niet naar school willen / erg moe zijn

Zou inderdaad even met elkaar in gesprek gaan.

En dan een passende oplossing vinden.



Hier was het zo dat Y,uri ook erg moe was en het niet trok hele dagen.

Wij hadden zoiets van doorbijten en de juf kwam juist naar ons toe van ik raad jullie aan de komende twee weken eerst 1/2 dagen te doen en langzaam op te bouwen. Zelfs in groep 2 is dit wel eens gebeurd nadat hij ziek was geweest. Hier kijken ze dus echt heel goed naar het welzijn van het kind. Daar ben ik blij om want zo te lezen gaat dat dus niet overal zo.

@Pitje27 wrote:

wel fijn om ervaringen te lezen… :-* :-*



ik had dus ook voordat femke naar school ging de afspraak gemaakt dat ze in overleg thuis zou blijven, maar ja als juf het niet ziet kun je moeilijk wat overleggen…



en hoop ook dat het voornamelijk eraan ligt of het eind van de week is



moet er wel bij zeggen dat het hier ook kermis is…




Wat bedoel je precies met die laatste zin?

Ik lees ‘‘dat de juf het niet ziet’’ (dat je dochter moe is, dus) Ik vind dat als ouder geen argument. Deze juf heeft het kindje pas net 2 weken in de klas, en kent het kindje dus nog nauwelijks.



Ik zou zeggen: lekker af en toe een middag thuishouden, maar wel dat jij hier de regie over houdt. Als ze uitgerust de volgende dag weer naar school kan, heeft ze hier toch veel meer aan?



Bij onze oudste duurde het wel 3 maanden voordat ze eens middagen op school meepakte. Pas toen ze 5 maanden op school zat, ging ze alle middagen (behalve de vrijdagmiddag) Haar eerste schooljaar heeft ze misschien 5 vrijdagmiddagen meegemaakt. Nu was haar gezondheid niet in orde, dus dat speelde bij haar een tol. Maar ik ben nog steeds blij dat we het zo langzaam voor haar hebben opgebouwd. Alles in overleg met de juffen, dat wel, maar wij hebben daarin altijd de eindbeslissing gehad.

ben toch benieuwd! Zelf merk ik wel eens dat bepaalde kinderen moe zijn, enorm hangerig. Soms is hetniet te zien bij kinderen, en sommige kinderen hebben naast school, als ze net vier zijn ook nog clubje dit, zwemles dat, en voetbal zus! Tja… school is dan toch wel erg belangrijk, en zwemles kan ook nog wel als ze wat langer op school zitten.



Moet zeggen dat ik hier zelden zie dat een kind wordt thuisgehouden omdat het zo moe is. Tegenwoordig zit je als school ook al best moeilijk, ondanks dat een kidn vier is, ze moeten wel leren… leren en leren!!! het niveau naar groep twee toe, en naar groep drie, ligt een stuk hoger dan een aantal jaar terug, dus… wil ik zeggen, zoveel spelen en ontspanning is er tegenwoordig ook niet meer bij.



Ik hoop dat jullie er samen positief zijn uitgekomen. Hier hield de buuf van de week ook haar dochter thuis, maar ze heeft wel de hele morgen eerst bij mij achter gespeeld, en daarna de hele middag voor. Tja… daar zet ik dus wel een dik vraagteken bij. :oops:



D ik denk dat ze bedoeld, dat de leerkrachten dan wat strenger zijn in het opletten, dat je niet elke middag ipv school lekker met je kind over de kermis aan het hoppen bent.

Hier blijft I,lona de woensdag thuis :thumbup:

zo breekt het net even de week en op woensdag doen ze niet zo heel veel zoals de juf zelf zei .





Hoe is het nu afgelopen Janneke ?

wel sneu, als ze echt niet wil. :?

@D. wrote:

@Pitje27 wrote:
wel fijn om ervaringen te lezen… :-* :-*



ik had dus ook voordat femke naar school ging de afspraak gemaakt dat ze in overleg thuis zou blijven, maar ja als juf het niet ziet kun je moeilijk wat overleggen…



en hoop ook dat het voornamelijk eraan ligt of het eind van de week is



moet er wel bij zeggen dat het hier ook kermis is…




Wat bedoel je precies met die laatste zin?




ik bedoelde dat er bij haar behalve spannend om naar school te gaan.

ook nog eens de spanning van het continurooster met de kermis , ook nog de spanning voor de kermis, omdat ze dit zo leuk vind.





maar gesprek gehad (heb niet eerder tijd gehad om te reageren)



hebben duidelijke afspraken gemaakt,

IK bepaald smorgens of ze naar school gaat en kijk of ze moe is.

JUF kijkt na mate de ochtend of ze smiddags komt of thuis blijft (ook hier heb ik zeggenschap hoor… uiteindelijk ben ik degene die haar brengt)

maar willen dit wel in overleg doen. Ik weet niet hoe ze smorgens is, en kan niet binnen 5 min bepalen hoe moe ze is.



met de juf er ook over gehad wat moeheid bij haar is, waar je het aan kan zien.

Juf had zelf toch wel in de gaten dat het gisteren niet ging.



ook overdracht is niet goed gegaan.

F. had op de psz al moeite van 2 dagdelen naar 3, dit heeft bijna een maand geduurd voordat ze hier aan gewend was. en nu van 3 naar 8 is natuurlijk wel heel extreem.

Zelf gaf ze toe dat als ze dit had geweten ze anders had gereageerd.



Ze zij ook dat ik dit zelf had moeten doorgeven, maar dit is gebeurd.



het is alleen chaotisch geweest, zodat de info niet bij de juiste persoon terecht is gekomen.
  • geen informatieavond, alleen in schrijven.
  • gesprek met leraar gehad voor de vakantie en overlegt hoe en wat met wennen enzo (juf werkte er toen nog niet)
  • diverse keren al gevraagd (aan de juf zelf) hoe het beste wennen, en heeft blijkbaar niet in de gaten gehad dat F. er zoveel moeite mee had.
  • zij ziet moeheid op een moment dat kinderen allang over de grens zijn, maar dit is natuurlijk ook een kwestie van een kind leren kennen.





    Zij moet het vertrouwen van F. weer terugwinnen. ze zij het gisteren tegen mij, maar vandaag ook tegen andere kinderen, dat ze bang voor de juf is.

    Hier was de juf zelf wel van geschrokken.



    Dus al met al is het een redelijk goed gesprek geweest.

    er zijn afspraken gemaakt. en trek gewoon eerder aan de bel.

Zelfs in groep 2 zie ik aan het eind van de week vermoeide gezichtjes in de kring. Duimpje in de mond en blik op oneindig.



Zeker nu veel kinderen naar de voorschoolse opvang, overblijf, of naschoolse opvang gaan (of alledrie) vind ik dat het helemaal niet zo erg is om je kind met 5 jaar af en toe ook thuis te laten.



Mijn neefje was zelfs met 6 jaar af en toe thuis. Dan hield mijn broer hem thuis om de hele dag lekker op de bank te kunnen hangen en 's-middags zelfs nog even zijn bed in te duiken.

Mijn neefje deed het goed op school, vond het ook echt heel leuk daar, maar eens in de zoveel tijd was de accu gewwon even leeg. Waarschijnlijk tijdens een groeispurt oid…



Het rijk moet natuurlijk een grens stellen, maar als ouder ken je je kind het beste en kan je inschatten wat het beste voor je kind is.

Fijn dat je afspraken hebt kunnen maken. Wees niet bang er een keer vanaf te wijken als je denkt dat het nodig is.

Hier op school 2 juffen (toen Jo begon) die het maar raar vonden dat zulke jongen kinderen meteen 5 dagen komen. Dat was vroeger niet zo.

Kortom, Jo mocht komen wanneer wij dat wilden. Een telefoontje in de ochtend of even een seintje aan het einde van de dag dat we morgen een pauze inlasten was genoeg.

Tegen het einde van het schooljaar komt het bij elk kind wel goed.

Jo ging oplopend van 3 ochtenden tot 4 a 5 ochtenden en pas na de herfstvakantie kwamen de middagen er bij,maar echt full-time naar school heeft lang geduurd (sowieso veel verzuim geweest).



Eli had het de eerste week even moeilijk,maar nu is de juf eerder verbaasd dat Eli in een week een 2e middag komt.Zij gaf aan dat de ochtenden wel het belangrijkste waren ivm het werken in kleine groepjes (de zogenaamde les),maar de middagen waren niet zo dringend. Dan nog af en toe een dagje pauze is niets mis mee.



Tot nu heeft Eli er zin in en gaat vanzelf (we zijn er toch,vanwege Jo). Maar zegt Eli dat hij weer mee naar huis wil,dan mag dat. Hij moet nog 8 jaar naar school, rustig aan dus…

ik heb geen ervaring of tips maar denk dat je een heel eind op de goede weg zit met de nieuwe afspraken.

en ook van een afspraak moet je af kunnen wijken he meis!

hopelijk krijgt ze het plezier weer terug! :hug:

vanmorgen ging het perfect… lachen, twinkel in de ogen… en ze komt op school… en nog voordat we de jas uithadden (of een poging deden) begon ze te huilen en overgeven…



vanmiddag heb ik het anders aangepakt (aan de hand van een tip van een moeder) ik ben de klas in gegaan, op haar stoeltje gaan zitten, heb ze op schoot genomen en gewacht totdat de juf ook eens een keer ging zitten (wat best lang duurde hoor, ze was op de gang aan het beppen met een ouder…)



kinderen renden rond in de klas… chaos was het …

snap dus wel dat F. ook uit haar doen is als je hier binnen moet komen, dus nu wacht ik totdat alles ouders weg zijn en de juf ook eindelijk zit en dan pas neem ik afscheid…

en ging dat beter? afscheid nemen op het moment dat de juf ook zat?? hoop het!

@knipoogje1983 wrote:

en ging dat beter? afscheid nemen op het moment dat de juf ook zat?? hoop het!




nog wel even een traantje… maar toen ging het wel…





heb het er net met mijn moeder over gehad… en zij had ook al zoiets… kijk het aan en anders vragen of ze naar een andere klas mag…

(vlg jaar krijgen ze deze juf ook niet meer… want dan worden de klassen weer samengevoegd… :silenced: )



nee maar ben wel zo… ik ga hier anders op reageren… ik bepaal nu wat ik doe… en mocht juf zo blijven… dan ga ik dus naar de directrice… misschien heeft zij een oplossing.



fijn dat jejezelf wil bewijzen, maar niet te kosten van mijn kind.

Geef het tijd, hoe moeilijk het is :-*



Op deze leeftijd moeten ze echt even goed wennen…



Ik denk als je te snel opgeeft, je meisje het ook gaat merken…

Zoals je deed, lekker bij haar zitten, is super goed…

Ze moet ook een beetje zelfvertrouwen krijgen in de klas…

en mama is daar de beste voor!



En de Juf, ja dat praten op de gang,

dat hou je in elke klas,

hier hollen de ouders ook meteen na de leerkrachten,

dus worden de kleintjes even niet in de gaten gehouden…



ook bij het ophalen,

elke ouder staat als een horde bij de leerkrachten,

ik kom er soms ook echt niet tussen…

(is ook altijd hetzelfde groepje ouders)



Nogmaals een dikke knuf,

want het lijkt me idd heel erg naar om zo je meisje achter te laten…

:hug:

gab… ik ga het per dagdeel bekijken… gewoon naar F. zelf… is ze moe. is er iet gebeurd etc etc



meer op mijn moedergevoel vertrouwen



enne deze situatie wakkert wel de mamaleeuw in mijn aan… :wink:

Lief Pitje, Hier een mama en juf,

Stel voorop dat JIJ de mama bent en vooral JIJ dus bepaalt wat er met JOUW kind gebeurt. Doe wat JOUW gevoel zegt; als jij vindt dat op dat moment jouw kind te moe of te onstabiel of wat dan ook, is om naar school te gaan, dan houd je haar lekker een middagje thuis en zet je haar op de bank en gun je haar die rust om te verwerken wat haar allemaal overkomt.

De juf mag aangeven wat zij ervan vindt of wat zij ervaart in de klas maar verder is het MI de beslissing van de ouders/opvoeders. PUNT.



Natuurlijk doe je dat naar school laten gaan en thuishouden in overleg, maar niet op de manier waarop deze juf dat doet (klinkt mij meer als afdwingen en dat werkt averechts :cry: ). Ze wil het MI iets te goed doen… Natuurlijk moet een kind wennen maar elk kind moet dat ook op zijn/haar eigen manier doen en daarom gaan ze met 4 jaar al naar school en zijn ze pas met 5 jaar echt leerplichtig. Zodat je ze ook met recht thuis mag houden! :wink: Geen onderwijsinspecteur die daar iets van zal zeggen, hoor!



Lieverd, het is je allerwaardevolste bezit! Jij bent verantwoordelijk voor haar en jij beslist wat er gebeurt (in elk geval tot ze 5 is :wink: )



Ga het gesprek aan en laat dit op een positieve manier doorschemeren :wink:

Ik zou aan de juf aangeven dat het voor je dochter erg overweldigend is om in zo’n drukke klas binnen te komen!

Ik weet niet of dat eenmalig is, zo’n chaos in de klas bij binnenkomst??

De juf zou JUIST tijd moeten nemen om jouw meisje bij de hand te pakken of op schoot te nemen, want… als ik even uit mijn eigen ervaring als juf mag spreken… hoe langer papa/mama in de klas blijft, hoe moeilijker het afscheid wordt! (het zogenaamde “uitstel van executie” zeg maar)



Succes! :thumbup:

marieke… nou dat denk ik dus ook… zelf zou ik ook zeggen even snel naar binnen afscheid nemen en zwaaien en naar huis toe



ze hebben 4 dgn deze juf en 1 dag een leraar…

bij binnenkomst zit de leraar en begroet de kinderen en zegt zoek je stoeltje maar op.



zij staat/loopt weet ik veel waar, doet veel maar is niet duidelijk…



heb vrijdag al aangegeven dat het voor de kinderen wel fijn is dat de juf binnen is.



heb gehad met wennen dat zij buiten een ruzie aan het oplossen was, terwijl haar klas gewoon binnen was…



dat overweldigend heb ik al aangegeven… maar ja krijg dan geen zinnig antwoord…

ja maar het is voor iedere kind druk, daar moet ze maar aan wennen. of ik kan haar niet bij de hand houden want de andere kinderen willen ook mijn aandacht…



oja chaos niet geloof ik niet eenmalig…

maar bekijk het morgenochtend eens…

en anders maar na schooltijd even met haar overleggen…

Bij moeheid idd lekker thuishouden. Aan een oververmoeid kind heb je ook niets.

Het zal voor je meisje ook een kwestie van wennen zijn.

Ik zeg eerlijk…Stein is aan het eind van de week ook echt wel afgeknoedelt hoor. (groep 3) Ook de juf zegt dat ze op vrijdagmiddag de lesstof luchtig houd en rekening met vermoeidheid houd.

even update



Onze meid gaat het nu beter…heb nog geen gesprek gehad met de juf… wil het even aan zien.



ga nu iedere keer de klas in en neem haar op schoot totdat de juf in de klas is…



zij loopt overal rond (met haar theetje…) op zich niet handig dat ze niet gewoon in de klas is en evt zelfs dat ze zit…

kinderen zijn wat onrustig omdat het niet helemaal duidelijk is. sommige kinderen lopen rond. sommige zitten.



maar ben wo mee geweest met een klasseuitje en daardoor ook een beetje naar de kinderen in haar klas gekeken.



Maar nu gaat het een stukje beter.



ze vind het op het moment leuk, ze zegt wel steeds dat ze de juf druk vind.

heb ook gezegd als jij dat vind dan moet je dit maar tegen de juf zeggen (ben zelf van eerlijkheid)



en dat van de onrust in de klas (bedoel ze heeft nog maar 15 kind in de klas)

en dat ze steeds rondloopt enzo, dit geef ik nog wel aan, misschien met ouderavond, miss wel een keer tussendoor



voor nu ben ik gewoon zo, IK bepaal of ze moe is en evt thuis blijft en niemand anders en ik kijk naar mijn eigen kind.



weet ook wel dat het in de klas brengen en haar op schoot nemen niet de beste oplossing is, maar voor nu werkt het, en dat vind ik ook wel belangrijk…

Fijn dat het al wat beter gaat! :thumbup:



En als het even op schoot nemen nu helpt… lekker doen hoor :wink:



Beetje jammer dat de juf niet gewoon rust in de klas creëert door bij de deur te blijven staan of evt. op haar stoel in de kring te gaan zitten… maar ja… misschien is het ook even een kwestie van wennen.



Succes!