Onzeker

Misschien willen jullie met me meedenken.

Sam gaat al naar het kdv vanaf dat hij 12 weken is, dat is dus al bijna 3 jaar. En al sinds het begin geven leidsters aan dat het een drukke jongen is die veel wil en zich snel ontwikkelt. Daar kwamen later vragen bij als ; “heeft ie geen adhd”? en “zou je hem niet eens testen”?. Uiteindelijk zijn we een heel traject ingegaan omdat Sam moeilijk bij te sturen bleek op het kdv ( bijten en duwen) en zelf bijna geen pijngrens aangaf. Met die 2 dingen als start kwamen we via via uiteindelijk bij een orthopedagoog die hem een psychologische test heeft afgenomen.

En nee, geen adhd en nee ( wat ook geopperd werd door eerder onderzoekers en observatie mevrouwen) niet hoogbegaafd. Dus al met al is ie ‘gewoon’ druk en slim.



Kous af zou je denken… In ieder geval, dat is wat ík graag zou denken. Maar steeds weer blijven er vragen komen van het kdv hoe ik thuis dingen oplos en hebben ze zelf aan de hand van een video observatie nog een extra trainigsdag gehad.

En dat terwijl de observatie mevrouw zelf zei dat als ze niet had geweten wie ze moest observeren ze Sam niet uit de groep kinderen had gepikt als zijnde opvallend.



Ik raak hier dus vreselijk onzeker van. Is er iets loos met die jongen? Als als die trajecten niets bijzonders opgeleverd hebben waarom blijft dan steeds bij mij het gevoel dat ze op het kdv niet goed weten wat ze met hem aanmoeten? Hij is drukker dan gemiddeld, maar jeetje daar zijn wel meer jongetjes in de peuterleeftijd van denk ik dan. En zo probeer ik mezelf weer gerust te stellen. Maar iedere keer als het kdv weer komt met een evaluatie gesprekje ( anders dan het jaargesprek) of een opmerking dat het vandaag ondanks de handvatten die ze gekregen hebben niet zo goed ging ( denk aan wild projectiel gedrag) dan weet ik niet meer goed wat ik moet denken.



Lang verhaal… maar het zit me hoog. :frowning:

Wie heeft hier last van mip…?



De manier waarop ze bij ons op school omgaan met sammetjes en levjes maakt dus precies dat wij twijfelen over school.

Dit soort verhalen hoor ik vaak van andere ouders die daar vervolgens heel onzeker van worden terwijl het thuis prima te handelen is.

Heeft elke leidster daar er last van of zijn er ook leidsters die er anders tegenaan kijken?

Ow wat een fijne reactie Lydia! :slight_smile:

Het is dus ook waarom ik nog niet tot een schoolkeuze ben gekomen :shifty:



En er zijn 2 leidsters die hier dus helemáál geen last van hebben. Grappig genoeg die meiden die ik in 1ste instantie thuis omschreef als ‘van dik hout zaagt met planken’ :mrgreen:

( ik was in het begin niet zo van ze gecharmeerd :angel: )



Maar die zijn zó duidelijk en concreet dat het tussen hen en Sam wel goed zit. Andere juffies, die meer van het knuffelen en het koetie koetie zijn daar gaat het dus volledig mis mee.

Tsja, je hebt dus kennelijk kinderen ( jongens?) die gewoon vragen om hele duidelijke regels en niet houden van kindermassage ( hoezo zachtjes), ‘gezellig’ knutselen ( je kunt vele leukere dingen doen met lijm) en dansen op k3 ( :silenced: ). Liever ravotten, rennen en torens bouwen om die vervolgens met groot kabaal om te gooien en dan kijken wat er allemaal stuk aan kan…

Ik werk zelf op een kdv, en vind het nogal raar dat ze die vragen stellen !



Je kunt niet onder de 4 jaar testen of een kind adhd heeft. Het lijkt wel alsof hun niet weten hoe ze met hem om moeten gaan.



Heb jij er zelf thuis last van dat hij te druk is of wat dan ook ?

Want als dat niet zo is zou ik de volgende keer zeggen dat je het raar vind dat hun moeite hebben met jou zoon in de omgang, en dat je dat zelf dus helemaal niet ervaart.



Peuter zijn nou een maal druk de een meer als de ander, en jongens, tja die zijn nog drukker. En jongens zijn ruwer en lomper, maar daar moeten ze zelf mee om leren gaan. En de taak van een leidster op een kdv moet ze dat leren !

En ik vind het ook heel fout dat ze dus jou een heel onzeker gevoel geven, en je het gevoel geven dat er wat mis is met jou kind!



Nou succes ermee :hug:

Degene die gevraagd heeft of hij misschien adhd heeft is hier op aangesproken door de leiding op mijn verzoek. Dit vroeg ze nl al toen hij anderhalf was :doh: Ik weet dat er nog niet getest kan op adhd, maar ze geven wel tijdelijke diagnoses. Dus het is wél meegenomen in het onderzoekstraject.

Maar buiten dat, het lijkt idd of zíj niet met hem om kunnen gaan. Ja, hij is heel druk. Is ook nooit echt baby geweest, dus ik besef me heel goed dat het een jongen is die heel wat van je vraagt zeker in een groep met nog 8 kindjes. Ikzelf ben ook bekaf soms na een Sam-dag. Maar ipv dat dit soort gesprekjes en observaties opbouwen heb ik het idee dat ze afbreken. Iig mijn zelfvertrouwen…

Ik zou bijna denken dat Sam een leider nodig heeft ipv een leidster :wink:

of een megamindy :angel:





Valt me vaker op dat sommige leidsters er vooral vanuit gaan dat kleintjes snoezig zijn en ook zo behandeld moeten worden.

Dat snoezige zijn sommige idd dol op. Kan ik me ook wel voorstellen hoor, lekker tutten met een kindje. Zo had ik het me ook ooit voorgesteld… :shifty:



Maar je hebt dus ook andere kindjes 8)



Jij ook nooit getut met Lev Lydia?

Lev is ook ingebakerd geweest hé? En heeft toch ook zo’n idiote woordenschat?



En inderdaad, een leider! Nou heeft 1 van de 2 van-dik-hout- juffen wel het postuur :wink: :mrgreen:

zelf persoonlijk heb je ook een klik met een kind of niet. Een voorval wat gebeurd is met mij en een leerling.



Vorige jaar viel ik in groep 1 in op een school. Een meisje vond ik verschrikkelijk, voor mijd e grenzen zoeken en altijd ongewenst. Zo ging ik haar ook zien, kortom negatieve spiraal maar mijn lol was aardig vergaan door haar in die groep (kwam dus door mijzelf)

Nu heb ik weer ingevallen op dezelfde school, groep 2. Zag er best tegenop omdat ik dat meisje in de groep kreeg. Mijn duo gaf aan dat ik haar s morgens eens persoonlijk aandacht moest geven, een compliment, of even vragen ofz e wat voor mij wilde doen en dan zou je het meisje niet meer herkennen en was ze poeslief. Dat was idd zo. Ze wilde gewoon altijd bevestiging of je haar had gezien en dat ze belangrijk was voor je. Achteraf heeft ze high sentensive… oid… weet niet precies hoe ik het schrijf en de afkorting ben ik ff kwijt.



Nu de invalperiode is afgelopen is de huidige leerkracht terug en die heeft totaal geen klik met haar en het loopt weer uit de hand net wat ik ahd vorig jaar met haar.



kunnen ze hem niet meer aanbieden? ZO is onze uk op het kdv erg bij de hand en bij gebrek aan meer peutertjes die aansluiten bij haar, laten ze altijd haar helpen bij jassen aandoen, puzzels opruimen, dingen pakken, luiers aanvullen. GEen klusjes voor kinderen, maar ze is zo de hele dag bezig en ze voelt zich belangrijk> Voor mijn gevoel vind ze het niet erg, want ze vraagt dagelijgs of ze weer bij de kindjes mag spelen.

Dankje voor je reactie Konijn. Heel begrijpelijk dat je met de een wel de klik hebt en met de ander niet of minder. Maar dat is nog wat anders dan er hele observatie verslagen of extra trainigsdagen tegenaan te gooien toch?



De handvatten gegeven door de orthopedagoog gebruiken ze overigens wel hoor. Hem aanspreken op zijn emotionele leeftijd en niet op zijn verbale capaciteiten. Je vergist je snel doordat hij zo goed praat waardoor je hem snel overschat dus eerder geneigd bent te denken dat hij het wel begrepen heeft. ( en vervolgens straft omdat hij niet doet wat je vraagt) Die valkuil hebben we thuis ook. Maar daar gaan ze dus serieus mee om.



Dat taakjes geven is idd wel een goeie, ik zal het eens voorstellen. Ze laten hem nu op het einde van de dag bewust alleen spelen. Dan slaat hij niet zo door in z’n drukte als iedereen opgehaald wordt en er minder toezicht is. Maar gezien worden en belangrijk zijn is natuurlijk voor ieder kind prettig. :slight_smile:

Klopt mip; ook ingebakerd, snel, grote woordenschat maar enorm gevoelig en tegelijk gevoelloos (letterlijk geen pijn voelen).



Alleen wilde bij ons de orthopedagoog niet verder zoeken.



En wat als je hun nu wijst op de uitkomsten van het onderzoek?

Hebben de betreffende leidsters geen verdere begeleiding nodig in omgaan met soorten kindjes?



Misschien hebben zij een bijscholing nodig?

Zelf merk ik in het onderwijs dat ik ook dingen mis, en dus verdiep ik me nu in allerlei autisme-varianten, omdat ik merk dat ik hier meer expertise bij nodig heb. Ook kdv-leidsters zijn niet klaar na het behalen van hun diploma :wink:

@lydia wrote:

Klopt mip; ook ingebakerd, snel, grote woordenschat maar enorm gevoelig en tegelijk gevoelloos (letterlijk geen pijn voelen).



Alleen wilde bij ons de orthopedagoog niet verder zoeken.




Bizar! Wat dat geen pijn voelen was hier dus ook. Zó maf. En altijd en overal maar zijn zintuigen open hebben staan. Er zal hem niks ontgaan en daarin dus ook gevoelig voor harde geluiden, grote machines en dingen zoals vuurwerk etc. Denk je dat het wel verstandig is als je nog meer shirtjes overneemt voor Lev? :wink:

Wat bijscholen betreft heb je misschien ook wel gelijk. Ik werk al meer dan 15 jaar met mensen met een verstandelijke beperking maar leer ook nog steeds bij en doe dat niet alleen via cursussen op het werk of congres dingen maar ook gewoon door te lezen. Geldt voor die meiden van het kdv natuurlijk net zo hard. Maar bijscholen hoeft niet voor de gemiddelde Joe Blow zou je denken, dus ook dát maakt me dan weer onzeker :shifty:

( hahaha, misschien ligt het gewoon aan mij :mrgreen: )

Ik zoek even, had er een topic over namelijk…

Ik kan me echt voorstellen dat je daar onzeker van word!

:hug:



Hier ook zo’n mannetje,

alleen kan hij wel spelen met andere kindjes,

maar is heel erg ondernemend, en ziet totaal geen gevaar,

is ook enorm actief, buiten blijft hij rennen,

heel hard fietsen,

en alles omvergooien…

Niet in de kring willen zitten, nee lekker op de tafel staan!



Op school hebben ze nu een opservatie gedaan door de

orthopedagoog…



De leidster riep al, phoe ben jij niet moe in de avond ???



Ik ben erg benieuwd hoe ze dit willen gaan oplossen !

topic



Anders vervuil ik je topic :wink:

@Gab wrote:



De leidster riep al, phoe ben jij niet moe in de avond ???




Ja dus :mrgreen:

Valt hij makkelijk in slaap?

@lydia wrote:

topic



Anders vervuil ik je topic :wink:


L heeft namelijk bijna geen pijngrens. Hij kan zich branden aan een te hete verwarming en dan heeft hij een 2e graads brandwond, maar hij voelt de hitte niet en trekt zijn hand dan ook niet terug. Ook de pijn doet hem niets.

Hij is erg vatbaar voor geluid, van een boormachine slaat hij compleet op tilt, zijn ogen voelen dan raar volgens hem.
Hij hoort alles, ziet alles, zo werd hij geboren; direct alert op echt alles.
Scherp geheugen, alles wat met zintuigen te maken heeft raakt hem op een bepaalde manier.
Hij leeft heel intens zeg maar...


Uit je topic gequote....
Echt bizar, het is gewoon Sam :shock:

Mip gelukkig is die leidster aangespoken!

(o en tegenwoordig noemen ze ons geen leidsters meer maar pedagogisch medewerkster ;)) (grapje!)



zoals ik lees omschrijf jij Sam als een wat gevoeligere peuter, k bedoel gevoelig voor prikkels. En dat het al van jongs af aan is, en hij zit er ook al vanaf dat hij klein is?

Wel goed dat ze dingen voor hem verzinnen zodat hij niet door kan slaan, maar zijn er ook moment voor hem dat hij gewoon even zijn energie& ei kwijt kan ?

dus dat hij gewoon even lekker buiten kan rennen, of juist even alleen in het atelier/knutselhoek kan schilderen kleieen, plakken of iets dergelijks?



of breng hem bij ons op het KDV ? :wink: :angel:

Hij slaapt heel makkelijk in ja, dat is een opmerkelijk verschil met Lev. Kind ruikt bed en slaapt al. Ik laat hem overigens bewust geen middagdut meer doen want dan is het een ander verhaal. En om 6u komt de eerste trein langs dus wakker :slight_smile: Ik hoor het allang al niet meer, maar voor Sammen gelden kennelijk andere regels :wink:

Hihi, pedagogische Mega Mindy, dank voor het meedenken hoor :stuck_out_tongue:

Ja, ik vond ook dat ze dat niet kon zeggen, 't jochie liep nog in de luiers… waar gaat het over?!



En dat rennen en lekker buiten zijn is iets wat ik elke dag met hem doe idd, weer of geen weer. Maar daar hebben ze daar natuurlijk niet altijd de bezetting voor. Niet alle kindjes gaan/willen/kunnen naar buiten en 1 op 1 Sam mee naar buiten nemen zou een beetje gek zijn. Dus dat is jammer maar gaat alleen op mooie dagen. En dan nog… het grote buiten gebruiken ze alleen als ze met 2 pedagogische medwerkers zijn :mrgreen: Als er eentje alleen naar buiten gaat doen ze het ivm het overzicht op het kleine binnenplaatsje. En das eigenlijk te klein voor Sam :shifty: