Oke wat is nou normaal? (reacties zijn welkom hoor)

Ondanks dat ik toch al 5 jaar op een kdv werk weet ik het dus echt even niet :shifty:

Kijk, Lenn kreeg eerst bv, alles ging goed, hij groeide prima, niks aan de hand.

Toen werd hij 6 maanden dus hapjes fruit en groente proberen. Ik deed het niet heel consequent, gewoon af en toe een paar lepeltjes.

Inmiddels is hij 8 maanden en het is nog steeds een zootje :? … Qua drinken wil hij alleen maar melk (fles, bv is gestopt) dus geen thee, water, sap, zelfs niet met 1, 2 of 3 schepjes opvolgmelk :roll: Met als gevolg dat ik dus nog elke dag aan de 5 á 6 flessen opvolgmelk zit van 180/6.

en met hapjes… tja fruit gaat er inmiddels redelijk in, hoeveelheid van een 4mnd potje, maar dan ook als ie zijn heeft he. Groente is 9 van de 10 x kokhalzen, brood is te grof, dus kokhalzen. Hij vindt het wel leuk om met een stukje eten te worstelen en sabbelt dan wel wat, maar zodra er maar een stukje in zijn mond is dan gooit hij het eruit. Zijn wurgreflex is zoooo strek nog, niet normaal.

Koekje gaat wel goed maar dat wil ik hem liever niet elke dag geven zolang hij niet ook fruit/groente eet…

Iedereen heeft wel van die leuke schema’s maar hoeveel eten jullie kids nou écht? En iemand tips? Vind het zo vreemd dat ik op mijn werk nooit een kind gezien heb van 8 maanden met zo’n sterk wurgreflex :think:

Pffft, vervelend meis!

Wurgreflex van Sam vond ik ook lang blijven hoor. Pas met 8 maand gingen de eerste stukjes brood zonder kokhalzen. En nog steeds is brood dus niet zijn favoriet.

Dus wat eet ie nu echt vraag jij…

*ontbijt: fles

*dan fruit ( ong. 2 stuks kort met staafmixer)

*poging tot broodje, snij het in reepjes, kan ie zelf klooien. Soms komt ie tot een hele, meestal strandt het gebeuren bij de helft. Daarna fles

*soms wat sap, hij drinkt zo’n 50 cc dan

*groentehap, 150 tot 200 gram ( kort met staafmixer, dus niet al te grote stukjes)

*papfles

Ik weet niet of je hier iets aan hebt eigenlijk… :think:

Ja thanks Mip, jij schrijft wat hij binnenkrijgt :thumbup: daar doelde ik op… :slight_smile:

(en je reageert tenminste… ik heb altijd als ik een topic open dat veel mensen kijken maar niemand reageert :? )

Ben gewoon benieuwd hoe andere kids eten, weet wel dat iedereen die schema’s hier op kok plempt maar niemand zet erbij of alles wat ze aanbieden ook op gaat enzo :slight_smile:

hihihi, ken het gevoel van een topic openen :lol:

En idd dit is wat ie binnenkrijgt.

Wat ik vergat te zeggen is dat ie rond 16u zijn groentehap eet en als wij eten wél aan tafel zit en dan nog wat snoept :oops:

( losse spaghettislierten, soepstengel, stuk komkommer of worteltje ofzo, kroepoek (!) dat soort grappen) En als we dán stokbrood eten vliegt dat er zo in…snap jij het nog? :think:

Flessen zijn 180 + 6 en gaan bijna altijd leeg tegenwoordig.

Thanks hoor! :-* En dat aan tafel zitten doen wij ook wel, al is het alleen maar voor de gezelligheid :smiley:

@Affie wrote:

Thanks hoor! :-* En dat aan tafel zitten doen wij ook wel, al is het alleen maar voor de gezelligheid :smiley:

Uhuh en omdat je anders zelf zo lekker aan eten zou toekomen :mrgreen:

Finn krijgt nu dit:

8.00 fles 180 cc met 6 scheppen bambix

11.00 fruit

12.00 fles 180 cc en paar hapjes brood (lukt nog niet)

15.30 diksap en liga of weer fruit

17.30 heel potje of vers en danoontje start of vanille yoghurt

19.30 fles 180 cc met 2 schepjes nutrix

Als je hem nou 2 x fruit geeft en na z’n warm eten (die paar hapjes :wink: nog een flesje kom je dan niet uit met 4 flessen?

Hoe laat geef je hem zijn flessen? En krijgt hij ook pap 's morgens? Daar houd Finn het best een poosje mee uit, vult goed.

Zeg ook maar wat hoor :slight_smile:

He Affie (tijdje geleden he maar ik lees af en toe toch mee en kom nu ook maar ff reageren).

Nynke is echt een goede eter naar mijn idee.

7:00 We beginnen 's morgens met een bord pap (20 gram bambix, 180 cc water en 6 scheppen opvolgmelk)

9:30 halve liga of crackertje + thee of water (vaak drinkt ze niet veel, max. 50 cc)

12:00 een boterham met zuivelspread of smeerkaas of smeerpate. Gaat bijna helemaal op. Soms blijven er wat korstjes liggen want daarbij heeft ze inderdaad nog last van de wurgreflex.

12:30/13:00 fles 180 cc + 6 scheppen

16:00 fruit vaak een halve banaan met een appel gepureerd met wat water of thee (max weer 50 cc)

18:30 groente met aardapppelen met om de dag een stukje vlees (fijngemalen ± 120 gr.) en als toetje ± 100 ml yoghurt. En dat gaat allemaal helemaal in no time op

20:30 fles 180 cc + 6 scheppen (soms blijft er nog 60 cc staan).

Succes ermee! Gewoon volhouden, komt vanzelf goed.

Tara haar schema (maar schrik niet… sinds de vakantie vreet deze dame als een bootwerker… zal de gezonde buitenlucht wel zijn)

7 a half 8 BV (tja… hoeveel dus wel onbekend)

10 a half elf halve cracotte, gaat meestal op

11.30 1 boterham met licht smeerkaas. gaat helemaal op(op vakantie zelfs soms 2 :shock: )

daarna FV 210 met 7 scheppen, soms helemaal op, soms 40 resten

ochtend en middag drinkt ze soms wat water met Karavan Cev. op vak ging 120 op hele dag op, maar is warm, thuis soms 50

13 of 15 (afhankelijk van slaapje) fruit, hoeveelheid 6/8 maanden, vers of uit pot helemaal op

18/half 19 avondeten (vers/uit pot) hoeveelheid 6/8 maanden helemaal op

na halfvolle yoghurt (hoeveelheid als zo’n vruchtenyoghurtje) gaat op

dan half 8 of 8 nog keer BV

Maar ja… madame vindt dus echt alles van eten interessant he… stokbrood kan je ook prima op kauwen zonder tanden… en ga zo maar door

Zal haar ff zeggen dat ze Lenn maar ff moet influisteren binnenkort

Verder idd, als je een fles verzwaart met pap, of gewoon niet meer meermaals per dag fruit aanbieden en zo. 1 keer en dat is het… zo krijg je een lekker schema (maar … zoals je zelf al zegt denk dat je die adviezen wel kent)

Volgens mij heb je gewoon een lekker eigenwijs mannetje!

Kus :inlove:

Het schema van Chiara:

We beginnen de dag met een fles van 235cc opvolgmelk, die gaat helemaal op.

Rond een uur of 11 krijgt ze een fruitpotje, of vers fruit, dat is dan meestal een banaan a la rapley. Het potje gaat meestal op, de banaan wilt nog wel eens vallen, een halve banaan gaat er daadwerkelijk in.

Om 12 uur/ half 1 eet ze 1 a 2 boterhammen zonder korst met varierend smeerkaas, jam of leverpastij, smeerkaas is meest favoriet.Die snij ik in stukjes. Daarvan belanden zo’n 3 stukjes op de grond.

Om 2 uur krijgt ze weer een fles van 235cc opvolgmelk, helemaal op.

Tussen 2 en 6 krijgt ze varierend per dag een rijstewafel of 2 (die kleintjes) flesje met water of aangelende thee (ergens tussen de 100 en200cc gaat op) stukjes fruit (nectarine/appel geraspt).

Om 6uur eet ze of met de pot mee, zelfde hoeveelheid als een potje, of een potje van 8 maanden. Deze gaan alleen op als ze het lekker vind, anders eet ze misschien een paar hapjes of max de helft ervan. Als ze klaar is krijgt ze altijd een stuk stokbrood om op te sabbelen (dan kan ik ook normaal dooreten).

Als ik klaar ben krijg ze een toetje, meestal yoghurt, zo’n danoontje, die gaat op of anders 1 1/2 eetlepel yoghurt die ik ook eet. Of een stuk watermeloen (gaat voor de helft op, de rest haal ik weg, anders ging hij schoon op).

Om 8 uur nog een fles 235cc opvolgmelk en dan moet ze weer naar bed. En slaapt dan door tot de volgende dag en dan beginnen we weer van voor af aan 8)

Maar ik heb een dame die zo’n beetje alles eet wat je dr voorschoteld. Als ik alleen al naar dr wijs gaat dr mondje open :lol:

Ik zit wel zo mooi mijn schema op te noemen, vergeet ik “mijn tips” :wink: te geven:

• drinken; geef je hem dat uit zijn flesje of uit een tuitbeker? Hier was het nl zo dat uit de fles mevrouw alleen haar melk dronk, deed ik daar water of thee in dronk ze dat niet. Uit de tuitbeker drinkt ze dat dus weer wel. fles=melk beker=water of thee
  • brood: eet je zelf ook mee als je hem brood geef of eet hij alleen? Ik gaf chiara in het begin brood en dan at ik zelf ook mee, dus allebei aan tafel, dan zag ze mij eten en begon zelf ook te eten. Chiara een stukje brood, ik een stukje brood. Nu hebben we ieder onze eigen boterhammen. Dit werkte ook bij mijn neefje(Nu 11 maanden, eet pas sinds 3 weken brood). Die wou geen brood eten, ook een sterke wurgreflex en toen hebben we die 2 samen laten eten. Hij zag chiara eten en wou toen ook. (en eet overigens een stuk netter dan mijn dochter :lol: )

Je zou overigens het brood ook kunnen dopen in de melk, word het wat sappiger van, dus makkelijker weg te happen.
  • groente: Ik geef chiara vnl courgette, supergezond, vind ze hartstikke lekker en is heel makkelijk weg te eten. Gewoon koken, wordt lekker zacht en een aardappeltje erbij met eens stukje witvis. Je kan het rapley geven(vis wel eerst goed controleren op graten) of gewoon prakken.

Hoop dat je hier wat aan heb :thumbup: :-*

als ik een fles wilde afbouwen dan begon ik meestal sochtends met dat voornemen , en daar paste ik dan de hele dag op aan

bijv de eerste fles wat meer voeding bijv 210 cc en dan de hapjes goed en concequent introduceren ,

het kokhalzen moet je eigelijk gewoon zien als dat hij aan het leren is , hij moet leren om te slikken , en dat kokhalzen dat duurde hier niet langer dan 1,5 tot 2 weken , en toen was het over , maar ik had altijd elke dag hetzelfde schema

het ziet er zielig uit en het is niet leuk dat ze steeds kokhalzen maar het gaat echt over

ik heb ook nooit witbrood geprobeerd alleen grijs brood in het begin

en je kan het zachter maken door het brood in de melk te dopen , of in thee ,

stroop op brood was hie rin het begin een groot succes , heel dun de boter en heel dun de stroop daar is ze mee begonnen te eten zonder te kokhalzen , maar ja smaak verschild per mens

probeer veel verschillende dingen aan te bieden en ineens heb je iets gevonden dat hij heeeeeeeerlijk vind en dat hij liefst zo snel mogelijk hebben wil

nina is gek op fruit dat eet ze met smaak op en liefst zelf er zo veel mogelijk mee knoeien

nina’s schema nou

8-9 uur fles, pap, boterham (deze maaltijd wissel ik steeds af)

slapen

12 uur boterham en thee of sapje (thee en sap heeft ze ook echt moeten leren drinken , want dat wilde ze ook niet en nou vind ze het heerlijk )

spelen

3 uur fruit

slapen

6 uur warme hap (wat de pot schaft)en drinken

spelen

8 uur fles

slapen

tussendoor krijgt ze ook wel komkommer en rijstwafel fruit enz tussendoor ,

hey hoi,

kun je niet bijvoorbeeld de tweede fles weglaten en goed gepureerd fruit aanbieden, en dat elke dag?

merlijn heeft trouwens ook er veel geklooid met het eten/drinken hoor!

hij krijgt nu:

06.00: fles 200 + 6

09.00: fruit

12.00: paar hapjes brood, daarna fles 150 + 5, die drinkt hij wel of niet. 14.00/ 15.00: potje frutapura

sapje, mag altijd

17.00: warm eten, ongeveer een heel potje

17.30; yoghurt

19.00: naar bed en om 22.00 krijgt hij nog een fles van 210+7

ik hoop dat je er wat aan hebt!!

liefs van rose

:-*

schema juul nu is niet veel anders als met 8 maanden dus komt ie :mrgreen:

5.30 fles 180 met 4 schepjes bambix

9.00/9.30 fruit de ene keer vers de andere keer een half potje en meestal rond 10.00 als ik aan de koffie zit een klein koekje en een beker sap of thee

12.00 /12.30 brood of een krentenbol met nu gewone melk 120 cc

15.00/15.30 sap met een koekje

17.00 warme hap 3 kwart pot of zelfde hoeveelheid vers

19.00 flesje melk met 2 schepjes pap en dan naar bed

madam krijgt om 22.30 ook nog een fles anders word ze om 3.00 wakker en dat doet mij geen goed :oops: die is dan 180 cc met 4 schepjes pap

He Affie,

Misschien is het een idee om wat fruit uit een potje aan te lengen met water oid en dan in een flesje te geven met een papspeen?

Ik doe dat ook als Thymen erg verkouden is, dan is kauwen wat lastiger.

Dan krijgt hij toch even wat anders binnen. Ik weet niet of het werkt natuurlijk.

Verder heb ik makkelijk praten, want mijn beer is ook een flinke eter:

Hij is nog maar 6,5 maand, maar alles wat ik aanbiedt is gelijk de eerste keer lekker.

Schema nu:

8.00 fles 210 + 7 en 3 schepjes rijstebloem

slapen

11.00 fruit (ik kook altijd het fruit zo’n 5 minuutjes en dan in reepjes. Lekker smikkelen. Vooral een appel en een peer gaan goed. Het is wel een gesmeer af en toe, er valt ongeveer een derde op de grond cq slab.

Dan om 12.00 boterham sinds kort met zuivelspread, appelstroop of jam (geen korstjes die bewaar ik voor het avondeten, soortgelijke actie als iemand die stokbrood gaf), ik bied ook sapje aan, maar dat is nog geen succes. Thymen is een spuger, dus vaak komt het er helemaal weer uit.

12.30 fles 150 + 5

slapen

15.30 rijstecrackertje/liga en sapje (soms 100cc en soms komt er ook 100 cc weer uit)

17.00 groente (6 maand uit een potje) of vers, gaat vaak tot aan 4 a 5 hapjes op (afhankelijk van wat hij lekker vindt) en ik geef sinds een week af en toe wat lepeltjes yoghurt (volle of milde yoghurt met roosvicee)

dan nog een fles van 120 cc

Ik wil eigenlijk ‘af’ van die fles en dan echt yoghurt als toetje gaan geven, maar ik weet niet of dat al mag (iemand?)

Na zijn slaapje tot 18.00 eten wij en dan komen de broodkorsten op tafel.

19.00 fles 210 cc met 5 schepjes rijstebloem.

Soms kokhalst Thymen ook nog wel hoor, zeker als hij wat verkouden is, maar ik had ook gehoord dat het normaal zou zijn. Ik schiet soms wel in paniek, maar hij lost het zelf veel beter op dan ik (slim kind!:wink: )

Thymen was al vanaf de geboorte een hongerlap, ik verdikte de voeding al met johannesbroodpitmeel tegen het spugen en ik gebruik al vanaf week 2 voeding voor de hongerige baby.

Ik hoop dat je snel gerustgesteld bent in het eetgedrag van je kleintje.

Liefs,

Luna

ohh verschrikkelijk dat hij niets anders dan melk wil,ik weet er alles van! Hier wilde veron ook niets anders dan melk en zelfs dat was toen al een drama tot 8 maand.

Daarna had hij ineens de diksap appel ondekt en nu drinkt hij goed.

Melk wil hij alleen niet meer…

_+ 7 uur een fles 230 (die drinkt hij geheel meestal)

10 uur fruit

12:30 1 a 2 broodjes met beleg en sapje (w il hij geen melk)

15:30 liga,koekje of iets met nog wat sap

18 uur warm eten ( en dat eet hij echt flink)

19 uur beetje van pyama papje

Wij hebben het sinds kort om gegooit en het warm eten later hij kreeg dit eerder om half 4 en dan 19 uur een fles maar die wil hij niet meer dat we nu later hem eten geven zodat hij de nacht niet met een lege buik in gaat. Al moet ik zeggen dat hij altyd wel doorslaapt.

he af… Joyce drinkt ook geen druppel behalve haar flessen hoor…

En Tessa deed dat ook niet het eerste jaar…komt vanzelf goed…

Bij Joyce was de wurgreflex ook pas 2 weken terug ineens weg…En brood geef ik in kleine stukjes die ze wegsabbelt… haar fruit heeft ze het liefst nog als puree…had van de week een mandarijn uitgeperst en een banaan erdoor geprakt maar dat is nog niet echt een succes hoor, maar het ging er inmiddels wel in…

Bij Joyce gaat alles op wat ik haar voorzet eigenlijk… ( geef daarom ook gewoon niet meer dan een 6 maanden potje)Bij haar doe ik nu sinds het met brood goed gaat ook het eten iets minder grof pureren… en nu zelfs met de hakmolen dan is het nog iets grover dan de potejs…

Tessa daarintegen was echt een ramp… hoe ik het ook gaf( puree of stukjes) ze at het echt niet… en met de 8 maanden potjes kon ze ook geen weg mee vanwege het wurgreflex… Bij Tessa heb ik gewoon potjes gedaan omdat ik het toen te frustrerend vond om vers eten te maken wat ik weg kon gooien…

ze at bijna niks… en toen heb ik met fijnere potjes( bledina is fijner dan de rest in 8 mnd potjes) haar toch langzaamaan op de stukjes kunnen krijgen,maar nooit van harte…

Nu hebben ze het eerste jaar in principe niet zo heel veel nodig en kunnen ze het redden op melk…

Maar ( en dit klintk misschien heel l*llig is niet zo bedoelt) kan ie niet vol zitten van al die flessen dat ie daarom niks meer eet?

Geef je trouwens gepureerd of rapley?

Anders eens proberen met een bordje pap ( desnoods tussen de middag) om hem te laten wennen aan eten van een lepel… als ie dat met de rest niet wil…

Ik weet hoe frustrerend het kan zijn als je kindje niet wilt eten…Maar het beste werkt toch… loslaten en aan blijven bieden…

Tessa begint nu steeds beter te eten, maar met avond eten is het vaak nog drama hoor…Maar ja ze groeit verder goed dus ach…

volgens de dietiste waar we nu lopen vanwege haar allergie moet ze meer groente eten… ik zei al tegen haar… hoe dan… als jij de oplossing hebt hoor ik het graag… naar binnen proppen met de pollepel werkt toch ook niet…

Alsof ie meegelezen heeft gaat het nu toch echt al 3 dagen heel goed met eten :shock: Nog wel 5 flessen tot nu toe, maar fruit en groente eet hij stukken beter (kleine potjes al dan niet vers gaan ineens helemaal op!) en ik ben erachter dat hij wél roosvicee lust :smiley: (wel de rode, de oranje vind ie echt :sick: ). Ook heeft hij gister voor het eerst écht van een broodje gegeten, zeker de helft, dus wie weet wordt dat wurgreflex nu eindelijk minder :dance: hij lijkt het eten ook wel leuker te vinden!

De ochtendfles is wel echt een ramp, hij drinkt max 100cc en dan wil hij spelen. Het maakt ook niks uit of ik er pap van maak :eh:

Ik vind het wel raar, lijkt mij dat je na een nacht slapen toch wel trek hebt! Maar goed, we zijn goed op weg nu. Thanks voor jullie antwoorden!!

Oh Tina ik vind het niet echt frustrerend ofzo, vroeg me meer af hoe dat wurgreflex nou nog zo sterk kan zijn :think: …

En vol zitten van de flessen… ja en nee… als hij niets anders eet bied ik natuurlijk een extra fles aan, maar ook als ik éérst ander voedsel (fruit/groente/koekje) aanbied vraagt hij daarna nog om een fles dus tja…

En ik geef beide, rapley én gepureerd :slight_smile:

Jasper drinkt nog steeds 1-2 flessen van 240ml met pap :oops: en als ie om wat voor reden dan ook niet lekker is, dan drinkt hij er misschien zelfs 3 en eet ie verder niks :oops: