ontwikkeling

Ik maak me eigenlijk een beetje zorgen :oops: :oops:

Ivan zegt eigenlijk nauwelijks tot niets. Heel soms zegt hij uit, bah en aai maar dat is het eigenlijk ook wel. Ook geen papa of mama.

Begin met toch wel zorgen te maken , kinderarts vond het nog wel vroeg om zorgen te maken. Helemaal als ik naar anderen kijk. Ik oefen heel veel met hem, boekjes lezen, dingen aanwijzen en benoemen. Enige wat hij doet is tatataatat, dadadaadadaada

Maar hij staat ook nog niet los. Loopt wel als een gek langs de tafel en stapt ook wel over van tafel naar bank en andersom (hij laats zich eigenlijk gewoon vallen) Hij durft het gewoon niet. Hij kan ook prima achter zijn nijntjeloopding lopen of achter zijn vtech.

Damian liep pas met 17 mnd los

En praten doet hij nog steeds niet.

Hij kent maar een paar woordjes:

Papa = papa en mama (heel soms zegt hij mama)

Aaie = Aaien

Daa = Daag

Die = Die

Da = Dat

Titi = Dirkje

Tita = Djinka

Kla = Klaar

Ba = Bah

Gaat helemaal goed komen :thumbup:

kyano is 2 weken jonger dan jou zoon en die loopt ook nog niet,staat ook nog niet los :slight_smile:

praten ook niet,zelfs geen woordjes…soms per ongeluk mama :mrgreen:

ik maak me er nog geen zorgen om,het komt vanzelf wel :smiley:

ok maakt me beetje geruster, weet ook wel dat het vanzelf komt, maar stiekum ga je toch vergelijken met anderen. :oops: :oops:

Kaylee zei op die leeftijd nog geen woord, die begon pas met 20 maanden te praten. Nu houdt ze haar mond niet meer :wink:

Los staan deed ze toen ook nog niet, maar ze heeft ook nooit “zomaar” los gestaan… ze is met bijna 15 mnd gaan lopen en dat is ook de eerste keer geweest dat ik haar los zag staan :think:

Jayden stond pas met 17 mnd voor het eerst een keer los, vier dagen later zette hij zijn eerste stapjes.

Ruben zei pas met 21 maanden mama :slight_smile: Nu klets ie er vrolijk op los :wink:

Mijn kleine meid word over 2 maanden 2 en ze zegt nagenoeg niks hoor.

Cb vind dat als er met 2 jaar geen vooruitgang te zien is dat het dan eens tijd is om te kijken of er niet iets is waardoor ze later praat.

Ik zie dat Ivan 1 jaar en een maand is.

Meid ik zou me daar nu echt nog geen zorgen over maken :hug:

Misschien maak ik me wel te snel zorgen maar je gaat afspiegelen aan leeftijds genootjes :oops:

Maar ik ga proberen me nog geen zorgen te maken en alles op zijn beloop laten

onze jongste is een maand ouder en die trekt zich pas net op tot zijn knietjes :wink:

Onze oudste 2 liepen ergens rond de 18 maanden… zeker de oudste heeft nooit geen wiebelige pasjes gedaan, heeft zelfs amper langs tafel en bank gelopen… die stond op en liep gewoon ineens alles.

Enige waar ze hier alledrie snel mee waren was rollen. Blijkbaar is dat genoeg mobiliteit voor het spul hier :lol: (zelf was ik overigens ook bijna 1,5 voor ik liep, dus het zal deels ook wel erfelijk zijn bepaald?)

Komt echt helemaal goed :thumbup:

Hoi meid, ik denk even terug aan Lev een jaar geleden. die liep ook nog niet los hoor. langs vanalles wel maar de eerste echte stapjes los kwamen eind februari. dat waren dan 2 of 3 stapjes en dan viel ie weer om.

en met praten net zo. papa, mama en bal zei hij tot ie anderhalf was ongeveer. nu begint het babbelen pas echt.

echt geen zorgen maken, hij is pas net 1 jaar. komt goed hoor! geef hem nog een paar maanden en dan ren je de hele dag achter 'm aan :wink:

Och meid, onze oudste begint nu pas écht te praten, daarvoor kwam er haast niks uit. Het interesseerde hem niet, wij snapten hem zo ook wel etc. Maak je nu nog asjeblieft niet druk, onze jongste zegt ook alleen nog maar mem en die en probeert wat dierengeluiden te maken maar ik vind dat al heel wat in vergelijking met onze oudste!

Edit: hij ging ook pas lopen met 16 maanden :mrgreen:

Yessi ging met een jaar pas staan (wel heeeeeeeel goed vasthouden). En met 18 maanden ging hij lopen… Liever lui dan moe dus…

No worries meid… Komt vanzelf.

Dankjullie wel meiden :-* :-* :oops:

Levi praatte ook pas laat (en nu nog doet ie het verkeerd eigenlijk, zodoende buisjes).

Ikzelf praatte pas toen ik 3 jaar was :shock: :oops: hihi

Je moet echt geen kids met elkaar vergelijken, ondanks dat erg moeilijk is om te doen he!

Is toch altijd zo vanne: “kan die van jou dat al, of die van mij loopt al enz enz”.

Ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen tempo!

Wees gerust meid, het komt wel. :hug:

@Zeemeermin wrote:

Eigelijk heeft iedereen het al gezegd. Niet zoveel zorgen maken. Ivan doet het hartstikke goed. Volgens mij gaan jongens niet zo snel als meiden.

Zeggen ze wel he! Terwijl Levi bijvoorbeeld al met de 11 maanden liep.

Als ik dat aangaf bij een collega of zo (toen werkte ik daar nog maar net) vroegen ze al of ie een meissie was :roll: :mrgreen:

jongens gaan idd minder hard kwa ontwikkeling dan meiden zeggen ze :slight_smile:

nou en met een jaar hoeven ze eht nog niet los te lopen. Als hij nou twee was, dan ishet probleem wel anders. Zie het alsjeblieft niet als probleem, tis gewoon goed hoor!

idem met dingen zeggen, hier kwam er niks uit met een jaar! nu een jaar verder kletst zemij de oren van het hoofd.

Ze liep al rond met 8 maand, maar pas met 18 maand los! dus… laat je niet gek maken!

nou het ging mij niet om het loslopen hoor alleen het los staan :oops: en de 1e woordjes zeggen

het wisselt zo enrom met de kindjes, mijn eerste was erg vlot in alles, de tweede was ook vlot maar weer minder dan grote zus, de derde dochter was in alles ergggg traag en dochter vier is ook weer een vlotte meid, niet te snel zorgen maken, de een is gewoon snel en de ander doet het pas als ze het goed kunnen, dat was bij mijn derde ook zo.