Nog niet zelfstandig fietsen

Ieder kind doet het echt op zijn/haar eigen tempo :wink:

Ik weet dat ik ook pas met 5 of 6 leerde fietsen.

was heel lang bang ook om te vallen… :?

I,lona heeft zichzelf leren fiesen, wij kregen op de psz te horen dat ze fietste zonder zijwieltjes dit was met 3 jaar.

niemand heeft haar dat geleert helemaal zelf gedaan, ze zagen haar wel bezig iedere keer met die fiets,ze bleef proberen en gaf niet op en ineens reed ze rond :inlove:

Maar gek is het zeker niet als ze het met 5 a 6 niet of niet goed kunnen,komt vast wel goed hoor :wink:

ELise fietst ook nog niet, ze fietst zelfs amper met zijwieltjes, dat vind ze eng omdat haar oude fietsje iedere keer de zijwieltjes van verschoven ( stomstom… asje was dus doorgedraaid dus de wieltjes bleven niet zitten!)

Maar goed, we gaan als het beter weer is even met haar oefenen met wieltjes en dan snel daarna zonder wieltjes zodat ze kan fietsen zonder zijwieltjes met een jaar of 5… Ik vind het geen punt, alleen is het wel lastig met naar school gaan nu, want als Elise mee zou fietsen, had ze niet hoeven lopen en nu moet ze regelmatig lopen omdat ik geen 3 kids kan meenemen op 1 fiets nog… ( we zijn op speurtocht naar een fietskar )

Nou, Peet is 1 keer wel uitgejouwd… door pummels van 13 of 14 :roll:

En toen riep ik gewoon heel hard “Niks van aan trekken hoor Peet, jij bent 5 en zij hebben het ook moeten leren!” Toen waren ze ook wel stil.

Maar door klasgenoten of schoolgenoten is hij nooit uitgelachen.

Wel competitief, zijn buurjongetjes zijn rond dezelfde leeftijd en die zeiden wel vaak “kom op Peet, wij kunnen het al, dan moet jij het toch ook kunnen?” Maar dat meer om hem aan te moedigen en hij heeft dat ook wel zo opgepakt.

Vond het zelf eigelijk wel erg prettig dat hij de “veiligheid” van de zijwielen nog had en zo leerde fietsen naast mij en goed kon leren luisteren naar aanwijzingen. Nu fietst hij gewoon heel prima en weet ook al wat links en rechts is en wat zijn plek is op de weg. :thumbup:

Hoi Pe

Marc kreeg een fiets met zij wieltjes toen hij 3,5 was, hij reed er meteen mee weg. Toen hij op school zat ging hij zomaar ineens zonder wieltjes fietsen…we hebben bij hem niets gestimuleerd. Hij heeft het helemaal zelf gedaan. Wat wij dan weer wel hebben is zindelijk worden dat heeft echt heel lang geduurd gebeurde pas op school. 's nachts tot op heden nog niet.

Wat mijn punt is, dat elk kind dingen op zijn eigen manier en tempo doet. Ik kan me voorstellen dat als andere kinderen jou zoon uitlachten dat dat niet leuk is voor hem en jou…de lat ligt idd heel erg hoog op school en kinderen kunnen heel gemeen zijn tegen elkaar. Maar het zou heel goed kunnen dat de kinderen die wel kunnen fietsen zonder wieltjes weer iets anders nog niet kunnen. Komt helemaal goed.

gr marina

Nica fietst ook nog maar net zonder zijwieltjes. Ook zij was erg onzeker en had gewoon geen interesse. Wat hier wel heeft geholpen is een helmpje, ze voelt zich nu zekerder en is minder bang om te vallen.

Ik kan me je gevoel goed voorstellen, ik wou ook dat ze gewoon net als de kinderen uit haar klas kon fietsen, maar nu heb ik gister haar citoscore gehoord en denk ik: Ach je kunt niet alles perfect doen :wink:

Mijn zoon heeft heel lang met zijwieltjes gefietst en hij durfde absoluut niet zonder.

Toen heb ik voorgesteld om dan 1 zijwieltje te doen en dat zijwieltje zette ik iedere keer een klein tikje hoger.

En ik ben er vaak naast wezen hardlopen (maar daar moet je ook maar net zin in hebben)

Mijn dochter kan ook net een half jaar los fietsen. Ze had er nooit iets mee, ze vond fietsen eng, maar zo van de één op andere dag vroeg ze zelf of ze zonder zijwieltjes mocht en ze fietst zo weg! :shock:

Ik denk dat ze het pas echt kunnen leren als ze er zelf ook helemaal aan toe zijn. En laten we eerlijk zijn… als je nog zo klein bent is het ook doodeng en je moet op zoveel dingen tegelijk leggen. :wink:

Ik herken het wel wat je schrijft. Mijn oudste is nu 6,5 jr en kan ook niet fietsen zonder zijwielen. Ook hier beginnen mensen het “raar” te vinden. Kan hij het niet, jee toch vaker oefenen hoor. Pff :silenced:

We hebben echt wel geoefend vanaf dat hij 4 is maar hij kan het echt niet. Zelfs lopen met zijn fiets aan de hand is al een probleem. Soms valt hij gewoon om.

Aangezien we ook bij zwemles tegen zaken opliepen heb ik de fysio gebeld. Volgens haar varieert het tussen 3 en 7 dat kinderen zelfstandig los kunnen fietsen. De een is sneller dan de ander.

Wel wilde ze hem even zien ivm zwemles.

Nu blijkt dat hij een gegeneraliseerde hypermobiliteit heeft (nooit gemerkt!) en dat hij mogelijk een bindweefstelaandoening heeft. (EDS). :shifty: Fietsen en zwemmen zijn voor hem heel zwaar. Ook heeft hij problemen met zijn evenwicht en het combineren van armen en benen.

Ik moet nu op zoek naar een alternatieve oplossing ivm gebrek aan ruimte op de fiets. Want het leren fietsen gaat een langere intensieve weg worden en is niet even 1,2,3 gebeurd.

Bij jullie kan hij het wel an sich dus ik denk dat hij het gewoon te druk heeft met alles dat er om hem heen gebeurd en moet hij nog conditie opbouwen. Komt vast goed!

:hug:

Elise gaat nu ongeveer een maandje met de fiets ( met zijwieltjes ) naar school en vandaag dus een of andere groep 3ér die toch wel een opmerking moest maken over de zijwieltjes… Elise heeft het gelukkig niet gehoord. We hebben net het fietsen mét zijwieltjes erin, ga nu niet zeuren over zonder zijwieltjes tegen haar… Als ze 5 is gaan ze eraf hebben we wel over gesproken, kwam ze zelf ook mee. 1 van de zijwieltjes hebben we wel al hoger geplaatst waardoor ze evenwicht moet bewaren en ze begint nu ook door te krijgen dat als ze een heuvel op moet, ze toch echt sneller moet!

Maar baal wel van de opmerking :evil: (waar maak ik me eigenlijk druk om :roll: )

Ik heb ook zoiets, komt vanzelf wel.

Lars heeft het benul niet om te fietsen (ook niet met zijwieltjes). Hij zit op de fiets, voeten op de pedalen, maar verder ho maar. Kan moeilijk gaan dwingen, dat werkt toch niet. We zien het wel.

@Madre wrote:

Mijn jongste taalt er ook nog niet naar.

Ik laat het lekker gaan, op een gegeven moment kan hij het vast wel…

Micah kan sinds een maand fietsen. :thumbup:

Hé, ik zie mijn topic weer voorbij komen!

Inmiddels fietst hij los, sinds ongeveer een maandje!

Ik durf alleen nog niet goed met hem de weg op, dat vind ik spannend, maar moet ik wel gaan doen binnenkort.

En smurf…het is wel erg bijzonder jouw verhaal, want mijn zoon is ook hypermobiel in zijn gewrichten. (hij heeft om die reden bijv. ook steunzooltjes vanwege het doorzakken in zijn enkels)

Misschien dat het daarom wel iets langer duurde voordat hij los kon fietsen?

Nou ja, hij kan het in ieder geval. Nu nog verder uitbreiden.

Hier was het fietsen zowel zonder als mèt zijwieltjes één groot drama met de oudste, voornamelijk omdat hij gelijk opgeeft als iets niet direct wil lukken. Vorig voorjaar, met 4,5 uiteindelijk alsnog een loopfiets voor hem geregeld (z’n 2 jaar jongere broertje had er toen net 1 gekregen en sjeesde daar algauw op weg :inlove: ) en na een poosje kon hij daar al heel goed mee uit de voeten. Dit voorjaar wilde hij toch zijn fietsje met trappers weer proberen en dat ging vrijwel gelijk goed. :thumbup:

Enige probleem dat we nu hebben, is dat dat fietsje inmiddels wel erg klein voor hem is geworden en we nu dus op zoek moeten naar een grotere. :lol: