Niet uitgenodigd voor een feestje

Ik maak er ook geen drama van en leg het ook uit, maar Mateo kan af en toe best verdrietig zijn dat hij ergens niet is uitgenodigd.

Hij begrijpt prima dat het kindje niet iedereen kan uitnodigen en toch he, die emotie die er bij komt kijken. 8)

misschien even off topic: maar vanaf welke leeftijd vieren jullie kinderen het kinderfeestje.

Y wordt 6 in de zomer, dan al een feestje houden

Knollie hier mogen ze als ze 5 worden hun eerste feestje geven.

En dan gewoon simpel hoor. 5 kindjes en gewoon thuis.

Maar Madre, emoties hebben en er mee leren omgaan is toch niet erg?? Dat is toch juist de bedoeling van opvoeden?

Daarom snap ik het probleem gewoon niet.

Hier ook vanaf 5 jaar.

@knollie1 wrote:

misschien even off topic: maar vanaf welke leeftijd vieren jullie kinderen het kinderfeestje.

Y wordt 6 in de zomer, dan al een feestje houden

hier is ook 5 de leeftijd voor eerste feestje, volgens mij geldt dat in n’s klas voor bijna iedereen. Vind het zelf ook wel een logische leeftijd: ze hebben dan een jaar op school gezeten, hebben een beetje eigen vriendjes enz enz.

ok bedankt voor jullie antwoorden, hier doet namelijk bijna niemand dat nog.

denk dat ik het doe als hij 6 wordt, hij ia alleen middenin de zomer jarig

@Debbie & Lana wrote:

Maar Madre, emoties hebben en er mee leren omgaan is toch niet erg?? Dat is toch juist de bedoeling van opvoeden?

Daarom snap ik het probleem gewoon niet.

Hier ook vanaf 5 jaar.

Ja, het is de bedoeling van opvoeden.

Maar ik vind de leeftijd van 4 jaar (want ook die kleinsten worden geconfronteerd met feestjes en niet-feestjes) wel een lastige leeftijd. Er speelt dan zoveel; een nieuwe school, andere kindjes, er worden dingen van je verwacht die je eerder niet hoefde te doen, je snapt nog niet hoe het werkt met relaties, de ene dag heb je 10 vrienden en de dag erna nog 0, je moet van alles en je mag ook nog heel veel, ik vind alles bij elkaar het gewoon veel.

Dan zijn emoties erg wisselend en soms moet je die kleintjes tegen dingen beschermen. Ik ben helemaal geen overbeschermde moeder, maar ik vind dat je in de kleutertijd best een beetje rekening mag houden met hun ontwikkelingsfase.

En dat kan dus in houden dat je er voor kiest om de uitnodigingen rond te brengen of via de post te versturen. Niets mis mee lijkt me.

En ik weet ook wel dat het meestal geen trauma’s oplevert bij die kleintjes :wink:

Wat Madre al zegt; die emotie is er, en die is dan meteen nog heftig ook.

oooh Lev wordt straks 4 en dan begint die ellende bij ons ook weer :shifty:

Ik denk dat de meeste kinderen een keertje geen uitnodiging krijgen ook helemaal niet erg vinden… maar ik heb er dus zo een die gewoon geen enkele uitnodiging kreeg. Ook niet van de kindjes die hij als vriendjes zag, die hij vervolgens niet meer durfde uit te nodigen voor zijn eigen feestje, omdat hij bang was dat ze niet zouden willen komen… Dat is echt heel erg sneu en dan kan je wel zeggen dat je dat als ouder in de hand hebt, maar dat is gewoon niet (helemaal) zo.

Gelukkig is alles goed gekomen en gaf het 1efeestje dat een groot succes was waarbij alle kindjes die uitgenodigd waren graag wilden komen heel veel zelfvertrouwen en is het op dat vlak zoveel beter nu, maar dat was echt heel zielig.

Mijn jongens deden hun eerste feestje met 6jr, eerder gewoon geen behoefte aan, wordt in de kleuterklassen hier ook nog niet heel veel gedaan. Mijn dochter zag natuurlijk het grote voorbeeld bij haar broers en had wel met 5jr dr eerste feestje.

@Madre wrote:

@natasja wrote:
@Debbie & Lana wrote:
Dat vind ik dus nog raarder overkomen dan uitnodigingen uitdelen Natasja.

Want dan is jouw kind niet uitgenodigd voor een feestje op woensdag (waarvan hij niets weet) maar de kinderen die WEL uitgenodigd zijn moeten dus of hun mond houden over feestjes waar ze nog naar toe gaan, of ze moeten hun mond houden over feestjes waar ze al de dag ervoor zijn geweest.

Nee zo is het niet. Kinderen hoeven hun mond er zeker niet over dicht te houden. Er wordt best over gepraat. Maar door het uitdelen van uitnodigingen in de klas wordt het wel benadrukt. Voor de kinderen die niet mogen komen is dit niet leuk.
Ik sta wel achter de gedachte van de school.

Hier ook, en kinderen praten er wel over maar dat wordt ook gewoon geaccepteerd. Hier gaat het net zoals bij Natasja en daar sta ik ook achter.. :thumbup:

hier op school precies hetzelfde beleid, voorkom je dus ook dit soort situaties mee:

@mandy_d. wrote:
.....
Kom op school en laat Jo de kaarten uitdelen. L. staat naast Jo en zegt tegen zijn moeder dat hij naar het feestje van Jo mocht komen,want dat had Jo beloofd...ai....hij had eerder thuis NIET voor L. gekozen,maar voor R.....oeps..
Tja..wat doe je dan. Stond echt op het punt om Jo alsnog die jongen ook uit te nodigen,maar als hij de halve klas heeft beloofd kan ik dat moeilijk toelaten...

trouwens is het op deze leeftijd naar mijn ervaring niet ongebruikelijk dat ze tegen iedereen zeggen dat die op het feestje mag komen. Merk het ook bij mijn eigen hoor die jan en alleman bij voorbaat al zitten uit te nodigen. Ik stuur ze daar nog wel in; vind het onzin dat ze een kind waar ze veel mee spelen niet uitnodigen en eentje waar ze nauwelijks mee spelen (maar dan misschien in de klas wat popie is) wel vragen.

@Debbie & Lana wrote:

Ik vind het maar raar.

Er mag wel over gesproken worden, dus de teleurstelling is er altijd, alleen wordt het op deze manier wel geaccepteerd en door middel van een uitnodiging niet? Omdat het benadrukt zou worden?

En dat kinderen het niet leuk zouden vinden als ze geen kaartje krijgen, zouden ze het dan wel leuk vinden als er over gesproken wordt? Nee, ik denk van niet.

Het ene staat voor mij los van het ander. Ik vind buiten school uitnodigingen uitdelen goed. Ik zie het nut niet om het in de klas te doen zodat alle kinderen het zien en misschien zitten te hopen dat ze er toch eentje krijgen en dan weeeer niet. Er zijn veel feestjes in de klas, als je kind nooit uitgenodigd wordt, dan vind ik dat erg teleurstellend voor een kind. Als je 20x per jaar niet wordt uitgenodigd dan is het een harde les om te leren omgaan met teleurstelling en verdriet.
als het buiten school omgaat, tuurlijk krijgen ze daar wat van mee, maar echt niet zoveel. Van een heel jaar weet ik maar dat er 1 feestje heeft plaatsgevonden, niet omdat er geheim over moet worden gedaan, maar omdat het gewoon simpelweg zo gaat. Het is fijn dat kinderen dan niet onnodig teleurgesteld moeten worden.

@Debbie & Lana wrote:

Wat is er nu zo moeilijk om aan je kind uit te leggen dat het ene kindje wel een uitnodiging krijgt, en het andere kindje niet? Als je uitlegt aan je eigen kind, dat maar 5 kindjes mogen komen en de andere 20 niet, zou dat niet voldoende zijn? Voor die van mij wel.

Nee, ik zie het probleem niet. Maar misschien komt dat omdat ik het ook niet zo heel erg vind als ze niet uitgenodigd is omdat ik vind dat ze daar maar mee om moet leren gaan.

Ik geloof alleen niet dat er ouders zijn op dit forum die om die reden niet zouden willen dat uitnodigingen in de klas uitgedeeld worden. ik denk dat iedereen dat wel aan zijn kind uitlegt.

@annemarie69 wrote:

trouwens is het op deze leeftijd naar mijn ervaring niet ongebruikelijk dat ze tegen iedereen zeggen dat die op het feestje mag komen. Merk het ook bij mijn eigen hoor die jan en alleman bij voorbaat al zitten uit te nodigen. Ik stuur ze daar nog wel in; vind het onzin dat ze een kind waar ze veel mee spelen niet uitnodigen en eentje waar ze nauwelijks mee spelen (maar dan misschien in de klas wat popie is) wel vragen.

Ik denk ook dat daar een beetje het probleem zit - in dat ondertussen elkaar al beloven. Tenminste dat leverde ook vooral het eerste jaar de grootste drama’s op met op woe of vrijdagmiddag spelen. Nu pakt lasse het ondertussen wat beter op als het bij nader inzien niet kan. Maar vorig jaar ging hij echt op tilt, want hij wilde dat zo graag en hadden ze al hele plannen maar kon het helemaal niet.

Tav feestjes hier nog geen probleem. Lasse heeft kindjes uitgenodigd waar hij altijd al veel mee omging - daar zat wel iets natuurlijks in en ik hoop dat dit de komende maanden ook zo verloopt. Zijn twee beste vriendjes zijn jarig en kan me gewoon niet voorstellen dat ze hem niet uitnodigen. Van 2 groep 2-ers weet ik niet welke kant het opgaat maar het gaat zoals het gaat.

Ik heb wel de uitnodigingen op school uitgedeeld. Er is volgens mij geen beleid maar we hebben samen de ouder en het desbetreffende kindje opgewacht en de kaart gegeven. Het is niet in me opgekomen dat dit onwenselijk zou zijn. Niet opzichtig uitgedeeld ofzo maar het was gewoon praktisch. Heb Lasse verder nooit gehoord over dat hij niet uitgenodigd is.

En kindjes vertrekken vaak ook gezamelijk van school met de jarige en dat valt toch ook op. Geloof dat Lasse heel in het begin het een keer niet snapte maar al doende leert men.

@fiep klophout wrote:

@chantal!! wrote:

Eind volgende maand is ze zelf jarig en ze wil dan een feestje geven maar ik weet het niet hoor…

waarom twijfel je erover? Zou het wel doen hoor! Juist dan weet ze hoe moeilijk het is om maar een paar kindjes te mogen kiezen. En dan heeft ze natuurlijk het belangrijkste feestje van het jaar al op zak! Zou haar dat niet ontnemen, zeker niet als ze zelf graag wil.

ik ben bijna jarig, maar jij mag niet op mijn feestje komen , want ik mag van mama alleen meisjes kiezen.

beetje offtopic, maar uh, waarom mag ze alleen meisjes uitnodigen? :think:

We hebben uiteindelijk geen feestje gegeven, ze is zelf de week voor en de week na dr verjaardag erg ziek geweest....en heeft er 1x na gevraagt maar toen ik zei van weet je wat, we gaan samen met jou (zonder Indy even aandacht alleen voor haar) een middag naar de Bioscoop en de Mac donalds (ze is gek op zo'n happy meal maar krijgt ze nooit) vind je dat ook goed?? nou ze vond het geweldig en wou geen feestje meer vieren, want dit vond ze veel leuker zei ze... We gaan binnenkort als ik weer opgeknapt ben 1 dagje gezellig met haar weg :thumbup: