Nu wil ik dat het wel lukt

Een lang verhaal, maar ik wil het enorm graag…



Met Keira’s zwangerschap nam ik mij voor borstvoeding te geven. Ik haalde geen flessen of wat in huis, toevallig had ik er in mijn dozen wat. Dat kwam wel als ik weer aan het werk moest.



In de zwangerschap heb ik gelezen, geïnformeerd en een BV cursus bij ons in de praktijk gevolgd (zelfs manlief meegesjouwd de twee avonden). Op advies geen bh’s en kolf aangeschaft.



Na de geboorte lag Keira al snel aan mijn borst. Wat was dit een fijn intiem moment met je kind!



De eerste nacht ging goed, Keira was misselijk van de bevalling, maar ze kwam gewoon en manlief haalde haar en legde haar bij mij aan.



De tweede nacht werd een hel. Ze bleef huilen, krijsen en ik maar aanleggen. De volgende ochtend twee ouders die niet geslapen hadden, wat erg zwaar viel. Maar goed, alles voor Keira.



Keira werd gewogen en ze zat 10% onder haar geboorte gewicht. Bijvoeden luidde het devies. Met tranen in mijn ogen kreeg ze wat KV, van mijn man, ik weigerde het op dat moment te doen.

De lactatiedeskundige werd gebeld, evenals de VK. Overleg, aanleggen, kolven en KV bijgeven.



Ik kreeg een dubbele kolf en ging vol goede moed kolven na de voedingen. De voedingen duurden dik een uur, waarna ik nog een dik half uur aan het kolven was. Weer een half uur later kwam ze vaak al weer.



Dag drie ging zo door. MAar meer dan 30 cc kreeg ik niet gekolfd.



Dag vier kreeg ik stuwing en hadden we goede hoop dat het nu goed zou komen. Dus we gingen gewoon verder. Het deed geen zeer, ik had geen kloven, Keira hapte super aan. Alle ingrediënten voor een goede BV werd mij gezegd.



Na 3,5 week afwisselen met BV, KV en kolven heb ik de handdoek in de ring gegooid. Manlief moest na 4 weken aan het werk en ik was aan het einde van mijn latijn en kon niet meer genieten.





Nu ben ik weer zwanger en ondanks mijn negatieve ervaring laat ik me niet kennen en gaan we er weer voor.



Zijn er nog dames die mij tips kunnen geven? Want wil het zo graag laten lukken! (Dat flesje kan manlief ook met BV geven, dat maakt hem niks uit namelijk, hij wil dat ik doe waar ik me prettig bij voel en steunt mij daarin. Behalve als ik er aan onderdoor ga, maar goed…)

Het enige wat ik kan bedenken, zo uit jouw verhaal: waarom ben je tijdens de stuwing doorgegaan met kolven en kv geven?



Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met Marijne. Teveel afvallen, bijvoeding noodzakelijk. En bij mij geen productie en ontzettend veel pijn bij het drinken. Maar toen de productie op gang was en mijn borsten weer redelijk genezen waren, heeft ze alleen nog maar live bij mij gedronken. Ze kreeg kv via fingerfeeding en daar zijn we acuut mee gestopt toen ik haar weer aan kon leggen.



Dat is echt heel belangrijk voor je productie. Zolang je kindje nog kv krijgt, ‘vraagt’ ze niet genoeg melk van je borsten en krijgen die dus ook geen signaal om meer aan te maken. Waardoor je dus steeds kv nodig hebt.



Wat ik je nog wel mee wil geven, probeer het een beetje los te laten. Natuurlijk is bv het allerbeste maar meer dan je best kun je niet doen. Ik lees een beetje ‘ik moet en ik zal bv geven’ :shifty: het kan helpen om het meer te benaderen als ‘ik ga proberen om bv te geven’. Anders leg je jezelf zo’n enorme druk op! Maar goed dat is hoe ik ermee omga :oops:



En bij Eva is de bv niet gelukt, door meerdere oorzaken, jammer helaas, ik heb er echt wel even een traantje om gelaten. Maar ik heb mijn best gedaan en meer kun je echt niet doen.

Ik ben deze zwangerschap vanaf 38 weken zwangerschap gaan voor kolven (in overleg met iemand van borstvoedingssite).

Bij de oudste 2 kwam mijn bv laat op gang (pas met de 4e a 5e dag) en was bijvoeden noodzakelijk ivm teveel afvallen.



Dit keer ben ik dus gaan voor kolven en wat ik kolfde heb ik ingevroren, zodat ik dat kon bijvoeden.

Deze keer heb ik praktisch geen KV hoeven geven (30 cc) omdat we bijna genoeg hadden van mijn voorraadje in de vriezer (was ik de laatste weken maar wat consequenter geweest :roll: ).



Het heeft niet geholpen om de BV sneller op gang te laten komen, maar had wel een mooie voorraad in de vriezer!



misschien ook wat voor jou?



Ik kreeg erg positieve reacties van VK, Kraamhulp en HA! Waren allen erg geïnteresseerd in het hoe en wat (ook op de site!).



Nu geef ik alweer bijna een half jaar BV :inlove:

even kort, later misschien nog uitgebreider, maar 30cc kolven al op dag 3… is superveel hoor!

Zo groot is het maagje van een baby dan nog niet, dat begint met maatje kleine knikker en rekt langzaam (!) op.

Inderdaad! En productie die op dag vier, vijf op gang komt, is heel normaal daar hoef je echt niet voor tijdens je zwangerschap te gaan kolven!



Ik herken wel erg wat je schrijft, mijns inziens wordt er volslagen hysterisch gereageerd op een normaal natuurlijk proces. De eerste melk die je hebt is er op gemaakt je baby te voeden… Het maagje van je baby is piep piep klein en afvallen is normaal. Al mijn kinderen vielen af, alledrie (een van de vier was prematuur, ik weet van hem niet meer precies hoe het zat maar dat liep natuurlijk zowiezo anders) tot aan die grens en keer op keer werd er hysterisch gedaan over bijvoeden en kolven etc. Bij de jongste heb ik op basis van mijn ervaring en het zien van een gezonde baby geweigerd. Uiteindelijk heeft hij een paar keer een beetje melk van een vriendin van mij gehad, omdat hij slechte plasluiers had. Die nacht kwam de stuwing, daarna heb ik alleen nog maar vaak aangelegd, niet meer gekolfd en kwam het allemaal goed.

Als ik jouw verhaal zo lees, met lang voeden, lang kolven, halfuurtje rust, dan weer opnieuw, dan vind ik het niet gek dat je op je tandvlees loopt en opgeeft. Zo is het toch niet de bedoeling.

Ik zou iig toch weer die cursus doen, zorg dat je de valkuilen kent ook wb slechte adviezen van kraamhulpen. En laat je niet onzeker maken. Afvallen hoort erbij en 30cc kolven is prachtig (ik kreeg er druppels uit, meer niet) maar belast jezelf niet teveel en kolf niet als je een gezonde tevreden baby hebt… het is echt normaal dat het even duurt voor je productie op gang komt.

Super dat je je niet laat ontmoedigen door je eerste ervaring met BV!

Als het allemaal goed gaat, is het namelijk fantastisch!



Ik ben het eens met mamaMarije dat 30cc op dag 3 echt heel erg goed is!



En wat ik je wil meegeven is dat de kans aanwezig is dat het een tweede keer makkelijker/beter zal gaan. Bij mij kwam de BV de 2e keer veel makkelijker op gang.



En zorg goed voor jezelf na de bevalling. Neem zoveel mogelijk rust. (die visite kan heus wel een paar dagen wachten) Eet en drink goed! Dat is echt heel belangrijk. Neem voedzame dingen zoals dubbel hartig beleg op brood, handje nootjes tussendoor, stukje fruit, schaaltje vruchtenkwark, zorg dat je je ijzer aanvult door bijvoorbeeld biefstuk te eten. En als je dat lekker vindt laat iemand een haring voor je halen. En drink voldoende water, thee etc. Dat zijn allemaal voorwaarden om de borstvoeding goed op gang te krijgen.



En wat kan helpen is warme compressen voor het voeden (of kolven) op je borsten leggen. Dat helpt de melk beter stromen.



En wat je zou kunnen doen is de betreffende LK nog eens bezoeken voor de bevalling en nog eens doorspreken hoe dat met Keira ging en hoe je het nu anders/beter kunt aanpakken. Of anders het nog eens goed bespreken met je VK. En zorg dat je kraamhulp krijgt die deskundig is op het gebied van BV.



Oja en Stijn was ook misselijk van de bevalling en ook heel suf en slaperig. Hij viel ook 10% af. Ik had genoeg melk. (kolfde af omdat ik snel last had van stuwing) En als hij dronk, dronk hij goed en effectief. Maar hij dronk gewoon niet vaak genoeg, sliep te veel. Toen kreeg ik het advies om hem toch echt om de 3 uur te voeden(en niet op zijn verzoek) Hem dus ook echt wakker maken. Desnoods met behulp van een koud washandje. En inderdaad de volgende dag was hij aangekomen. En daarna ging het als een tierelier.

@miro wrote:

En zorg dat je kraamhulp krijgt die deskundig is op het gebied van BV.




Maar realiseer je wel dat dat niet echt iets hoeft te zeggen… Ik heb er expliciet om gevraagd bij al mijn kinderen maar heb er maar 1 gehad die werkelijk wist waar ze het over had. Die van mn oudste heeft gezorgd voor een hele slechte start en dat is nooit meer helemaal goed gekomen, die van mijn jongste had zo de borstvoeding om zeep geholpen als ik naar haar had geluisterd (en dan zei ze ook nog soort van troostend 'ach het is ook moeilijk, ik heb dit jaar nog maar twee gezinnen gehad bij wie het wel lukte… eind juli he. Dat zegt meer over haar als over bv ben ik bang…).

Daarnaast; de cursussen bv die ze krijgen worden gesponsord, jaja, door medela. Ze willen dus graag dat je gaat kolven… Wees je daarvan bewust!

Dan heb ik het 2x getroffen met de kraamhulp! :wink:

En ik had het ook getroffen met de VK-praktijk. De dames raken niet zo snel in paniek bij gewichtsverlies.



Maar Lune heeft wel een punt. Volg vooral je eigen intuitie en laat je niet te snel van de wijs brengen door ‘deskundigen’. Zij kunnen er naast zitten. Als je jezelf goed heb laten informeren over BV, dan kan je met die kennis en je eigen intuitie een heel eind komen.

Nou ik vind dat je meer dan 10% afvallen wel in de gaten moet houden, zeker in combinatie met suf worden etc :shifty: Dat is echt gevaarlijk als je dan niet zorgt dat ze snel wat binnen krijgen :shifty:

Vind dat jullie daar nu een beetje makkelijk over doen…



Ik ben dus van mening dat op zich met bijvoeden niks mis is, maar dan moet het wel tijdelijk zijn. Je moet er zo snel mogelijk mee stoppen en alleen aanleggen.

Ik heb er niet voor niets bij gezet met een gezonde baby. Uiteraard is het zeker belangrijk dat goed in de gaten te houden, maar waar 7 jaar terug de grens nog lag op 10% en dan bijvoeden, willen ze nu al dat je met 7% gaat bijvoeden. Ik denk echt dat dat vaak niet nodig is en met bijvoeden is gewoon wel iets mis. Ten eerste gaat het altijd ten koste van vraagaanbod dus helpt het je productie niet en ten tweede is bijvoeden met kv gewoon schadelijk voor de baby.

Bijvoeden met kv schadelijk voor je baby :shock: nou dat vind ik echt onzin.

Ja het is inderdaad slecht voor je productie dus je moet proberen het te vermijden.

Maar schadelijk voor je kind, absoluut niet.

Mijn advies: probeer positief te blijven!



Ik heb mijn oudste dochter 11 weken BV gegeven. Mijn jongste dochter een halve dag. Voor de geboorte van Quinn heb ik cursussen gevolgd, internet afgestruind, boeken gelezen, de hele mikmak. Ik ben lid geworden van de BOVA, advies gevraagd bij LLL en verschillende lactatiekundigen en allerlei organisaties. En ik heb er ook best wat geld in gestoken van te voren! Ik moest en zou ook nu weer proberen BV te geven, ondanks mijn dramatische ervaringen voordien.



In de kraamweek viel Q 10% af en moest ook ik bij gaan voeden. Dit heb ik geweigerd, en ben als een malle gaan kolven. Aanleggen, kolven, aanleggen, kolven, aanleggen, kolven, en zo de hele dag door. Compleet gestoord word je ervan, want je hele dag bestaat alleen nog maar uit melk! Wat mij daarbij heeft geholpen, is kleine doelen stellen. ‘Vandaag wil ik elke 3 uur kolven.’ Als dat dan lukt, dan voelt dat heel fijn!



Let niet op hoeveel je kolft. Ik heb gemerkt dat mij dat enorm ging frustreren. De hoeveelheid is niet belangrijk, het gouden vocht is veel belangrijker! Jij doet wat je kunt om je kindje te geven wat het nodig heeft. Laat je man een flesje geven, terwijl jij ernaast zit te kolven, dat kan ook je productie helpen! Heb je toch het idee dat je niet genoeg hebt? Dan kun je een (paar) dag(en) wat vaker kolven. Bijvoorbeeld om de 2 uur. Zo krik je je productie weer wat op.



Ik heb uiteindelijk vanaf de kraamweek fulltime gekolft, en legde Q niet meer aan, omdat ik te bang was dat hij niet genoeg binnen zou krijgen. Zo met de fles kon ik tenminste zien hoeveel hij binnen kreeg, en da gaf me geruststelling. Ik dacht op zeker moment ook dat mijn voeding op hield. Ik kreeg steeds minder gekolft. De voorraad in mijn vriezer raakte uitgeput. Toen hebben we een verpakking KV in huis gehaald. Gewoon voor de zekerheid. Je wilt natuurlijk niet dat het op is, en je je kindje niets kunt geven! Gelukkig kreeg ik in diezelfde week een geweldig advies van een lactatiekundige. Gewoon tussen neus en lippen door! En sindsdien voed ik Q volledig live!!! Het is wel een wat ingewikkelder verhaal dan ik hier nu vertel hoor, maar dat verhaal schiet jij niet zoveel mee op nu. :wink:



Ik wil je dus in elk geval zeggen: HET KAN!!! Als jij het wilt, kun je het. Echt waar. Ik kan je in elk geval het boek van Stefan Kleintjes aanraden. Ik heb het nieuw gekocht, en gebruik het nog steeds af en toe, als ik me weer onzeker voel. Beste aankoop ever! Ik weet nu zoveel meer dan ik bij mijn meiden wist! En had ik dit allemaal toen geweten, had ik waarschijnlijk toen ook door kunnen blijven voeden, zo jammer… Maar al doende leert men!



Kleine doelen, en vooral NIET naar de hoeveelheid kijken. Maak je je echt zorgen, kolf dan iets vaker!



:hug: :-*

Thnx meiden, ik krijg er al veel meer vertrouwen in!



Denk dat ik vooral bij de VK ga aangeven wat ik wil voorkomen. Mijn KH was geweldig en heeft heel goed geholpen, tot aan mij leren met de hand te kolven om de productie te stimuleren.



Kolven zelf vind ik een verschrikking! Simpelweg omdat ik daar echt een super slechte herinnering aan heb. Ik zie me nog zitten op de bank, met die dubbele kolf en die herrie van dat ding. En dan mijn moeder, man en Keira in de kamer van Keira gezellig met Keira bezig (de KH was tussen ons in aan het lopen). Heb jankend dat ding van mijn borsten afgezet en ben in bed gaan liggen (we woonden op de flat) en heb daar een half uur liggen janken.



Ik zie hier een hoop nuttige tips die ik zeker ga onthouden. Eten doe ik sowieso wel redelijk goed, drink het liefst thee (oktober kindje, dus koud, dus liters thee -rooibos- op een dag) eet het liefst hartig op mijn brood. Echter fruit is een probleem (zwaar allergisch voor veel) en biefstuk is echt smerig (zei zij als eenling op de wereld :P)



De cursus ga ik niet nog een keer doen, dat heb ik wel besloten. Het is absoluut niet gesponsord gelukkig door een kolf gigant, maar wat ik niet wist heb ik toen goed opgeslagen. Dat was veel praktische informatie en ook manlief weet alles nog, die heeft mij ook super gesteund.

Ik zie ook even niet in waarom bijvoeden met KV schadelijk voor je kind zou zijn. Ik ben er ook geen fan van omdat het je productie natuurlijk geen goed doet, maar schadelijk vind ik dan wel weer erg sterk…



Mijn ervaring lijkt wel wat op die van jou. De BV kwam bijna niet op gang, stuwing? Nooit gehad! En toch geef ik inmiddels alweer ruim vijf maanden borstvoeding! Het hoeft dus niet per definitie te mislukken.



Ik ben vanaf dag 4 gaan kolven en op dag 8 kreeg ik er met de kolf nog steeds niet meer uit dan 40 cc. Omdat er met het live voeden of steeds geen melk kwam, of misschien heel weinig hebben we toen dus de kolf erbij gepakt en zijn we alles wat ik kolfde gaan fingerfeeden. Maar ook met kolven dus weinig vooruitgang in productie.

Ik heb toen een consult gehad van een lactatiekundige en die heeft me geholpen met aanleggen. (A vertikte het om nog door te zuigen op den duur als ze na een paar tellen geen melk kreeg) en me die neusspray voor een toeschietreflex voorgeschreven. En dat was achteraf gezien het omslagpunt: ik had geen toeschietreflex, zowel bij kolven als bij live voeden. Dan komt er dus niet bijzonder veel uit en als je al bijna geen melk hebt, tja dan helpt dat je productie niet omhoog. Die spray heb ik maar één dag gebruikt, het leek net of het ‘knopje even aangezet moest worden’ :wink:



A is toen (welliswaar met tepelhoedje) weer bij mij gaan drinken. Ze zoog wel op het tepelhoedje en aan de borst alleen niet. Op den duur kon ik het tepelhoedje gelukkig weglaten en sindsdien gaat het super. :slight_smile:



Ik heb in die week heel vaak gedacht om ermee te stoppen en vanaf het moment dat ze wel weer bij mij dronk heb ik een paar dagen ieder uur moeten voeden of soms uren clusteren, maar met die productie is het helemaal goedgekomen. (En kolven ben ik nog steeds geen ster in, dus ik ben er echt van overtuigd dat je kind er meer uit haalt dan jijzelf met de kolf, anders snap ik niet hoe mijn dochter inmiddels al 8kilo kan wegen :wink: )



Succes!

@Marlous79 wrote:

Bijvoeden met kv schadelijk voor je baby :shock: nou dat vind ik echt onzin.

Ja het is inderdaad slecht voor je productie dus je moet proberen het te vermijden.

Maar schadelijk voor je kind, absoluut niet.




Dat is geen kwestie van ‘ik vind’ of een mening, maar een feit en iets wat wel degelijk wetenschappelijk onderzocht is. :wink: Nou gaat je kindje natuurlijk niet dood van kunstvoeding, maar kan het wel andere schadelijke effecten hebben. Zo legt BV een beschermlaagje rond de darmen, KV tast dit beschermlaagje aan wat weer verdere effecten kan hebben op de hele darmflora (ook ‘later’). Nou ligt het er ook aan hoe je er zelf in staat, de een is hier heel streng in en wil koste wat het kost geen druppel KV, geen enkel flesje; de ander heeft er minder moeite mee.



Ik denk ook dat veel mensen geen weet hebben van hoe KV precies in elkaar zit, hoe het kan werken in een lichaam, wat het kan doen omdat veel mensen zich er niet dieper in verdiepen en met de massa meelopen (het ligt in de winkel dus het is echt niet schadelijk, Pietje doet het er anders goed op, Jantje heeft ook geen darmproblemen… dus het is goed en niet schadelijk anders mocht het niet verkocht worden). Of veel van de effecten die veroorzaakt worden door KV worden toegeschreven aan andere dingen. Maar als je dieper kijkt zijn dat natuurlijk geen geldige argumenten. :wink:



Nou ben ik zelf ook niet ‘heilig’ hoor. Lynn heeft in de kraamweek ook KV bijgevoegd gekregen vanaf dag 1 (maar toen wist ik er echt nog niks vanaf, 1e kindje, druk van het ZH etc.). En krijgt ze sinds ze 10 maanden is ook KV (BV gestopt door zwangerschap); maar BV is nu eenmaal wel een stuk gunstiger dan KV…

Weet jij toevallig waar ik een dergelijk onderzoek kan lezen Selena? ik hoor dat vaker van dat beschermlaagje e.d. maar ik heb die onderzoeken er niet over gevonden zelf (moet eerlijk zeggen dat ik ook niet heeel fanatiek heb gezocht hoor) Maar ben wel nieuwsgierig…



En nu weer ontopic! Sorry Tigru :oops:

Pfoe, dan moet ik diep zoeken.

Kan het wel proberen vandaag, maar heb ze niet lekker makkelijk in mijn favorieten staan :lol: Maar ik ga m’n best doen.



Ik denk dat Lune bijv. ze ook wel heeft.

Nee vind de discussie heel interessant…



Zelf ben ik een KV kindje, puur omdat ik in het ziekenhuis lag en bijna ben gestorven. (Mijn broertjes en zusje zijn BV kindjes, zusje zelfs nog tot 3,5 jaar!). Ik heb inderdaad darmproblemen, veel allergieën. Maar zusje heeft ook darmproblemen. Broertjes zijn kerngezond.



Keira is dus uiteindelijk een KV kindje geworden.



Ze hapte overigens goed aan, ze zoog ook als een tierelier. Maar misschien had ik inderdaad geen toeschietreflex. Ik weet het niet, wel iets wat ik zeker ga onthouden deze keer!

Wat ik je sowieso wil adviseren… investeer zeker in de kraamweek in lekker veel tijd in bed met je kleine.

Buik op buik, als het enigzins kan bloot/ zo bloot mogelijk.



Op elk signaaltje van de kleine leg je aan.

In het begin is het echt niet raar als dat 12/14 keer per etmaal is!

Het is echt even een investering, maar juist die eerste weken leg je de basis voor later. Elke stimulans is er eentje en is weer een oefenmomentje.



Stuwing heb ik eigenlijk amper gehad bij allemaal niet, wel later lekkende borsten als het te lang duurde voor hij kwam etc.



Bij de oudste is het hier ook jammerlijk mislukt en bij de 2e wilde ik het persé.

Ik ging het niet proberen, ik ging het gewoon doen!

En ik weet zeker dat die instelling al de helft van het verschil was.


  • toch een rijtje voorlichtingsavonden bij een contactpersoon van de VBN (na die avonden kon ik precies zeggen waar het bij de oudste mis was gegaan… op zich ook heel verhelderend kan ik je zeggen)
  • een kraamweek thuis en niet in het zhuis
  • een fijne kraamhulp die doorhad dat ik het slagen van de bv belangrijker vond dan een nette woonkamer (wat ze overigens ook nog voor elkaar kreeg)
  • een vriendin die ook kraamhulp was en me telefonisch 2x in de avond heeft ondersteunt… dat was genoeg
  • een man die wist hoe graag ik het wilde en me er in steunde…



    Nummer 2 is in de kraamweek 1x ‘bijgevoed’ met eigen melk.

    Het was er wel toen duidelijk, want ik kon het kolven. Hij begon te fladderen (ondanks dat hij helemaal nog niet zoveel was afgevallen). Nog geen 10cc was het, maar hij viel in een diepe slaap, werd heel alert wakker en vanaf dat moment ging het helemaal top aan de borst.



    Echt ik ben zo blij dat ik voor mijn gevoel ‘tot op de tanden gewapend’ was met informatie en de wil borstvoeding te geven… ik heb er echt zo van genoten. En hem uiteindelijk meer dan 2 jaar gevoed (nummer 3 dik 1,5 jaar en de jongste drinkt nog… oké nog 1x per dag, maar toch).

Bij mij was de borstvoeding bij S ook niet gelukt



Hetzelfde als jij had ik ook geen flessen in huis gehad. Ik had een aventflesje in de mama doos gehad en een paar gewone van een collega, ik had wel een speen gehaald en kleinpak HA KV voeding voor het geval dat…

Maar er nooit vanuit gegaan dat we dat nodig zouden gaan hebben. We gingen voor de borstvoeding, we vonden dat beide erg belangrijk.

Hebben netjes ingelezen en cursus gedaan enzo…



Dus we waren helemaal voorbereidt en helemaal van overtuigd dat het gewoon goed zou gaan.

Maar helaas, verre van dat… :frowning:



In het zkh na de bevalling gelijk geprobeerd om aan te leggen maar lukte niet.

De kraamhulp had er wel degelijk verstand en hielp mee om aan te leggen, maar helaas, het lukte gewoon niet.

Dag 2: De sponsor van de BV cursus gebeld, en 'savonds gekomen. Zij dacht dat een tepelhoedje misschien zou werken en raadde ook lactatiekundige aan.

Dag 3: lactatiekundige gebeld, was niet aanwezig, zou terug bellen zsm als je boodschap achter liet. Niet gebeld, we hebben haar nog 3x geprobeerd.

Intussen VK op bezoek, op haar aanraden andere lactatiekundige gebeld en advies gekregen om te gaan fingerfeeden en kolven. Direct die dag kolf geregeld en aan de slag gegaan en via fingerfeden gegeven want aanleggen lukte nog steeds niet.

S zat al bijna op 10% gewichtsverlies

Dag 4: de andere lactatiekundige belt voor afspraak, komt de ochtend van dag 5. Doorgegaan met kolven op productie op gang te krijgen, blijven proberen met aanleggen maar lukt nog steeds niet + raakt S gefrustreerd van al dat gerommel

Dag 5: lactatiekundige zegt dat S geen spruw heeft, verder geen andere medische problemen maar wel een verkeerde zuigtechniek aangeleerd in de baarmoeder en kan de tepel moeilijk tot zich nemen, dit in combinatie met ik die te kleine tepels heeft. Allerlei tips en pointers gekregen en vooral veel blijven kolven en erbij blijven fingerfeeden.



Nou uiteindelijk heb ik het zo nog een dag of 4 geprobeerd maar zonder resultaat.

Productie was nog steeds niet echt op peil, op een goede kolfbeurt lukte het mij net om uit 2 borsten één voeding te kolven maar meestal was het per kolfbeurt zo’n 70 cc.

Uiteindelijk overgegeven om BV via fles te geven en als nodig aan te vullen met KV.

Maar na 4 weken werd ik ziek, griepje en toen zakte productie helemaal in en lukte het niet meer om deze nog op gang te krijgen.

  • een gefrustreerde moeder die niet kon genieten van de kraamtijd



    Ik ben helemaal voor BV en zal me bij een volgende zwangerschap er weer goed op voorbereiden en al het mogelijke doen om BV te geven maar ik zal wel eerder de handdoek in de ring gooien dan op zo’n gefrustreerde manier te starten, dat doe ik niet nog een keer…



    Maar advies, ga vooral (weer) bv cursus doen en bereid je gewoon weer goed voor en bedenk, dat deze keer niet hetzelfde hoeft te vergaan als de vorige keer.