Nog meer vakantie & vlieg vragen!

Hallo !

Ik heb nog wat onzekerheden w.b. onze vliegvakantie 11 mei a.s.

1. Wij vliegen om 06:25u, moeten we dan echt om 04:00u aanwezig zijn?

2. Hoeveel drinken en eten namen jullie mee (m.n. voor de kleine uk) ??

3. We gaan naar Turkije en M. kan nog niet zonder haar fles melk 3x per dag en 's ochtends zit er nog een soort bambix (huismerk) door. Hebben ze in Turkije wel melk wat een beetje op de onze lijkt?

Mijn moeder zei dat het aan te raden is om een pak melk (houdbare) mee te nemen voor dag 1, maar dit lijkt mij niet zo’n succes omdat men niet zo relaxt om gaat met bagage…

4. Wij bezitten zelf (nog) geen koffers, is het beter die wel aan te schaffen voor een vliegvakantie? Tot nog toe hebben we het altijd met onze reistassen op wielen gedaan… maar dan gingen we naar een park (auto) en met de bus naar Spanje…

Edit:
  5. Hoe beschermen jullie de kids tegen de felle zon?

Ik kom niet verder dan; factor 50 smeren, zonnehoedje op, shirtje met korte mouwen aan?

Bestaat er ook iets dat je van je buggy een tentje kan maken? Ik stel me zo voor dat M. in slaap kan vallen in de warmte buiten?

6. Gaan jullie smiddags tijdens het slaapje van je kind twee uur in je hotelkamer zitten tot kleine uk de slaap weer uit heeft???

Misschien komen er nog wel meer vragen…

Tsjah de zenuwen slaan toe en de inpak stress gaat beginnen.

Dus als iemand nog tips heeft die ik nog niet genoemd heb, graag!!!

Ha ha, heerlijk die reisstress, het lijkt alsof ik mezelf weer terugzie toen we voor het eerst met Laura gingen vliegen.

Inmiddels heeft ze er aardig wat vluchten op zitten, en het wordt steeds relaxter.

Even een paar van je vragen beantwoorden:

1. Inchecken, dit hangt van je vliegmaatschappij af - als je al online kan inchecken, dan hoef je vaak nog maar een uur vantevoren aanwezig te zijn om je bagage af te geven. Even navragen dus!

Overigens ben ik zelf van het type ‘liever drie uur te vroeg, dan een half uur te laat’, zeker als het om vliegreizen gaat. Ik zou anders de hele weg naar het vliegveld in de stress zitten, dus dan maar een uurtje eerder op pad (vroeg wordt het toch wel)

2. Eten & drinken: alleen meenemen wat je tijdens de vlucht nodig denkt te hebben. Voor een kind mag je best veel meenemen qua vloeistoffen enzo, zolang het er maar uitziet als babyvoeding (we hebben wel eens gehad dat een pet-flesje water afgepakt werd, terwijl we wel drie tuitbekers met water en appelsap mee mochten nemen aan boord). En het is wel fijn als je niet meteen bij aankomst op pad moet voor allerlei spullen, dus voor de eerste dag zou ik ook een voorraadje meenemen, daarna gewoon daar boodschappen doen.

3. Ik ben nooit in Turkije geweest, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat ze daar geen melk hebben, dat verkopen ze toch overal? Melk meenemen in de bagage lijkt me in elk geval geen goed idee, als je ziet hoe ze met de koffers omgaan op het vliegveld. Bovendien, hoeveel melk wil je dan meeslepen, voor de hele vakantie??

4. Reistassen kunnen ook prima hoor. Ik let er wel altijd op dat ik ze goed voldoe, zodat er niets kan gaan schuiven binnenin. En kwetsbare spullen een beetje middenin stoppen in de kleding gewikkeld. Vloeibare spullen (shampoo of zo) altijd in een plastic tas, zodat het niet door je hele bagage zit als het toch kapot gaat.

Oh ja, en losse draagbanden die eraf kunnen, halen we er bij het inchecken altijd af en stoppen we in een zijvakje, of als ze er niet af kunnen, dan zo kort mogelijk maken, want dat zijn natuurlijk typisch van die dingen die ergens achter kunnen blijven hangen en kapot kunnen scheuren.

Tips:
  • zorg dat je iets te drinken bij de hand hebt om aan je kind te geven tijdens het opstijgen (slikken helpt tegen pijn in de oren)
  • wij kiezen altijd voor een plekje zo ver mogelijk achterin het vliegtuig. Vaak is daar de keuken, en is daar ook personeel aanwezig, dus dan kan je makkelijk hulp vragen als je iets nodig hebt, en ook is er achterin vaak iets meer ruimte om rond te lopen (mocht dat nodig zijn).
  • en niet te veel stressen he verder (makkelijker gezegd dan gedaan), als jij zelf relaxed bent, dan is je kind dat waarschijnlijk ook. Bedenk maar dat er dagelijks honderden, zoniet duizenden kinderen de hele wereld overvliegen, dus dat zal bij jullie ook vast goed gaan.

Goede reis!

als aanvulling op Meijs’ uitgebreide antwoord:

over de melk: ik ben ook nooit in turkije geweest, dus weet niet wat voor melk ze daar verkopen, het kan zijn dat er voornamelijk echte verse melk te koop is, en dat je kindje dat weigert. Ik had in oeganda terwijl n thuis allang geen poedermelk meer dronk, pakken met peuterpoedermelk ingeslagen en meegenomen. Heb je altijd melk bij de hand, en ook wat extra voedingsstoffen die ik op onze bestemming wel handig vond.

Fijne vakantie en probeer vooral een beetje te relaxen, uiteindelijk komt alles wel op z’n pootjes terecht!

:mrgreen: hihi met zo’n kleintje op vakantie is toch heel wat anders dan wanneer je met z’n tweetjes vliegt… maar geen stress/zenuwen hoor, 't komt allemaal goed!

Wij zijn zelf met 't vliegtuig geweest een week voor Deann 1 jaar werd en 't jaar erop toen ze net 2 was. Over een maandje gaan we weer; zoonlief is dan ook bijna een jaar.

Zal even wat vraagjes proberen te beantwoorden:

1. Ja, ik zou zéker om 4u op Schiphol aanwezig zijn; 't is niet voor niks een regel :wink: En zeker met een kindje mee heb je die tijd echt wel nodig en hij vliegt ( :wink: ) voorbij!

We hadden verwacht dat Deann lekker zou slapen op Schiphol, maar ze is al die tijd wakker geweest en vond 't geweldig!

2. Deanne was toen ook nog verslaafd aan haar fles (met opvolgmelk); die hadden we dus gewoon mee in de handbagage. Had een stuk of 3 kant-en-klare pakjes mee, dat mocht gewoon.

Ik weet niet of jouw meisje gewone melk drinkt of ook opvolgmelk? Zou in dat laatste geval zeker genoeg van hier meenemen, poeder mag gewoon mee in de handbagage!

Voor onderweg hadden we wat doosjes rozijntjes, crackers, snoepjes etc mee.

3. Ow, geloof dat jouw dochter gewone melk krijgt als ik 't goed lees :wink: Zou als ik jou was zeker geen houdbare melk in de koffer meenemen, dat kan niet anders dan fout aflopen :wink: In de handbagage mag weer niet…

Weet van Griekenland dat ze wel melk hebben die wat op de melk van hier lijkt, maar 't smaakt toch net wat anders.

4. zijn jullie van plan vaker met 't vliegtuig op vakantie te gaan? Dan is 't zeker aan te raden (goede) koffers te kopen! Er wordt inderdaad niet bepaald zachtzinnig met de bagage omgesprongen :? en een goede koffer beschermt toch net wat beter. Wat je wel kunt doen is bv de badlakens en wat kleding in zo’n tas die je al hebt meenemen, kan weinig mee gebeuren toch?

5. zonnebril? Of is ze nog in de ‘ik wil NIKS op m’n hoofd’-fase? :wink:

Geen idee of je een tentje van de buggy kan maken :think: wij deden wel eens een hydrofielluier over de kap leggen, dat ze geen last had van de felle zon in d’r gezichtje.

6. wij zaten dan wel niet in een hotel maar bij m’n schoonfamilie in huis, maar het principe is hetzelfde: kind moet slapen. Op de een of andere manier paste Deann zich aan en sliep, als ze al sliep, in de ochtend lekker in de buggy en 's middags rond een uur of 4 als wij ook nog even gingen liggen (heeeeerlijk aanpassen aan de manier van leven daar :stuck_out_tongue: )

Ik zou niet speciaal voor haar 2 uur lang ‘opgesloten’ in je hotelkamer gaan zitten, dan maar wat van eventuele principes afwijken en niet steeds in d’r bed laten slapen :?

Op 't strand of bij 't zwembad is altijd wel een plekje in de schaduw te vinden (alsnog goed insmeren!!) waar ze lekker kan slapen!

Ondanks alle zenuwen van te voren toch heeeel veel plezier alvast, gewoon alles over je heen laten komen en genieten :dance:

@fiep klophout wrote:

Ik had in oeganda terwijl n thuis allang geen poedermelk meer dronk, pakken met peuterpoedermelk ingeslagen en meegenomen. Heb je altijd melk bij de hand, en ook wat extra voedingsstoffen die ik op onze bestemming wel handig vond.

:thumbup: inderdaad!
( :silenced: maar doe die bussen poeder alsjeblieft in je handbagage en níet in een reistas... de ervaring leert dat dat niet goed afloopt :angel: :wink: zo hadden m'n ouders een hele tas vol Nutrilonpoeder tussen de badlakens de eerste keer dat we met Deann gingen vliegen :wink: )

ow en het buggy-tentjes-vraagstuk:

moet meteen aan de deryan travel cot denken. ideaal ding!

@fiep klophout wrote:

ow en het buggy-tentjes-vraagstuk:

moet meteen aan de deryan travel cot denken. ideaal ding!

Ja die hebben we in babyvariant.

Ik ga deze week eens kijken of ze er nog in past!!! :thumbup:

Die weegt ook niks!

Zelf zweer ik bij de Nomad:

Maar ik gebruikte hem ook voornl. om in te spelen en dan is hij net iets stabieler vond ik.

Maar ze zullen allebei voldoen :thumbup:

Is het een idee om dreumes-opvolgmelk mee te nemen?

Ik zou het zelf niet gokken op melk in Turkije…

V.w.b. het slapen: mijn zoontje sliep nog één keer per dag toen we in het buitenland waren. Mijn man en ik wisselden het af om in het appartement te zijn. De ene dag bleef ik bij het zwembad liggen luieren en de andere dag zat ik in het appartement een boekje te lezen. Ging prima :thumbup:

V.w.b. de zonbescherming: prima wat je zelf hebt bedacht. Op het heetst van de dag slaapt ze denk ik?

Veel plezier!

wij vertrekken over 5 weken naar Kreta. Ik neem nog opvolgmelk van nutrilon mee voor Esmée. Dat stop ik in een plastic zak tussen de kleding. Wij hebben van die reistassen op wieltjes en geen koffers. Verder 1 buggy voor Esmée.

Esmée slaapt nog tussen 1 en 3 uur. Dan is er altijd 1 van ons op de kamer cq het balkon. De ander gaat naar het zwembad met Kian. Of we doen met zijn 4-en een middagtukkie, omdat Kian natuurlijk ook s avonds wat later in bed gaat.

Wij zijn meestal zo’n 2 uur vantevoren op het vliegveld.

Oh ja, ik neem altijd een leeg flesje mee wat ik achter de douane vul met water op de wc.

Wij hadden een buggy die zo goed als plat kon en als M of I in slaap viel dan gingen we niet naar de kamer maar zorgden ervoor dat ze hun slaap pakten in die buggy. Dus kap en parapluutje op. Hydrofiele doek als deken erover en af en toe een stukje rijden (heerlijk sliepen ze op dat gewiebel!)

Wij namen (en doen dat nog steeds!) een klein opblaasbaar badje mee. Dat je kunt vullen met een paar flessen water (evt. leg je die een poosje in de zon om op te warmen) Dan kunnen ze lekker spetteren zonder dat je steeds mee het grote zwembad in moet. Of als er geen bad is in je kamer gebruik je 'm daar :wink: Wij gebruiken het elke vakantie weer! :thumbup:

Een dun shirtje met korte mouwen en één met lange mouwen waarmee ze mogen spelen op het strand. Een hoedje wat over oren en nekje valt en een goede spf (ik neem altijd 30, 40 en 50 mee :shifty: )

Wat snoepjes/rozijntjes voor opstijgen en landen (dummies als snoepjes bijv.) Zelf doosje vasthouden en uitdelen. En drinken!

Poedermelk nam ik ook mee en een klein waterkokertje en een thermosflesje van een halve liter. Dan maakte ik op de kamer melk en hoefde dan niet steeds terug. (ik nam ook een miniflesje afwasmiddel en een sponsje mee :oops: )

Wegwerpslabbers (kruidvat had ze laatst in de uitverkoop voor 0,25)

Maar bedenk ook: wat je vergeet of niet meeneemt en toch nodig hebt, kun je daar kopen! Turkije is een westers land, zeker bij de toeristische gebieden. Wij zijn er al meerdere keren geweest en hebben ons er prima thuis gevoeld. De mensen in de hotels zijn gek op kinderen dus houd je meisje maar in de gaten want ze gaan er mee aan de sjouw! :lol:

Waar ga je naar toe (als ik vragen mag, misschien kan ik je geruststellen)?

Als me meer dingen te binnen schieten, post ik het nog!

@Paikea wrote:

wij vertrekken over 5 weken naar Kreta. Ik neem nog opvolgmelk van nutrilon mee voor Esmée. Dat stop ik in een plastic zak tussen de kleding. Wij hebben van die reistassen op wieltjes en geen koffers. Verder 1 buggy voor Esmée.

Esmée slaapt nog tussen 1 en 3 uur. Dan is er altijd 1 van ons op de kamer cq het balkon. De ander gaat naar het zwembad met Kian. Of we doen met zijn 4-en een middagtukkie, omdat Kian natuurlijk ook s avonds wat later in bed gaat.

Wij zijn meestal zo’n 2 uur vantevoren op het vliegveld.

Oh ja, ik neem altijd een leeg flesje mee wat ik achter de douane vul met water op de wc.

Drinkt Esmée nu ook nog thuis opvolgmelk?

Ik las de tip hier eerder ergens op opvolg/dreumes melk te gebruiken.

Ik vind dit wel een hele goede tip, je weet dan zeker dat ze niet ziek kunnen worden van de melk. (wel water uit flessen gebruiken denk ik!)

Alleen thuis krijgt Marith gewoon melk uit pak en geen dreumes/melkpoeder meer. Maar ik ga dit gewoon proberen!

Ik koop dan wel gewoon de goedkopere van Kruidvat, Nutrilon vind ik echt te duur!

@crien wrote:

Wij hadden een buggy die zo goed als plat kon en als M of I in slaap viel dan gingen we niet naar de kamer maar zorgden ervoor dat ze hun slaap pakten in die buggy. Dus kap en parapluutje op. Hydrofiele doek als deken erover en af en toe een stukje rijden (heerlijk sliepen ze op dat gewiebel!)

Wij namen (en doen dat nog steeds!) een klein opblaasbaar badje mee. Dat je kunt vullen met een paar flessen water (evt. leg je die een poosje in de zon om op te warmen) Dan kunnen ze lekker spetteren zonder dat je steeds mee het grote zwembad in moet. Of als er geen bad is in je kamer gebruik je 'm daar :wink: Wij gebruiken het elke vakantie weer! :thumbup:

Een dun shirtje met korte mouwen en één met lange mouwen waarmee ze mogen spelen op het strand. Een hoedje wat over oren en nekje valt en een goede spf (ik neem altijd 30, 40 en 50 mee :shifty: )

Wat snoepjes/rozijntjes voor opstijgen en landen (dummies als snoepjes bijv.) Zelf doosje vasthouden en uitdelen. En drinken!

Poedermelk nam ik ook mee en een klein waterkokertje en een thermosflesje van een halve liter. Dan maakte ik op de kamer melk en hoefde dan niet steeds terug. (ik nam ook een miniflesje afwasmiddel en een sponsje mee :oops: )

Wegwerpslabbers (kruidvat had ze laatst in de uitverkoop voor 0,25)

Maar bedenk ook: wat je vergeet of niet meeneemt en toch nodig hebt, kun je daar kopen! Turkije is een westers land, zeker bij de toeristische gebieden. Wij zijn er al meerdere keren geweest en hebben ons er prima thuis gevoeld. De mensen in de hotels zijn gek op kinderen dus houd je meisje maar in de gaten want ze gaan er mee aan de sjouw! :lol:

Waar ga je naar toe (als ik vragen mag, misschien kan ik je geruststellen)?

Als me meer dingen te binnen schieten, post ik het nog!

Wat lief dat jullie allemaal zo fanatiek reageren op mijn zorgen en vragen!

Wij gaan naar de plaats Kemer/Kiris.

Het hotel heet Sailor’s Beach club.

Ik zit hun site te bekijken, maar dat ziet er leuk uit! :thumbup:

EDIT: ze hebben winkeltjes en een minimarkt en zijn gericht op kinderen dus ik weet zeker dat je er spullen kunt kopen. Melkpoeder zou ik dan wel zelf meenemen maar luiers alleen voor de eerste paar dagen.

Een goed middel tegen muggen en tegen jeuk van muggenbeten, maar dat zou je ook daar kunnnen kopen.

Zo we zijn bijna klaar met de voorbereiding en het inpakwerk.

Morgen nog even extra zonnebrand créme inslaan en op zoek naar surf/waterschoentjes voor Marith.

De prikken halen en dan zijn wij reisvaardig.

Bedankt voor het vertellen van jullie ervaringen.

Misschien doe ik naderhand ook wel even verslag uit over onze vakantie… :wink:

Ik zou idd ook lekker om 4 uur daar zijn. Wij vlogen ook naar turkije vorig jaar net voor verôn 2 was. Hij heeft daar op schiphol lekker lopen rennen , vliegtuigen kijken enz. In het vliegtuig zelf was hijmet 3 min vertrokken en heeft hij de hele weg geslapen ideaal vond ik zelf. En terug vlogen wij om half 10 dus toen was hij wel gewoon lekker wakker.

In elk geval heel veel plezier alvast :thumbup:

Ja wij vertrekken dinsdagochtend om half vier. 03:30u

We wonen 20 minuten van schiphol af…

Terug vliegen we 's avonds pas om 22:00u…

We zorgen er voor dat we morgenavond alles klaar zetten en de grote tassen en koffer alvast in de auto leggen.

Broodjes smeren en drinkflessen/bekers vullen etc.

Als we zelf klaar zijn, halen we Marith uit bed en dan direct door naar auto. Dat is mijn idee…

Ben benieuwd, kriebels van spanning, maar wel leuk! :shifty:

Je mag niet meer dan één stuk handbagage mee, dus de camera’s moeten hier ook bij in… haha hoe ga ik dit doen…

En zouden ze door de vingers kijken dat we de rugdrager bij ons hebben? Die past niet in de handbagage…

Wij willen de buggy met de koffers mee laten gaan en als we die hebben afgegeven gaat Marith in de rugdrager op Papa’s rug…

Mensen, de buggy tellen ze toch niet mee qua gewicht ??

Sorry, ik kan je niet helpen met je vragen,

maar wil je wel een hele fijne vakantie toewensen!

@Mutsie86 wrote:

Sorry, ik kan je niet helpen met je vragen,

maar wil je wel een hele fijne vakantie toewensen!

Thanks!

Volgens mij is het 1 stuk handbagage per persoon van 10 kg. En de kleine mag er ook 1 meenemen. Dat is dan 30 kg handbagage. Dat is bij ons altijd genoeg :wink:

Of de buggy meetelt weet ik niet. Wij nemen hem altijd mee tot aan de gate.

Ik had altijd een bus melkpoeder in de koffer, nooit misgegaan. Pakjes appelsap mocht ik ook gewoon mee aan boord nemen. Luiers nam ik voor de hele vakantie mee. Pampers zijn niet te betalen op toeristenplaatsen. Heb je meteen weer wat extra ruimte voor je aankopen op de terugweg :wink:

We hebben nu 4 keer gevlogen en ik merk, hoe relaxter wij zijn, hoe relaxter de kleine man is. Van de week sliep hij gewoon door de start en landing heen. :mrgreen: