Onzeker

Nou meiden, wish me luck. Ga dus nu weer op pad voor zoveelste ‘gesprekje’ Wel erg fijn dat ik hier even m’n hart kon luchten…



wordt vervolgd :-*

:dance: want ik ben megamindy, megamindy LOL :lol:



O wat zonde dat ze niet iedere dag naar buiten gaan ! wij gaan echt iedere dag weer of geen weer! zo belangrijk voor kinderen.



Ik zou misschien ook hun als tip geven om iedere dat met hem naar buiten te gaan, en dan maar eventueel 1 pedagogisch medewerkster :wink: met hem naar het grote buiten, en eventjes een half uurtje met hem bezig zijn. dan hebben ze blijkbaar de hele dag geen kind meer aan hem, en dat is toch ook wat waard lijkt me zo.







En toch als ik het zo lees, hoe jij hem beschrijft enzo, lijkt het me een heerlijk kind :inlove: alleen 1 met een gebruiksaanwijzing(maar dat hebben ze allemaal)

Maar ik hou van bijzondere kindjes :slight_smile: en dat zijn ze allemaal :mrgreen:

Mip :hug:



In de 'Kinderopvang" of zo’n soort blaadje heeft ook wel eens een artikel gestaan over vrouwen in de kinderopvang. Dat er met name natuurlijk heel veel vrouwen werken, en dat die toch anders tegen al die drukke jongens peuters aan kijken. Daar doet mij een paar van jouw leidsters aan denken. Als jongens ontdekken hoe iets in elkaar zit, zien zij het als slopen. Mannen schijnen minder moeite te hebben met het fysieke, ‘drukke’ gedrag. Niet ieder kind knutselt nu eenmaal graag.



Binnen kun je ook leuke beweegspelletjes doen. Hij zit verticaal toch? Dan hebben ze juist nu tijdens de middagslaap daar misschien wel tijd voor. Of slaapt hij daar nog wel?



En er zit ook een nso bij in? Mag hij daar al eens kijken? Hij begint nu wel de leeftijd te krijgen omdat een beetje aan te kunnen.



Ben benieuwd hoe je gesprek is gegaan.

jee wat een herkenning zeg… net mijn middelste.

Ook met hem flink wat trammelant gehad, in de kleuterklas. Nu hij een meester heeft die hem een stuk steviger, duidelijk maar met een flinke dosis humor aanpakt is er (op school) niets meer aan de hand…



Ik zou idd echt op je strepen gaan staan en ze heel duidelijk maken dat dit niet aan jouw kind ligt. Er is naar gekeken door een orthopedagoog, dit zal idd best druk zijn, maar valt gewoon binnen het normale en daar moeten ze op een kdv gewoon mee om kunnen gaan.

Overigens is het voor mijn zoon ook echt geen optie (hij is nu 7 en nog steeds niet, of juist nog minder) om een dag niet naar buiten te gaan hoor, als je chaos en drama wil hebben moet je dat vooral doen :roll:



Nog een tip; hier werkt het heel goed om hem letterlijk af te schermen van de prikkels. Hij begon toen hij zo 2,5/3jr was letterlijk in een hoekje te kruipen op bepaalde drukke momenten van de dag, met zn gezicht naar de muur. In zo’n hoekje een lap gehangen zodat hij nog meer afgeschermd zat, dik kussen om op te zitten, evt een boekje erbij en zo kwam hij dagelijks eventjes helemaal tot rust.

Dat afschermen van prikkels Lune, doen wij hier met dvd’s. ( mag vast niet van Steiner :wink: ) maar dan komt ie helemaal tot rust. Dan is ie ook weer echt een uk, lapje in z’n mond, beer op schoot en lekker verdwijnen in een filmpje.



Spoon fijn dat je hier meeleest :-*



Terug van gesprek dus. En ik ben nog best emotioneel als ik eerlijk ben. Er hebben 2 ouders geklaagd :cry:

Hij zit idd verticaal en er zijn 2 kleinere kindjes die bang van hem zijn. De ene zelfs zó bang dat ze thuis huilend vertelde niet meer naar het kdv te willen omdat Sam haar pijn gedaan had :cry:



Nou konden de leidsters wel verklaren wat er gebeurd was; Sam speelt… ziet iets anders… springt op en rent erheen… ( en waar hij loopt loopt niemand anders zeg maar :mrgreen: ) en in dat soort bewegingen ‘duwt’ hij dus kindjes om.

De aanpak van het kdv; “nee mag niet Sam, heb je me gehoord?” werkt niet. Ik heb aangegeven hem thuis aan te spreken op zijn intersses omdat ik niet het idee heb dat het hem boeit wat van ons wel en niet mag. Dus hier geldt de regel bijvoorbeeld bij gooien met speelgoed: alles wat je gooit mag je inleveren. Op die manier trek ik zijn aandacht wel :wink:



Maar helaas is er dus alweer een nieuw traject gestart en ik heb ik daar dus ook net toestemming voor gegeven hoor. Je kan toch niet anders als er over je kind geklaagd wordt? Als er kindjes thuis verdrietig zijn door jouw kind? Als er ouders denken dat het een rotjongetje is? :cry:



Dus dezelfde ortopedagoog komt op het kdv nogmaals observeren maar nu op een dag waar er veel kleinere kindjes in de opvang zijn.



Pfff, ik ben moe en leeg.

En Spoon, ja er is een bso. Mag ie af en toe ook wel heen hoor. Hij vind het geweldig :slight_smile:



Het probleem zit 'm denk ik in het feit dat Sam VEEL kind is op alle fronten. En dat een aantal van die meiden nog ( sorry Mindy :stuck_out_tongue: ) nog best jong zijn. Het kdv bestaat ook nog niet zo heel lang, dus de ervaring ontbreekt een beetje.

Ik hoop dat Sam het pad vereffend voor alle drukke jongetjes die na hem komen. Want er komt gegarandeerd een volgende als hij doorgestroomd is…

Dit was het artikel



http://www.kiddo.net/102229



Later meer reactie :hug:

@Mip wrote:

Dat afschermen van prikkels Lune, doen wij hier met dvd’s. ( mag vast niet van Steiner :wink: ) maar dan komt ie helemaal tot rust. Dan is ie ook weer echt een uk, lapje in z’n mond, beer op schoot en lekker verdwijnen in een filmpje.



Spoon fijn dat je hier meeleest :-*



Terug van gesprek dus. En ik ben nog best emotioneel als ik eerlijk ben. Er hebben 2 ouders geklaagd :cry:

Hij zit idd verticaal en er zijn 2 kleinere kindjes die bang van hem zijn. De ene zelfs zó bang dat ze thuis huilend vertelde niet meer naar het kdv te willen omdat Sam haar pijn gedaan had :cry:



Nou konden de leidsters wel verklaren wat er gebeurd was; Sam speelt… ziet iets anders… springt op en rent erheen… ( en waar hij loopt loopt niemand anders zeg maar :mrgreen: ) en in dat soort bewegingen ‘duwt’ hij dus kindjes om.

De aanpak van het kdv; “nee mag niet Sam, heb je me gehoord?” werkt niet. Ik heb aangegeven hem thuis aan te spreken op zijn intersses omdat ik niet het idee heb dat het hem boeit wat van ons wel en niet mag. Dus hier geldt de regel bijvoorbeeld bij gooien met speelgoed: alles wat je gooit mag je inleveren. Op die manier trek ik zijn aandacht wel :wink:



Maar helaas is er dus alweer een nieuw traject gestart en ik heb ik daar dus ook net toestemming voor gegeven hoor. Je kan toch niet anders als er over je kind geklaagd wordt? Als er kindjes thuis verdrietig zijn door jouw kind? Als er ouders denken dat het een rotjongetje is? :cry:



Dus dezelfde ortopedagoog komt op het kdv nogmaals observeren maar nu op een dag waar er veel kleinere kindjes in de opvang zijn.



Pfff, ik ben moe en leeg.




laat je niet gek maken ,ze zullen moeten zorgen dat dit lieve mannetje zijn energie kwijt kan.dus minimaal 1x met hem en evt andere oudere kindjes van de groep naar buiten.lukt dit niet dan binnen zorgen voor active activiteit soort gymen lekker wilt.

bijna alle jongetjes tussen de 3 en 4 jaar hebben hier behoefte aan als het niet geboden wordt worden ze dwars geef ze eens ongelijk.

ik werk als gastouder met 3 dagen 3 jongetjes van 3 met dit gedrag waarbij ook kleintjes van 1,5 rondlopen. elke dag naar buiten doet wonderen soms zelf in de stromende regen laarzen aan regenbroek en regenjas aan en springen maar in de plassen en lol dat ze hebben.bij echt slecht weer als de kleintjes slapen babyfoon in de zak en in de tuin en op het pleintje naast mij huis de grootste lol.

wil aangeven dat kdv alles bij jullie neerlegd maar heb het gevoel dat ze jou zoon niet de goede begeleiding bieden.

succes met alles laat je niet gek maken

Zie je ook verschil met zomer en winter? Ik heb regelmatig een gesprek met het kdv omdat ik vind dat ze in de herfst, winter en lente veel te weinig naar buiten gaan. Onze zoon zit op een hele dynamische groep met veel 3,5 jarige. Wanneer ze niet vaak genoeg naar buiten gaan, ontstaat er irritatie, druk gedrag, ze kunnen gewoon hun energie niet kwijt.



Gaan ze wel naar buiten dan is er rust in de groep.



Buitenspelen is zo belangrijk, maar kennelijk ben ik hier een buitenbeentje in. Kinderen komen met te dunne kleding op het kdv waardoor het te koud voor ze is om naar buiten te gaan. Dan vinden de leidster dat je met mist niet naar buiten kunt, met een harde wind is het lastig en noem maar op…





Dus niet te veel twijfelen, straks op de kleuterschool kan het wel heel anders gaan. Het feit dat er twee leidster zijn die geen problemen hebben met Sam zegt toch een hele hoop.

Mip, wat verwachten ze precies van zo’n traject? Willen ze bevestiging van hun eigen observaties? Verwachten ze nog meer tips? Ben wel benieuwd wat ze tot nu toe hebben gedaan, ook wat ze met jouw tips hebben gedaan.



En ja, Sam is wel gevoelig voor prikkels. Hij ziet natuurlijk een heleboel. En ik weet wat voor effect hij kan hebben op de kleinere kindjes :-*

Hij heeft gewoon veel behoefte aan uitdaging, fysieke spelletjes. En vooral veel bevestiging als hij juist goed/lief/lekker bezig is. “Mag niet” heeft geen effect, zeker als hij het constant zou horen.



Ik vind het wel raar dat ze het zo bij jou als ouder neerleggen. Wij hebben ook wel kindjes die echt lastig te handhaven zijn op de groep, maar dat is dan wel ons probleem. Niet dat de ouders niet op de hoogte zijn hoor en er wordt ook veel in overleg gedaan.



De pedagogisch medewerkers moeten wel beseffen dat het voor hun wel even intensief kan zijn, willen ze met het gedrag omgaan waar zij moeite mee hebben. Ze zullen ook zelf goed moeten kijken.

Ben blij met jullie antwoorden :-*



Al weet ik ook wel dat buitenspelen in dit geval niet dé oplossing is, het zou wel fijn zijn als het vaker zouden doen. En idd, ik trek Sam ook dunne shirtjes aan op kdv dagen, het is daar smorende heet!



Ik weet ook niet goed waarom ze het bij mij neerleggen Spoon, misschien omdat ik toestemming moet geven voor een vervolg in het traject ( wat dus feitelijk afgesloten was :roll: )

En ja, hij is ruw en lomp dus ook naar kleine kindjes toe. Maar het is geen pestgedrag!! Het is omdat ze hem ‘in de weg’ zitten en in hun ogen is hij onberekenbaar. Snap die ouders ook wel weer hoor. Alleen voelt het zo rot.



De tips die al gegeven waren daar doen ze echt wat mee; hij heeft nu een vaste plek aan tafel ( ben ik de enige die het vreemd vind dat ze dat tot nu toe voor geen enkel kindje hadden?) wordt ipv terecht gewezen = negatief, uit de situatie gehaald = positief. En dat zijn echt wel dingen die hun vruchten hebben afgeworpen. ( Hij bijt zichzelf bijna niet meer, deed hij erg veel uit frustratie)

Volgende week weer naar de osteopaat, tot nu ook hét wondermiddel voor Sam. Alsof al zijn kanalen dan weer een beetje op elkaar aangesloten zijn.



Maar ineens zijn al m’n zorgen weer terug lijkt het wel :?

@Spoon Obasan wrote:

Dit was het artikel



http://www.kiddo.net/102229



Later meer reactie :hug:




Heel leerzaam :thumbup:

En ik zou willen dat Sam op dát kdv zat zeg!

Hebben ze verder veel structuur in de groep bijvoorbeeld qua inrichting?



En ik weet dat het geen pestgedrag is, hij is juist een grote lieverd die iets fanatiek kan zijn :slight_smile:

Ze hebben wel een duidelijke dagstructuur, werken met foto’s van aktiviteiten, een leidster-planbord en zelfs een kindjes-planbord van wie er aanwezig is. De 2 groepen grenzen aan elkaar en lopen ook nog wel eens door elkaar heen. Zeker bij ziekte oid en de groepen (gedeeltelijk) samengevoegd zijn is er een ontzettende chaos. Tsja, daar doet Sam het heul goed op :wink: :mrgreen: Het laat de motor extra draaien zeg maar.



En nu ga ik lekker een heel leuk t-shirt voor Sam bestellen. O zo!

Doe maar een hele leuke :angel:

@lydia wrote:

Doe maar een hele leuke :angel:








Leuk genoeg? :wink:

:lol: Goedgekeurd.



Shoptherapie :wink:

Zeker leuk genoeg :slight_smile:

@Mip wrote:

Dat afschermen van prikkels Lune, doen wij hier met dvd’s. ( mag vast niet van Steiner :wink: ) maar dan komt ie helemaal tot rust. Dan is ie ook weer echt een uk, lapje in z’n mond, beer op schoot en lekker verdwijnen in een filmpje.




Hoewel ik wel herken wat je zegt (die van mij met de duim in de mond onderuit gezakt in een hoekje van de bank), wil ik toch even nog kwijt dat dat natuurlijk niet afschermen van prikkels is. Tv geeft juist een hoop prikkels, hoewel het op een bepaalde manier dus blijkbaar ook wel even rust kan geven hoor, dat is hier ook zo. Hier dus met mate :wink: En idd, volgens school/steiner gewoon maar liever niet :lol:



Balen dat het gesprek weer niet positief was joh. Hopelijk kan de orthopedagoog toch wat betekenen, al is het maar voldoende bevestiging voor de leidsters dat het echt aan hen is.

Dat kiddo stukje is goed idd, ik zou het uitpringen en aan z egeven! Ik ben echt super voorstander voor meer naar buiten. Hier op school spelen ze gelukkig elke dag zeker een uur buiten, regenbroeken en laarzen zijn altijd op school daarvoor. Ik zie ook zo overduidelijk dat als wij bijv kamperen en hele dagen op een natuurkampeerterrein zijn waar hij met takken kan slepen en in de aarde kan wroeten we zo’n ander, rustiger kind hebben. Dus thuis hebben wij ook eea aangepast in de tuin, zo goed en zo kwaad als het gaat hier. Moestuin, kikkers in een vijvertje, lekker veel buiten kliederen.

Goed nieuws!

Vandaag had Sam een superdag op het kdv, alles ging eigenlijk heel soepel en goed :slight_smile:

( pff terwijl ik echt wel een beetje met de zenuwen hem ging ophalen :shifty: )

En wat ik al eerder voorgesteld had gaat nu gebeuren. Sam gaat op woe en vrij middag voortaan naar de bso :dance: :dance: