Nieuw werkrooster... tips?

Hoi,





Ik moet van mezelf en de gyn iets rustiger aandoen, ivm alle spanning en dergelijke…



Nu heb ik net met mijn werkgever gesproken en van hem moet ik een werkschema opstellen. Wat lijkt mij fijn om te werken en wat is reëel. Welke dagen/dagdelen vrij en welke niet.



Ik werk nu 40 uur (5 dagen, 8 uur) en dat word me gewoon echt teveel. Helemaal als ik weer eens voor controles moet (bijna elke week), dan ben ik daarna echt helemaal kapot. De spanning vreet zoveel energie, dat ik daarna wel de hele dag kan slapen. :?





Ik heb zelf al zoiets dat ik de dagen/dagdelen dat ik controles heb, al sowieso vrij wil hebben. Gewoon voor de rust.

Maar in de weken dat ik geen controles heb, moet ik dus een aangepast schema bedenken.



Heeft iemand tips?

6 uur per dag werken, werkt voor mij niet. Als ik om 2 uur/half 3 naar huis kan, wordt het al snel 3 uur/half 4…

Dus ik moet echt een schema met halve dagen en/of hele dagen…





Zelf zat ik te denken aan: 4-8-4-8-4.





Liefs,

Noortje

Wat dacht je van elke dag halve dag werken?

Je moet toch aan jezelf denken en je kunt altijd weer opbouwen als je je goed voelt…

Ja dat is ook wat ik dacht. Dus 4-4-4-4-4. Of misschien beter nog: 4-4-0-4-4. Het kost je werkgever geen cent (hij krijgt de kosten vergoed ivm je zwangerschap) en het is in het belang van jouw kindje. Ik zou echt drastisch minder gaan werken. Dan kan je misschien uiteindelijk langer doorwerken ipv dat je je nu naar de knoppen werkt en straks helemaal uitgeput thuiszit. Kan je ook niet lekker genieten. Geloof me: been there done that. Denk aan jezelf meis. :hug:

Hoi Noortje,



Ik zou ook elke dag halve dagen gaan werken in jouw geval en inderdaad als je controles hebt de hele dag vrij. En soms gewoon lekker een vrije dag opnemen tussendoor, om van het mooie weer te genieten.



Het is niet zo dat je werkgever dit vergoed krijgt (tenzij ze ziekteverzuim verzekerd hebben maar dat doen de meeste bedrijven voor zover mij bekend niet), die krijgt je 16 weken zwangerschapsverlof vergoed maar daarvoor is het een ziekmelding. Maar daar zou ik me dus helemaal niets van aantrekken, je gezondheid en de gezondheid van je kind gaat voor :-* .



Ik duim voor jullie kleine vechtertje :-*

Wat wil je straks ná je bevalling gaan werken? Ik ben na mijn tweede zwangerschap 24 uur gaan werken (3 volledig dagen, ma/di/do) en dat heeft me echt door mijn laatste zwangerschap heen geholpen. Die twee dagen in de week vrij waren voor mij ideaal (maar ik had ook al 2 kids thuis rondlopen).



Hoe goed voel jij je? Denk je dat je het redt om 3 dagen van 8 uur en 2 van 4 uur te maken?

Op welke dagen is de werkdruk het hoogst?

Kan er niet iets gevonden worden om de werkdruk wat te verlagen? Ze moeten het straks in je verlof tenslotte ook een tijdje zonder je zien te rooien.



Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Niet teveel denken aan hoe moeilijk je het je werkgever maakt, want dat is echt geen prioriteit nu.

@Kristen wrote:

Het is niet zo dat je werkgever dit vergoed krijgt (tenzij ze ziekteverzuim verzekerd hebben maar dat doen de meeste bedrijven voor zover mij bekend niet), die krijgt je 16 weken zwangerschapsverlof vergoed maar daarvoor is het een ziekmelding. Maar daar zou ik me dus helemaal niets van aantrekken, je gezondheid en de gezondheid van je kind gaat voor :-* .


Ook voor ziekmelding agv zwangerschap zijn bijzondere regelingen. Mijn werkgever vertelde me destijds dat het voor hem geen financiele gevolgen had. Behalve dan dat mijn werk door een ander gedaan moest worden… :wink:

Ik ga ook voor 4-4-4-4-4 :mrgreen: , maar wie ben ik :mrgreen: …

Bemoeierdebemoeimoeimoei





Oh en ik (en Noortje overigens) ben boekhouder en bij ziekte door zwangerschap wordt de werkgever 100% doorbetaald.

Dit geldt voor elke bedrijfstak, dit wordt beoordeeld door het UWV, maar zodra jij oké hebt van een gyn, zal er geen UWV-arts aan tornen (en zeker niet bij Noortje).

zonder de andere reactie te lezen zeg ik 4-4-4-4-4.

zo os het voor iedereen duidelijk wanneer je er bent.

40 uur :shock:

Al die tijd al??!

:clap:

Ik kón echt niet goed werken al heel snel niet,nu heb ik redelijk lichamelijk werk…maar voor mij was het alvrij snel halve dagen dus de 4 uurtjes en dan naar huis even slapen en nog wat rommelen in huis.

Zo kon ik de evenwicht tussen werk en prive goed houden want alles veranderd thuis straks ook als de beeb er is dus nog even sámen genieten is geen overbodige luxe.

Je moet ook wat tijd privé overhouden hoor.

Niet alle privétijd moeten slapen en rusten om je werktijd maar vol te houden…zo werkt het niet bij mij.

Dus mijn werkgever had ‘‘pech’’ en gelukkig alle begrip,zo ook de arboartsen.

Ik heb vanaf week 10 tot het end dus halve dagen gewerkt.

Wel eens geprobeerd op te bouwen maar dat verliep altijd slecht en dan kwamen de klachten dus dan werd dat weer terug gedraait.



Weet je Noor…strakkies moet je ook nog voeden 's nachts…tutten met de beeb enzo dat kost veel tijd en enrgie ook op je relatie…het is dan nu wel leuk als je daar ook nog iets kan steken en niet al doodmoe en ‘‘vervreemd’’ van je man aan een bevalling moet beginnen :wink: :mrgreen: 8) :-*

Je kan 4-4-4-4-4 doen. Een andere optie is 4-8-0-4-8 of 4-4-0-4-4, dan heb je iedere woensdag vrij om bij te tanken. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de dag waarop je controles hebt altijd vrij te hebben of wisselt dat steeds?

@Sis wrote:

Ja dat is ook wat ik dacht. Dus 4-4-4-4-4. Of misschien beter nog: 4-4-0-4-4. Het kost je werkgever geen cent (hij krijgt de kosten vergoed ivm je zwangerschap) en het is in het belang van jouw kindje. Ik zou echt drastisch minder gaan werken. Dan kan je misschien uiteindelijk langer doorwerken ipv dat je je nu naar de knoppen werkt en straks helemaal uitgeput thuiszit. Kan je ook niet lekker genieten. Geloof me: been there done that. Denk aan jezelf meis. :hug:




ik sluit me hellemaal aan bij deze woorden.

ik zou ook zeker voor de laatste optie kiezen 4-4-0-4-4 en met de tijd zelfs als dat ook niet meer gaat 4-0-4-0-4.

denk aan jezelf!!! :-*

Wat voor een werk doe je dan?

Misschien kun je kijken wat een rustig dagdeel is en op dat tijdstip naar je werk gaan.

Scheelt natuurlijk ook voor de spanningen.

Ik werk op de financiele afdeling van een groot productiebedrijf.



Het is ook niet lichamelijk zwaar werk, maar de werkdruk is wel groot. En dat komt voornamelijk omdat ons moederbedrijf Amerikaans is.(Onze afdeling heeft zelfs op Hemelvaart MOETEN werken, omdat de Amerikanen niet aan Hemelvaart doen. Ik hoefde gelukkig niet van mijn leidinggevende) Ik doe heel soorten werkzaamheden. En ben all-round inzetbaar op de hele afdeling. Dat weet ook iedereen en ik ben iemand die alles er “wel even bij” doet. En nu heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt. Als ik niet aanwezig ben, kunnen ze me ook niet méér werk toeschuiven.

Misschien gek, maar is 8-0-8-0-8 geen optie? Op de dagen dat je werkt, ben je er ook echt, maar met het vooruitzicht van de volgende dag uitslapen en uitrusten! Met alles half kun je dus nooit lekker blijven liggen.

@Wawa wrote:

Met alles half kun je dus nooit lekker blijven liggen.




Wel als je van 13 tot 17 gaat werken. Maak je je dagen ook niet makkelijk langer en je kan in de ochtenden rusten.

Ik zou zeggen: ga halve dagen werken.

Je zal zien, dan ga je op een gegeven moment ook ietsjes reserve opbouwen en kan je in de middag best een keer een controle plannen zonder dat je daarna volledig instort.



Je zit nu qua energie niveau onder de 0 dus alles wat je extra doet, daarmee ga je onder die nul. Eerst dus zorgen dat je even weer in de + komt. Durf die vrije tijd te nemen gun jezelf die rust. Je weet ook dat je het doet voor een heeel goed doel: die kleine in je buik :inlove: !



Wees streng voor jezef en leer nee te zeggen, want dat is vaak het probleem van blijven hangen op je werk. Zet de knop om en zet je prioriteit nu even op “baby” ipv van op “werk”. Je kan altijd weer voor de volle 100% inzetten voor je werk maar deze kleine heeft je nu nodig!



:hug:

(Moeilijk hè?!? Ik heb er vorige keer zo mee geworsteld… en merk dat ik het nu ook weer moeilijk vind om dat stapje terug te doen. )

Houd er ook rekening mee dat je als zwangere recht hebt op 1/8 deel van je werkdag extra pauze.

Dus als je 8 uur werkt op een dag heb je recht op 1 uur extra pauze per dag. Hier heeft elke zwangere vrouw recht op iom baas.



Ook overwerken mag je baas niet van je verlangen.



google maar eens op “rechten van een zwangere”, dan zie je hoe belachelijk veel recht je eigenlijk hebt waar je eigenlijk niet zo snel kennis van neemt omdat niemand je dat simpelweg ooit verteld!



Ik ben zelf met 32 weken moeten stoppen, mijn baas kreeg idd gewoon geld van het UWV… Als het maar gerelateerd is aan je zwangerschap.

Liever te weinig dan te veel Noortje! :smiley:

Ik zou ook zeggen, begin met weinig (bijv halve dagen, of juist lekker dag vrij tussendoor), dan kijk je hoe dat loopt, ook met de komende weken in het ziekenhuis! Als je het daarna aankunt om paar uurtjes extra te werken, dan kun je uitbreiden. Lukt het niet, dan niet.



Ik weet dat je alles overhebt voor dit kleine wondertje, dus probeer DAAR vooral maar aan te denken! :smiley:



En verder blijf ik gewoon voor je doorduimen meid!!



Liefs en dikke knuffel, speciaal voor jou! :hug:

Meiden, dank je wel voor de reacties…



Ik ga morgen naar mijn leidinggevende en ga hem zeggen dat ik halve dagen wil proberen, en als het lukt of weer beter gaat met me, dat ik dan wel wil proberen om iets meer te werken.



Nog 10 weken en dan heb ik toch al verlof en mijn leidinggevende weet dat dit eraan zat te komen.

Nu maar hopen dat pz ook zo meegaand is… :pray:



Komende week hoef ik maar 3 dagen te werken (vrijdag vrij) en dan zou het die week erop in kunnen gaan…





Bedankt meiden… :-* …



Noortje

Goede keuze Noortje, ik ben trots op je!!!



luid applaus



Ze kunnen het moeilijk weigeren hoor, de gezondheid van moeder en kind gaan echt wel voor, helemaal in jouw geval!



Sterkte mop!! :-*