Ik heb Mateo een aantal maanden geleden ingeschreven op de Vrije School…
Ik heb hier zelf 14 jaar van mijn leven gezeten en het is altijd heel goed voor mij geweest. De manier van lesgeven, de aandacht voor ook andere dingen dan alleen stampen vind ik top…
Toen ik daar was om hem in te schrijven schrok ik wel van het antroposofische gehalte…Dat wist ik natuurlijk wel, maar ik vond het wel heel erg…
Sinds een week twijfel ik dus heeeeeeeeeeeeeel erg…
Ik weet dat ik nog tijd zat heb. Dat ik ook naar andere scholen kan gaan maar ik vind het zo moeilijk dat ik zo twijfel aan een school waarvan ik echt denk dat hij goed is…
Maar afgezien van de vele uitzonderlijke vakken, stimuleren zij bevoorbeeld geen computers. Iets wat in deze tijd gewoon erg ouderwets is.
Als ik naar Mateo kijk denk ik dat de VS heel goed voor hem zal zijn, en aan de andere kant denk ik dat hij er geen type voor is…
Wat moet ik nu…
Tja, jullie weten het natuurlijk ook niet…
Maar ben erg in de war…
Jeetje moeilijk hoor. Ik denk ook dat niemand je kan helpen bij de keuze omdat ik denk dat het belangrijkste is wat goed voor Mateo is. En alleen jij kan dat weten.
Misschien een lijstje maken met alle plus en min punten om het op paier echt goed op een rij te krijgen?
Meid, ik kan alleen zeggen: vergelijk de school van nu niet met de school waar jij op gezeten hebt. Alles is nu anders! Het gedachtengoed wordt anders geïnterpreteerd, de leerkrachten zijn anders, de kinderen zijn anders, de tijd is anders. Misschien zou EEN vrije school goed zijn, maar is DEZE vrije school ook goed voor Mateo?
Ik kan me voorstellen dat je in de war bent, waarschijnlijk omdat je niet verwacht had dat je zou gaan twijfelen? Hoe lang heb je nog om na te denken? (wij zijn hier niet bekend met wachtlijsten…)
Marlous,
Probeer voor jezelf inderdaad prioriteiten te stellen, en een lijstje van sterke en zwakke punten te maken, voors en tegens.
En ga je misschien ter vergelijking ook ergens anders orienteren.
Dan vind je deze misschien juist weer top en is de twijfel weg.
Oh en computers dat kunnen jullie zelf wel aanleren, kinderen zijn daar heel snel in.
dank voor de reacties…
Mijn moeder zei ten eerste dat als ik twijfelde het niet moest doen en ten tweede zei ze ook dat ik bij meerdere scholen moet gaan kijken…
Ik zal eerst eens lijstjes gaan maken en dan eens bij scholen in de buurt gaan kijken…
Ik vind het echt heel erg moeilijk… :?
Ik zou bij twijfel gewoon eens bezoekjes brengen bij andere scholen in de buurt. Kan toch helemaal geen kwaad.
Persoonlijk zou ik mijn zoontje niet naar een school brengen waar ik twijfels bij heb.
Bij mij was het een beetje andersom. De enige school in mijn buurt is een christelijke basisschool en ik ben zo heiden als ik weet niet wat. Maar ben toch gaan kijken, en was meteen verkocht. Had er een heel goed gevoel bij en was meteen reuze enthousiast. Heb ook niet meer op andere scholen gekeken…
En nu mijn zoontje al een tijdje naar school gaat wordt het enthousiastme eigenlijk alleen maar groter
zoals ik al een tijdje geleden in een ander topic zei ben ik door het lezen van de pedagogische en de antroposofische achtergronden afgestapt van tom naar de vs willen doen…eerlijk gezegd schrok ik me kapot :shifty:
dus ga lekker een aantal dagen meelopen op montessori, jena of wat er dan ook maar is in jouw buurt en voel daar hoe het voelt :hug: :-
succes :- :hug:
Ik heb nu verschillende dingen gelezen over verschillende soorten scholen en ben voor mezelf er iig uit gekomen dat de sfeer en het gevoel bij een school boven de (leer)methode moet staan. Ik vind jena en dalton bv echt heel mooi klinken maar hoe goed ik mn kind op dit moment ken hoe slechter ik kan bepalen of dat dé school voor mijn dochter is de komende … jaar. Ik vind dat echt super moeilijk. Ik ben bij een school hier vlakbij gaan kijken, christelijk en continue rooster (dingen die ik laag op ons lijstje had staan) maar ik was in 1 keer verkocht…
Ja raar he…Wij hebben hier een school tegenover ons huis…Ik ga daar ook maar een keer kijken…
Vind nog steeds de vs een ‘goede’ inslag hebben, maar ik vraag mij gewoon af of deze voor Mateo zo goed is.
Laatst zat Mateo heel lief te spelen en ik keek naar hem en dacht aan de vs en zei in mijzelf gelijk NEE…
Lastig zeg, die twijfel.
Hier zeggen we ook altijd; bij twijfel niet doen.
Ik heb ook een twijfel periode gehad, maar ben er nu achter dat ik echt voor de VS ga. Ik krijg daar bij ook gewoon een heel fijn gevoel en ze zijn een wat nieuwere VS (Assen) en geloof zelfs dat er in de hogere klassen ook aandacht voor de computer is!
Maar ik ben ook op de VS in Groningen gaan kijken en nee, al heb ik er zelf op gezeten, dit is 'm gewoon niet!
Ik ga nog wel op andere scholen hier in het dorp kijken, gewoon om helemaal zeker te zijn en niet later alsnog te twijfelen of het nou wel zo verstandig was.
Ik zou dus gewoon allerlei scholen langs gaan, en ondertussen misschien eens naar open dagen, herfstbazaars/kerstmarkten van de VS gaan.
Wie weet kom je zo in het sfeertje of kom je er achter dat de VS, of deze VS gewoon niet (meer) bij jullie passen.
Succes in elk geval!
En hoop dat je snel een goed gevoel kan vinden bij een school!
:-*
Moeilijk marlous.
Ik had vanaf dat onze oudste er was ook een vast idee voor een bepaalde school. Maar ik begon ook te twijfelen. Heb daarna de nummer 2 van mijn (onze) keuze bezocht en was helemaal :inlove:
En dat zijn we nu nog.
Ga op je gevoel af. En idd: bij twijfel niet doen!
Veel succes.
Heb net meerdere websites van verschillende scholen in Amsterdam bekeken en ik vond het echt helemaal niets…brrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Oh ik vind het echt zo moeilijk… :?
Is ook moeilijk, het beste beeld krijg je toch door een afspraak te maken op een aantal scholen en door de school en lopen en te kijken en de sfeer te proeven die er hangt…dingen zoals pest protocol en hoogd/meerbegaafd protocol vind ik zelf ook wel belangrijk…
Kun je helder en op papier krijgen waar je zo van schrok toen je Mateo ging inschrijven?
Welke ideeen staan je nu wel aan en welke niet?
Waarom de vrije school, alleen omdat jij zelf daar een mega tijd hebt gehad en je dat ook Mateo gunt, of heb je er nu in het dagelijkse leven nog steeds veel profijt van dat je daar op hebt gezeten?
Heeft Mark ook de vrije school gedaan, is het iets van jullie 2en? (met de keuze voor zo’n type onderwijs niet helemaal onbelangrijk, het is toch echt anders dan het reguliere onderwijs)
Waar gaan de kinderen in de buurt naartoe en hoe zijn deze kinderen? (gezellig spelen, schoffies, veel vandalisme in de buurt onder de oudere jeugd?)
Waar gaan de kinderen na de vrije school naartoe, is er ook een vervolg in de buurt en hoe is deze bovenbouw?
Is vanuit hier maar even gebrainstormd hoor… Ik woon nu in een dorp, gelegen naast het walhala van de vrije school… waar ik kon kiezen uit 2 scholen, 1 openbare en 1 bijzonder onderwijs (christelijk), niet te vergelijken met A’dam…
Je wilt het beste voor je kind! Heel normaal als je veel te kiezen hebt, dat je gaat twijfelen…Maar volg ook je gevoel!
zucht, tja…
Afgezien van het feit dat ik daar een fijne tijd heb gehad, hoeft dat niet voor iedereen te gelden. Mark heeft er in de bovenbouw gezeten en vond het verschrikkelijk…
Wat mij vooral aanstaat in het basisonderwijs is dat ze naar elk kind ansich kijken. Ze vooral naar de ontwikkeling kijken ipv van de prestatie…Ik vind het belangrijk dat de christelijke basis goed naar voren komt, maar niet dwingend (mark en ik zijn allebei NIET gelovig)…
Er wordt veel aandacht besteed aan de natuur, christelijke feesten en werken met natuurlijke producten…
Ik heb bijvoorbeeld echt een gloedhekel aan stiften en kleurplaten…Dat is daar dus niet…Lekker eigen fantasie gebruiken…
Wat ik ook belangrijk vind is dat ze (als ze het hele traject afmaken) 14 jaar bij dezelfde kinderen in de klas zitten…Ze groeien met elkaar op, leren op elkaar te steunen etc…
Alleen het laatste jaar worden de leerlingen ‘uit elkaar gehaald’ omdat ze een ander niveau hebben. Het 13e jaar bestaat dus uit het examenjaar. Maar je zit nog steeds bij elkaar op school…
Mark heeft het er vooral heel naar gehad omdat hij het basisonderwijs dus niet heeft gehad daar. Dat betekende dat die kinderen daar al een sterke band hadden en hij een vreemde eend in de bijt was…
Ik heb sowieso al met Mark afgesproken (niet gedwongen ) dat als Mateo en Micah daar heen gaan het iig de onderbouw is. Willen zij dan zelf verder dan mogen zij ook de bovenbouw doen…
:oops: Weet niet of je op zo’n lap tekst zat te wachten… :? :mrgreen:
Tegenwoordig hebben heel veel scholen een adaptief onderwijsbeleid, dat houdt in dat de school zijn onderwijs aanpast aan de leerling. Heeft je kind extra zorg nodig of kan het een stapje meer, dan is het aan de school om daar naar te handelen… Maar ook wordt er zowiezo goed naar de individuele leerling gekeken.
Dat is dus wat je onder meer aantrekt aan het vrije schoolse, die individuele benadering…
Het christelijke komt ook goed tot uiting op bv een interconfessionele school, zonder dat het daar ervan af druipt zeg maar…
Mij lijkt het bv afschuwelijk om altijd dezelfde leerkracht te hebben… Je bent dan zo gebonden aan elkaar, volgens mij is dat tegenwoordig ook niet meer een goede afspiegeling van de maatschappij, ik bedoel daarmee dat je in het leven na de school ook niet jaar in jaar uit meer bij eenzelfde baas blijft… Het lijkt mij goed om daar ook op school al flexibel in te worden…
Ik vind het heerlijk om met een kleurplaat mijn gedachten lekker op nul te zetten, dus wat is er mis met een voorgedrukte plaat die bij iedereen vraagt om dezelfde kleurtjes, omdat zo het tekenfilmfiguurtje ook die kleurtjes heeft?
Moet een kind altijd creatief zijn? Als het dat niet is, mag het dan niet lekker kleuren met stiften en een kleurplaat, gewoon omdat dat lekker kleurt? (ik hoop dat je mijn punt snapt…)
Mijn oudste is heel creatief, maar niet op papier, hij heeft echt een hekel aan tekenen en kleuren. Ook met schilderen kan ik hem niet echt lang boeien…Maar met lego maakt hij de meest mooie voertuigen en daar kan hij uren mee spelen…
En moeten al jouw normen en waarden uitgevoerd worden op school? School kan een mooie aanvulling zijn, maar in eerste instantie breng ik mijn kinderen de normen en waarden bij die ik belangrijk vind, zo ook respect voor de natuur, elkaars geloof, elkaars kunnen en onkunnen, enz… Ik wil hiermee zeggen dat je thuis, dus zelf, ook heel veel kan bijbrengen. Ik zeg ook wel eens tegen mijn oudste dat we dat thuis anders doen om die en die reden…Ook als kinderen met vriendjes gaan spelen, kom je weer in een hele andere wereld terecht van besef bij je kind naar anderen toe, ook daar heb je als ouder een belangrijke rol in, omdat zo te begeleiden dat iedereen er happy mee is…
School is voor mij dus niet het belangrijkste… Maar op alle scholen is wel iets…
altijd dezelfde leerlingen om je heen stoot mij ook af :oops:
ik was een buitenbeentje en als ik altijd dezelfde kinderen om me heen had gehad dan was ik diep diep diep diep diep ongelukkig geworden…juist door de wisseling kon ik met verschillende mensen een nieuwe frisse band opbouwen…ik vond dan ook de lagere school, 8 jaar dezlefde kids een ramp :oops:
en als het niet klikt met de leerkracht zit je mooi :?
Joh, ik vind het juist fijn dat jullie meedenken…Lappen tekst of niet…
Nee een kind hoeft niet creatief te zijn ansich. Maar wat ik wel belangrijk vind is dat hij zijn eigen fantasie gaat gebruiken…Ik kan er niet mijn vinger op leggen, maar vind kleurplaten en stiften iets wat iedereen dus kan. Schapengedrag…(ja klinkt kort door de bocht, zo bedoel ik het ook niet, ik kan het gewoon moeilijk uitleggen)…
Ik heb dezelfde kinderen 14 jaar om mij heen als zeer prettig ervaren…
Ik ben een spontane uitbundige meid en contacten buiten school maken vond ik niet moeilijk. De basis vond ik daarom ook zo fijn. Een soort 2e thuis…
Naderhand heb ik een klote-juf gehad. Als ik terug kijk was zij veel te jong/dommig en had grote voorkeur voor kinderen in de klas…Echter merkte ik daar toendertijd niets van. Ik heb er geen trauma’s aan over gehouden…
Mateo is een lekker druk, spontaan en uitbundig jongetje…Hij is ook erg gevoelig voor sfeer en indrukken…Hij kan het handelen, maar ik merk dat hij soms van slag kan zijn door iets kleins wat in zijn wereldje hard aankomt. Aan de andere kant is hij zeer flexibel, grappig en sterk…
Voor zijn zwakke karaktereigenschappen zou ik hem NIET op de vs doen. Voor zijn sterke wel.
Sowieso ben ik er als moeder en Mark als vader ook nog bij…
Ik ben van plan alles goed in de gaten te houden…Als we zien dat Mateo zich niet prettig voelt is de keuze heeeeel erg snel gemaakt hoor…
Ik vind het gewoon moeilijk, deels omdat Mark en ik een vrij modern gezin zijn, en de vs toch hangt aan ouderwetse normen (niets mis mee)…
Aan de andere kant denk ik dat een ‘rustige’ basis voor een jongen als Mateo heel goed zal zijn…
Oooooh ik weet het echt niet…
Nogmaals dank voor het meedenken hoor… :-*
marlous, ik denk iig dat vrije school een systeem is waar je helemaal achter moet staan, en anders er niet voor moet gaan.
ik ken je te weinig om te weten of je er achter staat (geen kleurplaten willen, lijkt me niet genoeg motivatie zeg maar :shifty: ). Heb je wel eens bij andere onderwijssystemen gekeken als jenaplan en montesori? Misschien dat je daar wel jusit iets bij vindt wat net iets beter bij jullie past dan de vs.
en ook voor mij zou juist die 14 jaar op één school zitten, in één groep, op het lijstje (haha zeg maar rustig lijst) met nadelen komen te staan. Ik vond het heerlijk dat ik na de basisschool even met een helemaal schone lei kon beginnen, zonder dat er echt iets heftigs was gebeurd. Maar gewoon lekker fris ertegenaan, met allemaal nieuwe mensen die je nog helemaal niet kennen. Ik heb dat asl erg ‘bevrijdend’ ervaren.
succes!
allicht ter overvloede: een overzicht van schooltypes. Ik denk echt dat dat wat jij zoekt niet alleen bij een vrije school te halen valt…
Overzicht schooltypen
Zoals gezegd zijn er naast ‘gewone scholen’ (openbaar onderwijs) ook ‘bijzondere scholen’. De bijzondere scholen kunnen verdeeld worden in: kerkelijke scholen en neutrale scholen. Hieronder volgt een overzicht van de neutrale bijzondere scholen.
Let op: bijzonder onderwijs (zie onder) is iets anders dan ‘speciaal onderwijs’. Het speciaal onderwijs is bedoeld voor kinderen die speciale begeleiding behoeven, zoals dove kinderen, of kinderen met gedragsproblemen.
Montessori-onderwijs
Maria Montessori ging ervan uit dat ieder kind een ‘gevoelige’ periode heeft: dan leren ze bepaalde dingen het makkelijkst. Ze ontwikkelde speciaal materiaal waarbij de zintuiglijke ervaring voorop staat, zoals cijfers van schuurpapier. Ieder kind werkt zelfstandig of in een groepje, onder het motto ‘Help mij het zelf te doen’.
Kinderen met verschillende leeftijden zitten bij elkaar. Iedereen is met iets anders bezig. Kinderen kiezen zelf wat ze gaan doen, maar de leerkracht begeleidt ze wel. Sociale vaardigheden, samenwerken en zelfstandigheid zijn heel belangrijk.
Jenaplan-onderwijs
Ook op Jenaplan-scholen zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in de klas. Peter Petersen, grondlegger van deze methode, wilde zo veel mogelijk verscheidenheid binnen de ‘stamgroep’, die drie jaar bij elkaar blijft. De nadruk ligt op inzicht, verbanden leggen en het vormen van een eigen mening. Er is een ritmische afwisseling van spelen, leren, het kringgesprek en vieren. Hier ontstond het inmiddels populaire kringgesprek en het vak ‘wereld-oriëntatie’.
Dalton-onderwijs
Bij de Dalton-methode, ontwikkeld door Helen Parkhurst, staat ‘de taak’ centraal. Het is een afspraak tussen leerkracht en leerling over wat er moet worden gedaan. De kinderen mogen zelf bepalen wanneer en met wie ze eraan willen werken. Er zijn kerntaken die iedereen moet doen, herhalingstaken voor wie het moeilijk vindt, en verrijkingstaken voor snellere leerlingen. Zo kan het onderwijs echt op ieders talenten worden aangepast.
Vrijheid, zelfstandigheid en samenwerking zijn ook hier belangrijk. Het ‘strenge’ element van afspraken maken, spreekt ook meer ‘traditionele’ ouders aan.
Freinet-onderwijs
Célestin Freinet oordeelde dat leerlingen, leerkrachten en ouders samen de baas moeten zijn. Een leerkracht die de lakens uitdeelt, kweekt passieve kinderen, die later passieve volwassenen worden. Kinderen moeten kritisch naar de wereld kijken en hun lot in eigen hand nemen. De school als een soort ‘kinder-zelforganisatie’.
Belangrijk uitgangspunt is de ‘vrije tekst’, waarin het kind opschrijft wat hem of haar bezighoudt. Die vormt de basis voor het onderwijs; van lezen en rekenen tot kennis van de natuur. Dat vraagt behoorlijk wat creativiteit van de leraar. De kinderen werken zoveel mogelijk zelfstandig.
Vrije scholen
De Vrije school (in België: Steiner-school) is gebaseerd op de antroposofie van Rudolf Steiner, met als uitgangspunt dat ieder mens op aarde reïncarneert en zijn eigen weg zoekt. Aan ouders en leerkrachten de taak het kind daarbij te helpen. De ontwikkeling verloopt in fasen van zeven jaar: eerst wil en grove motoriek, daarna gevoelsleven en fijne motoriek, en tot slot het intellect. Die volgorde is belangrijk, anders raakt de ontwikkeling verstoord.
Het onderwijs hecht waarde aan schoonheid, creativiteit en beweging, want behalve een hoofd heeft de mens ook hart en handen. Ook de natuur en andere culturen zijn belangrijk; de mens is deel van een groter geheel.
Jenaplan heb ik bekeken en vind ik helemaal niets…
Daltonschool ook niet…
moet nog naar een goede montesori op zoek om te kijken of dat wat is…
Enne Fiep, heb eerder geschreven waarom ik de vs wel goed vind hoor…alleen die kleurplaten in natuurlijk onzin…
Mochten we trouwens wel voor de vs kiezen en Mateo wil na de basisschool ZELF met een schone lei beginnen dan hebben Mark en ik sowieso al afgesproken dat we samen op zoek gaan naar iets anders…
Ik heb het hier dan ook echt alleen over de eerste 8 jaar…