onze hond heeft een tumor

hallo,

wij zitten hier in een enorme strijd!

afgelopen week ben ik met onze hond bij de dierenarts geweest, omdat hij op zijn linker voorpoot een bult heeft zitten.

nu hebben we de uitslag gekregen: hij heeft een kwaadaardige tumor van een agressief soort.

onze hond is qua gedrag ook aan het veranderen : zoekt de hele dag eten, en heeft al een paar keer op zijn plaats gelegen waarbij hij angstig opsprong en keek terwijl er niks gebeurde.

de dierenarts kan niet zeggen of er al uitzaaiingen zijn!

nu moeten we morgen met een beslissing komen of we de tumor laten verwijderen incl amputatie teen en niet wetend of er ook uitzaaiingen zijn.

waar wij mee zitten is de 2 kids van 2 en 4 jaar die de hond moeilijk met rust kunnen laten en de angst dat er wel uitzaaiingen zijn en waardoor hij aggressief gaat worden en niet meer te vertrouwen is (zeker nu hij al een paar waanbeelden heeft gehad ) en als hij een kluif heeft hoeven de kids al niet in de buurt te zijn want dan slaat hij aan.

zijn er hier met ervaringen van zo’n situatie??

Oow wat verschrikkelijk toch altijd als je diertje ziek is. Hoe oud is hij?

Moeilijk hoor, ik zou in elk geval géén risico willen lopen dat hij agressief wordt tov je kinderen.

Sterkte met het nemen van een beslissing

hij is pas 5,5 jaar het is een kruising newfoundlander/ herder

het is een heel moeilijke keuze.

hier net de keuze moeten maken, onze hond was 12 maar was voor ons nog de moeilijkste keuze wat wij tot nu toe hebben moeten maken.

waarom maar bedenktijd tot morgen eigenlijk?

hebben jullie dit zelf besloten of de da?

want dit is geen keuze wat je zomaar even maakt.

sterkte met alles :hug: :hug:

de dierenarts wil hem zo snel mogelijk opereren en hij heeft a.s donderdag een plekje voor hem gereserveerd!

de dierenarts spreekt over een heel aggresief tumor en wil hem dan zo snel als het kan opereren om mogelijke uitzaaiingen uit te blijven, maar kan hierin geen garanties geven.

ook kan hij geen garantie geven ofdat de tumor niet op dezelfde plek terug gaat komen (ivm misschien niet alles te kunnen verwijderen)

oke, dacht al :slight_smile:

wij kregen als advies van de da:

bedenk voor je eigen

is het financieel en emotioneel voor jullie haalbaar.

wat zijn de nadelen voor de hond na de ingreep.

dit zijn de 2 dingen wat ik zo nog weet…

Aangezien je hond zo jong is zou ik het wel doen.

Mijn hondje 13 jaar geworden deze maand, heeft ook een tumor zeer kwaadaardig het eet heel zijn ribbetjes op. Operatie was niet meer mogelijk, operatiewond zou onmogelijk te sluiten zijn en er zou een chemo nodig zijn wat zo ontzettend zwaar is voor zo’n oude hond. De kosten liepen flink op in de paar 1000 euro. Dus voor ons was de keuze makkelijk. 8 maanden terug kregen we te horen dat hij zeker geen jaar meer zou leven, maar inmiddels is hij 8 maanden later nog steeds bij ons.

Maar ze kunnen via een echo of rontgenfotos kijken of er uitzaaiingen zijn, echt hele inimini kwaadaardige cellen kunnen ze niet zien. Maar stel dat er wel iets te zien is en het is uitgezaaid is de keuze ook al wat makkelijker denk ik.

En een operatie + medicijnen lopen toch ook aardig op in de kosten, wil je dat betalen voor je hond, heb je dat over voor je hond ?!

En wat betreft je kinderen, mocht je besluiten om je hond te opereren kun je vast ergens je hond kwijt waar geen kinderen komen, zet je tijdelijk even ergens een plank neer zodat hij alleen in de keuken ofzo kan komen totdat hij weer herstelt is.

voor de operatie zijn we verzekerd!

aan chemo hoeven we niet te denken, omdat we 2 jonge kinderen hebben en chemo kan voor hun heel schadelijk zijn ivm. stoffen die in zijn speeksel terecht komen.

maar we zijn zo bang dat hij niet meer te vertrouwen is nu hij al gedragsveranderen heeft (arts legt de link daarin niet naar zijn poot)

Tsja wil je dat risico nemen…

Ik weet wel hond van mijn moeder bordeaux dog had net ook een operatie achter de rug. En kon ook niet veel hebben in het begin. Maar kan dat best begrijpen narcose, onder de medicijnen/pijn hebben. Denk gewoon dat je dat de tijd moet geven zodat hij/zij weer de oude kan worden.

Maar misschien heeft je hond pijn nu, waardoor hij anders omgaat met dingen :think:

Onze zieke hond kan ook niet veel hebben, maar mijn dochtertje gaat dan ook niet meer snel naar hem toe ze lijkt het ook wel een beetje aan te voelen. Maar als ze soms op zijn staart staat ofzo gromt hij ook wel eens en gaat dan vliegensvlug zijn mand in :lol:

Ik zou niet laten opereren en de hond laten inslapen.

Niet het risico lopen dat er iets met je kinderen gebeurd.

zeker omdat hij niet al last heeft van die waanbeelden (neem aan dat de da dat bevestigd…).

het zal dan niet uitblijven dat hij dit meer krijgt.

Stel dat je hem nu laat leven en hij bijt straks 1 van je kinderen… Dan moet je hem alsnog, in paniek laten inslapen… Dan heb je spijt als haren op je hoofd dat dit met je kind gebeurd is. het is geen klein keffertje. Zijn hoofd is volgens mij op hoogte van het koppie van je kindjes…

hoe verdrietig ook; ik nam geen risico.

Ben 't met Preggie eens. Hoe verdrietig ook, ik zou kiezen voor minder lijden voor de hond en de veiligheid van je gezin.

Sterkte met een heel moeilijke keuze. :hug:

Zulke tumoren komen bijna altijd terug is helaas mijn ervaring. Bovendien is 5,5 niet meer piepjong voor een Newfoundlander/herder.

Misschien kun je zeggen: ik laat donderdag 1 keer opereren. Wanneer het dan toch terug komt weet je dat je beter kunt stoppen. Ik zou hem persoonlijk deze kans wel geven, zeker wanneer je er vroeg bij bent. Soms blijft het best even weg.

En het rare gedrag kan ok komen doordat hij zich nu niet happy voelt. Wanneer de tumor weg is kun je altijd kijken hoe het met zijn gedrag gaat daarna. Blijft het vreemd, dan kun je altijd nog de keuze maken…

Sterkte :hug:

Sylvia,

wat een moeilijke beslissing meis !

ik wil je een hele dikke knuffel komen geven…

liefs

Gerda

Ik ben het eens met Preggie.

Sterkte met het nemen van jullie besluit.

Vind het erg moeilijk om te zeggen maar ik ben het ook met preggie eens…maar vind het zo moeilijk!

Succes en sterkte met het nemen van een besluit… :-*

ik zou net zoals (weet even niet meer wie) 1x opereren, kinderen begrijpen meer dan je denkt over dat ze hem met rust moeten laten.

ik zou het iig een kans geven, het zit in de poot, niet in de romp of hersenen (dit lijkt me lastiger om te opereren).

Hoi,

Ik ben het met Hanneke eens :thumbup:

Ik zou hem ook die kans geven!

waarschijnlijk heeft de hond pijn en reageerd hij daardoor zo .

Doordat een hond of kat pijn heeft is happen of krabben laagdrempeliger, maar een dier vormt hoe dan ook altijd een risico!!!

Dus wat dat betreft zou ik de kindjes als dat mogenlijk is (ben even kwijt hoe oud ze zijn) zeggen dat ze het hondje maar even met rust moeten laten en als mogenlijk even apart laten een groot hok of bench ?

Heel veel sterkte en ik hoop toch dat het goed afloopt voor jullie en de hond :hug: :pray:

bedankt voor jullie reacties!

wij hebben een besluit genomen.

morgen laten we dommel opereren, de tumor gaat daarna naar het lab voor verder onderzoek.

dommel kunnen we morgenavond weer ophalen en dan moet hij 3 dagen in het verband en dan nog een week een sok dragen.

na 10 dagen hechtingen eruit en horen we meer van de tumor uitslag.

we houden de hond goed in de gaten en gaat het qua gedrag achteruit dan laten we hem alsnog inslapen.

hij is nu nog te goed voor ons gevoel om hem een spuitje te geven.

als onze hond kreupel, bloedverlies etc. zou hebben dan was de keuze makkelijker geweest, maar nu is hij nog te goed.

hoop dat hij zich na de operatie weer hersteld doordat hij zich beterder voelt en anders hebben we er alles aan gedaan.

groetjes silvia

Fijn dat jullie een besluit hebben genomen.

Wat een mooie hond trouwens :inlove: :inlove:

sterkte morgen en de komende tijd… :pray:

Een dikke knuffel voor Dommel :hug: :hug: en ook eentje voor jou en je gezin :hug: :hug: :hug: