Ik doe mee Marije
:hug: GROUPHUG :hug:
Mamalena, jij bent belangrijk he meid. Neem zoveel rust je kan pakken. Nu Julian 's nachts veel last van krampjes heeft, werken wij in shifts. Vandaar dat ik nu beneden zit, ik heb vanavond op bed gelegen, en nu pakt mijn vriend even wat uurtjes slaap. Kok, schuift dan even naar de achtergrond hè. Over een paar maanden voelen we ons vast beter en hebben we meer tijd om te kletsen. :-
Patricia, je hebt gelijk, ik zal het aanpassen. Bedankt dat je me er op wijst. :-
Hoe gaat het nu met je rug?
Wawa, arme beeb, nu al zo ziek. Gelukkig is hij zo groot en strek. Heel veel sterkte :-
Tilly, :- Lastig al die emoties meid. Let je goed op jezelf?
Marije, ook al een dipje :-* sterkte
Alle andere schatten ook :-*
Onder de spoiler staat mijn bevallingsverhaal. Let niet op eventuele schrijf/typfouten. Ik heb het opgeschreven zonder veel na te denken. Ben ook vast dingen vergeten. Ik raak er nog steeds helemaal van vanslag.
Mijn bevalling
16 januari
Het is al laat en ik lig in bed. Ik voel me niet zo lekker. De kleine is weer druk. Na wat draaien kan ik de slaap nog steeds niet vatten. Als ik om middernacht nog niet slaap, dan ga ik eruit.
17 januari
Half 1, nog steeds wakker dus ga ik naar beneden en zet de lap-top aan. Wendy is online en we kletsen een tijd.
Ondertussen denk ik dat ik wat verkeerd gegeten heb, want mijn darmen spelen op.
kwart over 3, ik ben moe en besluit naar bed te gaan.
half 4 ik lig in bed en verbeeld me dat die ‘darmkrampjes’ een regelmaat hebben.
5 uur, er is zeker een regelmaat, als A even wakker wordt, vertel ik hem dat hij vandaag misschien wel papa gaat worden. Hij wil meteen actie ondernemen, maar ik zeg dat hij beter nog even wat kan gaan rusten.
Half 7, mijn vliezen breken.
Half 8, we bellen de verloskundige omdat de weeen nu om de 4 minuten komen. Ze zal rond 8 uur bij ons zijn.
8 uur, de vk is er. na controle blijk ik 1 cm ontsluiting te hebben. Dat had ik al bij de vorige controle, dus er is nog niks bijgekomen. De vk zegt over 4 uur terug te komen.
De weeen volgen elkaar steeds verder op. Er zit maar 1 a 2 minuten tussen, en ze worden heftiger. Ik doe mijn best en puf ze netjes weg. Het doet pijn, maar ik voel me ook een soort van trots dat ik hard aan het werk ben om ons zoontje op de wereld te zetten.
12 uur, de vk komt weer op controle, ik ben moe. Tijdens het onderzoek blijk ik even weg geweest ze zijn, even flauw gevallen. Ik heb dit zelf niet bewust gemerkt. Ik heb nog steeds maar 1 cm ontsluiting. De vk vertrouwd het niet en neemt contact op met het ziekenhuis. Na enig overleg krijg ik te horen dat ik over gedragen word.
Tussen de weeen door pakken we mijn tas en om even voor 13 uur rijden we richting het Diak.
13 uur, A. zet me af bij de hoofdingang van het Diak en gaat dan zelf de auto parkeren. Inmiddels is er een zuster met een rolstoel gekomen om mij naar de 4e verdieping te brengen. We wachten op A. en dan gaan we naar boven.
De weeen zijn heftig, en ik zal pijn bestrijding krijgen. Ik krijg een infuus en wonder boven wonder gaat dat in 1 keer goed. Ik ben namelijk erg moeilijk te prikken. Dat blijkt ook wel als er bloed afgenomen moet worden, na meerdere malen prikken is er nog geen buisje vol. Het is vast gelukt, maar ik heb het zelf niet meegekregen.
Ondertussen beland ik in een weeenstorm. Het wegpuffen lukt niet meer, ondanks coaching van een zuster en A. Ik raak een beetje in paniek, want ik krijg het benauwd. Een enkele wee is wel te doen, maar als ze achter elkaar blijven komen heb ik tussen door niet de tijd om mezelf te hervinden.
Er wordt besloten dat ik een ruggeprik krijg en ik word weggereden naar een andere kamer. Ik hoor in de verte een mannenstem instructies geven, maar echt bewust reageren lukt niet. Die weeen blijven maar komen.
Ineens ga ik me beter voelen. Mijn benen worden warm en ik merk dat ik gewoon kan ademen. Wauw, ik voel me goed!
Ik ga terug naar de verloskamer waar A zit te eten. We praten nog even en dan val ik even in slaap.
Helaas duurde dat goede gevoel maar even, de weeen komen namelijk in alle heftigheid terug. Het blijkt dat het slangetje niet goed aangesloten is ofzo. Als dat weer goed hangt, krijg ik weer rust.
Door de ruggeprik voel je de weeen niet, of minder, maar ze gaan wel door. Superhandig…als het werkt. Bij mij neemt de weeenactiviteit af. Ik heb nu nog maar 2 cm ontsluiting. Daarom krijg ik wee-opwekkers. Prima, ik voel ze toch niet. Maar helaas. Het werkt niet, de dosis moet verhoogd worden, en verhoogd worden en verhoogd worden en…net zo lang verhoogd worden tot ze weer op een bepaald niveau zitten. Maar nu zijn ze weer zo heftig dat die ruggenprik totaal nutteloos is, en ik zit weer in een storm. Ik vind het doodeng. Telkens krijg ik te horen dat de wee zo voorbij zal zijn en dat ik vol moet houden, maar op het moment dat de ene wee op zou houden, staat de andere al weer voor de deur. Na een tijd weeen opvangen en huilen krijg ik wat extra’s via dat slangetje in mijn rug. Even pauze, maar niet voor lang, want ik krijg weer meer wee-opwekkers.
Dit gaat zo maar door, en uiteindelijk heb ik 9 cm ontsluiting. Er blijft alleen een randje staan. Toch mag ik op een gegeven moment persen. Ik doe mijn uiterste best, maar ben echt bekaf. Ik trek aan mijn benen en leg mijn kin op mijn borst maar toch word ik aangemoedigd alsof ik niks doe. Van alle kanten hoor ik stemmen. Ik hoor ze, maar versta ze niet. Ik hoor eigenlijk alleen A. en doe wat hij zegt.
Ik blijk een uur en een kwartier hebben liggen persen. De persweeen laten me bijna braken, wat zijn dat een krengen zeg. Ik heb het idee dat ik geleefd word, ik heb totaal geen controle en ben doodsbang. Alles gaat langs mee heen.
Mijn kleine mannetje schijnt het ook moeilijk te hebben. En daardoor is besloten om de natuur wat te helpen. De kleine ligt met zijn hoofdje niet helemaal goed, en ik kan hem er niet uit persen. Omdat zijn hartslag daalt moet er snel gehandeld worden, ik krijg een knip en met behulp van de vacuümpomp wordt de kleine gehaald.
Ik heb hier niks van meegekregen. Ik hoorde alleen iemand roepen dat ik mijn ogen open moest doen, en terwijl ik dat deed, zie ik een klein mannetje tussen mijn benen vandaan komen, en hij wordt op mijn buik gelegd.
18 januari
1.19 uur HIJ IS ER! HIJ IS ER!! Mijn kleine schat ligt op mijn buik! Ooh wat een heerlijk gevoel!! Hij is prachtig!
Ik wil hem beter bekijken en pak hem beet om wat hoger op mijn borst te leggen. Het mag niet, de navelstreng is te kort.
Papa mag de navelstreng doorknippen en ik gebied een zuster om vooral veel foto’s te maken.
Ik lig heerlijk te genieten van mijn kleine mannetje, nog steeds met mijn benen wijd. Er wordt wat getrokken en 2 mannen duwen op mijn buik. Een vrouw zet zich af tegen het bed…wat zijn ze aan het doen???
Papa gaat met zijn zoon naar de andere kant van de kamer, waar onze kleine van alle kanten bekeken word. Ook hier wil ik foto’s van hebben. Frustrerend dat ik het niet kan zien, en dat er nog steeds 3 mensen aan mee aan het trekken zijn. Ik krijg injecties in mijn benen, waarom?? Wat is er aan de hand??
Dan hoor ik: nee, het laat niet los, we moeten maar naar de ok.
OK?? OK??? Mijn placenta laat niet los???
Och hemel, dan spookt het verhaal door mijn hoofd wat ik een week geleden hoorde. Een vrouw was net bevallen en raakte in coma tijdens de operatie om het placenta te verwijderen. Uiteindelijk stierf ze. DAT WIL IK NIET!!!
Ik heb alleen niets te willen, dat ding moet eruit. Ik word losgekoppeld van allerlei toeters en bellen waar ik de afgelopen uren aanvast zat. A. komt bij me en fluistert lieve dingen in mijn oor. Hij gebruikt onze geheime koosnaampjes. Wat hou ik veel van hem!
Ik kijk om en zie hem daar staan, met ons zoontje op zijn arm. Ik weet 1 ding zeker, ik kom bij hen terug. Er rollen weer tranen over mijn wangen terwijl ik weggereden word.
De kamer waar ik naar toegebracht word, ruikt naar lavendel. Ik merk het op, en er wordt gelachen. Blijkbaar had iemand verkeerde zeep besteld. Ik val in slaap…
Tijdens de operatie heb ik blijkbaar hartritme stoornissen gehad. Gelukkig heb ik dit niet bewust meegemaakt. Ook was er nog iets met een nabloeding ofzo. Het zal allemaal wel, ik was blij toen ik wakker werd en mijn mannetjes zag. A heeft behoorlijk in spanning gezeten. Samen huilen we even, en zijn we blij dat we nog samen zijn en voor ons mannetje mogen zorgen.
Na een tijdje komen er zusters die me wassen. Het is al diep in de nacht. A gaat naar huis om te slapen. Julian en ik gaan naar een zaaltje…ik mis A.
De eerste dagen na de bevalling zijn ook raar verlopen. Maar ik kan nu heel slecht zien wat ik typ, dus ik stop er ff mee. De tranen komen te snel, te veel, te heftig…net als de weeen tijdens mijn bevalling.