Onveilige situatie op KDV

Ik was vandaag voor een gesprek op het KDV van Myrthe. Er bleek maar 1 leidster op een groep van 15 (?) kindjes te staan. Het was in mijn ogen echt gevaarlijk. De leidster moest de kindjes een voor een omkleden voor hun slaapje terwijl de rest dus steeds zonder toezicht in de grote ruimte was.

In het kwartier dat ik er was trok een jongetje een enorm zwaar krat met duplo uit een hoge kast, net niet op z’n hoofd. Twee andere kindjes waren met de wc aan het spelen: de een met z’n handen er in terwijl de andere steeds doortrok.
En toen ik de leidster inlichtte, werden z’n handen niet gewassen.

Nu is het zo dat er een invalster niet was gekomen. Overmacht dus. Maar ik als ouder zou dat willen weten zodat ik er voor kon kiezen om m’n kind dan thuis te houden. En zou het überhuapt wel mogen?

Ik heb bij thuiskomtst gebeld met de leidster om aan te geven dat ik het met de leidinggevende ga bespreken. Niet omdat zij het niet goed deed, maar omdat zoveel kindjes met maar 1 leidster gewoon niet veilig is.

De leidsters vonden het eigenlijk allemaal vrij normaal en dat vond ik denk ik nog het meest verontrustend.

Maar goed, ik had eerder vanochtend een gesprek op een ander KDV omdat ik van werk ga veranderen en Myrthe’s huidige KDV bij mijn huidige werk zit. Dat andere KDV leek echt super. Met veel buiten (oude boerderij) en een hele fijne sfeer. Veel rust en tegelijk lieten ze de kindjes veel onderling oplossen zonder steeds in te grijpen. :thumbup:

Ik denk dat er vandaag dus veel duidelijk is geworden. Alhoewel we niet weten hoe de overgang zal gaan natuurlijk. :think:

Tjee! Volgens mij mag dat helemaal niet!

Bij ons op het KDV zijn er altijd meerdere leidsters, en is er iemand ziek en zitten idd met een flink tekort, dan lopen er 1 of 2 medewerkster van Donna (jonge moeder centrum) das bij ons KDV het voordeel dat ze in 1 gebouw zitten.



Zou idd even een gesprek aanvragen, en vragen.

Ik zou i.e.g. mijn kind dan liever niet gebracht hebben als ik wist dat er maar 1 leidster op 15 kindjes was. Gevaarlijk vind ik dat!

VOlgens mij mag dat ook helemaal niet! Mijn vader en twee vriendinnen werken op een KDV, en als ik hun zo hoor gaat dat wel heel anders. En het ergste vond ik (ook) te lezen dat hun het blijkbaar niet zo erg vonden? Dat zou mij al genoeg zeggen… Ik klaag om veel minder :mrgreen:

Ik werk op een kdv en het mag idd niet.



Ik weet niet of jouw dochter in een verticale groep zit (van 0 tot 4 jaar)



Maar dan geld de volgende samenstelling:



1-6 kinderen: 1 leidster

7-12 kinderen: 2 leidsters

13-16 kinderen: 3 leidsters



Daar kan natuurlijk lichtelijk van af geweken worden, als ik bv 7 kindjes heb allemaal boven de 2 dan kan en wil ik die rustig alleen draaien, daar komt wel bij als wij 6 kindjes zouden hebben waarvan veel baby’s dan draaien we zelfs met 2 leidsters.



Bij ons komt het echt niet voor om 15 kinderen in je eentje te draaien, sterker nog persoonlijk als leidster zijnde zou ik dat weigeren, het is gewoon absoluut niet verantwoordelijk.

Goed om terug te horen dat jullie er hetzelfde over denken!

Ik heb gisteren met de leidinggevende gebeld en die gaf enerzijds aan dat het inderdaad niet kan, anderzijds zei ze dat er een tekort aan inval is en wat moeten ze dan? Soms is het pas op het moment van brengen dat duidelijk wordt dat ze onderbezet zijn. Besproken dat ik dan in ieder geval graag wil weten wat er speelt zodat ik kan kiezen. Waarop ze weer antwoordde dat het soms pas op het allerlaatste moment duidelijk is. Ik heb gezegd dat ik daarvoor van m’n werk terug kom omdat ik het niet veilig vind. Dat lijkt maar niet echt door te dringen op het KDV.

Ik kan nu zelf met de leidsters afspreken dat ik gebeld word bij onderbezetting en de leidinggevende legt een klachtformulier in Myrthe’s bakje. Ik denk dat ik het ook ga voorleggen aan de oudercommissie. :think:

@S@nne wrote:

Ik denk dat ik het ook ga voorleggen aan de oudercommissie. :think: [/color]


Dat zou ik zeker weten doen ! :thumbup:

Raar hoor!

Bij ons verdelen ze kinderen echt in nood over de andere groepen. Maaike moest zo al 2 keer naar een andere groep. Maar dat wilde ze zelf. Ze vragen dan aan de kindjes wie er op de andere groep wil spelen. En toen ze zeiden dat ze daar nog een keer fruit gingen eten was Maaike overstag :mrgreen: .

En ik weet van haar dat ze ook wel zo nieuwsgierig is dat ze het wel leuk vind om een dagje op een andere groep te kijken. En ze zouden het ook niet doen als ze daar huilend zou zitten.

Maar als er steeds op die manier gedoe zou zijn zou ik niet accepteren :naughty: .

Hoop dat dat andere KDV inderdaad leuker is :slight_smile: .

Sanne goed gehandeld!! Ik zou dat ook echt niet fijn vinden als mijn kind daar zou zitten met maar 1 leidster!!



Raar dat je min of meer afgewimpeld wordt alsof je niet zo moet zeuren en het de normaalste zaak van de wereld is… :snooty:

Ik zou het ook willen weten en zelf de keus maken of ik mijn kind dan breng of niet.

Wij bellen op mijn werk ook de ouders als er een dag inval staat, dan kunnen ouders zelf kiezen of ze hun kind naar huis halen of niet.

@Mamalien wrote:

Bij ons verdelen ze kinderen echt in nood over de andere groepen.


@Erika01 wrote:
Wij bellen op mijn werk ook de ouders als er een dag inval staat, dan kunnen ouders zelf kiezen of ze hun kind naar huis halen of niet.


Bedankt! Dat zijn voor mij weer extra bevestigingen voor onze keuze. Ik heb een klacht klaarliggen om morgen in te leveren.

En dat andere KDv voelt heel goed. Hoop dat Myrthe het daar naar haar zin zal hebben!

hai sanne

ik de wet kinderopvang staat met koeieletters dat op een groep een leidster niet meer dan 3 uur op een dag alleen mag staan met de kinderen …(met pauzes en vroeg en laat beginnen )



deze regel moet nageleefd worden en jammer genoeg is er nu zo’n chronisch tekort aan invallers dat ook bij ons gezegd wordt van …reken er naar niet op dat er vervang komt met ziekte …

wij zijn daar fel op tegen we hebben zelfs wel eens kantoorpersoneel gehad van de stichting omdat er anders helemaal niemand er was …



het is echt super erg dat dit zo gebeurd maar het is echt overmacht .



vind het wel leuk om te zien dat jij dan zo iets hebt van informeer me er over dan regel ik wel wat anders … dat is bijzonder er zijn echt een heleboel ouders die het werkelijk geen reet kan schelen …als zij maar geen vrij hoeven nemen hiervoor .



ik heb dus nog nooit een ouder gehad die aan mij vroeg of ik haar wilde belllen in zo’n situatie …

wij bellen dus ook niet maar proberen intern met kinderen te schuiven of desnoods een stagaire of kuekenhulp of personeel van het kantoor komen helpen …



het is echt een enorm probleem op alle kdv’s op dit moment …en dan maar nog niet te spreken van de nso’s en personeel … :oops:

maar ja vind dat je het otp aan pakt :thumbup:

Bij ons draait de directrice zelfs mee op de groepen…

hahaha het is over al hetzelfde dus …

@Ferdi wrote:

vind het wel leuk om te zien dat jij dan zo iets hebt van informeer me er over dan regel ik wel wat anders … dat is bijzonder er zijn echt een heleboel ouders die het werkelijk geen reet kan schelen …als zij maar geen vrij hoeven nemen hiervoor .


Ja, zou dat echt zo zijn? Ze vonden het inderdaad volgens mij maar vreemd dat ik dat wil. Maar zou dat komen doordat andere ouders het niks uit maakt of doordat de leidsters zelf denken dat het te lastig is voor de ouders? :think:

Ik zal eens een poll openen… :mrgreen: http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=47490&highlight=

Vandaag de klacht ingeleverd. 't Wordt besproken in de vergadering. Ben benieuwd wat ik er op terug krijg. Even een stukje voor degenen die geinteresseerd zijn:


… Ik denk dat het risico op dit soort onveilige situaties sterk toeneemt als er maar één leidster op een groep staat. Ik zag de leidster enorm hard werken en kan niet anders dan haar mijn complimenten overbrengen over alles wat ze in haar eentje wél voor elkaar kreeg. Het is mijns inziens niet meer dan logisch dat ze het werk van twee personen niet in haar eentje kan doen en dus ook dat er een paar dingen waren die bleven liggen. Maar ook dit soort kleine dingen kunnen cruciaal zijn als het om de veiligheid van de kinderen gaat.

Ik heb begrepen dat de onderbezetting ontstond doordat een invalkracht die op het laatste moment niet bleek te komen. En dat er een tekort is aan invalkrachten. Eerlijk gezegd doet voor mij de reden van te weinig leidsters er niet toe als het gaat om de praktische gevolgen. Ik denk dat het simpelweg zo is dat er bij een tekort aan leidsters besloten moet worden dat de groep dan niet (volledig) kan draaien die dag. Omdat er onvoldoende kwaliteit / veiligheid geboden kan worden.

In het telefoongesprek met R heb ik aangegeven dat ik gebeld wil worden in geval van onderbezetting, zodat ik als moeder in ieder geval een keuze heb. Ik ben verbaasd dat de reactie was: “Maar dat weten we vaak pas op het laatste moment�. Is het werkelijk zo vreemd dat ik de veiligheid van mijn kind belangrijk genoeg vind om daarvoor van mijn werk terug te komen?



Vragen:

Ik vraag me af

• of het binnen het KDV vaker voorkomt dat er met een onderbezetting op een groep gewerkt wordt?

• of het KDV vindt dat het met een onderbezetting voldoende veiligheid en kwaliteit kan bieden?

• of een KDV een groep mág draaien met maar één leidster?

• of het KDV vindt dat het met een onderbezetting kan draaien zonder ouders daarvan op de hoogte te stellen?



Tenslotte:

Inmiddels hebben wij besloten om Myrthe naar een ander KDV te laten gaan per 1 januari. Voor de duidelijkheid wil ik vermelden dat dat te maken heeft met het feit dat ik van baan veranderd ben en niet met bovenstaande klacht.


Ik schrik hier van hoor…



1 leidster op 15 kinderen? :naughty: DAT MAG ECHT NIET!



bij ons is het



0-2 jr > 1 leidster op 5

> 2 leidsters op 5-10

> 3 leidsters op 10-15



2-4 jr > 1 op 7

> 2 op 7-15



en bij ziekte en geen inval zoveel mogelijk de kinderen verdelen en uitzendkracht bellen…

grote stichting dus 9 van de 10 keer is er een inval te krijgen…

de ouders weten dit…bij uitzonderlijke uitval van de vaste (en inval)leidsters kan er een onbekende inval of een uitzendkracht komen…

Maar dan staat er altijd een vaste kracht naast.



er bestaat ook iets als een klachtencommissie, hier kan je als ouder je klacht heen sturen. het is een landelijk orgaan.





succes

Goeie brief Sanne; ik ben benieuwd of je nog wat hoort.

nou ik werk ook voor een grote organisatie ik geloof 15 stuks bij elkaar maar we hebben echt nu moeite om inval te vinden …

Hier in Belgie mag je 14 peuters vanaf anderhalf jaar hebben… vandaag had ik er ook 14 hoor… Op de momenten dat we verschonen in de badkamer zijn de anderen ook alleen in de grote ruimte, heb dan wel zicht op de klas… Met een paar op het potje is de drukte in de klas al minder… ok, soms is het druk, maar 7 peuters per verzorgster vind ik zelf heel weinig… Hier doen we 7 babys per persoon… Veiligheid vind ik ook belangrijk hoor, je klas moet zodanig georganiseerd zijn dat de risicos miniem zijn…

In ieder geval ben ik benieuwd naar de reacties.

vicky ik had wat vraagjes voor je,

je heb een pb :stuck_out_tongue:

Jee, ik vind het ook zorgwekkend hoor.



Maar wat mij nog meer opvalt…

Waarom was de wcdeur open?? die hoort dicht te zitten!

Zeker als je met zoveel kinderen zit en naar andere kamer moet.

Waarom zit een zware doos met duplo in kast?

Waarom niet gewoon op de grond?

Waarom is de kast niet beveiligd met extra plankje ofzo die je kan draaien zodat je de doos kan pakken op veilige manier en de kinderen zichzelf niet kunnen verwonden.

Gelukkig is het nog goed afgelopen met duplo! voor hetzelfde geld lag die jongen daar met gapende wond?

Hoe hadden ze de situatie dan gedaan???





pfff ik zie het al helemaal voor me en absoluut niet veilig!!!

zeker niet veilig!

ik zou er ook wat van gezegd hebben, ook een klacht.

ben ook benieuwd wat de oudercommissie ermee doet