niet naar school willen / erg moe zijn

hier zit onze oudste sinds vorige week op de bassischool (groep 1)



vorige week ging het heel erg goed, ze had er zin in en alles.



deze week continurooster (houdt in van 8.30 - 14.00 uur naar school)

1e dag ging goed 2e dag zei de juf al dat ze erg moe was (kan zijn dag ervoor was het wat later geworden als anders)



gisteren ging het ook nog goed,



maar vandaag ging het niet, ik bracht ze weg, en voordat ik buiten was, was ze mij al achterna gelopen, huilen, aan mijn been hangen etc etc.



ik meegeweest naar de klas en gevraagd of er iets was gebeurd (omdat ik het niet ken van haar)

maar dat was het niet.

nog even meegeweest en rustig gekregen, maar ze bleef maar zeggen dat ze zo moe was en niet naar school wilde, ze naar huis wilde en bij mij wilde blijven (toen ze hoorde dat ik niet thuis was zei ze dat ze wel alleen thuis bleef)

uiteindelijk is ze onder protest bij de juf gaan zitten en om 12.00 uur opgehaald.



overleg met de juf, ze had wel gemopperd en geen zin in gym, maar had toch meegedaan.

ook overlegt of het verstandig is om haar smiddags te laten gaan of gewoon thuis te laten.

maar zij vond het verstandig om ze te laten gaan. omdat ze het toch moet :think:

bij dat laatste heb ik mijn bedenkingen en zei ook tegen haar… ze is nog maar net 2 wkn 4 jaar.



uiteindelijk is ze naar school gegaan, oma moest haar brengen. en die heeft haar ook gebracht…

maar na een kwartier kwam oma terug met haar…



ze was weer uit de klas gerend, en gezegd dat ze moe was enzo. (dochter rende dus inmiddels over het schoolplein.)

En alweer zei de juf dat ze naar school MOEST.





nu is het een jonge juf (22/23 jaar)



wij zijn als ouders wel zo van, ze gaat naar school en als het echt niet gaat mag ze thuis blijven (dus niet thuislaten omdat kinderen geen zin hebben)



maar het gevoel dat juf een beetje veel pushed enzo en dat ze MOET , dit zit mij toch een beetje dwars, zij kijkt niet naar het kind voor mijn gevoel.



hebben jullie hier ook ervaring mee?

of hoe zou jij ermee omgaan?

Ze hoeft toch helemaal geen hele dagen naar school ??



Hier hadden ze de eerste 2 weken alleen maar halve dagen,

en thuis lekker even slapen…



Als ze moe is zie jij het zeker wel, volg je mama gevoel…



Ze kunnen wel zeggen je moet het even volhouden,

maar naar groep 1 is zeker een hele impact voor ze…



:-*

hier was de juf in groep 1 (beide kinderen hadden dezelfde juf in groep 1) juist heel erg van: als een kind echt moe is, dan heeft het er niks aan om op school te zijn, dan kan je hem/haar beter een middagje thuis houden.

Op bed of gewoon even lekker op de bank met mama en een boekje.



Het kan gewoon echt even teveel zijn voor een kind. Met net 4 ben je gewoon nog klein hoor.



en voor de juf: tot 6 jaar ben je niet volledig leerplichtig. Ook kinderen van 5 mag je in overleg nog een middagje thuis houden.



Overigens was de donderdag hier wel een beruchte dag in de week het eerste jaar. Waren ze meer dan compleet afgedraaid in sommige weken.

gab, :-*

mijn gevoel zegt op dit moment niet zoveel…

je eigen gevoel speelt ook mee… (had dit op de psz ook hoor)



ben dan nog erg beinvloedbaar. en ga er altijd van uit dat een juf die je kind de hele ochtend heeft gezien, beter kan zien of ze moe is of niet.



maar wat ik heel dubbel vind is dat zij zegt dat ze op dinsdag erg moe is (dat ziet ze dan wel) en zoals vandaag dan niet…



maar mevrouw ligt nu op de bank wat te hangen…



en vind morgen een nieuwe dag.



hier op de basisschool is het dus dat ze vanaf het begin fulltime naar school gaan (dat wil zeggen ma/di/do 2x en woe tot 12.30 en vrij ochtend)

en zoals ik zie in de klas blijven er ook geen kinderen thuis…

Hier zeiden beide juffen van groep 1 ook dat de kids rustig een midagje thuis mogen blijven als ze moe zijn. Wel vreemd hoor dat ze zo streng is.



Maar hier is wel gezegd dat ze vanaf 5 jaar echt leerplichting zijn en dat het dan niet echt niet meer mag. Dat klopt toch? Das toch niet met 6 jaar pas :think: .

wel fijn om ervaringen te lezen… :-* :-*



ik had dus ook voordat femke naar school ging de afspraak gemaakt dat ze in overleg thuis zou blijven, maar ja als juf het niet ziet kun je moeilijk wat overleggen…



en hoop ook dat het voornamelijk eraan ligt of het eind van de week is



moet er wel bij zeggen dat het hier ook kermis is…

ik dnek dat het belangrijk is om er voor te zorgen dat jij de gene bent die bepaalt welk moment je dochter thuis is, en dat het moment niet bij je dochter vandaan komt.



zo houd jij de regie in handen, en kan ze je niet uitspelen

@Riz wrote:

Maar hier is wel gezegd dat ze vanaf 5 jaar echt leerplichting zijn en dat het dan niet echt niet meer mag. Dat klopt toch? Das toch niet met 6 jaar pas :think: .




Ze zijn wel leerplichtig, maar hoeven nog niet de hele week naar school… * gaat even googlen hoe het nou precies zit *

en gevonden op de site van de rijksoverheid



Vrijstelling kinderen van 5 jaar

Uw kind is leerplichtig vanaf 5 jaar. Vanaf dat moment moet uw kind de basisschool dagelijks bezoeken. Maar is uw kind nog geen 6 jaar, dan mag u uw kind 5 uur per week thuishouden. U heeft hiervoor geen toestemming nodig, maar u moet het thuishouden wel melden bij de schooldirecteur of het bevoegd gezag van de school. U kunt de vrijstelling eventueel uitbreiden met 5 extra uren. Voor deze uitbreiding tot maximaal 10 uur heeft u speciale toestemming van de schooldirecteur nodig. Deze mogelijkheid tot vrijstelling is uitsluitend bedoeld om overbelasting van uw kind te voorkomen.




Die 5 uur komt er dus op neer dat je ze ook met 5 jaar nog 2 middagen thuis zou kunnen houden… en het gaat om overbelasting, dus dat lijkt me voor vermoeidheid ook gelden.



Maar het gaat hier om een 4 jarige en voor een 4 jarige is het sowieso geen enkel probleem om die indien noodzakelijk een middagje thuis te houden.



Ben zo blij dat juf het hier soms zelf zei aan het eind van de ochtend ‘hou hem vanmiddag maar lekker even thuis, kan die een beetje bijkomen’.

Als jij ziet dat jouw dochter het af en toe nodig heeft om een middagje thuis te blijven, dan zou ik dat gewoon doen hoor!

(met de nadruk op af en toe, en idd ervoor zorgen dat JIJ dat beslist, en niet je kind ;))



Ik ben zelf juf van een kleutergroep, en het is niet zo dat er wekelijks kinderen thuis gehouden worden, maar het gebeurt wel eens hoor.

Niks mis mee als een kind dan eventjes kan opladen!



Ik denk dat de juf van je dochter het misschien een beetje te goed wilt doen :wink:

@marieke_dm wrote:



Ik denk dat de juf van je dochter het misschien een beetje te goed wilt doen :wink:




en daar heb je denk ik net het punt.



zij is jong.

1e keer dat ze een eigen klas heeft.

@marieke_dm wrote:



Ik denk dat de juf van je dochter het misschien een beetje te goed wilt doen :wink:




en daar heb je denk ik net het punt.



zij is jong.

1e keer dat ze een eigen klas heeft.

Ik zou niet op haar afgaan daarin. Jij ziet wat ze aankan toch?

Hir is het standaard tot 13u en op woensdag de hele dag thuis voor vierjarigen. Mijn middelste bleef zijn hele kleuterperiode op woenwdag dthuis, die trok het gewoon niet de hele week.

stom toeval… belt de juf zojuist op… en morgenmiddag een gesprek…



zij zegt zelf ook… ze moet geen hekel aan school krijgen.



Ben benieuwd hoe het gesprek gaat.

Goh de juf maakt het wel erg zwaar - een gesprek :think: De juf van lasse wilde juist dat we hem liever wat extra thuishielden en juist opbouwden ipv de hele tijd.



Dus de eerste weken hield ik lasse op maandagmiddag en donderdagmiddag thuis. En toen die hele dagen maar dan weleens op woe ochtend thuis of vrijdag ochtend.



Nena ga in april maar dat gaan we ook niet gelijk de hele bubs doen hoor.



Ze zijn gewoon helemaal afgedraaid in het begin en het zal ook wel een paar maanden duren voor ze het echt helemaal aankunnen incl bso.

ik weet het ook niet, ze wilde mij na schooltijd spreken…



moet zeggen heb net al een verdrietig kind moeten troosten…



ik was beneden en hoorde haar snikken…



en ze wilde niet naar school, want ze was nog maar 4 jaar, en ze was zo moe en ze was bang voor de juf



(hoezo kleine potjes hebben grote oren… :wink: )



ze snapt zelf nog niet wat ze zegt, maar iets zal er wel zijn. misschien moeheid ofzo.



maar ben benieuwd wat de juf gaat zeggen.



heb wel al aangegeven dat op de psz ze van 2 dagdelen (1 ochtend 1 middag) naar 3 dagdelen haar al een maand heeft geduurd voordat ze daar uberhaupt aan gewend was.

dus van 3 naar 8 is natuurlijk wel heel extreem…



maar laat haar morgen haar zegje maar doen.



heb liever dat een juf met mij wil overleggen als dat er te makkelijk over wordt gedaan.



maar zal zometeen even een vriendin bellen… is ook juf… eens kijken wat zij ervan zegt… :wink:

niet alle reacties gelezen



maar ze MOET niet naar school.

dat is pas vanaf 5 jaar.



hier hoor ik ook regelmatig dat ouders hun kindje thuis laten omdat ze het gewoon niet trekken de eerste weken.

heel veel kleuters slapen tussen de middag vaak nog net voor ze 4 worden en naar school moeten.

Afgezien van dat ze niet naar school MOET (ik vind dat er te zwaar wordt getild aan dat woord wat juf gebruikt heeft, jonge juffen zijn ook goede juffen) denk ik dat ze vooral gewoon moet wennen.



Sommige kinderen hebben gewoon een langere aanloop nodig.



Een middagje thuislaten kan vast geen kwaad, maar ik denk niet dat dat het antwoord hier is.

Ik zou de leerkracht het ook niet teveel aanrekenen; ze is nog jong, mag ook leren, toch?

Ik denk dat ze het eerder netjes wil doen met het gesprek, dan dat ze het zwaar maken wil. Ik vond dat ook erg spannend in het begin, dat oudercontact. Was ook zo groen als gras. Het zal wel goed komen!

bf. vind het juist ook wel fijn dat ze het gesprek heeft gevraagd.



voor haar is het nieuw en voor ons.



en een jonge juf heeft natuurlijk zijn voor en nadelen.

maar reken haar niet meteen iets aan… vind het juist vanuit haar kant ook heel wat dat zij met mij contact opneemt



en het gesprek kan juist meer vertrouwen en duidelijkheid voor beide kanten opleveren.



vanmorgen wat het weer drama…

wil ook even overleggen wat we beide in deze situatie kunnen doen, zonder dat madam dat in de gaten heeft.





maar zal straks een update geven…