Dank voor de tekst over de onderwijssystemen…
Het Freinet-onderwijs moet ik een nazien, die kende ik nog niet…
Het montesori moet ik ook nog eens goed nalezen, maar daar ben ik vanuit dit stukje tekst niet helemaal overtuigd…
Van deze hele lijst trekt de VS mij het meeste…
Misschien dus juist hulpzaam…
@Marlous wrote:
Enne Fiep, heb eerder geschreven waarom ik de vs wel goed vind hoor…alleen die kleurplaten in natuurlijk onzin…
snap ik toch :-*
ik heb alleen een beetje een vermoeden dat je min of meer altijd hebt aangenomen dat jouw kinderen ook naar de vs zouden gaan, want jij had het er ook leuk en want er zijn een hoop goede dingen. Maar als je er momenteel geen goed gevoel bij hebt, dan is het misschien handig te kijken of die goede dingen ook bij een andere school te halen zijn(zoals miekse ook schrijft).
ik denk namelijk bij scholen, en zeker bij de de vrije school, dat het eigenlijk nog belangrijker is dat je er een goed gevoel bij hebt dan dat je het eens bent met alle beleidsdingen die ze hebben, of dingetjes die wel of niet mogen.
hmmm ietsje duidelijker? :shifty:
Joh, we kennen elkaar langer dan vandaag hoor…Al is het alleen op het forum…
Natuurlijk begrijp ik je…
Je hebt gelijk dat ik altijd heb gedacht dat mijn kinderen naar de vs zouden gaan. Geen twijfel over mogelijk…
Daarom is het ook wel zo eerlijk van mijzelf dat ik nu twijfel als ik naar Mateo kijk…
Ik gun hem namelijk het beste, niet wat voor mij het beste was. Ik wil ook niet blind staren, maar het is erg moeilijk…
Lees net over het Freinet-onderwijs en ik vind het niets…
Het spreekt mij gewoon absoluut niet aan. Net als Jena, en Dalton…
Ik vind dat die scholen zich te veel richten op de taken die ze moeten doen, al dan niet leuk samenwerkend. Het is een van de hoofdpunten…
Ook spreekt het mij niet aan dat er verschillende leeftijden in een klas zitten. Met dat oogpunt valt er heel veel af en dat is echt wel jammer…
Het is natuurlijk niet steeds maar een ding waar ik op afknap, maar meerdere dingen…
Overigens ging ik twijfelen aan het sofische gehalte van de vs. Verder niet aan hun aanpak…
Toen ik daar binnen kwam (NIET de locatie waar Mateo gaat komen) werd ik overwelmed met antroposofische digen, geuren etc…
Mijn moeder, alles behalve antroposofisch, heb ik ook gevraagd hoe zij dat vond en hoe ze dat deed. Zij vertelde mij ook dat ze de basis goed vond, en het antroposofische ‘negeerde’…
Waarom lees ik helemaal niks over openbare basisscholen? Allemaal plannen en systemen, maar niks over een “gewone” basisschool Is dat zowiezo not-done???
Geen idee?
Is dat zo 8)
Aangezien ik nooit echt in mijn hoofd heb moeten zoeken naar een school is dat nog niet in mij opgekomen…
Ik ben ook nog bezig met onderzoeken…
VS is dat dan vrije school? :oops:
Kan je uit leggen wat je tegen staat bij een jenaplan school?
@Marlous wrote:
@Ilse81 wrote:VS is dat dan vrije school? :oops:
Ja
Dan zou ik zeggen van … laat maar gaan naar de VS
Mijn zoontje gaat er later ook naar toen en ik geef er zelf les. :mrgreen:
@lydia wrote:
Kan je uit leggen wat je tegen staat bij een jenaplan school?
Edit…
Had hier een heel verhaal gezet. De informatie die ik eergisteren over het Jenaplan had gehaald is heel andere informatie dan dat ik nu heb gevonden…
Daar ben ik wel erg enthousiast over eerlijk gezegd :mrgreen:
Er zijn een paar dingen waar ik niet zo enthousiast over ben, zoals : stamgroepen, stiften, algemene materialen…
Ik heb een informatiepakket aangevraagd
Na al deze onderzoeken neig ik toch weer naar de vs, maar ik sta open voor andere scholen en dat is goed vind ik…
Tja, als juf (wel op een jenaplanschool ) kan ik alleen maar aanraden om op je gevoel af te gaan. Probeer goed te kijken naar de sfeer die een school uitstraalt en of de ideeen erachter je aanstaan of niet. In de praktijk valt of staat het toch met de leerkracht die voor een groep staat. Ik denk ook dat er heel veel scholen zijn tegenwoordig die dingen overgenomen hebben van zowel Jenaplan, montessori, vrije school of andere “vernieuwende” scholen. Ik merk als moeder dat ik het toch wel heel lastig vind om in te schatten wat bij mijn eigen kinderen gaat passen. Voor mij zou Jenaplan persoonlijk geweldig geweest zijn, maar mijn man is er van overtuigd dat hij er diep ongelukkig geweest zou zijn. En Noud??? Ik weet het eerlijk gezegd echt niet en kies nu gewoon voor de degelijke buurtschool. En de reden; het is vlakbij, alle kinderen uit de straat gaan er naar toe en ik denk dat Noud vrij makkelijk zal kunnen meekomen. Maar als ik in zou schatten dat mijn kind meer leerbegeleiding nodig zou hebben, zou ik niet snel voor deze school kiezen :oops: . Maar of mijn voorspellingen uitkomen??? Helaas kan niemand in de toekomst kijken
Succes en probeer het ook wat “luchtiger” voor jezelf te maken; de ideale school bestaat niet…
Groetjes Maartje
Marlous, ik zou zeker ook eens kijken dan op de VS waar Mateo dan wel naar toe zou gaan… de sfeer daar kan helemaal anders zijn.
In Assen voelde ik me fijn, maar in Groningen kreeg ik om 't zo maar te zeggen “kriebel”. Ik ken daar een paar hele leuke moeders, maar de moeders die ik toen zag waren iets TE en de hele school was het gewoon niet (meer)…
En ik wou dat ik van de 1e tot de 6e dezelfde meester of juffie had gehad, heerlijk lijkt me dat, helaas had ik de pech om veel verschillende meesters te hebben en dat doet een deel van de VS-gedachte wel teniet vind ik…
Het is ook niet zo dat je, wanneer je 6 jaar lang dezelfde leerkracht hebt je geen ander mens voor je krijgt al die jaren, voor de vak lessen waren er andere leraren, maar je meester of juffie hoorde bij “de veilige basis”…
Viltstiften en kleurplaten op school vind ik trouwens een gek idee, laat ze op school maar hun gang gaan met waskrijt, potlood en verf (voor de tekenvakken)… Thuis mag hij best met viltstift een kleurplaat kleuren hoor!
Hetzelfde met knutselen, ik zie op andere scholen vaak geknutsel met wc-rolletjes e.d. geinig hoor, maar dat kan een kind ook heel goed zelf thuis bedenken, deed ik ook als ik er zin in had… op school leerde ik houtbewerking en handwerken, vond ik veel stoerder thuis komen als 7 jarige met een zelf gebreide knuffel!
Maar… wat ik me de laatste tijd afvraag. Je kiest nu een school uit voor Mateo, en ik voor Thomas… maar bij jou is er nog Micah en bij mij ???
Maar bij een 2e kind is het veel vanzelfsprekender dat die gewoon naar de school gaat waar het oudere broertje/zusje al zit…
Hoe zie je het VS systeem voor Micah?
Ben nu trouwens wel benieuwd naar Jenaplan onderwijs, maar dat is nog slechter te bereiken vanuit hier dan de VS!
Nogmaals SUCCES!
Ik praat ook voornamelijk over Mateo omdat hij eerst gaat…
Ik kan nog niet helemaal beoordelen hoe Micah is, dus kan ik zeker nog geen school voor hem uitkiezen…Maar vergeet hem niet hoor…
Ik denk dat ik inderdaad eens een keer daar naartoe ga om te kijken hoe het daar ‘voelt’…
@Marlous wrote:
Mateo is een lekker druk, spontaan en uitbundig jongetje…Hij is ook erg gevoelig voor sfeer en indrukken…Hij kan het handelen, maar ik merk dat hij soms van slag kan zijn door iets kleins wat in zijn wereldje hard aankomt. Aan de andere kant is hij zeer flexibel, grappig en sterk…
Voor zijn zwakke karaktereigenschappen zou ik hem NIET op de vs doen. Voor zijn sterke wel.
Dat laatste punt vind ik trouwens wel heel erg belangrijk hoor...
Als je het andersom zou zeggen, zou ik direct zeggen: wat houdt je dan nog tegen?
Over jenaplan: Anna Sofie zit daar op en ik vind het geweldig.
Manlief komt uit een vrije schoolfamily met een vs-moeder/juf en hij wilde geen vs.
Het leek mij wel aardig, maar de keuze die we nu hebben gemaakt is voor ons gevoel gewoon goed.
Onze pluspunten tot nu toe:
- veel aandacht voor vieringen en presentaties van vieringen door leerlingen zelf, ook al zijn ze nog maar 4. Ze leren jong voor publiek te staan. Voor Anna Sofie heel goed want die durft wat dat betreft nog weinig.
- stamgroepen, in elke groep zijn ze een keer de jongste (nu, in groep 1) en een keer de oudste (straks, in groep 2) Ze durft nu weinig (hebben we het weer) maar ik verwacht dat als straks de rollen omgedraaid zijn dat ze zich veel sterker gaat voelen.
- veel werken aan zelfstandigheid. Ze moet 1 taak per week zelf verplicht zelf plannen. Vind ik zo grappig bij een kind van 5, maar ze neemt het heel serieus.
- ritmisch werken, alles volgens een ritme. Zo werken ze met thema's die tot in de puntjes uitgewerkt zijn. Zoals laatst; koken. Dat wordt allemaal terug gebracht in alle gebieden rond taal, rekenen, spel, drama etc. Het is allemaal heel compleet, tot een etentje bij van de valk aan toe ;-)
En zo zijn er nog heel wat dingen die mij aanspreken.
Dan vidn ik het Jena plan niet zo heel anders dat de VS
Vooral dit laatste:
ritmisch werken, alles volgens een ritme. Zo werken ze met thema’s die tot in de puntjes uitgewerkt zijn. Zoals laatst; koken. Dat wordt allemaal terug gebracht in alle gebieden rond taal, rekenen, spel, drama etc. Het is allemaal heel compleet, tot een etentje bij van de valk aan toe
Komt in het VS ook aan bod.
nee, nou het probleem is eigenlijk dat het Jenaplan in een andere (verre) stad mij wel aansprak en die in Amsterdam niet…Vreemd maar waar…
Die stamgroepen vind ik dus niets…
De rest klinkt heel fijn…
Mateo’s zwakke punten zijn overigens:
Snel afgeleid
Ongeleid projectiel,
druk,
veel aandacht nodig…
Dit vind ik persoonlijk niet echt superzwakke eigenschappen, maar voor op school is het anders…
IK had diezelfde eigenschappen en bij mij ging het in principe wel goed…
Alle projecten die ik van Jena heb gelezen trekken mij erg aan, maar die hebben ze in principe bij de VS ook…
Heb gisteren en vandaag toevallig met 2 vs-mama’s gesproken en die waren vrij negatief over de 5e/6e klas omdat daar meestal de achterstand begint.
Ik besef dat je daar als ouder ook bij bent (stimuleren in huiswerk, waar hij mee bezig is etc)…Maar die dingen vind ik toch jammer om te horen…
Ook besef ik heus wel dat alle scholen wel ‘iets’ hebben wat niet lekker loopt…
Nu ik wat heb rondgekeken neig ik toch weer naar de vs. Ik ga morgen bellen om een afspraak te maken op de locatie waar ik graag zou willen dat Mateo terecht zou komen (er zijn 3 vrije scholen in a’dam, een wil ik Mateo absoluut NIET hebben)…
Ik vind het echt super dat iedereen zo met mij meedenkt hoor…
Ik zal zeker nog veel inlezen. Vooral over het Jena…
Oh en voor Franka. Had er nog over nagedacht wat er ‘mis’ zou zijn met ‘normale’ basisscholen…In principe niets, maar als je een bepaald slag gewend bent, ga je niet snel over naar ‘normaal’
Heb gisteren en vandaag toevallig met 2 vs-mama's gesproken en die waren vrij negatief over de 5e/6e klas omdat daar meestal de achterstand begint.
Ik besef dat je daar als ouder ook bij bent (stimuleren in huiswerk, waar hij mee bezig is etc)..Maar die dingen vind ik toch jammer om te horen..
precies wat ik je nog wou vragen: ken je geen ouders met schoolgaande kids, die je kunt uithoren over hun scholen? Bij 'gelijkgestemden' (geef mij even een bakkie! :sick: :wink: ) levert dat allicht nog wat nieuwe nuttige inzichten op?
@fiep klophout wrote:
Heb gisteren en vandaag toevallig met 2 vs-mama’s gesproken en die waren vrij negatief over de 5e/6e klas omdat daar meestal de achterstand begint.
Ik besef dat je daar als ouder ook bij bent (stimuleren in huiswerk, waar hij mee bezig is etc)…Maar die dingen vind ik toch jammer om te horen…
precies wat ik je nog wou vragen: ken je geen ouders met schoolgaande kids, die je kunt uithoren over hun scholen? Bij ‘gelijkgestemden’ (geef mij even een bakkie! :sick: ) levert dat allicht nog wat nieuwe nuttige inzichten op?
Kijk, daarom bemoei ik me er mee
En Frank@ waarschijnlijk ook 8)
Wel interessant en het is ook wel moeilijk hoor.
En eh Marlous ;-), Anna Sofie zit bij de marmotten 8)
ik doelde eigenlijk meer op echt speciefiek ervaringsinfo van scholen in adam. Geen idee eigenlijk waar jij woont, maar iets zegt mij friesland :think: :?
@Marlous wrote:
Mateo’s zwakke punten zijn overigens:
Snel afgeleid
Ongeleid projectiel,
druk,
veel aandacht nodig…
Dit zijn nu misschien zwakke punten hé, maar pas op eens ie naar school gaat. Je kan een heel ander kind hebben na enkele maanden. :wink: