Heeft iemand tips hoe hier mee om te gaan en tips om het op een andere manier aan te pakken? Ik raak er erg gefrustreerd van en dat is voor hem ook niet zo motiverend…
onze 2e wordt in januari 6 en kan het ook nog niet.
Hij wil het namelijk ook niet.
Of nog korter door de bocht: hij wil helemaal niet fietsen, hij vindt fietsen eng… en doordat de jongste toch nog niet kan zitten (zelfstandig dan) fietsen wij momenteel ook niet functioneel en zal het hem voorlopig ook wel niet worden denk ik.
Hier zal het dus waarschijnlijk een voorjaar ding worden en dan is meneer al 6. Tja het is maar zo :shifty: .
Mijn zoon was ook ruim 5 toen hij zelf kon fietsen, daarvoor had ie idd de snelheid niet, dus een paar meter ging goed tot ie te langzaam ging en slingeren… Het zelf opstappen lukte, hij had de combinatie nog niet door (eerst afzetten en dan voeten erop, hij deed andersom en dat lukt niet 8) ) EN hij gaf idd snel op, want waarom zou ie fietsen? Tot ie dus veel andere kindjes zag fietsen op het plein, en ineens had ie het te pakken…
Mijn middelste was hier heel anders in, die heb ik helemaal niet hoeven helpen. Gaf hem de fiets in de hand, en ging koken. Zag hem telkens maar proberen (scheelt trouwens wel dat hij een goede loopfiets had, want daarop kon ie meters vooruit komen zonder voeten op de grond…) En ineens fietste hij rond, en goed ook!
Ieder kind is anders, maar mijn ervaring is dat ze ineens die klik krijgen, en dan lukt het…
Peter heeft pas echt goed leren fietsen met 5 jaar en 10 maanden… echt de laatste week van de grote schoolvakantie had hij ineens de smaak te pakken.
Hier ook 1 en al frustratie van mijn kant toen we het in maart probeerden.
Toen hebben we uiteindelijk gewoon maar weer zijn zijwielen eronder gezet en gezegd dat hij EERST maar eens moest leren om GOED mee te fietsen met zijwielen. Dus goed leren doorfietsen, snelheid bewaren, goed naar aanwijzingen leren luisteren enz.
Hij is dus het verdere schooljaar met zijwielen naar school gefietst en hij heeft daar 0,0 commentaar op gehad hoor.
En in de zomervakantie veel geoefend op gras, veel spelenderwijs kleine opdrachten zoals… wie het eerst daar is… pionnen neerzetten en gaan slalommen enz… en nu fietst hij als de beste. Hij had er dus gewoon meer tijd voor nodig.
Grappige is dat ook ons Niek pas met 5 jaar en 11 maanden los en goed kon fietsen.
Ik heb gewoon niet van die durfalletjes.
Mies is 3 jaar en 4 maanden en die fietst al met maar 1 zijwiel… kans dat als we die van het voorjaar 1 dag laten oefenen, hij los fietst en dan is hij nog geen 4…
Mijn ouders hebben mij mijn hele leven verteld,dat ik pas wilde leren fietsen toen ik 7 was. Het kan dus altijd erger.
Jo was 5 jaar en Eli 3 jaar. Jo kon het wel,maar wilde niet. Eli kan het prima,maar stapt nog steeds liever op zijn stepfiets.
Jo deed het pas toen we de juiste fiets aanboden (oude fiets van een vriendje van hem,daar reed hij zo opeens op weg). Eli fietste al op zijn stepfiets en hij had al een prima evenwicht. Voor de grap hebben we hem een keer op de fiets van Jo gezet en losgelaten. Helemaal goed,maar hij ziet de lol er niet van in.
Komt wel. Tegen de tijd dat ze 12 jaar zijn kunnen ze het allemaal.
Ja die van mij had na zijn 12 inch fietsje een grotere gekregen met zijwielen toen hij 3,5 was. Toen hebben we van de 12 inch de zijwielen afgehaalt en is die samen met zijn vriendje die toen net zo oud was gaan proberen op die kleine om zonder zijwielen te fietsen en binnen een paar dagen ging het goed.
Nu vond hij fietsen ook geweldig hoor en ik denk dat dat ook heel belangrijk is dat ze het leuk vinden.
Hij heeft een 16 inch fietsje. Ik zou hem eventueel ook kunnen laten oefenen op een 12 inch fietsje van zijn kleine broer?! :mrgreen:
Alhoewel hij al wel 1 meter 19 is…
Maar goed, alleen aan het fietsje kan het niet liggen. Hij is gewoon nog zo snel afgeleid. Ik heb al menig keer gehad dat er een poes voorbij liep (en daar is hij zo bang voor), dat hij meer naar die poes blijft kijken dan dat hij op de weg let.
We gaan in de Kerstvakantie naar Center Parcs. Misschien is het een idee om daar een fietsje te huren of het fietsje mee te nemen en hem lekker op die paden te laten oefenen.
Hier een zoon van net 5 en toevallig vd week wel een stukje op de straat gefietst met zijwielen. Zonder durft hij nog niet. Maar hij wil wel graag met de fiets naar school. Dus wil na de vakantie wat vaker met hem de fiets pakken. Hier zie ik op school vaker fietsjes staan met zijwielen.
ik zou dus zeggen: even deligeren aan een van de grootouders en verder gewoon wachten tot het moment, het komt echt wel een keer!
Hij is dus het verdere schooljaar met zijwielen naar school gefietst en hij heeft daar 0,0 commentaar op gehad hoor.
mag toch hopen dat dat overal zo is....en dat dat ook niet de reden is dat de ts hoopt dat ie sneller leert fietsen. Of zijn er echt 5jarigen die elkaar belachelijk maken omdat de ene nog met zijwieltjes fietst en de ander niet?
ik zou dus zeggen: even deligeren aan een van de grootouders en verder gewoon wachten tot het moment, het komt echt wel een keer!
mag toch hopen dat dat overal zo is....en dat dat ook niet de reden is dat de ts hoopt dat ie sneller leert fietsen. Of zijn er echt 5jarigen die elkaar belachelijk maken omdat de ene nog met zijwieltjes fietst en de ander niet?
Ik mag hopen van niet. Zo wel,dan kan je je afvragen of dat niet ingegeven is door ouders...
We gaan in de Kerstvakantie naar Center Parcs. Misschien is het een idee om daar een fietsje te huren of het fietsje mee te nemen en hem lekker op die paden te laten oefenen.
Het vervelende is wel, mocht hij nu fietsen leren. En er komt sneeuw/glad/weet ik wat voor “niet-fiets-weer” dat hij het dan weer snel verleerd is.