Hier was het standaard antwoord…’‘weet ik niet meer’’ :lol: :lol: :lol:
Het is even wennen…mede omdat de juf geen overdracht doet zoals op de creche…geen bericht is goed bericht…
Ik denk dat ze school leuk vinden maar ook blij zijn als ze weer thuis zijn,en kunnen ontspannen…het is wel heel intens natuurlijk.
Dus ik liet hem lekker.
Als er echt iets is hoor je het wel van juf.
En nu verteld hij veel meer aan tafel onder het eten over school,dus het komt wel hoor…
geef haar even de tijd om het op haar manier te doen…
Merijn had daar in het begin ook erg een handje van. had geen tijd, was het vergeten etc.
Nu vertelt hij wel meer dan in het begin.
Ik heb ook wel het idee dat hij zoveel dingen meemaakt op dag dat ie ook gewoon niet alles weet te reproduceren.
@Madre wrote:
@samara wrote:Hier nog een met "weet ik niet “en dat ben ik vergeten”
Ik : “hoe was het op school?”
Hij: “leuk”
Einde verhaal :mrgreen:
En soms een zelden:
Ik: “wat heb je dan gedaan”?
Hij: “gespeeld”
Ik: "met wie?
Hij: “met iedereen”
Herkenbaar…
Het is gelukkig elke keer leuk geweest… en hij zegt soms wel dat ze bijvoorbeeld geverft hebben (maar ja, dan hebben we al samen naar zijn kunstwerk gekeken dus echt nieuw is die informatie dan ook niet, en er is iedere dag een vaste activiteit dus echt nieuwe dingen verteld hij me niet :lol:) .
Ik maak er verder geen probleem van.
in het begin was onze oudste net zo… hoe was het op school? leuk
wat heb je gedaan? alles OF weet ik niet meer… en klaar ben je :lol:
Maar nu? Krijg nog net niet te horen of hij ook gegaapt heeft op school en waneer hij naar de wc is geweest :lol:
Krijg de hele ochtend/middag planning te horen… bijbelverhaal (vaak met korte toelichting, zoonlief heeft inmiddels door dat papa en mama niks van die bijbel hebben begrepen :o , wij zijn zelf niet christelijk, dus de uitleg van onze zoon is heeeel fijn haha wij leren dus ook wekelijks bij), vertellen in de kring (toen vertelde ik …), kiezen en werken (en ik heb dit en dat gedaan met die en die), eten en drinken (ik heb mijn heeeeeele appel op gegeten/ ik heb stukjes geruild voor de druiven van…), buitenspelen en naar huis…
Die indeling is niet elke dag precies hetzelfde, maar dit is een voorbeeldje… soms lezen ze een prentenboek ipv een bijbelverhaal en vertelt hij ook wie er voorlas (juf of stagiare) etc etc.
De jongste gaat sinds bijna 2 maand naar school en is ook zo’n kletsmajoor. We doen er een dik kwartier over van school naar huis en daar hebben ze samen eigenlijk te weinig tijd aan om te vertellen :oops:
hier ook een mannetje wat het niet meer weet hahaha.
mischa hoe was het op de creche: niet leuk!!
wat heb je gedaan dan??: weet ik niet meer.
En meneer vind het absoluut wel leuk op de creche, maar als hij ergens niet over wil praten zegt ie altijd dat het niet leuk was.
In het begin wist lasse ook alle namen niet van de kinderen uit zijn klas of waarmee hij speelde (denk dat het nu wel voor een groot deel bekend is)
Dus met wie heb je gespeeld? Weet ik niet, ik ken hem/haar niet! Ken jij hem?
Dit was in het begin, nu heeft hij zo zijn vriendjes en praat het al een stuk makkelijker als zowel hij als wij de namen weten.
En wij hebben laatst een inloopochtend gehad en lieten de kinderen de leermaterialen zien. Ik kan me ook voorstellen dat hij daar geen beschrijving voor had in het begin. Terwijl nu weet hij veel meer dingen te benoemen zoals al de verschillende (bouw, speel, poppen) hoeken.
Het is gewoon heel veel wat op ze afkomt en wat ze nog moeten kunnen benoemen ook om het te vertellen.
Ik: Wessel, hoe was het op school
Wessel: Goed hoor, maar ik wil liever niet praten…
Meestal tijdens het douchen of zo… of heel per ongeluk tijdens het koken of iets anders wat we samen doen, komen de verhalen.
ik geloof dat ik nogal geluk heb, als ik het zo lees. Nano had juist de eerste weken echt zo vreselijk veel te vertellen. Tot in de details over wat ze met gym hadden gedaan, welk kindje wat bij zich had enz enz. Heerlijk!
Inmiddels komen de dialogen zoals ze hier worden genoemd ook wat vaker terug (met name het antwood: ‘ja dat weet niet meer hoor!’), maar ik heb ook niet dagelijks iets leuks te vertellen over werk, dus dat snap ik dan wel weer.
Oooo, hoe herkenbaar.
Na een half jaar verteld mevrouw hier nog steeds niks over school. Ja tuurlijk heel af en toe, vooral tijdens het avond eten. Maar het standaard antwoord is dat het leuk was op school, en verder heeft ze een geheugen als een zeef, want ze weet in 1 keer niks meer :lol: . Vandaag had ze een moeilijk werkje gedaan, dus dat vertelde ze in de pauze wel even, maar dan moet ik vooral mn mond dichthouden en niks vragen anders ‘weet ze het niet meer’.
(ze verteld wel over kindjes die niet lief zijn)
Hier altijd wel veel verhalen. Maar kan ook zijn dat hij er geen zin in heeft. Of het komt later pas ter sprake.
Maar bij het avondeten dan?
Als je zelf vertelt over je dag? Komt er dan nog niets?
Hier zit Tejo op de psz en ook nog weinig verhaal. Wat hij vaak verteld is dat hij heeft gespeelt, dat ze hebben getekent/geplakt etc. Dat ze limonade hebben gedronken (en dan vraag ik weer of ze er een appeltje bij hebben gegeten of een koekje, heel soms is het namelijk een koekje) en dat was het dan weer.
's avonds bij het naar bed gaan nemen we elke avond nog even de dag door. Na het boekje voorlezen, gaat het ligt uit en kletsen we nog even na.
Vandaag kreeg ik toevallig een heel verhaal over school, en met wie hij had gespeelt enzo
Maar helaas (nouja, helaas ik vind het ook wel leuk) Zoals vaak, welke liedjes hebben jullie gezongen, dan hebben ze alleen maar “limonade drinken” gezongen. En absoluut geen andere liedjes :roll:
Och, het is toch altijd wel gezellig zo’n babbeltje. Soms begint hij opeens over dingen van een paar dagen geleden. Of hele verzinsels.
haha, nu ik erover nadenk, vandaag was hij ook nog verdwaalt in het bos. :think: :lol:
:-* Liefs, Evelien :vlinder:
ik wil ook van alles weten hoor :mrgreen:
zeker na zo’n uitgebreide ‘overdracht’ van het kdv, is de omschakeling naar school groot
Brent begint zelf vaak wat later op de dag te vertellen maar als we er naar vragen onderweg naar huis of tijdens het eten krijgen we het riedeltje “nou: vertelkring, spelen & werken, kleine pauze, …”.
ik vraag wel eens of hij van één ander kindje wil vertellen wat die in de vertelkring op maandag heeft gezegd, soms komt er dan toch nieuws
Ik heb hier een keer overgesproekn met de juf van I.S. Die vertelde dat kinderen die in de leeftijd zitten dat ze net naar school gaan, nooit veel vertellen. Ze kunnen de dingen die zij overdag hebben gedaan nog niet echt onder woorden brengen. Het zit wel in hun hoofd maar ze kunnen het nog niet vertellen. Vandaar de “weet ik niet” “alles” “niets” “vergeten”.
Ze weten het wel, maar het komt er gewoon niet uit, zeker niet als met openvragen stelt. Beter is om vragen te stellen die ze kunnen beantwoorden met ja/nee.
I.S. is ook geen prater, komt ook alleen leuk of weet ik niet uit. Maar zodra ik vraag, heb je … gedaan, heb je … gegeten, heb je muziek geluisterd, heb je gelezen enz, dan begint ze met ja, en een paar uur later komt de rest eruit. Dan hebben ze het verwerkt en kunnen ze het makkelijker onder woorden brengen.
Verder moet ik eerlijk zeggen dat als ik thuis kom van het werk ik ook graag even rustig wil zitten zonder gelijk bestookt te worden met vragen over hoe het op mijn werk was, wat ik heb gedaan, enz. Dus ik gun I.S. haar rust, enige wat ik vraag op de weg terug naar huis is, was het leuk? De rest komt rond een uur of 17 wel, dan wordt het nog een keer gevraagd met ja/nee vragen.