Ik kan er de klok op gelijk zetten, tijdens bijna elk slaapje wordt Emma om t uur wakker. Ze hebben natuurlijk ook een korte slaapcyclus, maar wanneer gaat dit over?
Ik laat haar dan wel even, de ene keer valt ze zonder geluid weer in slaap (en heb ik bij toeval gezien dat ze wakker is :inlove: , andere keer wat jengelen, als t langer duurt even troosten of fiep en slaapt dan ook vanzelf wel weer na tijdje, maar soms lukt dat niet en lijkt ze wel “uitgeslapen” en houdt ze mopperen vol zonder weer te gaan slapen.
In principe doet ze overdag slaapjes van 2/2,5 uur achter elkaar, met dan zo’n pauze ertussen. Meestal slaapt ze van 8 tot 10/half 11, van 12 tot 2/half 3 en van 4 tot meestal maar 5, dit slaapje meestal maar een uurtje. (vandaag trouwens wel 2 uur) en dan om 20 uur naar bed om wakker gemaakt te worden voor de late voeding en dan komt ze rond half 7/half 8 weer, maar als ze 's nachts wakker wordt, van bijv buikpijn, slaapt ze ook niet makkelijk weer in.
Iemand nog tips om de slaapduur te verlengen? Dat ze een langere tuk achter elkaar doet zonder wakker moppermoment tussendoor? Of is dit normaal en gaat dit vanzelf over? Wanneer krijgen ze dan een langere slaapcyclus?
Tjah moeilijk…
Tips:
- donker in het kamertje
- weinig geluiden
- een slaap ritueeltje maken. ( bv een muziekdoosje aandoen als het slaaptijd is
- misschien inbakeren??? ( daar sliep die van mij ineens wel erg goed en rustig door.)
Hoop dat je er wat aan hebt.
heeeel herkenbaar…na een maand of 3.5 had ze de smaak ineens wel te pakken wat goed slapen betreft…nog ff doorbijten dus?! :mrgreen:
Hier ook heel lang tussendoor wakker geweest hoor…
HEt schijnt een beetje normaal te zijn… een slaapciclus van een babytje schijnt 3 kwartier te zijn… dus dan houd ze het nog netjes hihi.
Tessa heeft de eerste maanden overdag alleen maar hazeslaapjes gedaan van 10 minuten/ kwartier… daar hielp alleen de bakerzak tegen…
k ben bang dat je gewoon even moet volhouden… Het zal vanzelf beter gaan…
En idd de enige tips eigenlijk zijn… beetje donker houden ( niet te donker ivm dag/nacht ritme) en rustig houden…
Lenn wordt tegenwoordig alleen nog na de eerste 45 minuten een x wakker, daarna niet meer… maar voorheen ook regelmatig even wakker hoor!
herkenbaar dus!
Mila heeft ook gehad, en nog steeds vaak. Het is iets waar ik me bij neergelegd heb. Zij slaapt trouwens ook echt niet meer als ze eenmaal wakker is. Zij heeft dus meerdere korte slaapjes op een dag. Waar de meeste babies nog zo’n 2-3 keer met 5-6 maanden komen voor een slaapje (correct me if I’m wrong ), komt Mila 3-5 keer tussen 7 en 7. Het verschilt per dag.
Maar die van jullie slapen dus wel door nadat ze wakker worden?
Amélie slaapt gewoon maar 3 kwartier, en dan gaat ze gewoon niet meer slapen. Pas als ik haar weer gevoed heb (zit nu ongeveer 4 uur tussen) wil ze (soms) weer in bed voor nogmaals 3 kwartier…
Hier zitten we dus regelmatig op 2a3 uurtjes slaap per dag, en beneden een jengelende baby die eigenlijk te moe is
Ingebakerd is ze al, dus dat is geen oplossing, ritueeltje doe ik, laten huilen doe je op een gegeven moment ook (max 10 minuten), maar niets lijkt te helpen.
Ehm…help :shifty:
hoe grof het ook klinkt misschien heeft ze wel meer nodig dan die 10 minuten huilen.
Mijn eerste dochter die had minimaal 20 min. huilen nodig voordat ze eens dacht ik ga slapen.
Inmiddels is nummer 2 er ook en die leg je op bed. Ze breek echt de tent af 15 min. lang en vervolgens valt ze in slaap.
Als je haar op bed leg moet je even iets voor jezelf gaan doen zodat je niet de hele tijd naar dat gehuil moet luisteren. Lekker gaan douchen is een goeie optie op zo’n moment.
Een babytje mag max. 30 minuten huilen. Ze moeten even de tijd hebben om alle nieuwe ervaringen van de dag te kunnen verwerken. De ene keer duurt het 10 min. en de andere keer duurt het gewoon wat langer. Inbakeren is zeker een goeie optie zodat ze zich niet wakker kan meppen.
Ze hebben ook ongeveer 45 min. een slaapje dan worden ze even wakker en vallen vervolgens in een diepe slaap. En bij jou kindje is het dus dat ze te wakker word en je haar gewoon even kan laten jengelen.
Succes ermee!
P.S. mischien is het boek regelmaat en inbakeren wel een goeie om te lezen om zo het beter te begrijpen wat ze uitvoerd en waarom.
hier idd ook kindjes die iets langer nodig hebben dan 10 minuten als ze in slaap huilden… deden ze trouwens niet altijd hoor…heel erg moeilijk soms hoor…
@Vientje wrote:
Een babytje mag max. 30 minuten huilen. Ze moeten even de tijd hebben om alle nieuwe ervaringen van de dag te kunnen verwerken. De ene keer duurt het 10 min. en de andere keer duurt het gewoon wat langer. Inbakeren is zeker een goeie optie zodat ze zich niet wakker kan meppen.
Ze hebben ook ongeveer 45 min. een slaapje dan worden ze even wakker en vallen vervolgens in een diepe slaap. En bij jou kindje is het dus dat ze te wakker word en je haar gewoon even kan laten jengelen.
Succes ermee!
P.S. mischien is het boek regelmaat en inbakeren wel een goeie om te lezen om zo het beter te begrijpen wat ze uitvoerd en waarom.
Hm, daar denk ik dus echt anders over. Persoonlijk zou ik een baby geen 30 minuten laten huilen. Ondanks dat het ‘mag’ van Ria Blom. Er zijn ook deskundigen die beweren dat je een baby niet moet laten huilen. Over dat ‘mogen’ valt dus zeker te discussieren.
Ik ben het hier niet zo mee eens. Er is sowiezo een verschil tussen huilen en huilen, huilen als in echt huilen? Huilen als in krijsen? Huilen als in jengelen? Ik laat Emma absoluut niet huilen. Ze mag best even jengelen of even mopperen, sta er echt niet bij elke kik naast. Ik wacht ook altijd een tijdje om te kijken of het doorzet, anders ga ik niet want maak ik haar alleen maar meer wakker. Zelfs al is het jengelen dan ga ik wel elke 10 minuten even naar haar toe, kort troosten en weer weg zodat ze weet dat we er voor haar zijn. Dat helpt dus ook echt, was t voorheen soms wel anderhalf uur jengelen en op en neer rennen, nu leggen we d’r weg, soms even huilen, duurt nog geen 3 minuten en ze is stil en slaapt vanzelf rustig in of valt meteen in slaap. Maar laten huilen, tja in principe niet, maar dat ligt aan de soort huil. Ria Blom zegt wijze dingen, maar hierin volg ik haar niet en ook inbakeren sta ik niet achter. MAar heb het boek nooit gelezen alleen de site en daar wel veel mee gedaan.
Fijn om te lezen dat Emma dat niet als enige heeft!! Bedankt voor de tips! Het is niet zo dat het echt een probleem is, maar meer zo van misschien doe ik hier andere tips op dan ik zelf al doe. Meestal is t even wakker en wat mopperen en valt ze nog wel in slaap tot na het volgende uur, dan is ze uitgerust. Soms lukt het haar dus niet om weer in slaap te komen en dan helpt de fiep soms en anders even eruit, even iets anders en dan weer naar bed helpt ook nog wel eens. Maar ook hoopte ik idd dat hier mensen zouden zeggen dat het echt wel over gaat!! Zij heeft er meer last van dan ik denk ik!
Rhode, erg vervelend wat je zegt… :hug: herkenbaar ook, emma slipe van week 4 tot 8 soms zo slecht dat ze maar een uur haalde overdag…zo zielig, ze kon gewoon niet slapen. Heb je enig idee waarom ze niet kan slapen?? Van daaruit kan je misschien verder zoeken? Ik heb anders nog wel tips wat ik deed hoor als je wilt!
hier liet ik Marit ook MAX 10 minuten aan modderen hoor…je hoort toch zelf wel wanneer het echt drama wordt? Soms had marit wel 4 slaapjes overdag! dan kreeg ze de fles en bij de eerste tekenen van moeheid weer naar bed…Werd ze wakker na 45 minuten, dan weer spelen, dit vaak maar 15-30 minuten toen weer gapen en hub weer naar bed voor 45 minuten… Volg je kindje hier een beetje in dan komt dat "rimte"zelf wel!
Wienix, ik ben het zeker met je eens is dat er een verschil is tussen huilen en huilen, maar hier werd in het begin niet gejengeld (nu wel), alleen gekrijst.
Ik heb het boek, ‘lekker slapen zonder huilen’ gelezen (ik geloof echt niet in laten huilen, zoals je al begrijpt ) en daar heb ik nuttige info uit gehaald. Misschien ligt daar nog een tip voor jou.
claudie, zo heb ik t op een gegeven moment ook gedaan, om haar zelf aan t slapen te krijgen zeg maar. Dat werkte dus soms wel en soms niet, maar ze heeft nu netjes steeds een slaapja van 2 uur en dan 1,5 tot 2 uur wakker, dus zelf haar ritme gevonden. Het is vooral idd je kindje volgen en als je wilt wat bijsturen, dan kiezen ze vaak zelf het ritme vanzelf, net als met de fles.
bambi, oie, alleen krijsen is echt een andere zaak ja…dan is het menens en heeft ze voor mijn gevoel echt mama nodig. (ik bedoelde ook dat ik het niet eens was met veintje haar mening) Dat boek ga ik eens opzoeken! Meestal gaat Emma zonder geluid slapen en soms wat jengelen, heel soms heel kort heel hard huilen en dan is het meteen stil (net een protestactie zeg) maar ben wel benieuwd naar dat boek!!
Geen probleem dat je het er niet mee ens bent!
Iedereen ze eigen mening.
Bambi mag ik weten wie dat boek heeft geschreven want ik ben wel benieuwd hoe hun dan van mening zijn en op welke manier hun het dan doen. Extra info is altijd meegenomen.
Het is altijd fijn om meningen van anderen te horen Vientje, alleen dan kijken wat bij je past. Over laten huilen gesproken…onze meis wil momenteel niet meer rustig gaan slapen. Leg ik haar op tijd weg dan ligt ze nog vrlijk te kirren, daarna gaat ze jengelen maar ipv slapen gaat ze krijsen ( en niet zo zachtjes ook niet…) Troosten in be helpt dan niet, als ik haar pak wordt ze na wat uithuilen stil en dan weer in bed is het weer krijsen… Ik weet t even niet hoor. Ze slaapt nu echt ook nog maar een uur en dan “wil” ze niet meer. En nu…ligt ze weer tevreden bij mij. D?ie strijd elke keer vind ik t niet waard. Misschien n sprongetje ofzo?
Ik heb t boek binnen, maar zo op t 1e gezicht kom ik nog niks tegen wat ik niet al wist, dus ik denk dat ik t terugstuur. (als dat kan trouwens?)
Vientje, het is van Elizabeth Pantley.
Herkenbaar. Bij ons was het vooral te laat in bed stoppen. Iets over haar grens heengaan en daardoor na 45 minuten wakker. Nu we haar iets eerder naar bed brengen slaapt ze door de 45 minuten heen.
Wat betreft het huilen, ik ervaar dat het zooooo persoonlijk is, je kunt gewoon niet algemeen zeggen wat het beste is. Doen wat voor jou goed voelt, dat is het beste. Zeg ik nu heel stoer, maar zie mij niet als mijn mini huilt :lol:
Succes met je meis.
O wat naar dat je meisje nu echt helemaal uit haar doen is!
Krijsen dat het echt door je lijf heen pijn doet is natuurlijk ook niet de bedoeling. Hoop voor je dat je snel een oplossing vind.
Misschien is het wel wat TeeM zegt dat ze misschien wel te moe is en dat de signalen niet goed aankomen.
Ga even oie ik groei erbij pakken!
Als het goed is is je meisje nu ongeveer 12 weken toch.
Bij 12 weken staat een onweerwolk en dat betekent dat de kans groot is dat je baby hangerig is.
Volgens oei ik groei zit je baby dus in een sprongetje dat heet terug naar mama
dit staat er over slapen:
Slaapt hij slechter? Veel baby’s slapen slecht. Ze worden 's nachts wakker en willen gevoed worden. Soms wel drie keer. Ook overdag willen sommige niet naar bed. Of ze worden snel weer wakker. Bij veel baby’s is het normale dagritme veranderd in één chaos. Geen slaap- of voedingstijd ligt meer vast.
Eet je meisje ook slechter?
Hoop echt voor je dat het een sprongetje is en dat het snel over is want je hebt het nu echt even niet makkelijk.
Succes
thanks vientje,
voor een sprongetje duurt het naar mijn gevoel iets te lang. We hebben dit probleem al eerder gehad en daarna deed ze t een week iets beter, nu lijken we weer terug bij af te zijn. Of het nu te laat of te vroeg of op tijd in bed leggen is en met of zonder rust en regelmaat, die krijsbuien houdt ze en slapen blijft ze slecht doen. Ze kan ook vlot elke 10 minuten wakker worden en dat vind ik toch typisch. Tuurlijk kunnen babies wel eens wat mindere daagjes hebben, maar ik vind het toch allemaal veel. Ik ga denk ik toch eens naar d eha met haar, zelfs ons mam vond die krijsbui indrukwekkend en zeker omdat ik zei dat ze die wel eens soms een paar per dag heeft. Ze is ook verkouden geweest en dus zei iemand zit er niet nog iets dwars dan bij d’r oren ofzo omdat ze als ze rechtop is het niet doet. Maar ik zou denken dat ze het dan elke keer als ze plat is moet doen en koorts moet hebben en dat heeft ze ook niet. Wel af en toe at verhoging gehad toen ze verkouden was, maar niks noemenswaardig.
Ach, nu is mama weer bijgeslapen en zie ik het weer allemaal iets minder zwaar. Ben dus al wel heel blij dat ze als ze eenmaal 's avonds slaapt de nacht goed doorslaapt!!! Gister lekker feestje gehad en ook toen heeft ze lekker geslapen, dus mams is blij!!
Bedankt voor de reacties!!