Niet zindelijk en bijna 4 jaar !!

Klopt het dat ze tegenwoordig niet meer naar de kleuterschool mogen als ze met vier jaar niet zindelijk zijn ?



Mijn kleine neefje wordt volgende maand 4 jaar en is nog niet zindelijk en daar ziet het voorlopig ook nog niet naar uit .



Ik hoop dat jullie antwoordt hebben of verschilt dat echt per kleuterschool

hmmm ik heb geen idee want ik heb nog geen kindjes maar vind het wel persoonlijk een beetje erg laat dat ie nu nog niet zindelijk is

mijn zusjes en ik waren dit al zo rond ons 3e jaar

maar hij is geen uitzondering dat weet ik wel

heb een kindje mee gemaakt die al 6 was en snachts nog een luier droeg :roll:

Schuld van de ouders hoor want die vinden het erg makkelijk dat het manneke nog een luier om heeft :? En we hebben al vaak zat gewaarschuwd hoor van als hij vier is en niet zindelijk mag hij waarschijnlijk niet naar school

Maar ja niet mijn probleem denk ik dan maar :snooty:



Ik weet wel dat het zoontje van een vriendin van mij iets jonger is en die was met 2.5 al zindelijk

ja is het ook

en wij waren ook ongeveer met 2,5 jaar zindelijk ja

dus dat vind ik best een respectabele leeftijd

ik heb wel heel lang een flesje gehad



wilde toen heel graag een poppel… zo’n knuffel beest dat je op kon rollen als een bal en die dan tijdens het gooien open floepte

toen heb ik eerst 6 weken van me fles af moeten zijn en toen pas mocht ik zo’n poppel

dus toen heb ik heel ritueel samen met mijn moeder toen dat flesje weg gegooit :mrgreen:

Hahahah ja die had ik ook die poppels :smiley: Mijn zusje heeft ook lang een flesje gehad hoor zeker tot haar vijfde of zesde :o



Maar mooie oplossing en eerlijke deal

ja wel he :mrgreen:

heb dat ding nog heel erg lang gehad … ik geloof dat ie nu nog bij me moeder ergens in een doos achter de schotten staat

Die van mij liggen in de garagebox van mijn pa maar die zal ik wel nooit meer zien (zie mijn pa ook niet)

Geen idee, maar de kleuterschool die ze op het oog hebben vereist dat dus wel? En nu overwegen ze om die reden naar een andere te gaan? Dat lijkt me wel erg ver gaan.



Ik weet niet wat precies de reden is waarom je denkt dat het voorlopig niet lukt, maar soms is het vooruitzicht op school juist een reden voor een kind om extra zijn best te doen om zindelijk worden. En als er een lichamelijke reden voor is, dan heeft de school er misschien begrip voor. Maar of het een goed idee is om een niet-zindelijk kind naar school te doen, met het oog op uitlachen en pesten???

Ze mogen een kind die niet zndelijk is niet weigeren, vaak wordt het in een gesprek wel opgenomen en wordt de ouders adviesgegeven hoe een kind zindelijk te krijgen en om ermee aan de slag te gaan, ant het is idd niet altjd prettig een kindje van 4nog niet zindelijk,maar weigerenmag niet, voor het zelfde geld is het een lichamellijke kwestie en dan?



Nee hoor , maar wat ik zeg ouders worden ( en mogen ook) er welop aangesproken en advies gegeven.

( of ze er dan wat aan doen is een 2e)

Ik ken dus helaas wel kinderen die niet naar school mochten toen ze vier waren omdat ze niet zindelijk waren .

Mijn neefje heeft wel een school maar als hij niet zindelijk is mag hij waarschijnlijk niet naar school volgende maand . Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel logisch vind hoor dat ze dan niet mogen, want anders is de juf straks niks anders aan het doen dan luiers verwisselen en dat is ook niet de bedoeling van een kleuterschool heb ik het idee :snooty:



Maar mijn schoonzusje doet er ook niks aan hoor en neemt de moeite er ook niet voor en dan kan ze nog heel lang wachten vrees ik voor hij zindelijk is .

Kweet niet, het gebeurt meer dan je denkt dat een kind met 4 jaar niet ( volledig) zindelijk is, ik wil niks goed praten, want met 3 jaar kun je makkelijk zindelijk wezen,maar toch , en volgensm ij mag je wettelijk gezien ( klinkt zwaar) maar volgen mij is het echt zo niet weigeren hoor, zal toch kolder zijn?



Of misschien is het plaatselijk? kBn eigenlijk wel beneiuwd,

Nou mijn neefje is helemaal niet zindelijk :oops: Ik ken iemand uit Swifterband die mocht dus niet naar school maar we komen er snel achter of hij naar school mag of niet

En het scheelt dat ze met 4 nog niet leerplichtig zijn he dat is het denk ik ook hoor dat ze niet leerplichtig zijn

Ik ken iemand van een ander forum en idd haar zoontje was niet zindelijk voor ontlasting geloof ik (is alweer een tijdje terug)

Zij heeft hem idd thuis moeten houden.



Ergens kan ik me dat wel voorstellen. Een kind van 4 jaar kan best zindelijk zijn. Het kost wat moeite, maar het lukt wel, ongelukjes daargelaten, want dat overkomt ze heus wel eens.



Maar als je als juf een klas met 28 kinderen hebt (in Tiemen zijn klas zitten er zo ongeveer 27 of 28) dan zou je je handen vol aan de luierdragende kinderen hebben.

Ja precies en daarom vind ik het ook alleen maar goed dat ze dat niet toelaten hoor . Precies wat je zegt op ongelukjes nagelaten

Ik werk ook op een school en ik weet dat ze het bij ons wel liever hebben dat ze zindelijk zijn. Kinderen worden niet tegengehouden als het niet zo is. Maar de ouders moeten het kind dan zelf komen verschonen. Dat doen de leerkrachten niet, aangezien ze nog meer kinderen in de klas hebben. Ze mogen dus wel komen, maar voor het verschonen moeten ouders dan naar school komen. Het gebeurt overigens niet veel hoor dat kinderen bij ons nog niet zindelijk zijn.

Ook hier is het zo dat C. zindelijk moest zijn in april als ze 4 wordt en haar naar school doen. En gelukkig was ze 2 maanden terug in eens zindelijk, eerst alleen plassen en Nu ook poepen! Alleen snachts nog niet maar dat vind ik niet erg. Gewoon snachts een broekkieluier aan, dat komt nog wel.

En vindt het wel redelijk, wat zal het anders stinken in zon kleuterklas, aangezien de juf echt geen tijd heeft om de hele dag te moeten verschonen :naughty:

hoi,



nog even reageren. Vroeger stond er in de schoolhandleiding dat het kind moest zijn, voordat het naar school kon.

nu hebben ze dat eruit gehaald, omdat de meeste kinderen zindelijk zijn als ze 4 zijn (eeen ongelukje daar gelaten)



toch mogen ze deze kinderen nog steeds weigeren, of idd de ouders moeten ze komen verschonen.



groetjes Suzanne

Dan vraag ik me af wat te doen met kinderen van 5 die nog niet zindelijk zijn, want die zijn er zelfs ook nog.



Ik zal mijn collega eens vragen hoe dat toen met haar zoontje is gegaan. Zij vond het vreselijk, voelde zich een ontaarde moeder, maar het lukte haar gewoonweg niet. Nu was het bij haar zoontje zo, als ik me goed herinner, dat haar zoontje het niet goed aanvoelde komen, pas op het allerlaatst. Je kan je voorstellen zoals wanneer de kids druk aan het spelen zijn en dan “vergeten” dat ze moeten plassen en het dan bijna in de broek doen.

Hij heeft ook tot zijn 11e jaar in bed geplast, daar ook van alles meegedaan en geprobeert, maardat was ook vechten tegen de bierkaai



Maar ik kan me voorstellen dat de kleuterjuf niet zit te wachten om luiers te gaan verschonen heeft ze niet eens tijd voor lijkt me.

Hallo,



Ik wil even een reactie geven op het feit dat ouders er vaak de schuld van krijgen dat hun kindje nog niet zindelijk is.



Ik heb een zoontje die in augustus 6 word en die is ook nog niet helemaal zindelijk.



Ik heb er echter alle maar dan ook werkelijk alles aan gedaan om hem zindelijk te laten worden, maar tot nu toe zonder resultaat.



Ik vind het af en toe heel erg vervelend dat ouders erop aangekeken worden, vooral omdat je er (zoals in mijn geval) niks aan kunt doen.



Er zijn namelijk niet altijd aanwijsbare mideshe problemen en ga dan maar kijken hoe je het doet.

Ik kan me wel voorstellen dat er scholen zijn die er problemen mee hebben. Ik moet mijn zoontje ook altijd een reserve broek meegeven voor op school. Bij hem op school is het ook zo, dat als hij in de broek gepoept mocht hebben, ik gebeld wordt zodat ik hem zelf kan komen verschonen. Ik vind dat ook juist, omdat je niet van een juffrouw kan verlangen dat zij de rest van de klas in de steek laat om jouw kind te verschonen.



Ik hoop alleen dat de mensen hun oordeel eens niet zo snel klaar hebben, want af en toe kan je er als ouders zijnde echt niks aan doen.



Groetjes,



Myrthe26

Hoi Myrthe



Ik snap helemaal wat jij bedoelt hoor en inderdaad kunnen niet alle ouders er iets aan doen en als ze zoals jullie er alles aan hebben gedaan zeg ik ok !!



Maar neem nou mijn schoonzus die doet er geen moer aan en ik vind persoonlijk dat ouders daarop aangesproken moeten worden door oa school,en consultatiebureau.