hoi,
mijn dochtertje gaat sinds kort naar de basisschool,afgelopen week was de 1e volledige week!
Ze vindt het heel erg leuk,juf zegt ook dat ze t gezellig vindt.
Maar…ze wil me (bijna) nix vertellen.
Als ik vraag hoe t was dan zegt ze:mam dat is een veelste lang verhaal,daar heb ik nu geen tijd voor.Of ze zegt: heb geen zin in kletsen.Ik vraag meestal wel door.Zo van:en heb je nog liedjes gezongen?Gespeeld? Etc.
Toen ze op de psz zat,vertelde ze eigenlijk ook al niet veel.
Nu ben ik zo n “troela” die haar wil leren om erover te vertellen.Als ze nu aanleert om er niet over te vertellen,zal ze later over andere dingen ook niet praten.
Buiten dit om kletst ze me de oren van mn kop en is ze erg druk maar ook gezellig hoor!!
Hoe gaan jullie hiermee om en denk ik er te zwaar over?
Groetjes
Je kunt het haar toch niet opdringen :think: moet een kind altijd alles aan moeder vertellen? Laat haar. Ze verwerkt die eerste indrukken op haar manier, geef haar die ruimte. Ik denk zelf dat je het te zwaar ziet eigenlijk…
nee dat is ook zeker niet de bedoeling hoor!! Maar t is niet alleen nu op de basischool,ze was ook zo op de psz…
Tuurlijk hoeft ze niet alles aan me te vertellen,maar iets zou toch wel fijn zijn?
Begrijp me niet verkeerd hoor
Ligt ook heel erg aan het kind denk ik. I.sabel verteld wel veel, vooral in het begin en dat vond ik wel heel erg leuk. Ze zit in de klas met een buurjongetje van ons en die verteld niet veel. Dus hoort de buurvrouw via onze dochter wel wat ze gedaan hebben :mrgreen: .
Hij verteld inmiddels wel meer volgens mij. Ik denk niet dat je er veel aan kan doen. Je kan haar immers niet dwingen te vertellen over school.
Als ik te lang doorvraag dan is het antwoord van I.sabel heel simpel, dan weet ze het niet meer :mrgreen:
Sebastiaan verteld helemaal niets.
Als ik hem vraag wat hij gedaan heeft, dan weet hij het niet meer :mrgreen: . Dat is echt alles wat er uit komt. Heel af en toe horen we wat.
Ach, ik ben ook niet zo’n kletskont. Vertel ook zelden over m’n werk, dus wat dat betreft lijkt hij erg op mij
Gewoon niet druk om maken, als ze echt wat willen vertellen dan hoor je het wel .
Groetjes,
Heleen
hier ook hoor, ze zit op de psz en als ik het aan haar vraag zegt ze:
niks en op de vraag heb j eniet gespeeld zegt ze jawel hoor.
Maar ze laats niks los.
soms zie ik klei onder haar nagels en vraag ik of ze gekleid heeft en dan verteld ze wel dat ze heeft gekleid en ook wat ze gemaakt heeft.
ook verteld ze wie haar vriendjes en vriendinnetjes zijn.
Ik hoor ook erg weinig.
Op de fiets vraag ik hoe het was op school. En dan krijg ik altijd ‘leuk’ te horen.
En dan zeg ik mooi zo.
En als ik dan vraag wat ze gedaan heeft of ‘heb je ook buiten gespeeld?’
Dan krijg ik meestal een diepe zucht en het antwoord ‘weet ik niet meer hoor’ of ‘MAM ik wil niet praten nu hoor’ :mrgreen:
Dus ja daar moeten we het dan maar mee doen hè.
Ik laat het voor wat het is.
Zou ook niet weten wat ik anders moest haha.
Haar ‘leren’ erover te vertellen lijkt me in iedergeval onmogelijk :lol: .
En en denk ook niet dat iets met ‘later’ te maken heeft.
Als ze weet dat je er wel bent voor haar komt dat echt wel goed .
OEPS verkeerde topic sorry!
@LaBruja wrote:
Hoi,Je zit een beetje scheef in een topic :mrgreen:
Zie titel dus. Mijn oudste is ongeveer 2,5, moeten we al aan een hoofdkussen gaan denken? En zo ja, wat voor kussen dan?
Groetjes,
Femke
Indy heeft de eerste 2 jaar niks verteld en van Kes heb ik ook al een jaar geen idee wat hij uitspookt op school. Ik accepteer dat en weet dat er een dag komt dat ze wél gaan vertellen wat er allemaal gebeurt op school. Indy zit nu in groep 4 en eigenlijk komen pas dit jaar echt de verhalen.
Hier moet ik het er nog steeds uitrukken.
Zolang hij niet met tegenzin naar school gaat zal het wel leuk zijn daar. 8)
Het is ook hier heel lastig om er een verhaal uit te krijgen - ik denk dat het ook zo veel indrukken zijn (er gebeurt nogal wat op een dag) daarna soms naar bso of een vriendje.
Het zijn meer flarden en het hangt er ook vanaf hoe gericht ik kan vragen - bijv wat heb je vandaag bij gym gedaan. Doe eens wat voor ofzo.
Of hoe was de spreekbeurt van peitje en waar ging het over - nou dan komt er iets.
Maar volgens mij zijn je verwachtingen te hoog en hoort het erbij dat er geen hele verhalen uit gaan komen.
tja… het ene kind verteld nu eenmaal, het ander niet! accepteren, proberen te trekken werkt vaak averechts! gewoon gezellig met koekje keutelen miss komen ze dan vanzelf een keer!
wooow,wat een reacties! Fijn te weten dat bijna alle kindjes dit hebben.Ik wil ook idd niet pushen,lijkt me geen goed plan idd.
Vanmiddag was ze aan t spelen,ik stond in de keuken te luisteren…en zie daar:er kwamen allerlei verhalen.Ze doet dan net of ze iedereen is.“mama ik doe netalsof school na!”
Bedankt voor alle reacties!
Hier nog een met "weet ik niet “en dat ben ik vergeten”
Ik : “hoe was het op school?”
Hij: “leuk”
Einde verhaal :mrgreen:
Hier hetzelfde hoor. Normaal gesproken kletst Laura je echt de oren van het hoofd, maar wat ze nou precies de hele dag op school doet, of hoe ze het daar vindt, dat krijg ik er niet uit.
Meer dan “leuk” of “we hebben gewoon gespeeld” vertelt ze meestal niet.
En af en toe komt ze juist met hele fantastische verhalen waarvan ik gewoon weet dat het voor 90% verzonnen is, dat ze met de hele klas zijn gaan zwemmen, en dat ze zonder zwembandjes om van de hoogste duikplank in het diepe mocht springen van de juf, dat soort dingen.
Maar goed, zolang ze met plezier naar school gaat, maak ik me geen zorgen verder. Misschien komen de verhalen nog wel een keer, misschien ook niet, we merken het wel.
hoe was het op school ? leuk
heb je nog iets gedaan ? ja
wat heb je gedaan ? euhmmm
heb je gekleurd ? ja
wat heb je gekleurd ? gewoon
heb je nog buiten gespeeld ? ja
MAM , wat gaan we zo eten ?
@samara wrote:
Hier nog een met "weet ik niet “en dat ben ik vergeten”
Ik : “hoe was het op school?”
Hij: “leuk”
Einde verhaal :mrgreen:
hier hetzelfde…
@samara wrote:
Hier nog een met "weet ik niet “en dat ben ik vergeten”
Ik : “hoe was het op school?”
Hij: “leuk”
Einde verhaal :mrgreen:
En soms een zelden:
Ik: “wat heb je dan gedaan”?
Hij: “gespeeld”
Het heeft gewoon met de leeftijd te maken. Kinderen die net op de basisschool beginnen, zijn gewoon moe. Moe van de hele dag moeten luisteren, in de kring zitten, drukke kinderen om zich heen, dingen moeten, etc, etc. Vergelijk het met een nieuwe baan. Dan ben je toch ook ontzettend moe als je thuis komt? Ik moet er dan ook niet aan denken dat mijn man (en kinderen) continue vragen, hoe was het, wat deed je, hoe dit, hoe dat.
Wij praten vaak met elkaar tijdens het avondeten, dat is veel relaxter en komt er meer uit.