Onderzoek als je overgewicht hebt...

was vandaag bij de vk geweest en moet tussen de 24 en 28 weken naar onderzoek voor het ziekenhuis (een hele dag nog wel)

als je bmi 28 of hoger is dan moet dat dus al…



Nu ben ik dus eigenlijk wel benieuwd wat dit inhoud, was een beetje overdonderd dus heb maar half geluisterd alleen het woord verplicht is me blijven hangen…



Dit blijkt dus iets nieuws te zijn dus als je het niet kent klopt het maar vanaf nu moet het dus wel, maar goed misschien al iemand die het heeft gehad?

Nee nog nooit van gehoord en wat raar ja… :?



Ik snap wel als het kindje groot is dat ze dan je bloedsuiker gaan testen ma dit ken ik ook niet :?

Ja gek he



ik vind het ook zo vreemd omdat ik dus mijn overgewicht heb op mijn benen/kont dus helemaal niet bij mijn buik, heb shirtjes maat M

Dus mijn inziens ben ik verder zo gezond als een vis en dan vind ik zo`n onderzoek overbodig en tijdverspilling…



Kijk is het nu bmi 40 ofzo en je hebt veel vet bij je buikstreek dan is het wat anders maar dit vind ik wel zo dom.

Overgewicht is toch een risicofactor voor zwangerschapssuiker? Toen ik moest prikken voor rhesus-antistoffen noemde ze het ook nog even (als ik overgewicht zou hebben zouden ze toen meteen op suikers prikken geloof ik).

Ik denk alleen niet dat het uitmaakt waar je overgewicht zit voor dit soort dingen.

Misschien de VK tijdens t spreekuur even bellen om te weten waar je aan toe bent? Lijkt me wel prettig eigenlijk…

Vind ik wel raar… :think:



Ik heb intussen een maagverkleining gehad en ben 31 kg kwijt… maar ik had ten tijde van mijn zwangerschappen/bevallingen een bmi van iets méér dan 40 ! :oops:

Ok, de laatste zwangerschap is 4 j geleden en er kan al veel veranderd zijn intussen, maar ik heb het nooit gehad…



bmi van 28 is niet zoooooooooooveel boven de gezonde grens. Kan je bovendien moeilijk van overgewicht spreken (althans niet in een gevaarzone, bedoel ik).



Vraag me echt af wat het zal inhouden voor je…

Veel succes in ieder geval !



liefs

Gerda

Echt? Wat raar joh, ik had bij het begin van mijn zwangerschap ook een

bmi van 28, maar hier hebben ze het nooit over een onderzoek gehad :think:

ja vind het heel raar… Ik heb het ook op me billen en benen zitten…



Bij mij hebben ze me op zwangerschapsdiabetes getest omdat ze baby zo snel groeit. Ik zelf ben nog maar 5,5 kilo aangekomen en volgens mij moet je dan zelf juist ook veel aan komen als je dat hebt.



Maar me suiker spiegel was helemaal goed nuchter 4 en hoogste was 5,7 dus eerder telaag dan tehoog

@Debz25 wrote:

Bij mij hebben ze me op zwangerschapsdiabetes getest omdat ze baby zo snel groeit. Ik zelf ben nog maar 5,5 kilo aangekomen en volgens mij moet je dan zelf juist ook veel aan komen als je dat hebt.


Dat is niet zo. Als je veel aankomt tijdens je zwangerschap is dat niet perse een teken van zwangerschapsdiabetes. Het sluit het ook niet uit. Als je overgewicht hebt heb je meer kans om zwangerschapsdiabetes te ontwikkelen. Dat is gewoon een keihard feit. Ik vind het dus heel goed dat ze dames met overgewicht standaard onderzoeken op zwangerschapsdiabetes. Het is gewoon geen kattenpis, voor de zwangere niet maar zeker ook niet voor het kind. Hoog geboortegewicht is nog maar de minste van de risico’s.



Niks belachelijk, heel goed dus volgens mij. Je kan het maar beter bijtijds weten dan je kop in het zand te steken en dan te zitten met de gevolgen. Echt. Ik heb nu bijna 31 jaar diabetes en ik weet wat die gevolgen zijn. Daar heb ik dagelijks mee te maken. Ik heb ook gezien wat de gevolgen voor een kindje kunnen zijn als de zwangerschapsdiabetes onopgemerkt blijft. :cry:

sis daar sluit ik me helemaal bij aan.



ik heb zwangerschapsdiabetes en ik ben nog bijna helemaal niets aangekomen. maar ik heb ook geen overgewicht dus dat zegt ook niet alles. ik merk nu ook dat met een dieet en een beetje insuline dat mijn kindje nu al minder snel groeit en dus waarschijnlijk met een normaal gewicht ter wereld gaat komen.

en zeg nou eerlijk, daar gaat het toch allemaal om???



goudvis ik zou gewoon nog ff bellen naar de vk waarom dat nou precies is…dan zit je ook niet zo in onzekerheid

@BiancaRamon wrote:

sis daar sluit ik me helemaal bij aan.
Dank je.



@BiancaRamon wrote:
ik heb zwangerschapsdiabetes en ik ben nog bijna helemaal niets aangekomen. maar ik heb ook geen overgewicht dus dat zegt ook niet alles.
Klopt, maar met overgewicht is de kans wel groter dan wanneer je normaal gewicht hebt. Wat mij betreft mogen ze iedereen preventief testen, zonder aanziens des gewichts. :stuck_out_tongue:

@Sis wrote:

@Debz25 wrote:
Bij mij hebben ze me op zwangerschapsdiabetes getest omdat ze baby zo snel groeit. Ik zelf ben nog maar 5,5 kilo aangekomen en volgens mij moet je dan zelf juist ook veel aan komen als je dat hebt.


Dat is niet zo. Als je veel aankomt tijdens je zwangerschap is dat niet perse een teken van zwangerschapsdiabetes. Het sluit het ook niet uit. Als je overgewicht hebt heb je meer kans om zwangerschapsdiabetes te ontwikkelen. Dat is gewoon een keihard feit. Ik vind het dus heel goed dat ze dames met overgewicht standaard onderzoeken op zwangerschapsdiabetes. Het is gewoon geen kattenpis, voor de zwangere niet maar zeker ook niet voor het kind. Hoog geboortegewicht is nog maar de minste van de risico’s.



Niks belachelijk, heel goed dus volgens mij. Je kan het maar beter bijtijds weten dan je kop in het zand te steken en dan te zitten met de gevolgen. Echt. Ik heb nu bijna 31 jaar diabetes en ik weet wat die gevolgen zijn. Daar heb ik dagelijks mee te maken. Ik heb ook gezien wat de gevolgen voor een kindje kunnen zijn als de zwangerschapsdiabetes onopgemerkt blijft. :cry:




Ik zei volgens mij dus wist het niet zeker!Maar de baby eet mij gewoon op zeg maar. Me vriend en ik waren ook beide 8 a 8-5 pond dus zo gek is het niet voor ons

Vind het ook geen probleem dat ze me bloedsuikers hebben nagekeken, nu weet ik het in elk geval zeker :slight_smile:



Ben alleen wel erg benieuwd waarom die onderzoeken zijn.Zal woensdag mijn VK ook even vragen… :slight_smile:

@Debz25 wrote:

Ik zei volgens mij dus wist het niet zeker!


En daarom gaf ik antwoord… :-*

Ik zou alleen al allergisch zijn voor het woord verplicht :shifty:

Heeft te maken met zwangerschap suiker… Het is niet de hele dag… Maar een uurtje… Dan moet je om 7 uur bv iets eten met veel suiker dan wordt je geprikt in ziekenhuis en dan moet je na een uur weer geprikt worden… Heeft inderdaad met overgewicht te maken en met dat je daarom meer kan hebt op zwsuiker… Alleen maar goed dat ze dat in de gaten houden…



Van de week een baby geboren van 12 kilo!!! 24 pond dus! MOeders had ook zwsuiker! Om maar even aan te geven dat het echt belangrijk is dit in de gaten te houden!

Ik zou even je VK bellen om te vragen wat het nou precies inhoudt.

Een GTT (bloedsuikerwaardetest) duurt 3 uur (nuchter prikken, gucoseoplossing drinken en dan 3x prikken met steeds een uur ertussen). Dat is dus in ieder geval geen hele dag. Maar ik denk toch dat ze dit bedoeld. Dit onderzoek doen ze vaak als er een verhoogd risico is op zwangerschapsdiabetes, omdat het goed behandelbaar is en het (zonder behandeling) nadelige gevolgen kan hebben voor je beebje.

@Dune wrote:

Ik zou alleen al allergisch zijn voor het woord verplicht


Ach, niets is verplicht natuurlijk. Bij mij is het ook gedaan omdat mijn vorige zwangerschap eindigde met een vroeggeboorte. Ook dat is mogelijk een indicatie voor zwangerschapssuiker. Em had destijds een gemiddeld gewicht en ik ook, dus verder was er geen enkele aanwijzing voor ZWsuiker. Ik was er van overtuigd dat er niets uit zou komen. Toch heb ik het onderzoek laten doen. Ik (en vooral beebje) had niets te verliezen en wellicht wat te winnen. Daarom zetten ze het ook zo ‘snel’ in denk ik.

ik heb overgewicht en had dat in alle drie de zwangerschappen, ik heb daarvoor steeds zelf om extra begeleiding gevraagd en die ook gekregen . ik ben nu voor de zwangerschap 42 kilo afgevallen, ik ben nog wel wat te zwaar en ben ook nu weer extra onder controle, op eigen verzoek

ik heb zwangerschapsdiabetes gehad in mn vorige zwangeschap, dus ik ben daar heel alert op.

het woordje verplicht is niet zo leuk…maar moet je ook niet te letterlijk nemen, niemand kan jou verplichten om op controle te gaan als jij dat niet wilt, je kunt als je dat wilt je kind helemaal in je eentje krijgen…t is niet zo slim haha maar t kan



gewoon naar die controle gaan, het kan geen kwaad, het is alleen soms de manier waarop dingen gebracht worden die niet zo leuk overkomt, maar ach…daar kun je boven staan , je kindje gaat voor alles toch?

Dat is zo inderdaad je wil het beste voor je kindje. En het is een kleine moeite.



Mij hebben ze gewoon om 8 uur en 11uur en 16 uur geprikt in de vinger.

Maar moet zeggen dat ik inderdaad er ook niet op zit te wachten op een kindje boven de 10 pond :roll:

Maar wat voor onderzoek precies dan?’



Want zo’n dagcurve ivm suiker is hier standaard voor iedere vrouw!

Ongeacht of je overgewicht hebt of niet.

Goudvis, ben je er al uit of je het laat onderzoeken of niet?

Cin, woon je in België?

Ik wordt gewoon bij de VK geprikt… ook extra controle’s ivm een grote beb… misschien dat je naar het ZH moet als je al rond de 7,5 zit?