Mijn dochtertje heeft erg haar best moeten doen om haar plekje op school te vinden. Maar de laatste tijd gaat het een stuk beter en gaat ze zelfs met plezier naar school.
Ze zit nu 9 maanden op school, en is nog nooit voor een feestje uitgenodigd.
Ze speelt de laatste twee maanden heel vaak samen met een paar meisjes uit de groep. Maar nu heeft het meisje waar ze heel vaak mee speelt haar niet op haar verjaardagsfeestje uitgenodigd terwijl ze dat wel beloofd had. Vandaag hoorde ze het van een ander meisje die wel uitgenodigd is… ze was helemaal ontdaan.
Ik had het ook niet verwacht, ze kreeg vanmiddag nog een uitnodiging om bij haar tussen de middag te komen eten…
Ik hoop maar dat de uitnodiging wat later binnenkomt, maar ik vrees dat ze toch echt niet niet uitgenodigd is…
Punt is nu dat ik niet zo goed weet wat te zeggen om haar een beetje op te beuren. Ze begon zich net een beetje zekerder te voelen.
Ik voel zo met haar mee.
Hoe zouden jullie ermee omgaan?
het is moeilijk je daarin een oplossing te geven…
ik ken het wel van mn dochter die werd een poos ook niet uitgenodigt, en toen dacht ze dus inderdaad door een bepaald vriendinnetje te worden uitgenodigt en zat zeer dus niet bij, heel verdrietig was ze
ik heb met haar gepraat, uitgelegd dat je als moeder vaak moet zeggen zoveel kindjes kunnen er komen en dat er dan keuzes gemaakt moeten worden, dat het dan heel vaak die kinderen zijn die jou ook hadden uitgenodigt die dan weer worden uitgenodigt. dat het dus niet leuk is maar niet perse beteket dat ze je niet leuk of lief vinden
en dat het beste wat je kunt doen is je koppie hoog houden en zelf wel dat meisje uitnodigen.
hoe moeilijk het ook is, ze moeten leren omgaan met teleurstelling, en teleurstelling komt voort uit verwachting, het is dus soms beter om niet te verwachten dat je wel uitgenodigt zult worden omdat je wel eens met iemand speelt…
dat neemt nu haar verdriet niet weg, en je moederhart breekt he…dat snap ik helemaal…je wil ze zo graag blij zien…maar er komt ook weer een keer een verjaardag waarop ZIJ wordt uitgenodigt en een van de andere kinderen niet…en dan is zo n kind ook teleurgesteld
misschien als je het zo uitlegt dat het in ieder geval voor haar duidelijk is dat het echt niet door haar komt, en dat t niet meteen betekent dat je niet aardig gevonden wordt
:hug:
feestjes zijn gewoon een kriem, wdb. N mag 5 kindjes uitnodigen, dat betekent dat er vooral heel veel kindjes niet kunnen komen, en maar een paar wel.
Ik zou dat andersom dus ook zo uitleggen als n niet wordt uitgenodigd bij iemand waar ie wel vriendjes mee is, dat dat heus niet hoeft te betekenen dat de jarige hem niet aardig vindt, maar dat het kindje wslk net als hij heeft moeten kiezen en dat je nou eenmaal niet iedereen kan kiezen (of uh, die kinderen zijn er natuurlijk ook, die zo ongeveer de hele klas mogen uitnodigen, maar de meeste moeten zich toch ook beperken tot een klein groepje).
moet zeggen dat ik n tot op heden nog niet gehoord heb over teleurstelling wb feestjes waar ie niet was uitgenodigd. Hij is een jaar geleden begonnen in een instapklasje, hetgeen betekent dat er het eerste half jaar sowieso nog geen feestjes waren.
De eerste keer dat Mateo niet was uitgenodigd en het hem wel was beloofd heeft hij echt hartverscheurend gehuild dat mijn moederhart in 1000 stukjes brak.
Het is gewoon superverdrietig maar wij als ouders moeten de kinderen leren dat niet iedereen die kindjes lief vinden, kunnen komen.
Dat kindje was niet een naar kindje en wilde graag komen, maar net als bij Nano en bij elk ander kind kreeg hij restricties in het aantal kindjes dat kon komen.
En dat heb ik mijn zoon dus ook uitgelegd. Dat het kindje Mateo wel heel lief vind maar dat hij een keuze heeft moeten maken.
Overigens heeft hij er nu geen last meer van als hij niet wordt uitgenodigd.
Hij begrijpt het denk ik.
Maar die eerste keer he. Echt heel heel verdrietig en hard.
@fiep klophout wrote:
N mag 5 kindjes uitnodigen, dat betekent dat er vooral heel veel kindjes niet kunnen komen, en maar een paar wel.
Ik zou dat andersom dus ook zo uitleggen als n niet wordt uitgenodigd bij iemand waar ie wel vriendjes mee is, dat dat heus niet hoeft te betekenen dat de jarige hem niet aardig vindt, maar dat het kindje wslk net als hij heeft moeten kiezen en dat je nou eenmaal niet iedereen kan kiezen
Hier eigenlijk net zo en zo zou ik het ook brengen.
Onze kinderen moeten ook echt kiezen. De middelste is in januari jarig en lijkt er nu wel aardig uit welke 5 er op zijn verjaardag ‘moeten’ komen. Dat betekent wel dat er 13 kindjes uit zijn klas niet kunnen komen. Daar zitten ook kindjes bij waar hij veel mee speelt en die hij echt heel leuk vindt. Maar ja… een feestje met 18 kindjes… dat gaat hier niet gebeuren.
Oh snap je gevoel heel goed hoor! Dit zijn echt de dingen die het moederschap soms zo moeilijk maken he! Je zou zo graag zien dat ze ook uitgenodigd was en er zo naar toe kon leven.
Zelf vind ik het persoonlijk ook altijd een ellende. De kids hebben altijd te veel kindjes die ze uit willen nodigen en dan heb je altijd het idee dat je een ander kindje verdriet doet zeg maar.
Hier is het dus ook regelmatig dat ze wel 8 of 9 kindjes op hun feestje hebben, maar ach als we het thuis doen dan vind ik dat ook weer niet zo’n heel groot probleem.
Moet wel zeggen dat ik het wel een beetje stuur. Als mijn kindje veel met een bepaald kindje speelt dan zou ik ook wel zorgen dat dat kindje dan wel op het feestje komt.
Hier nog geen teleurstellingen bij Jo…hij is gewoon nog nooit uitgenodigd.
Hij is nu wel bezig met aankomende verjaardag van zijn vriendje…hij verwacht daar een uitnodiging voor…(nu maar afwachten of deze uberhaupt een feestje gaat geven).
Jo speelt goed met iedereen,maar heeft maar 1 speelvriendje vanuit school.
Andersom wel. Jo gaf een feestje en zat enorm te draaikonten over wie hij uit zou nodigen. Hij wilde de hele klas. Tja…dat kan niet.
Uiteindelijk na veel gedraai kwam hij met 5 namen. Op het laatst ging het nog tussen 2 jongens…hij koos voor R. verrassende keuze,maar goed…zijn keuze.
Kom op school en laat Jo de kaarten uitdelen. L. staat naast Jo en zegt tegen zijn moeder dat hij naar het feestje van Jo mocht komen,want dat had Jo beloofd…ai…hij had eerder thuis NIET voor L. gekozen,maar voor R…oeps…
Tja…wat doe je dan. Stond echt op het punt om Jo alsnog die jongen ook uit te nodigen,maar als hij de halve klas heeft beloofd kan ik dat moeilijk toelaten…
Heb er niets over gehoord verder,maar voelde me erg knullig tegenover die jongen.
Met beide jongens speelt hij op school wel eens,maar niet overdreven…ik had niet kunnen raden dat die ene net wat meer trok dan de ander…
Jo had namelijk al 4 meisjes uitgenodigd en 1 jongen…van mij mocht daar nog 1 jongen bij (voor het evenwicht).
Hij heeft vriendengroepjes uitenodigd.
Dus 1 meisje die hij wilde laten komen en dan moest het vriendinnetje van dat meisje ook mee.
Van een ander meisje was R. dus het vriendje…vandaar de keuze R (die hoort bij haar).
Beetje apart manier van uitnodigen,maar wel heel sociaal…niet zijn eigen vriendjes,maar ook vriendjes van zijn vriendjes…
Ik hoop het niet te vaak mee te maken,maar het zal vast onvermijdelijk zijn…
hier heeft mijn oudste er gelukkig nog niet echt weet van . hij is bijna 5 en zijn vriendinnetje in de klas is bijna jarig maar zoals zij toevallig vandaag zelf zei : ik ben bijna jarig, maar jij mag niet op mijn feestje komen , want ik mag van mama alleen meisjes kiezen.
mijn zoon zijn reactie : ok …punt geen verdriet gelukkig . maar dat zal vast nog een keer gebeuren vrees ik.
Ik weet helemaal hoe je je voelt :hug:
Hier ook een meisje, ze gaat sinds 1 Februari dit jaar naar school maar nog nooit uitgenodigt voor een feestje terwijl ik mee heb gekregen dat dr vriendinnetjes waar ze ook wel eens gespeeld heeft een feestje hebben gegeven en dr niet hebben uitgenodigt door 2 kindjes was ook beloofd dat ze mocht komem ,maar helaas. Ze heeft wel al eens gevraagt van waarom mag ik niet op het feestje komen? vind het zo sneu. Ik leg het wel uit aan haar zoals Fiep het doet. Weet hoe ze zich voelt, in mijn basisschooltijd heb ik ook moeten “vechten” voor een plekje in de groep.
Eind volgende maand is ze zelf jarig en ze wil dan een feestje geven maar ik weet het niet hoor…
Chantal!!
Ik zou wel een feestje geven voor haar hoor.
Het is al naar dat ze niet wordt uitgenodigd, maar het lijkt mij helemaal zielig als ze zelfs haar eigen feestje niet mag geven…
Ik hoop dat mijn dochtertje dan “op de kaart komt”. Wie weet als er kinderen op haar feestje komen, dat ze dan de volgende keer wel wordt uitgenodigd. Het is echt niet dat ze geen vriendinnetjes heeft. Er komen gelukkig de laatste tijd regelmatig speelvriendinnetjes langs.
Sommige echt heel regelmatig… ik snap dan ook niet echt waarom het voor haar nou niet eens een keertje mag…
Ik probeer maar positief te blijven.
Maar ik weet heel goed hoe naar het voelt.
Ik voel het ook een beetje als een soort afwijzing. Dan denk ik wel eens;
“MIJN DOCHTER IS POTVERDORIE HARDSTIKKE LEUK! JULLIE WETEN NIET WAT JULLIE MISSEN!”.
Haar tijd komt nog wel, vast.
@chantal!! wrote:
Eind volgende maand is ze zelf jarig en ze wil dan een feestje geven maar ik weet het niet hoor…
waarom twijfel je erover? Zou het wel doen hoor! Juist dan weet ze hoe moeilijk het is om maar een paar kindjes te mogen kiezen. En dan heeft ze natuurlijk het belangrijkste feestje van het jaar al op zak! Zou haar dat niet ontnemen, zeker niet als ze zelf graag wil.
ik ben bijna jarig, maar jij mag niet op mijn feestje komen , want ik mag van mama alleen meisjes kiezen.
beetje offtopic, maar uh, waarom mag ze alleen meisjes uitnodigen? :think:
@fiep klophout wrote:
@chantal!! wrote:
waarom twijfel je erover? Zou het wel doen hoor! Juist dan weet ze hoe moeilijk het is om maar een paar kindjes te mogen kiezen. En dan heeft ze natuurlijk het belangrijkste feestje van het jaar al op zak! Zou haar dat niet ontnemen, zeker niet als ze zelf graag wil.
ik ben bijna jarig, maar jij mag niet op mijn feestje komen , want ik mag van mama alleen meisjes kiezen.
beetje offtopic, maar uh, waarom mag ze alleen meisjes uitnodigen? :think:
Fiep is dat niet duidelijk dan?? Een jongen vraagt toch alleen jongens en een meisje alleen meisjes...
:snooty:
Nee beetje flauw van me maar echt mijn zoontje zou het kunnen zeggen.
Hij is nu naar 1 feestje geweest van een jongetje uit de klas en daar waren veel kindjes(een stuk of 8/9) waaronder 3 meisjes. Dat vond hij zoooooooooo raaaaaaaaaar.... jongens kiezen toch jongens en meisjes toch meisjes?? Ik heb het geprobeerd uit te leggen, hij speelt nl. thuis ook met meisjes maar hij heeft de meisjes zijn stom en die vinden roze mooi en roze is ook stom..
Ja ik weet niet hoe hij erbij komt hoor zo traditioneel zijn wij en zijn omgeving (we hebben best wat homovrienden/kennissen) maar hij vindt het zo.
Als je dat als ouder aangeeft vind ik dat wel gek, echt gek.
Dilemma schoolfeestjes is altijd groot, hier zijn we er binnenkort ook koud aan, leuk maar met de toestanden die ik hier lees hoop ik dat dat voor ons mee gaat vallen.
Tot op heden heb ik nog niks gemerkt van teleurstelling bij kinderen. Bij ons op school is het niet toegestaan dat kinderen uitnodigingen voor feestjes uitdelen, omdat het niet leuk is voor kinderen die niet uitgenodigd worden. Het is voor de kinderen dus niet bekend dat er feestjes plaatsvinden. Zelf hebben we de uitnodigingen ook bij de kinderen thuis afgegeven.
mijn zoontje heeft overigens wel meisjes en jongens uitgenodigd.
Ja hoe ga je met teleurstelling om, dat is wel moeilijk en ook verschillend per kind. ik zou er open over praten en dat ze natuurlijk ook best teleurgesteld met zijn. maar misschien dat ze voor een ander feestje uitgenodigd wordt. En dat anders haar eigen feestje nog komt en dat ze dan zelf mag kiezen wie er allemaal komen.
Dat vind ik dus nog raarder overkomen dan uitnodigingen uitdelen Natasja.
Want dan is jouw kind niet uitgenodigd voor een feestje op woensdag (waarvan hij niets weet) maar de kinderen die WEL uitgenodigd zijn moeten dus of hun mond houden over feestjes waar ze nog naar toe gaan, of ze moeten hun mond houden over feestjes waar ze al de dag ervoor zijn geweest.
Anders weten de kinderen NOG wie er wel en niet zijn uitgenodigd op een feestje.
Nee, denk niet dat de uitnodigingen niet door de kinderen te laten uitdelen de optie is. Kinderen praten toch wel over feestjes waar ze zijn geweest. Dus die teleurstelling krijgen ze echt wel.
Ik denk persoonlijk dat het meer een kwestie is van hoe je kind zich opstelt tegen teleurstellingen en hoe een ouder daar mee omgaat. Als ik namelijk overdreven ga doen t.o. I.S. dan is het huilen geblazen, terwijl als ik tegen haar zeg, dat zij ook niet elk kindje wil uitnodigen, op een nuchtere niet-teleurstellende manier, dan is het goed.
@Debbie & Lana wrote:
Dat vind ik dus nog raarder overkomen dan uitnodigingen uitdelen Natasja.
Want dan is jouw kind niet uitgenodigd voor een feestje op woensdag (waarvan hij niets weet) maar de kinderen die WEL uitgenodigd zijn moeten dus of hun mond houden over feestjes waar ze nog naar toe gaan, of ze moeten hun mond houden over feestjes waar ze al de dag ervoor zijn geweest.
Nee zo is het niet. Kinderen hoeven hun mond er zeker niet over dicht te houden. Er wordt best over gepraat. Maar door het uitdelen van uitnodigingen in de klas wordt het wel benadrukt. Voor de kinderen die niet mogen komen is dit niet leuk.
Ik sta wel achter de gedachte van de school. Eigenlijk is het ook geen schoolaangelegenheid.
@natasja wrote:
@Debbie & Lana wrote:Dat vind ik dus nog raarder overkomen dan uitnodigingen uitdelen Natasja.
Nee zo is het niet. Kinderen hoeven hun mond er zeker niet over dicht te houden. Er wordt best over gepraat. Maar door het uitdelen van uitnodigingen in de klas wordt het wel benadrukt. Voor de kinderen die niet mogen komen is dit niet leuk.
Ik sta wel achter de gedachte van de school.
Hier ook, en kinderen praten er wel over maar dat wordt ook gewoon geaccepteerd. Hier gaat het net zoals bij Natasja en daar sta ik ook achter.. :thumbup:
Ik vind het maar raar.
Er mag wel over gesproken worden, dus de teleurstelling is er altijd, alleen wordt het op deze manier wel geaccepteerd en door middel van een uitnodiging niet? Omdat het benadrukt zou worden?
En dat kinderen het niet leuk zouden vinden als ze geen kaartje krijgen, zouden ze het dan wel leuk vinden als er over gesproken wordt? Nee, ik denk van niet.
Wat is er nu zo moeilijk om aan je kind uit te leggen dat het ene kindje wel een uitnodiging krijgt, en het andere kindje niet? Als je uitlegt aan je eigen kind, dat maar 5 kindjes mogen komen en de andere 20 niet, zou dat niet voldoende zijn? Voor die van mij wel.
Nee, ik zie het probleem niet. Maar misschien komt dat omdat ik het ook niet zo heel erg vind als ze niet uitgenodigd is omdat ik vind dat ze daar maar mee om moet leren gaan.
En daar komt bij dat ook vaak het hele groepje tegelijk uit de klas wordt gehaald dus dan zien alle kinderen het toch ook.
Kijk over het algemeen zitten er tussen de 20 en de 30 kids in een klas. Met een feestje worden er meestal tussen de 4 en 6 kids uitgenodigd. Dat houdt in dat er dan ongeveer 2/3 van de kids geen uitnodiging heeft gehad.
Op n’ school is er ook de regel dat uitnodigingen niet in de klas worden uitgedeeld (wij zijn de uitnodigingen op de fiets gaan rondbrengen, was erg leuke voorpret op het feestje), om teleurstelling te voorkomen. Vervolgens zijn op dagen dat er feestjes zijn, de kinderen die mogen komen helemaal hyper. Heb me ook wel eens afgevraagd of dat dus zin heeft, dat niet uitdelen van die uitnodigingen. Maar goed, ik heb verder op school nog nooit drama’s omtrent kinderfeestjes en niet-uitgenodigd worden meegekregen, niet bij n, niet in de klas. Dus allicht dat die uitnodigingen toch de ergste angel zijn of zo… :think:
Hier ondanks de uitnodigingen ook geen pesterijen of drama’s.
Ik blijf erbij dat het grootste gedeelte ligt aan hoe je iets aan je kind uitlegt en overbrengt.
Ikzelf ben vrijwel nooit uitgenodigd op kinderfeestjes. En ondanks de uitnodigingskaarten heb ik er echt geen trauma aan overgehouden. Toen niet, en nu nog steeds niet.
Als ik het zo erg zou vinden dat mijn kind geen uitnodiging heeft gekregen, dan is de kans groot dat ik dat ook zo onbewust overbreng aan mijn kind. Die dus daardoor het ook erg gaat vinden om geen uitnodiging te krijgen.
Ik ga er vrij luchtig mee om. Maak er geen drama’s van, want niet ieder kind vind mijn kind leuk en aardig. En dat hoeft ook niet.