Nog meer vroege vogels?

Zeg me alsjeblieft dat ik niet de enige heb… :roll: :mrgreen:

Onze jongste is niet zo’n slapert geloof ik. Ze sliep tot een maand of 3,5 altijd tot 7, half 8, moesten haar dan vaak zelfs wakker maken. Het voorbeeldige kind. Toen leek ze ineens sneller te gaan in ontwikkeling en groei en begon de “ellende” (ze spuugde heel erg veel dus had veel honger en last van kma en week ziekenhuis door rs virus, dus ze heeft echt een dipje in haar groei gehad) Waar de meeste kinderen steeds beter gaan slapen, heeft zij haar eigen ritme geloof ik.

Eerst werd ze wel eens de nacht wakker en bleef dan vlot 1,5 uur wakker tot ze weer moe genoeg was. En nu is het al weken hetzelfde…soms spookt ze 's nachts even, maar slaapt dan meestal wel weer verder, maar rond 5 uur is ze wakker. En ze is dan niet uitgeslapen, dat hoor ik aan hoe ze wakker wordt en zie ik aan hoe ze is, maar verder slapen doet ze ook niet. We kunnen geen enkele reden bedenken, ja dat ze eruit wil, maar das dus mooi niet de bedoeling. Het begint me echt een beetje op te breken, ik kan gewoon niet tegen weinig slaap en heb de nachten nodig voor herstel van mijn bekken. Ga ik erheen dan is ze helemaal woest daarna want dan wil ze actie en als ik dat laat gaan heb ik 10 minuten later met een beetje pech 2 wakkere kinderen. Ze heeft hierdoor overdag ook een vreemd ritme, ze gaat dan tegen half 8 weer naar bed, slaapt dan tot een uurtje of half 10, 10 uur, gaat dan wer rond 12 en slaapt dan maar 1,5 a 2 uur, dus vaak weer rond 15 uur naar bed en rond etenstijd soms nog een half uurtje, om na de fles van 19 uur compleet knock out te vallen. Ze trekt dus de ochtend een lang slaapje en de middag1 of 2 soms 3 korte. Voorheen sliep ze netjes tot uurtje of 7, dan een ochtendslaapje en meteen met oudste een lange middagslaap en nog een etenstijdslaapje. Ze is gewoon ook vaak moe vind ik, maar slaapt niet meer en is verder heppie de peppie, alleen het stuk tot de laatste fles is soms gemopper omdat ze dan gewoon helemaal op is. Moet zeggen dat ze de ene keer door alles heen slaapt en de andere keer al wakker wordt van een klappende deur, maar in al die gevallen slaapt ze niet verder, terwijl ze dat typisch genoeg perfect deed. Ze was zo’n baby die je ineens wakker in bed vond, die gewoon weer verder sliep ook al zag ze je even als ze wakker was enz. Ergens kan ik het niet rijmen, want ik vind het raar dat het een heel ander kind lijkt te zijn wat slapen betreft als de 1e 3,5 maanden. Meestal is het andersom. De oudste was een huilbaby en een hele pittige tante en die sliep steeds beter en op deze leeftijd veeel beter dan dit veel rustigere meisje nu. (en het is gewoon soms erg irritant :oops: die rare slaapjes, vaak om de middagslaap van oudste heen)

Iemand ideeën over de mogelijke oorzaak? Tips? Of alleen maar de bevestiging dat ik niet het enige vroege vogeltje heb… :mrgreen: Ik ben al blij dat ik een keer mijn ei kwijt ben! Wordt gewoon jaloers als ik de verhalen lees over beebjes die steeds lekkerder gaan slapen enzo… :oops: (en dan niet eens tot 8 of 9, maar half 7 vind ik al oké hoor!)

Bedankt!

Odin is hier bijna elke ochtend 6 uur wakker :roll:

doordeweeks gaat onze wekker om 6.50 dus tot die tijd negeren we hem gewoon (tenzij hij natuurlijk heel hard ligt te huilen :angel:) meestal ligt hij gewoon z’n zus te vervelen of tegen z’n knuffels te praten

in het weekend doen wij gewoon later de papfles geven maar dan heeft Luna weer de neiging 7.15 op te staan en het hele huis wakker te maken :roll:

geen tips verder maar hier dus ook 2 “vroege” vogels

Ik las dat ze om 19.00 uur de laatste fles krijgt? Ik zou er dan voor kiezen om haar rond 22.00-23.00uur nog een keer uit bed te halen en haar een pap fles te geven.

Hier hebben we de kinderen (vanaf een bepaalde leeftijd, ik meen vanaf een maand of 3-4) niet meer uit bed gehaald voor 7.00 uur. Dan krijste ze nog maar in bed, deze mama geeft er niet aan toe. Dus er zijn wel eens keren geweest dat we 1-1,5 uur naar gekrijs hebben liggen luisteren. We gingen dan wel om de 15 min even kijken en de luier verschonen, maar dan ging ze weer terug het bed in, onder luid protest.

Nu op dit moment zit ik iedere ochtend rond dit tijdstip nog heerlijk te genieten van de rust. Ze slapen tot een uur of 9, terwijl ze gister om 19.30 in bed gelegd zijn…

Ik klaag niet… :wink:

hier was sophie ook altijd vroeg wakker… en is dat nog steeds… elke morgen is het om (uiterlijk) half 6 dat ze mij komt wakker maken.

wij hadden van kleins af aan ook al alles geprobeerd: nog een late voeding, laten huilen, later naar bed, eerder naar bed maar niets hielp.

wij hadden en hebben gewoon echt een vroege vogel.

dat niet uitgeslapen zijn herken ik erg goed. Hier is sophie ook bijna nooit echt uitgeslapen in de ochtend maar geen idee wat we er aan kunnen doen.

nou begreep ik wel van beide ouders dat wij beide als klein kind/baby ook altijd al erg vroeg wakker waren, dus misschien zit het er gewoon in??

succes ermee in elk geval, want ik weet dat het je erg kan opbreken! :hug:

Steven is ook meestal rond 6uur wel wakker soms om 5uur. Maar als ie dan zijn pap fles heeft gehad leg ik hem weer in bed. De eerste dagen verliepen moeizaam en bleef ie jengelen totdat ik of papa het rond 7uur zat was en hem eruit haalde.

Maar nu gaat ie na zijn papflesje weer heerlijk liggen en slaapt dan meestal tot 8uur - 8.30uur.

5 uur of 6 uur wakker, prima! Je krijgt een fles en gaat je bed weer in en slapuh. Werkt tot nu toe prima bij beide kids.

Gelukkig is ze dus niet de enige :wink:

Vanmorgen was het half 5. Gekke was, ik ging naar de wc, was nog stil, heb niet eens doorgetrokken omdat ik bang was dat ze wakker zou worden, de vloer kraakte en het begint… zou ze daar echt van wakker worden??? (we hebben bij oudste nooit dingen gelaten, ze moeten aan geluiden wennen, maar nu zijn we al bang om naar de wc te gaan omdat de deur piept of wat dan ook :roll: )Het was beurt van manlief, maar ik kan er toch niet zo goed doorheen slapen. Het bleef vrij rustig en volgens mij is hij dus niet geweest en werd het tegen kwart over 5 weer helemaal stil. (en ik muts kan dan niet meer slapen :roll: ) Om 6 uur was het echt alarm door poepbroek en eer dat dat allemaal weer geregeld was was het bijna wekker tijd, maar goed, als ze de 1e keer om 6 zou melden ben ik al blij tegenwoordig!

marijke en mallivy, daar hebben we dus ook al over zitten denken, meteen een fles geven en weer terug, kijken of het werkt, maar hebben we dus niet gedaan omdat ze geen honger heeft en al zo lang lekker in dit voedingstijdenschema zit. Hoe verlopen jullie andere tijden qua voeding dan?

knipoogje, ik denk idd wel dat ze niet veel slaap nodig heeft. Oudste heeft dat wel, maar zelf sliep ik bijv met 1,5 overdag al niet meer. Heb nu wel veel slaap nodig trouwens haha. Oudste hebben wij ook periodes gehad dat ze wat vroeger was, bijv 6 uur, maar die lieten we liggen, 1e dag gekrijs, daarna paar dagen wat gemopper en daarna werd het geklets tot we ze komen halen, ze wacht altijd en speelt of kletst in bed tot wij gedoucht zijn. (nog steeds terwijl ze een groot bed heeft!)

Maar altijd uiterlijk half 6… hoe houd je dat vol? Ik ga nu maar steeds vroeger naar bed om een fatsoenlijke nacht te maken, maar das ook niet echt een leuk (moet zeggen dat ik nu wel extra rust nodig heb voor bekkenherstel, dat scheelt natuurlijk ook)

moosje, we hebben die fles van 22 bewust laten vallen omdat ze hem niet meer leegdronk, ze geeft geen honger aan, drinkt flessen ook niet leeg en is tevreden. Dat “trainen” hebben we dus bij oudste ook gedaan, maar die was niet zo vroeg en ging niet zo tekeer. Ik ben nu ook bijna zover dat ik dat wil gaan doen, maar ik heb aan de andere knat heel erg het idee dat er toch een reden is waardoor ze wakker wordt. En hoe deden jullie dat dan met de oudste, want die wordt er dus wakker van en die chagrijnt dan de hele dag.

Ik moet 7 mei nog naar de ki arts, vraag me af of het niet toch de reflux is waar ze wakker van wordt. Verder blijft misschien te warm een optie en misschien toch honger, al is het over zodra ze dus eruit is. Misscchien wordt ze van die dingen wakker en is het daarna te wakker ofzo. Ik wacht nog even af wat er gebeurt als ze meer voeding gaat krijgen, we zijn net gestart met groente. En anders, misschien toch maar volhouden en dan een aantal dagen laten huilen (met 10 min kiekeboe enz) Dan hebben we misschien allemaal een aantal vermoeide dagen, maar is het misschien over. Al hoop ik niet dat dan ineens oudste went aan zo vroeg wakker worden ofzo… :eh:

Alvast bedankt voor de tips, als er meer zijn graag!

Wij hebben ook een vroeg vogeltje erbij gekregen.

Ik gaf haar rond 1830/1900 de laatste fles, ze hield het dan echt niet langer vol.

Sinds 2 dagen doei k haar gewoon lekker om 1830/1900 naar bedje toe en maak ik haar om 2030 wakker voor haar fles.

En gisteren was het 6.45 vanmorgen 615. Dat is beter dan 445!

Hier ook nog een vroeg vogeltje. Ok, hij is nog maar 3,5 maand oud, maar voor de 2e vacc. sliep hij lekker door tot ongeveer half 7/half 8. Nu wordt meneer om de 2 uur wakker! Echt heel vermoeiend! Sowieso had hij erg last gehad van de 2e vacc, zoals koorts en heel erg huilerig. Zat duidelijk niet lekker in zn vel. Nu is hij gelukkig weer de vrolijkheid zelve, alleen wordt hij elke 2 uur weer wakker 's nachts :? Nu moet ik er wel bij zeggen dat als ik hem de borst geef, hij weer snel in slaap valt.

Hier ook een vroege vogel! Gisteren om 5.15, wel heel vrolijk een uur liggen kletsen, vanmorgen om 5.45, nu huilend! Maar voor 6:30 mag ze er echt niet uit. Ik geef meestal als ze huilt even een aai over haar bol, leg haar goed geef een knuffeltje en dan ga ik weer weg. Eerst werd ze dan woest, maar nu gaat dat meestal wel, maar verder slapen :snooty: niet dus! Ze heeft dan nog geen honger, maar als je haar uit bed haalt wil ze direct eten, hoe vroeg het ook is! Eerst ging ze na haar ontbijt ook weer terug en sliep ze tot een uur of 8. Op een gegeven moment deed ze het niet meer, toen zijn we dus begonnen om haar te laten liggen. Maar toen de klok een uur vooruit ging, toen sliep ze ineens weer langer, zo ongeveer tot 6:45 uur. Ik denk dus dat het ook een beetje door de vogeltjes en het licht worden komt! Ze heeft wel een gordijn, maar haar kamertje is niet verduisterd. Overdag slaapt ze er ook niet echt meer om, 's morgens ongeveer anderhalf uur en 's middags een half uurtje tot een uur. Ontzettend weinig dus (ze is 9 maanden), maar overdag slapen is altijd al een probleem geweest, maar nu wordt het 's nachts dus ook minder :frowning: Waarschijnlijk moeten we toch voor een verduisteringsgordijn gaan of voor rolluiken buiten; dat helpt dan ook weer een beetje voor het geluid. Ook handig als er kinderen buiten spelen in de achtertuinen…

Hier hebben we een wakker uurtje van 5-6 ongeveer. Nu is dat wel zonder gegil gelukkig, wel wat gehuil en gepruttel, na een aantal keren een speen valt ze weer in slaap en slaapt ze nog zo’n anderhalf uur.

ik heb ook geen idee waarom ze dit doet…

Sterkte :hug:

Annika is elke ochtend om 4:30 uur wakker. Of we haar nu om 24:00 uur haar laatste fles geven of om 22:00 uur. Het maakt niks uit. Half 5, je kan de klok erop gelijk zetten.

Ze is nu 6 maanden oud.

Ik geef haar nu om 23:00 uur haar laatste fles pap en 5,5 uur later begint voor ons de dag, want ze slaapt echt niet meer. mevrouwtje is klaarwakker. We hebben wel eens besloten om om 20:00 uur te gaan slapen en de wekker om 24:00 uur te zetten voor haar laatste fles.

Maar als die wekker gaat dan voel ik me nog vleel ellendiger, ik kan mijn bed echt niet uitkomen. Vaak zet ik hem dan uit waarna ze om 3 uur alsnog komt en daarna (uiteraard) weer om half 5. :wall:

Nou ja, ik ben zo langzamerhand een zombie. Kan haast niet over mijn wallen heenkijken.

Heb dus geen tips, maar ik ga de reacties zeker wel lezen.

Er komen vast betere tijden. Momenteel zie ik regelmatig flitsen voor mijn ogen, ben duizelig, kan me nauwelijks concentreren en heb zweetaanvallen. Resultaat van 6 maanden lang een nachtrust van gemiddeld 5,5 uur.

Steven was 6 maanden toen hij de nacht door ging slapen.

Hij kreeg toen tussen 5uur en 6uur zodra hij wakker werd dus een papfles(210cc), daarna weer even naar bed tot ongeveer 8uur, even lekker spelen beneden en dan tussen 9 en 10uur een fruithapje en bij veel honger een fles van 150cc. Dan tussen de middag een fles van 210cc, rond 15uur een fles van 150cc, en dan rond 18uur groentehapje, dan leggen we hem na het eten op bed, dus voor 19uur lag hij er altijd al in. Was hij veel aan het huilen dan kreeg hij nog een flesje van 150cc en dan sliep hij meestal weer tot 5 a 6uur.

ik geef je even het schema van steven van 6 maanden, het is nu weer anders overdag met het brood erbij enzo.

De avond voeding liet ik rond de 6 maanden ook achterwege, ik had wel boven op de logeerkamer de waterkoker, flesje en poeder staan. Soms moest ik er dan uit 's nachts vaak rond 1uur, maar dit werd steeds minder, dan werd ik soms 's ochtends wakker van huh, ik heb er niet uit gehoeven vanacht :o . Van de 6de tot 9de maand kon ik de wekker ook gelijk zetten om 5.15 of hij 's avonds nou een flesje had gehad of niet.

ik gaf hem dus de avondfles alleen nog maar als hij er om vroeg, en dat werd vanzelf steeds minder vaak. Tegenwoordig geef ik hem alleen nog maar de papfles 's ochtends en nooit voor 5.30uur.

Thanks, een hoop mede moe-ders dus hier, fijn om te lezen, maar niet fijn voor jullie natuurlijk. We hebben het roer hier omgegooid… het brak echt op, voor mij ook fysiek en we hebben beiden echt slaap nodig maar wennen maar niet aan minder slaap.

Ze krijgt ten eerste nu groente dus iets meer eten. Het lijkt er nog steeds op dat ze geen honger heeft/had, maar misschien wordt ze wakker van trek en kan dan niet meer inslapen ofzo. Maar goed, andere aanpak die we toch zijn gaan doen is het laten “huilen” Ik heb daar moeite mee, ben er eigenlijk van overtuigd dat ze niet voor niks huilen, maar we zijn er zeker van dat ze nergens last van heeft en nu begint gewoonte er in te sluipen denk ik. Voorheen gingen we een aantal keer heen en meestal dan toch naar beneden omdat zus en hub of ik dan nog konden slapen. Ze werd namelijk echt pissig en krijst dan dus alles bij elkaar. We wisten zeker dat er niks aan de hand was en hebben dat dus opgestart. Als ze begint gaan we erheen om te kijken of er niks is en dan laten we het gaan en gaan we om de 10 min terug. Maar, niet uit bed, tenzij een vieze luier en alleen een aai, verder niks. Die ochtend was dus ellende. Om half 5 begon het met een variatie van mopperen, huilen, piepen, kletsen, krijsen, pauzes en dit alles afgewisseld. :mrgreen: Dit alles duurde een tijd, toen werd het een tijd stil en begon het weer opnieuw, tot ze er om 7 uur pas uit “mocht”. En nu komt het mooie… we slapen al 3 dagen tot 6.45! Ze meldt zich wel even rond 5 en soms nog eens wat later, (vannacht wat vaker, maar ze is niet lekker), maar na een aai en evt een klein beetje gemopper, kan het niet eens echt huilen noemen slaapt ze weer verder! Dus het lijkt dat we iets doorbroken hebben! Ze kreeg al groente voor we dit gingen doen, maar wie weet speelt dat ook ergens mee, nu hopen dat dit zich zo voortzet!! :dance:

Thanks voor de tips, mochten er meer zijn nog steeds welkom!

Oh en malivvy, thanks voor het schema. We hebben die keuze nog overwogen, om bij wakker worden fles te geven en dan terug, maar omdat ze al zo lekker in een eetschema zit en geen honger lijkt te hebben dus niet gedaan. (een kind wat van 5 uur wakker is, moppert in bed maar dan om 7 lekker in de box ligt te spelen en een fles om 7.30 ook prima vindt heeft volgens mij geen honger :wink: )

Nu krijgt ze dus nog steeds rond 7 de papfles en omdat ze later wakker wordt schuift alles in een fijn ritme, rond 8/9 weer slapen tot 10 en dan fruit, rond 12 een fles en weer slapen tot 14/15 en dan een fles en evt slapen en rond 17 eten of evt daarna slapen en rond 19 een fles en naar bed.

Das vreemd :think: … ze had al enkele dagen de aerosleep er niet op liggen, was in de was geweest en had ik nog niet teruggelegd. Vanmorgen er weer op gedaan en ging ze dus mooi niet slapen en net weer met heel veel steunen en kreunen :think: Zou ze een soort prinses zijn? Ipv een erwt voelt ze de aerosleep??? :mrgreen: Wel heel toevallig dat ze nu een aantal dagen beter slaapt zonder aerosleep en dat ze met ineens weer kuurt? (en we hadden een hele goede nacht, om 4 en om 6 heb ik haar gehoord, maar voordat ik op wilde staan was ze alweer stil, ze was pas om 7 uur wakker!) Vreemd toch???

Haha, de prinses op de aerosleep…

Als dat nou de oplossing is :thumbup:

Nou, het is echt heel typisch. Ze sliep dus met aerosleep en hydro luier onder haar hoofd voor t spugen. Aerosleep weg en ze ging rond die tijd beter slapen. Vandaag aerosleep dus terug en hydro luier weg (bedacht ik me dat kan het ook zijn) (ze spuugde namelijk bijna nooit meer in slaap en ze wringt dat ding het bed door) ochtend niet geslapen na uur proberen, boos was ze! Middag met veel moeite in slaap gekomen, ook boos na een tijdje. Om 16 weer naar bed… 3 keer raden, rustig gaan liggen, wat geklets, werd gemopper en werd boos net als de andere slaapjes. Haar er dus maar uitgehaald, ze is tenslotte ook niet lekker. Door t druk maken had ze weer gespuugd, dus toch maar weer een hydrofiele luier eronder… na een gaap beneden weer naar bed, beetje gepruttel zoals normaal en binnen een paar minuten vertrokken! :shock: Zou het hem dan in die luier zitten, of in het lekkerder liggen doordat de aerosleep onder een extra laagje zit?? Heel tyisch, ook net ging ze zonder problemen slapen. Heb bijna de neiging om morgen die luier weer weg te halen en te kijken wat ze dan doet haha!

Echt maf ja!

Ik zou lekker die luier laten liggen als ze dan goed slaapt :thumbup: . En dan heeeeeeeeeeeeeeerlijk genieten van een betere nachtrust :zzz: :smiley:

Ik kan me best voorstellen dat het met zo’n luier lekkerder ligt: Jinthe wordt soms wakker met een ‘wafeltjespatroon’ op haar wang… (Hier trouwens ook een redelijk voege vogel, meestal zo rond een uur of 5.30u/6.00u.)

Zou wel super zijn als je weet waardoor het komt.