werden er cadeautjes bezorgd in een zwarte pietenzak. Dat maakte zo’n indruk dat Sinterklaas sindsdien niet meer uit haar wereldje weg geweest is: Spanje is haar lievelingsland en de beste man duikt zeker wekelijks op in de conversatie :lol: .



Dit jaar dus ook de intocht kijken en knutselwerkjes maken voor in de schoen. Tessa kennende zal die dat allemaal met verbaasde blik gadeslaan en ze zich driftig kwijten van haar taak als cadeau-uitpakster :mrgreen: .

Onze dochter is bijna 3. Ze krijgt nu waarschijnlijk voor het eerst bewust mee dat die man met jurk en die zwarte mannen (sorry, ze is het niet gewend) wel vaak in beeld komen.

Ik zal haar simpel uitleggen waarom ze die overal ziet (geen idee wat voor verhaal ik ga ophangen :think: :wink: ).

Op de creche en peuterspeelzaal zal ze er ook mee te maken krijgen, dus ik wil haar wel een beetje duidelijk maken waarom en hoe. Ik heb een knutselboek gekocht, met stickers en kleurplaten over sinterklaas. Verder mag ze 2 of 3 keer de schoen zetten, maar ik wil het al met al niet te gek maken. Kleine cadeautjes in de schoen, 1x sinterklaasavond thuis en ze zullen er op de creche en peuterspeelzaal ook wel wat aan doen.

Gek genoeg dacht ik zo. Het wordt ze ook zo opgedrongen en het wordt steeds gekker (qua cadeau’s en aantal keren dat het gevierd wordt)

Maar ja ik ben ook misschien een ouderwetse moeder die een chocoladeletter in de schoen en een pop voor sinterklaasavond genoeg vindt. :smiley:



Nienke

hahaha hier iemand die de de deur er nog niet voor open doet…

misschien volgend jaar dan kan ik er ws echt niet meer omheen…

ik vind het echt niets…geef mij maar kerst…en de kerstman die is veeeel liever :mrgreen:

hee, kregen jullie vroeger van dat ‘grote snoep’ in de schoen (chocoletter bijv) of cadeautjes in de schoen? Ik geloof dat dat nu wel normaal is, maar wij kregen altijd een paar pepernoten of chocomuntjes, of zo’n kikkertje ofzo.

Wat kregen jullie vroeger en wat geef je nu?



Wij mochten iedere dag onze schoen zetten trouwens, en mijn man maar af en toe. We hebben als tussenoplossing afgesproken dat Lara d’r schoen mag zetten als ze er iets in doet :lol: .

hier wel elk jaar cadeautje (en gez##k met schoonmoeder) maar echt begrijpen deed rick het vorig jaar toen was hij 3,5

Hier mochten ze gewoon van kleins af aan de schoen zetten. Als baby 1 keer, voor ons :mrgreen: en daarna steeds meer voor zichzelf… Nu is Noud 4 1/2 en begint het echt te leven… Schoen zetten niet iedere dag, ja dat mag hij proberen maar er komt dan echt niet iedere dag iets in hoor :slight_smile: Volgens mij spraken wij af op zaterdag en woensdag :think:



En volgens de familietraditie van mijn man, moeten er altijd 2 glaasjes wijn of borrels bij voor sint en piet :lol:

Heerlijk verschillend allemaal, maareh ik vind Sinterklaas wél het leukste kinderfeest.

Ik denk dat ik het maar op zijn beloop laat :wink: