Ik ben van de week voor het eerst met Daan naar de tandarts geweest.
En ja hoor 3 gaatjes!!!
Ik baal er enorm van, ze zitten allemaal in de achterste kiezen dus in 3 van de 4 laatste kiezen zit een gaatje.
We poetsen elke dag 2 keer…s’morgens en s’avonds.
Maar nou zei de tandarts tegen mij dat ze alle drie geboord moeten worden :shock: :shock: .
Dus ik zei tegen hem dat ik dacht dat ze bij kleine kindjes niet boren behalve als het echt niet anders kan.
( een zoontje van een vriendin van mij heeft ook 2 gaatjes en hier doet haar tandarts niets aan ).
Als we nu al gaan boren maken we hem toch voor de rest van zijn leven bang voor de tandarts of niet???
Ik vind het ontzettend zielig en ik voel me echt heel erg schuldig dat hij zo veel gaatjes heeft, nu al.
Heeft iemand hier ervaring mee???
Wat zouden jullie doen…boren of niet???
Ik zou laten boren, aangezien ik altijd begrepen heb dat je melkgebit het ‘voorbeeld’ (kom niet op het juiste woord) is voor het volwassen gebit. Dus dat je dit toch met zorg moet behandelen. Ik denk niet dat een kind er een trauma aan over MOET houden, ligt natuurlijk ook eraan hoe je een kind voorbereid, en het doet geen pijn. Laatst was juist in het journaal dat tandartsen melkgebitten te slecht nakeken en dat gaatjes niet geboord werden en dat was niet goed. Kortom, ik zou het laten doen.
Ooohhh, dit is vervelend zeg. Mijn nichtje van 5 heeft eerder een kies laten trekken. Deze werd in in een houtgreep door paps in de stoel uitgevoerd… Van de week moest ze weer naar de tandarts, nu was het boren. Heb ze niet meer gesproken hoe het afgelopen is. Maar ik kan me echt voorstellen dat ze wel iets van een trauma aan overhouden. Boren maakt zo’n vervelend geluid. Mijn dochter bijvoorbeeld krijst al de boel bij elkaar als wij een lullig gaatje in de muur boren, laat staan dat er iets in haar mond gedaan moet worden en dan dat geluid…
Sorry, ik heb geen idee wat het beste is. Trekken??
Ik hoop dat ze er goed vanaf komt, Ik duim voor je.
Bedankt dames voor jullie antwoorden ik vind het ook echt heel erg vervelend, ik krijg al een knoop in mijn maag als ik er aan denk dat hij straks gaat boren bij Daan.
Doet het boren niet zeer dan???
Ik kan het van mijzelf herinneren dat dit wel eens behoorlijk pijnlijk was.
Maar ik heb eigenlijk al jáááááren geen gaatjes meer gehad.
Maar trekken :shock: lijkt mij nog veel vervelender voor hem.
nou ik vind boren echt pijn doen hoor…
dus ik laat altijd verdoven…
tja hoe te handelen met Daan? zijn er geen boekjes over kindjes die naar de tandarts gaan???
dave wilde laatst niet eens zijn mond open voor de tandarts :shifty: laatstaan dat de tandarts zou kunnen boren… :think:
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, maar dan als kind!
Ik heb het mijn ouders overigens nooit kwalijk genomen hoor Ik kan me voorstellen dat je je er erg rot bij voelt (ondanks dat je goed hebt gepoetst)
Maar…ik heb wel een trauma overgehouden aan de tandarts. Sorry, ik had je leuker nieuws gebracht.
Bij mij is het voornamelijk ontstaan door de tandarts zelf, dat was echt een hork. Nu ik een hele leuke tandarts heb, begin ik een beetje van dat trauma af te komen.
Ik heb overigens een prima gebit hoor nu. ben wel blij dat mijn ouders het gewoon hebben laten vullen.
beroepsmatig heb ik eens een kindje meegemaakt dat enorme rotte kiezen had, en zijn tandarts daar niets mee wilde doen. Heb dit toen eens bij mijn eigen tandarts nagevraagd hoe hij daar in zat en toen gaf hij duidelijk aan dat het echt de bedoeling is gewoon het melkgebit te laten vullen.
Doen dus! Overleg van te voren wel goed met je tandarts hoe dit aangepakt wordt zodat jij en je kindje goed voorbereid zijn.
Sterkte!
Hier een positieve ervaring. Nou ja voor zover 3 gaatjes bij een 3 jarige positief kan zijn. 1 van mijn 6 kinderen (de derde) had dus op 3 jarige leeftijd ook ineens 3 gaatjes. Vond dat behoorlijk schrikken.
Maar niet behandelde gaatjes hebben invloed op het blijvend gebit. De tandarts zou ze in twee sessies boren en vullen. Hij pakte het heel prima aan. Legde alles uit en liet alles eerst op haar handje voelen. Verdoving was niet nodig en het boren en vullen was schijnbaar pijnloos. Uiteindleijk heeft de tandarts het in een keer af kunnen werken.
Inmiddels is ze 11 en het is bij die 3 gaatjes gebleven. De stand van gaatjes bij de andere 5 kinderen waarvan de oudste 14jaar is , is gelukkig nog maar 1. De dochter van de gaatjes heeft er overigens geen enkele angst aan overgehouden.
Schijnbaar is de een er gevoeliger voor dan de ander.
ik dacht ook dat ze niks eraan deden zolang ze er geen pijn aan hebben.
mijn dochter gaat 31 maart naar de tandarts en ik weet dat ze gaatjes heeft ik kan ze namelijk zien dus ik ben benieuwd wat onze tandarts doet.
ik kon pas dan komen en als ze geen pijn had was het ook geen spoed en was het niet erg om nog zolang te wachten
Sara heeft ook 1 gaatje, in haar achterste kies. Voel me er ook heel lullig over dat het ondanks al het poetsen er toch gekomen is. De tandarts gaf daarover aan dat ze erg diepe kiezen heeft achteraan en dat het daar waarschijnlijk mee te maken heeft. Ik vroeg ook nog of het door bv zou kunnen komen (lang gegeven, tot na dr 2e en ook s nachts), maar dat was niet het geval!
Ze hebben het gaatje nu laten zitten, vinden haar nog te klein om te boren en te vullen. Moet het extra goed poetsen. Het gaat wel gevuld worden, ze gaan iedere controle kijken of dit al kan en of sara er groot genoeg voor is om dat te kunnen laten doen. :thumbup:
Pff dat lijkt me niet niks. Alleen het geluid van die boor al kan zorgen voor een trauma …
Onze tandarts doet niets aan het melkgebit zolang er geen echte noodzaak is. Hij wil voorkomen dat kinderen getraumatiseerd raken voor de rest van hun leven…
Hmmmmm het verschilt erg per tandarts dus.
Ik heb met onze tandarts overlegd dat we eerst 1 gaatje gaan proberen en gaat dat goed dan gaat hij de anderen doen.
Als het drama’s word dan gaan we overleggen hoe het dan aangepakt gaat worden.
Er schijnen ook speciale kindertandartsen te bestaan, maar daar heb je een verwijzing van je eigen tandarts voor nodig.
Ik heb hem nu nog niets verteld dat wil ik pas vlak van te voren doen of zal hij dan te weinig voorbereid zijn???
Pffffff lastig hoor.
@Monique (Mo) wrote:
Hmmmmm het verschilt erg per tandarts dus.
Ik heb met onze tandarts overlegd dat we eerst 1 gaatje gaan proberen en gaat dat goed dan gaat hij de anderen doen.
Als het drama’s word dan gaan we overleggen hoe het dan aangepakt gaat worden.
Er schijnen ook speciale kindertandartsen te bestaan, maar daar heb je een verwijzing van je eigen tandarts voor nodig.
Ik heb hem nu nog niets verteld dat wil ik pas vlak van te voren doen of zal hij dan te weinig voorbereid zijn???
Pffffff lastig hoor.
Moeilijke afweging he? Ik zou hem denk ik wel ietsje eerder voorbereiden dan de dag zelf. Er zijn ook vast wel boekjes over te verkrijgen. Ik las laatst trouwens iets over een roesje bij kinderen tijdens het boren.
Is misschien een optie?
Ik zal eens kijken of ik er een boekje over kan vinden.
Ik vroeg aan mijn tandarts of er ook iets van verdoving mogelijk is bij kinderen. Maar hij zei dat bij hem alleen normale verdoving mogelijk is :? . Dus met een spuit in de mond.
@Ninanien wrote:
Sara heeft ook 1 gaatje, in haar achterste kies. Voel me er ook heel lullig over dat het ondanks al het poetsen er toch gekomen is. De tandarts gaf daarover aan dat ze erg diepe kiezen heeft achteraan en dat het daar waarschijnlijk mee te maken heeft. Ik vroeg ook nog of het door bv zou kunnen komen (lang gegeven, tot na dr 2e en ook s nachts), maar dat was niet het geval!
Ze hebben het gaatje nu laten zitten, vinden haar nog te klein om te boren en te vullen. Moet het extra goed poetsen. Het gaat wel gevuld worden, ze gaan iedere controle kijken of dit al kan en of sara er groot genoeg voor is om dat te kunnen laten doen. :thumbup:
Dit vind ik wel prettig, goed in de gaten houden en zo lang mogelijk proberen uit te stellen tot ze wat ouder zijn.
Ik moet al blij zijn als ie in zn mond laat kijken, ook bijna 3.5 dus dat is nog niet gebeurd.
Als hij het toe zou laten om te kijken en hij zou een gaatje hebben, weet ik dus echt niet hoe dat geboord moet worden, kweet zeker dat ie alles van zich af slaat.
Nee, ik denk dat ik het niet zo snel zou doen. En toch even bij een andere tandarts vragen hoe noodzakelijk de gaatjes zijn om te boren.
Melkgebit boren doet geen pijn aangezien er nog geen wortels en zenuwen aanzitten heb ik altijd begrepen. Het is net zoiets als nagels knippen, alleen dan met herrie. Aangezien Anne altijd meegaat naar de tandarts, al van baby af, is ze overal in geintereseerd en heeft de tandarts ook al met dat luchtspuitding in haar mond mogen blazen. Zo bereiden ze de kinderen al voor wat er allemala kan gebeuren als je op de tandarts stoel zit. Ik zou persoonlijk ongeveer een week van te voren beginnen met uitleggen en erover praten. Stoppen met praten als je merkt dat je kindje van slag raakt en op een ander moment het weer oppakken. thuis hebben wij doktersspullen met een setje van de tandarts erbij, dus hier wordt geregeld iniemands mond gekeken. Blijft dat niet ieder kind hetzelfde is.
Hallo,
Ik ben tandartsassistente en maak in onze groepspraktijk best veel mee met kleine kindjes.
Ten eerste eerst maar het fabeltje uit de weg helpen dat melktanden en kiezen GEEN wortels en zenuwen zouden hebben want dat is onzin.
Als je ze gaat wisselen zitten er idd geen wortels aan maar die hebben er wel degelijk gezeten, door de komst van de onderliggende blijvende tand of kies smelt als het ware de wortel weg.
Dus kinderen kunnen wel degelijk pijn in hun tanden en kiezen hebben of krijgen van een gaatje.
Af hankelijk van de leeftijd en hoe een kind is besluit je in een reguliere praktijk te behandelen of wel bij een kindertandarts.
Meestal als alles door de tandarts goed en rustig wordt uitgelegd gaat het heel goed, soms zijn er meerdere afspraken nodig. Wij maken vaak wat wen afspraken voordat we daadwerkelijk beginnen met boren.
Trekken van tanden en kiezen op een erg jonge leeftijd verstoord ook de wisseling, dus dat doen we echt in uiterste noodgevallen.
Mocht je kindje dus een gaatje hebben, zeker laten behandelen als de tandarts het voorsteld het kan anders alleen maar problemen geven.
Als een tandarts besluit het nog even aan te zien dan is het gaatje bv niet zo actief of nog erg klein, dan is het heel belangrijk om met een zo’n klein mogelijk borstel (minder vervelend voor de kids) en de juiste tandpasta met de juiste hoeveelheid fluoride extra aandacht te geven.
Meer kan je dan ook niet doen.
Hopelijk is er nu wat meer duidelijk…
In elk geval succes, ennn niet teveel voorbereiden.
Vertel in gewoon dat je naar de tandarts gaat om een kiesje te laten maken want hij is iets kapot, en laat de rest aan de tandarts over.
Vaak leren zij in de opleiding precies hoe ze met kleintjes om moeten gaan en wat ze moeten vertellen en hoe.
Succes
Emster heel erg bedankt voor je antwoord!!!
Weet je dat ik van jou al meer informatie heb gekregen dan van mijn eigen tandarts.
Ik weet eigenlijk alleen dat hij eerst 1 gaatje gaat proberen en gaat dat goed dan gaat hij anderen aanpakken.
Maar verder weet ik eigenlijk niets en dat maakt mijzelf eigenlijk alleen maar zenuwachtiger.
Dus ik denk dat ik deze week nog maar eens langs de tandarts fiets om wat meer informatie te vragen.
geen dank!
Mocht je nog vragen hebben…
Beantwoord ik ze graag hoor!
En inderdaad gewoon bellen of langs gaan als je vragen hebt.
Een klein voorbeeld van een kindje van 2 jaar:
Moeder gaf hem altijd een flesje roosvicee mee naar bed, en ja helaas zuigfles caries, gelukkig in een stadium dat we er nog wel wat mee konden.
Met heeeel veel afspraken en geduld, zijn al zijn kiesjes gevuld.
Echt een heel stoer kereltje.
Met moeder zijn we ook aan de gang gegaan, eetgedrag, poetsgedrag en ja het flesje…
Na ruim een jaar, was hij geheel gaatjes/caries vrij!
Het heeft even geduurd maar goed je laat een kind ook niet elke week komen, eerst wennen–>polijsten tanden tellen, kadootje geven.
Later de boor uitgelegd en laten zien op knopjes laten drukken, hij vond het gewoon een feest om bij ons te komen.
Sommige kiesjes hebben we gevuld met verdoving dat kon niet anders, maar door veel geduld en eerlijke uitleg is alles goed gegaan.
Je kan een kind nl niet vertellen dat het Niet pijn doet want het kan helaas soms wel een beetje pijn doen, maar goed daar is de slaapwater voor
Hopelijk valt het allemaal mee en verlopen de afspraken rustig.
Succes
Ik heb dus geen flauw idee of mijn tandarts ook zo’n geduldige aanpak hanteert.
Maar dat lijkt me wel heel prettig en ook nodig denk ik want Daan is een angstig jongetje die gauw dingen eng vind.
Maar meestal als je hem de dingen heel goed uitlegd en eerlijk zegt wat er allemaal gaat gebeuren dan laat hij het wel toe.
Maar je moet absoluut niet gaan drammen of pushen want dan word hij tegendraads en gaat het hem allemaal te snel.
Ik geloof dat ik wel ga vragen om een eventuele wen-afspraak.
Misschien een domme vraag maar slaapwater is dat een soort verdoving??