ontbijten en school

Pffff vanochtend zat mn dame gewoon een uur met dr ontbijt…

En toen was het nog niet op…

Hoe doen jullie dat???



Zal en kwestie zijn van doorzetten hoor :wink:

Maar ben nu toch wel errug benieuwd hoe andere moeders dat doen.



Het scenario hier is:

Ik sta om 615 op, ga me douchen en aankleden.

Kom rond 630 beneden en maak de ontbijtjes voor mezelf en voor mn dame.

Ondertussen gaat mn vriend naar zn werk.

Ik haal de dame uit bed en we gaan samen ontbijten.

Ik heb het binnen 5 minuten op.

Ik geef direct aan dat ze tot de grote wijzer 6 heeft om te zorgen dat dr ontbijt op is.

Maar ik kan hoog/laag springen… dr gebeurd niks…



Dus wat is jullie geheim??? :mrgreen: :lol:

Hier heeft hij een kwartier ofzo, om te ontbijten. Niet op = niet op, jammer dan. Als hij vervolgens op school honger heeft, is dat een wijze les.

Hier ook altijd gedoe. Op een bepaald tijdstip moet ze het op hebben. Hier moeten we precies andersom redeneren. Niet eten = niet naar school. Zonder eten naar school vindt ze niet erg, dan zegt ze: Ik heb toch wel fruit en brood mee! Maar ze is gek op school, dus de gedachte dat ze er niet naar toe kan als ze het niet op heeft, zorgt vaak wel dat ze door eet.

Zo dan haha, hier is het ook elke morgen haasten.



Wekker gaat om 7 uur, dan ga ik douchen, Jayden gaat er meestal om 10 voor half 8 bij, zijn rond 10 over half 8 beneden… Dan eten, hij mag altijd nog even tv kijken als hij zijn boterham op heeft, dat is meestal het wondermiddel hier, want dat wil hij heel graag :slight_smile:

Hier ook altijd haasten, om half 7 is Jesse wakker, dan maken we Elise langzaam wakker, vraag ik wat ze op brood wil en kan ze nog ffies blijven liggen. Ik pak dan de kleding van Elise vast.



Ik smeer dan de broodjes en snijd ze ( ook voor Jesse en Thijs ) maak Elise weer wakker en rond 7 uur is ze eruit. Dan zet ik Jesse en Elise aan het eten en zeg ik Elise dat ze zich moet aankleden. Thijs wakker maken en verschonen en aan het eten zetten daarna. Kleding voor Jesse pakken en ondertussen is Jesse klaar met broodje 1 en kleed ik hem aan. Dan is het wel half 8. Dan meld ik Elise nog ff dat ze zichzelf moet aankleden, vraag ik wat ze mee wil voor kring/overblijf en maak de rugtas klaar.



Rond 8 uur zijn ze dan allemaal in de kleding en maken we ons klaar weg te gaan.



Het is wel een hele dagbesteding.

Hier gaat ook pas de tv aan als het ontbijt klaar is…(nu met alle Sint uitzendingen willen ze graag nog even kijken voor ze naar school gaan)



Verder is het gewoon regel dat we om 8:00 vertrekken, met of zonder boterham achter de kiezen, ze merken vanzelf dat het niet lekker is om met een lege maag naar school te gaan

Toen Juul zo slecht at, ben ik creatief met haar bordje geworden. Ik gebruikte van die uitstekers om leuke figuurtjes van haar brood te maken, of bouwde van blokjes brood en cocktailprikkers een hond. Een plakje kaas of worst erbij leggen die ze pas op mag eten als haar brood op is, helpt ook goed. Juul houdt namelijk erg van hartige snacks.

Ik doe verder ook helemaal niet moeilijk over wel of geen korsten eten, brood is brood, als ze de rest maar opeet.

Ze eet nu echt geweldig goed, als is ze geen grote eter. Een gewone bruine boterham gaat er nu net zo makkelijk in.



Ik heb nog wel een paar voorbeeldjes, maar die zijn van de lunch, geloof ik. Voor het ontbijt deed ik het ook (maar dan zonder worstjes ;-)) en dan 's avonds vast klaarmaken, zakje er omheen en dan was het 's morgens nog helemaal goed.











Hier moet ik het ook wel een aantal x zeggen. Als de boterham niet op gaat dan geef ik de boterham (of ontbijtkoek) vaak in de auto en dan gaat ie op. En anders is het pech.



Ze ontbijten wel achter de TV als we naar school gaan. Dan kan ik makkelijker haren kammen bij mijn oudste, blijft ze stil zitten :slight_smile:

Ik heb als ik net uit bed kom ook nooit berehonger, dus ik snap het heel goed als kinderen niet veel kunnen/willen eten 's morgens.

hier gewoon het bord voor de snufferd, eet ze niks, dan eet ze niks, dan krijgt ze nog wel de mededeling dat ze ws op school heel veel trek zal hebben. Ze krijgt de normale portie fruit mee en ik prijs me gelukkig dat er weinig kinderen jarig zijn op dit moment, tussen de middag bunkert ze.



wat ik wel vaak doe is hap klare stukjes, dus eigenlijk weer terug naar de basis, kleine stukjes en ze hapt ze 1 voor 1 weg.



Soms heel slecht, tv aan… dirigeren, mond open, brood erin stoppen en eten :slight_smile: werkt ook heel goed!

Als onze meid vroeg op is, heeft ze nog niet zo’n honger. Tv-kijken doen we pas na het ontbijten, want tegelijk kauwen en kijken gaat niet. :eh: Als ze later opstaat, gaat het er meestal wel makkelijk in en hoef je er niks van te zeggen. School is maar twee minuutjes fietsen, dus onderweg opeten gaat niet.

Op de dagen dat de kids naar kdv/vso gaan dan moeten we een half uur eerder eruit dan de andere schooldagen.

Om 06.35 gaat mijn wekker. Ik fris mezelf op en kleed me aan. Daarna maak ik de kids wakker, zorg ervoor dat ze gaan plassen, daarna aankleden en naar beneden. Meestal ben ik rond 07.00 beneden.

We ontbijten altijd met brintapap (ik krijg zo vroeg geen brood door mijn keel) en de kids hebben we dat ook aangeleerd. Ik zet een voor een de schalen in de magnetron (kids 1m20s en ik 1m40s per schaal) en als ik daarop wacht zet ik alvast drinken klaar en zet ik Pete’s drinkbeker en ochtendtussendoortje klaar. Als hij moet overblijven dan maak ik zijn lunch al de avond ervoor klaar.

Om 07.05/07.10 kunnen we dan beginnen met eten. Bij de kids strooi ik er nog wat vruchtenhagel of vlokken over om het wat lekkerder te maken. Met 10 minuten zijn ze vaak wel klaar.

Om 07.20 gaan we drinken. Om 07.25 doen we schoenen en jas aan. Om 07.30 gaan we naar kdv/vso lopen.

Als ze met het eten wat treuzelen dan zeg ik ‘kijk naar de klok, als de grote wijzer op de 5 staat dan gaan we drinken’ en dat herhaal ik soms een paar keer. Toen Pete net naar school ging, is het wel eens voorgekomen dat nog niet alles op was. Dan hadden ze pech en ruimde ik het gewoon op.



Heb je al eens pap of ontbijtgranen geprobeerd?

mijn jongste heeft vaak helemaal geen trek in brood 's ochtends, dat krijg ik er echt niet in (terwijl ze verder wel een bourgondische eter is :inlove: ). ze krijgt nu wat yogurth 's ochtends en wat fruit (mandarijn of appel in stukjes). dat gaat er wel in en is ook gezond als start :thumbup:

hier willen ze altijd wel eten… dus ontbijten is geen probleem.

Wekker gaat om 7 uur en om half 9 zitten er 3 met gevulde maagjes in de klas.



Jassen aantrekken is hier meer iets waar ik ze achter de kont moet aanzitten…

Hier helpt variatie. De ene keer heeft hij weinig honger maar gaat een mandarijn er wel prima in. Een andere keer wil hij een boterham met pasta. En soms wil hij bv heeeel graag een pakje chocomelk…prima maar als het broodje op is. :angel: Zo wisselt ook wat hij meekrijgt naar school. Soms alleen fruit, soms een krentenbol, soms wat olijfjes bij het fruit.

Is het 5 over 8 dan is alles klaar of het is pech want dan vertrekken we. Jas niet aan willen? Prima mama neemt de jas wel mee maar lopen zullen we… 8)

hier gaat om 07.15 uur de wekker als we om 8 uur weg moeten. maar de oudste is vaak (veel) eerder wakker, en zodra mijn man naar beneden gaat (ergens tussen half 7 en 7), dan springt hij ook uit bed en gaat heerlijk met papa een broodje eten. Dus zodra zijn zusje en ik beneden komen rond half 8 heeft hij er al minimaal 1 op. Hij eet er dan vaak nog wel 1 en een plak ontbijtkoek, maar in een half uur lukt dat wel, maargoed, mijn zoon eet heel graag brood, dan gaat het ook wel makkelijk.

Ik ken genoeg mensen die helemaal niet van brood houden 's morgens. Misschien werkt Brinta of Cruesli/Muesli ofzo beter? Of een beschuitje, of een plak ontbijtkoek.

Ik dank jullie allemaal ontzettend voor de antwoorden!



Ik zal es een pak brinta meenemen.

Ik vind dat namelijk ook wel erg lekker.

Dus mischien kunnen we dat samen doen op de thuis ontbijt dagen.



Lianne ontbijt namelijk op de werkdagen bij de GO en dan gaat het wel goed :lol:

@pooh wrote:

Ik dank jullie allemaal ontzettend voor de antwoorden!



Ik zal es een pak brinta meenemen.

Ik vind dat namelijk ook wel erg lekker.

Dus mischien kunnen we dat samen doen op de thuis ontbijt dagen.



Lianne ontbijt namelijk op de werkdagen bij de GO en dan gaat het wel goed :lol:




Is ze op die dagen al langer wakker als ze aan de ontbijttafel bij de GO schuift?

Want zelf heb ik net wakker bijv. ook geen zin in eten… moet echte even op zijn en bezig voor ik kan eten. Krijg het anders gewoon echt niet weg.



Misschien is haar iets eerder uit bed halen op de niet werkdagen nog een idee?

Vanochtend ging het super!



Brood in stukjes met smeerkaas, heb dr een kwartier gegeven en toen was alles op :dance:



Dus vanochtend was het een stuk gezelliger hier in huis :mrgreen:

Hier eet dochterlief yoghurt met cruesli (met kleine stukjes chocolade erin). Vind ze heerlijk, ze is een hele slechte eter en eet ook mega weinig, maar er gaat nu iig wel wat in. En soms vraagt ze zelf om een boterham of pap. We laten haar iig kiezen wat ze wil en ze weet zelf ook dat ze yoghurt makkelijker eet dan brood.