'Normale' leeftijd om late fles te laten vervallen...?

Sinds een maand krijgt Saba volledige kv naast het fruit, papjes en warme hap. Nou vroeg hubbie net - die sinds een maand de late voeding rond 22.30 uur overneemt :wink: - wanneer we deze kunnen laten vervallen. Kwestie van proberen denk ik, dus dat doen we vanavond maar een keer, maar is daar een ā€œregelā€ voor, vanaf welke leeftijd ze geen late voeding meer nodig zouden hebben?!

Ik heb altijd in mā€™n hoofd gehad dat je de late voeding kunt laten vallen als je kindje zwaarder dan 6 kilo is en er aan toe is. Mijn meisje is nog maar net 6 kilo maar komt de ene keer wel en de andere keer niet. Soms toch meer honger, denk ik. Misschien is het een idee om de fles telkens een beetje te vervroegen en er iets minder in te doen, zodat Saba went aan het langer zonder voeding slapen en het langzaam afwennen van die fles zodat ze er minder op ā€˜rekentā€™.

Succes ermee!!

Wij hadden vanaf 6 maanden de laatste fles om 8 uur.

Nu al een hele tijd een beetje thee met melk om 7 uur, tanden poetsen en dan naar bed. Ik zou het gewoon proberen.

Hoi,



Bij mijn eerste kindje stopte we zo rond 5 maanden met de laatste voeding, we moesten hem echt wakker trekken en met hangen en wurgen ging de laatste fles er dan in. Bij mijn tweede kindje was dat rond een maand of 3 en bij mijn derde om en nabij 4 maanden.

Onze jongste is nu 5 maanden en hij krijgt de laatste fles om een uur of 7. We doen nu wel wat rijstebloem in zijn fles en hij slaapt er heel goed op.



Groetjes Miekske

Hier zijn we met de laatste fles gestopt zo rond de 4 a 5 maanden

We moesten hem wakker maken en dan was ie zooooo sjagerijnig dat ie niks dronk

Met Wessel (2 daagjes ouder dan Saba) zijn we ongeveer twee weken geleden gestopt met de late voedingā€¦



het gaat harstikke goedā€¦

inderdaad gewoon proberen fannieā€¦



en als je het moeilijk vind (vond ik wel, had het al verschillende avonden willen doen, maar steeds vond ik een reden om wel uit bed te halenā€¦ hihiā€¦ vind het zoooo gezellig)ā€¦ dan denk ik (nog steeds) aan hoe lekker hij ligt te slapenā€¦ en daar haal ik hem dan uitā€¦ daā€™s zieligā€¦ hihi



Saba: welterustenā€¦ slaap lekker maar doorā€¦ en morgen in zā€™n vooruit!!!

We moesten hem wakker maken en dan was ie zooooo sjagerijnig dat ie niks dronk


Op het moment dat ons kleine (nu is zij 10 mnd) echt 'last' kreeg (huilen) van dat ik haar savonds rond 22.30 uur nog wakker maakte voor haar BV, heb ik een keer zomaar die laatste BV laten vervallen en wat dacht je, ze sliep gewoon door. Zij was toen nog geen 6 mnd.

Ik vond nl altijd wel een reden om haar nog wakker te maken omdat ze anders niet meer zou doorslapen, maar je weet het niet zolang je het niet probeert.

Met 8-9 mnd raadde het CB ons aan om zelfs de fles van daarvoore te laten vervallen (rond 19.30), dat doen we dus nog steeds noiet omdat zij hier zo lekker op kan slapen... :wink:

Hee Fannie,



Ik denk niet dat er een speciale ā€˜regelā€™ o.i.d. is voor het vervallen van de laatste flesā€¦ Ik vind dat de kleintjes dat perfect zelf aan kunnen geven, tenminste, Quentin gaf dat hƃĀ©ĆƒĀ©l goed aanā€¦



Hij zat een tijd geleden (ik denk 3 maanden geleden) nog op 5 flessen en ik was ook druk bezig met fruit, brood en groente. Op de ā€˜standaardtijdenā€™ (07.00-11.00-15.00-19.00-23.00) kreeg hij zā€™n fles en tussendoor de rest. Op een avond haalde ik hem uit bed voor zā€™n laatste fles, ennehā€¦ Toen heeft hij de hele kamer (inclusief mij en zichzelf) onderge :sick: ā€¦ DƃĀ”t was voor mij hƃĀ©t teken om te stoppen met die laatste flesā€¦ Ik heb hem die avond nog wel wat gegeven, want ik dacht dat hij leeggelopen wasā€¦ :roll: Daarna heb ik het hem niet meer gegeven, en hij heeft er ook nooit meer om gevraagdā€¦ :clap:



Kwestie van uitproberen, is de best bewezen methodeā€¦ :mrgreen:



Succes, ik hoop (en denk ook wel) dat ze doorslaapt! :-*

Allemaal bedankt voor de reacties!



Gisterenavond heeft hubbie haar toch nog uit bed gehaald (ook voor hem is het even wennen om zā€™n kleine meisje niet nog even stiekem voor zichzelf te hebben :inlove:) maar na 50 cc is ze op zijn arm weggedut (na dā€™r hele luier volgepoept te hebben, hihihi), dus vanavond gaan we voor 't eerst de late overslaan: :pray: . Ik laat jullie weten hoe het is gegaan!

Anne was 5 maanden toen we de fles van 22uur lieten vallen, op het cb zeiden ze hier rond de 5 a 6 maanden want dan hebben ze de groeispurt achter de rug waarvoor ze die laatste nog nodig zouden hebben.

@CarmenArjan wrote:

Anne was 5 maanden toen we de fles van 22uur lieten vallen, op het cb zeiden ze hier rond de 5 a 6 maanden want dan hebben ze de groeispurt achter de rug waarvoor ze die laatste nog nodig zouden hebben.




Wij probeerden het een paar weken geleden maar toen gebeurde er ineens van alles op gebied van sprongetjes en tanden dat het echt een onrustige tijd was. Toen hebben we die laatste voeding maar snel weer ingevoerd want dat was teveel van het goede ookal moesten we hem er voor wakker maken.



Nu we weer in wat rustiger vaarwater zitten zijn we het weer aan het proberen maar op zich vind ik het wel een nuttige tip van rond 5 a 6 maanden ivm groeien ed want wij hebben dat zelf aan den lijve ondervonden zeg maar dat het toen geen goed plan was.

Mik moest nog 3 maand worden toen wij de laatste voeding er al af hadden, ook als reden dat we hem wakker moesten maken en de fles niet leeg kon drinken van de slaap.

Hij kreeg toen 5 flessen van 180 + 6 en we zijn gegaan naar 4 flessen van 210 + 7.

Inmiddels krijgt hij fruit en groenten tussendoor en is zijn laatste fles een papfles (rijstebloem)

Mik sliep vanaf 2 weken 's nachtā€™s al door en ook na het vervallen van de laatste fles geen problemen ondervonden.

Hij krijgt zijn laatste fles om 19.30, slaap rond 20.00-20.15 en slaapt dan door tot de volgende ochtend stipt 06.30 met hƃĀ©ĆƒĀ©l soms een uitglijder naar 07.00 :wink:

Wel was Mik al de 6 kilo gepasseerd toen we de laatste fles lieten vervallen en we hebben dat gedaan iom het cb.



Succes en Saba lekker slapen vanacht :inlove:



Liefs Joy

Late fles eraf? Die van mij wil hem volgens mij nog op zijn 18de. Hij wordt nog steeds zelf wakker ervoor en de eerste fles wil hij het liefst om 4 uur 's nachts, maar dat is nu meestal tussen 5 en 6.

@jorien wrote:

Late fles eraf? Die van mij wil hem volgens mij nog op zijn 18de. Hij wordt nog steeds zelf wakker ervoor en de eerste fleswil hij het lifst om 4 uur 's nachts, maar dat is nu meestal tussen 5 en 6.




Hier nog zo eentje, maar de eerste wil ze gelukkig zo tussen 8 en 9 's ochtends.

Roos is de laatste nachten aan het spoken dus nu hebben we haar ook 2 x laten liggen na de fles van 19:00-19:30 en tot twee keer toe ging dat redelijk goed, de eerste keer kwam ze rond 5 uur en vanmorgen was het kwart voor 6, ff snel een fles en daarna is ze weer gaan knorren tot half 9.



Manlief is de laatste keer met haar naar het cb geweest en daar zeiden ze dat we moesten proberen op 4 flessen over te gaan omdat Roos boven de 6 kilo woogā€¦maaruhmā€¦als ze wakker word savonds dan krijgt ze gewoon fles nummer 5ā€¦en nu ik dit zo typā€¦krijgt ze er vandaag ook 5 of 6 want ze heeft er nu al 2 opā€¦ :think: :think: haha, noujah papa en mama hebben vannacht iig weer een redelijke nachtrust gehad en das wel prettig na meer dan een week snachts spoken en ook nog eens beide ziek zijn.



Liefs Marieke

Hier ook eentje die nog geen drie maand was toen de laatste fles eraf ging.

Ook moesten wij hem telkens wakker maken, wij zijn die fles toen telkens eerder gaan geven toen dat hij aangaf dat zeven uur de juiste tijd was.

Hij krijgt dus om zeven uur zijn laatste fles en slaapt door tot (zeg ik heel voorzichtig :smiley: ) half zeven de volgende ochtend.

nou je ziet wel dat dit echt per kind verschillend is. Bij ons ook nog geen 3 maanden en laatste voeding tussen 18.00 en 19.30ā€¦ Hij was i.dd. wel al >6 kilo op dat moment. Hij heeft hierop een week of 3 geslapen tot half zeven, soms half acht en helaas pindakaas de laatste week is meneertje weer al rond de klok van 5/half zes present. Gelukkig is dat snel even eten en dan weer verder tukken tot een uurtje of negenā€¦

Ik geef overigens nog volledig BV soms 5 soms nog 6 voedingen.



Wij hebben Niels nooit wakker gemaakt voor een voeding om 11.00 en de tijd altijd aan hem overgelaten en je ziet wel ze regelen het zelf.

Ik zou het gewoon proberen en als de kleine dan nog een paar keer 's nachts komt ja das dan effe vervelend maar vast zo over als je maar rustig blijft 's nachts( geen felle lichten aan, niet praten, niet verschonen als het niet nodig is etc etc)



Succes



groetjes

Gisteren voor het eerste zonder late voeding, en Lara is nu ruim 6 maanden. Ik hoop dat ze het volhoudt.

Vanochtend was ze om 6 uur present, toen heb ik haar 100 cc gegeven om haar te sussen, zodat we om 8 uur weer met ons normale ritme konden beginnen. Dat werkte. Nu wil ik vanavond de voorlaatste fles wat later geven in de hoop dat ze het kunstje vannacht weer flikt :smiley: .

dave is al lang over de 6 kilo heen (met twee maanden al)



maar ik weet niet zo goed hoe ik die laatste fles kan stoppenā€¦ik moet hem er iid wakker voor maken en dan drinkt hij hem half slapend leegā€¦

hij krijgt nu



7.00~8.00 1e fles

11.00 2e fles

15.00 3e fles

19.00 4e fles

23.00 laatste fles



210ml + 5/6 schepjes friso extra laatste fles met 1 schepje rijstebloemā€¦



iemand een suggestie???

Ik zat daar vannacht over te denken hoe ik dat misschien zou gaan doen als het zover zou zijn (ja je denkt wat af 's nachts :roll: ).



Is dit misschien een goed idee om per dag 30cc van de laatste fles af te halen? Zo kan je op deze manier zien of je kind wel of niet de laatste fles nodig heeft en zo ja, hoeveel hij/zij nodig heeft.



Ik weet niet of dit een juiste manier is hoor!