Hoi Allemaal,
Mijn oude moederfiets (sparta amazone ) heb ik toendertijd (4 jaar geleden ) 2e hands gekocht en was al 5 jaar in de running geweest en is nu toch echt aan vervanging toe. Reparatie kost meer dan hij nog waard is en hij moet echt gemaakt worden.
Dus nu komt de vraag: wat ga ik doen? Er moet dus een andere fiets komen en ik twijfel tussen een ‘gewone’ fiets waar 2 kinderzitjes op kunnen ( wel sparta of batavus ofzo ) of toch nog een moederfiets.
Het voorzitje zal er max nog 1-1,5 jaar opzitten ( dan zal Jesse mee kunnen rijden, in ergste geval met zijwieltjes en kan Thijs dus naar achter) Het word wel (weer!) een 2e hands fiets, maar ik wil wel voor een fietsenmaker onderhouden fiets.
Ik neig heel erg naar een gewone fiets, na 4 jaar een moederfiets voelt het toch weer als een nieuwe stap zeker aangezien er geen babies meer komen en het voorzitje over max 1,5 jaar ook overbodig zal zijn en het liefst zelfs nog eerder.
De amazone die ik had was erg mooi, maar ook erg kollosaal en ik wil toch wel een wat compactere fiets.
Iemand meningen/tips?
Deze heeft mijn zus. Die zit precies tussen beide in. Redelijk veel plaats aan de voorkant, maar geen mamafiets.
Ik raad je af om een Batavus te kopen. Ik heb een gewone Batavus Mambo Spirit (2008) en hij fietst heel zwaar. Ik heb er meer mensen over gehoord, het schijnt typisch voor Batavus te zijn. Mijn man vindt mijn fiets ook heel erg zwaar fietsen in vergelijking met zijn eigen Gazelle. In combinatie met een kindje voor en/of achterop is het voor mij eigenlijk te zwaar (ik heb wel een slechte conditie om gezondheidsredenen). Ik zou daarom niet weer voor een Batavus kiezen.
Ik denk niet dat een batavus zwaarder zal zijn dan mijn sparta amazone, die is echt kollosaal ook qua gewicht. Manlief vind hem ook erg zwaar te tillen. Dat vind ik zelf niet zo’n probleem, als ie maar stevig is!
Wil wel een merkfiets oid, gazelle zou ook mogen.
Het moet wel een stevig fiets zijn, zelf weeg ik 75 kilo en met 2 kids erbij tikt het natuurlijk wel aan. Soms heb ik achterop mn 4-jarige ( dan geen baby voorop, dus of combi baby/peuter of alleen de kleuter)
Maar een 100 kilo moet ie dus wel aankunnen.
Cees welk model/soort is dit? vind hem wel mooi, maar kan voorop daar ook een kinderzitje? ivm de voorkant?
Het gaat volgens mij niet om het gewicht van de totale fiets, maar hoeveel moeite het kost om de trappers rond te krijgen. En daar staat batavus inderdaad om bekend, dat dat behoorlijk veel kracht kost, ondanks dat de fiets zelf niet zwaarder is dan andere merken.
Ik zou eerst uitproberen of er wel een gewone fiets is waar je oppast met een kinderzitje voorop. Dus een keer gaan uitproberen bij een fietsenmaker ofzo.
Dat is een goede optie inderdaad. Het zitje moet er zoiezo op natuurlijk Ik denk wel dat het moet gaan passen hoor, eventueel met wennen het stuur te draaien met opstappen.
Mag je op een gewone fiets een bepaald aantal kilo’s achterop hebben zoja, hoeveel? wie weet dat?
Even een ander gecombineerd vraagje: tot hoe oud hebben/hadden jullie je kindje voorop?
Want ik twijfel nu of we nog wel 1,5 jaar hoe dan ook gaan redden, dan is Thijs al 2,5! Jesse werd voorop al erg zwaar rond de geboorte van Thijs, toen had ik hem voorop en Elise achterop maar dat was eigenlijk geen doen meer! nu is Jesse wel een flinkerd en Thijs een stuk kleiner. Anders misschien maar een aanhanger toch proberen :think:
Volgens mij kun je ook los een moederstuur kopen. Is het geen optie om een gewone fiets aan te schaffen en dan eventueel daar een moederstuur op te plaatsen voor de tijd dat je zoon nog voorop zit? Dan zet je daarna het oorspronkelijke stuur weer terug en heb je een normale fiets.
Elle, dat had ik idd ook gezien dat moederstuur. Ik denk dat dat ideaal zal zijn, mocht het kinderzitje niet gewoon op het bestaande stuur passen…
Ik ga van de week eens bij de fietsenmaker kijken wat voor leuke 2e hands goed onderhouden fietsen hij heeft staan!
Wij hebben Roan iets na de 2 jr achtero gezet, het paste gwn niet meer voorop, werd zwaar en zijn knietjes zaten krap.
Ik heb dus wel een moederfiets, de montego liberty, maar in jou situatie zou ik nu toch voor een gewone stevige fiets gaan
Een van de klasgenootjes van mijn zoon is nu 4,5 en zit nog voorop Maar dat is eerder een uitzondering denk ik :think:
Serieus, is die dan zo klein of hebben ze een groot zittje? Het ligt ook een beetje aan je kindje, zie genoeg oudere meiskes die nog steeds voorop zitten bij papa en mama, mja die zijn dan ook een x aantal cm,s kleiner en vast ook lichter
welke merk fiets je het beste kunt kopen, weet ik zo niet, dat is toch persoonlijk.
heb zowel een batavus (sportieve) en een cortina moederfiets…
onze jongste zit nog steeds voorop, oudste achter, heb niet meer ruimte…
pitje wat bedoel je met heb niet meer ruimte? Geen verschil qua ruimte met de fietsen? Ik hoorde al dat het verschil hem vooral zat ik het stuur, door de vorm lijkt het of er meer ruimte is…
altra!
dat merk is speciaal voor sportieve moeders en ouderen met brede instap. het stuur en zadel staat net een stukkie verder uit elkaar dan bij andere fietsen.
Ik fiets er inmiddels zes jaar op, waarvan 4 jaar met zitjes! Ik fiets enorm veel, alles gaat bijna op de fiets.
Fiets gaat jaarlijks voor zomer en winterbeurtje.
konijn, ik ken het merk niet… is hij ook geschikt voor wat stevigere mensen? ben met 75 kilo niet de lichtste natuurlijk :oops:
hier dus ook geen mama fiets…vind dat lelijke dingen sorry :shifty:
maar heb dus een model gekozen die wel de grote van een moeder fiets heeft, met name dan de ruimte tussen stuur en waar je zelf zit…en ik ben zeer tevreden over de batavus mambo! Mijn 1e versie van 4 jaar geleden fietste idd erg zwaar, maar daar ben je zo aangewend.
Nu had ik in de zomer een ander soort model gekocht. Batavus Serba ipv mambo, maar dit was alleen een naamswijziging en verder dus het zelfde als de mambo…maar die fietste een stuk lichter zeg! Ideale fiets…
Maar nu is mijn fiets net vorige week gejat :x :x :x dus kan ik weer een nieuwe fiets uitzoeken…en heb nu gekozen voor de allernieuwste versie van batavus mambo 2013…erg mooi model moet ik zeggen…heb er nog niet op gefietst en krijg hem pas volgende week, maar ik weet zeker dat hij me goed gaat bevallen! Maar goed ik fiets veel en ben heel wat gewend, dus ik wil ook daarom een stevige fiets en niet een lichtere fiets ofzo…
ik heb straks 2 kids op de fiets zitten en een kleintje (dat duurt nog wel ff een paar maandjes hoor) in de fietskar zitten…en dan doe ik dus ook nog alle boodschappen ook…
@mlk1982 wrote:
konijn, ik ken het merk niet… is hij ook geschikt voor wat stevigere mensen? ben met 75 kilo niet de lichtste natuurlijk :oops:
75 kg? valt mee hoor, mn man van 130 kg fietst ook al zes jaar met veel plezier op dat merk, hij eheft alleen het verhoogde herenmodel, en ik de gewone dames,
toen we ze kochten waren ze tweedehands, t schijnt een b merk te zijn van gazelle, maar net zo goed. De fiets is meer basic, maar dat maakt mij niet uit, al die lifjes en lafjes kunnen alleen maar kapot gaan
ze verkopen het hier… maar volgens mij woon je een heeeeel eind uit de buurt
waar is hier? Ik woon in Haarlem, is idd wat verder weg.
Ik heb van dat merk wb de kinderfietsen weinig goeds gehoord.
Wij hebben zelf meestal batavus of gazelle fietsen en ik zou ook voor een gewone fiets gaan. Ik let meestal op onderdelen; bij een fietskar die je erachter hangt bijv zijn de tandwielen een gevoelig onderdeel voor slijtage, bij twee kindjes op de fiets kun je letten op materiaal van het frame en hoe de fiets gespaakt is.