Robin is nu 2 en een half. hij weigert om met de pot mee te eten. Hij wil alleen maar potjes. Wij vinden dat het wel eens tijd wordt dat hij gewoon met de pot mee eet. Maar wat we ook proberen, het is een paar hapjes (ongeveer 10 hapjes) leuk, en daarna wiegert hij pertinent zijn mond open te doen. Houdt gewoon zijn tong voor zijn tanden. Of je nu boos wordt of het met een spelletje probeert niks werkt.
Hoe krijgen we ons kind afgekickt van de potjes?
Wat we nu doen is als hij met ons mee eet, en hij wiegert dan krijgt hij niks anders. Eerst deden we nog wel daarna na het eten toch nog een potje maken. Maar volgens mij is ie slim genoeg om dan te bedenken als ik lang genoeg weiger dan krijg ik vanzelf wel een potje. Nu dus niet meer.
Inderdaad, gewoon niks meer geven. Kinderen verhongeren zichzelf niet.
Als je dat moeilijk vindt, zou je ook een potje kunnen mengen met je eigen pot en dan op gegeven moment gewoon weglaten. Het ligt er namelijk wel een beetje aan hoe kruidig jij kookt, je zoontje moet hier natuurlijk even aan wennen. Maar hij is groot genoeg om gewoon mee te eten hoor !
Ik zou hem dan ook gewoon niks meer geven.
En 10 hapjes is op zich nog wel veel hoor.
Mariano eet soms ook maar een paar hapjes en de volgende dag zijn hele bord leeg.
Ik kon me er ook altijd erg druk om maken maar nu niet meer,ze zijn slim genoeg om het te begrijpen en als ze nog honger hebben dan kunnen ze erom vragen.
Sucses,
Esmie
10 hapjes is toch niet zo slecht?
Maar begrijp ik het goed dat jij hem nog voert? Misschien tijd om hem zelf te laten eten dan? (al zal hij dan in het begin waarschijnlijk alleen maar nog minder binnenkrijgen)
Dat maakt het misschien wel een stuk interessanter voor hem om nieuwe dingen te proeven en ook leuker om te eten.
En nog leuker: laten meehelpen met koken of op de borden scheppen of tafel dekken, enzovoort. Ik merk dat Laura het heel leuk vindt om daarbij betrokken te worden (en dan ook vaak tijdens het koken al van alles wil proeven).
Succes gewenst in elk geval.
10 hapjes :shock: Nou dat is hier echt al lang geleden hoor … Ik zou het fijn vinden als Veron 10 hapjes zou eten elke dag…
Dus ik zou geen potje meer geven en gewoon zo doorgaan…
Veron eet hier wel altijd zelf…
gr patricia
Hey Esther ook ik zou heel blij zijn als Ryan 10 hapjes at… zou er ook mee stoppen, denk wel dat ie begint te snappen dat er geen potjes meer aan te pas komen.
Wij hebben twee beroerde met-de-pot-mee eters en wij pakken het zo aan:
Ze krijgen een bord met wat-de-pot-schaft en waarvan ik het weet dat ze het lusten. Eten ze niet? Dan niet. Zeuren ze om honger? Dan krijgen ze van ons een donkerbruine boterham met niks (Sas kunnen we uitleggen dat als ze HONGER heeft, ze dat ook eet en anders heeft ze ook geen honger). Daarna krijgen ze geen toetje (bij ons is een toetje; lekkere kwark, dubbelvla, vlaflip ed) maar yoghurt. Sen vindt yoghurt net zo lekker als een toetje, dus die krijgt dan gewoon geen desert (ze krijgen bij ons alletwee een beker halfvolle melk voor het slapen gaan, dus zuivel krijgt ze zat!)
2 keer per week krijgen de dames een pot. Op zondag en een keer door-de-week. Hoe consequent je ook wilt zijn, ze moeten toch een kéér hun warme groentenprak krijgen en zo realiseert Sas zich wel dat het iets speciaals is. Wij eten op zondag ook iets wat we écht heel lekker vinden.
Mijn vriendin zei dit weekend tegen mij:" Waarom gheen pot? Wie zegt dat dat niet mag? Omdat er tot 36 maanden op staat?" Tuurlijk, ik wil ook dat ze gewoon met de pot mee eten en uiteindelijk zullen ze dat ook heus wel gaan doen.
Geen drama en discussie van maken. Wij hebben werkelijk maaanden volgehouden om ze GEEN vervanging voor de warme prak te geven maar uiteindelijk gaan ze toch afvallen en ik vond het een verschrikkelijk gevoel om ze wéér met lege buikjes op bed te leggen. Vandaar dat ze nu die boterham krijgen die ze ook opeten. Dan zit er toch iets in de maag.
Verder krijgen ze, nav de tip van Cell groentensap (knorr Vie, bijv.) en ook krijgen ze hun multivitamine.
Ze zijn hartstikke gezond, bijna nooit ziek en heel tevreden.
Succes!
En wat als ze wakker worden van de honger? Dat doet Kian dus als hij te weinig heeft gegeten (lees met de pot mee eet).
@Paikea wrote:
En wat als ze wakker worden van de honger? Dat doet Kian dus als hij te weinig heeft gegeten (lees met de pot mee eet).
Misschien een banaantje geven? Dat vult erg goed maar is ook niet echt een superbeloning ofzo.
@Essy je kan de peutermenu’s van olvarit proberen.
at milan maar 10 hapjes
Milan eet al een aantal weken geen warm eten… tja ik kan dwingen… maar dat helpt toch niet… hij krijgt ook geen vervanging…
@Paikea wrote:
Veron krijgt hier wel altijd een fles melk 180cc voor het slapen gaan… Gewone halfvolle melk…
Hij eet wel altijd een toetje na het eten…
gr patricia
Ja, die fles melk krijgt hij ook nog. Maar dan nog wordt hij s nachts wakker (niet elke keer gelukkig). Beetje vermoeiend nu met een dikke buik en zelf slecht slapen.
Dan geef je hem inderdaad iets van een banaantje of een cracker. Maar dan niet direct na het eten. Anders geef je hem, voor zijn gevoel, alsnog een vervanging. Geef het bijvoorbeeld bij zijn laatste melkfles. Of maak van de melkfles weer eens een ouderwetse papfles? Als hij die ook al in de ochtend krijgt, maak daar dan een fles gewone melk van en een boterham.
@Maaike79 wrote:
@Essy je kan de peutermenu’s van olvarit proberen.
Goeie tip! Maar deze zijn wel weer duurder dan de gewone potjes toch? En qua inhoud verschilt het niet echt. Maar goed, das eigen keuze.
Wat het belangrijkste is, is dat er in potjes een prima, verantwoorde en gezonde maaltijd zit en het geen schande is om het ze te geven. Het druist tegen ons (mijn?) gevoel in omdat het toevallig ‘baby’ voeding heet, maar een kind van 36 maanden is ook geen baby meer.
Ik heb nu weer een voorraadje in de koelkast en de meiden mogen zelf een potje uitzoeken. Hartstikke leuk en ze VRETEN het!
eet ie wel stukjes vlees, esther?
anders zou je een soort overgang kunnen doen:
potje
en het vlees eet ie met de pot mee een paar stukjes.
hier eigenlijk altijd problemen met eten,
en soms ook ineens weer niet.
zolang ie bolle wangen heeft vind ik het best;
hij krijgt wat wij eten, behalve als het te pittig is, dan een potje.
wil ie niet, dan eet ie niet en dan alleen zijn toetje.
hij is nog nooit wakker geworden van de honger
@Paikea wrote:
Ja, die fles melk krijgt hij ook nog. Maar dan nog wordt hij s nachts wakker (niet elke keer gelukkig). Beetje vermoeiend nu met een dikke buik en zelf slecht slapen.
dan zou ik ook kiezen voor fruit of idd een cracker ofzo in de avond bij de fles…
Gr patricia
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, erg prettig om te lezen dat we niet de enige zijn. :mrgreen:
We gaan hier dus maar gewoon doorzetten. Ook hier wel een banaantje als er niet gegeten is, en hij krijgt altijd nog zijn smulpap fles. Dus echt honger zal ie niet hebben. Die bruine boterham met niks vind ik ook wel een goede tip.
Dus voorlopig maar even tevreden zijn met de 10 hapjes.
Ziet, hij weigert ook vlees. heb al geprobeerd om het hem uit te laten laten kiezen in de winkel. Het enige wat ie eet zijn knapworstjes :mrgreen:
Komt goed hoor meid! Stop er maar lekker extra vitamientjes via een multitabletje en een flesje groentensp in. Zo houdt je het in ieder geval gezellig!
geven jullie nog een fles? :shock:
hier niet hoor…hij krijgt avondeten (met de pot mee) en als hij zijn bord leeg heeft ( of goed gegeten heeft) een toetje…
daarna een bekertje sap om het weg te spoelen daarna niets meer.
eet hij slecht dan idd ( een half uur later)een cracotte met pindakaas of een plak ontbijtkoek…verder niets.
en of hij wel of niet goed eet wakker wordt hij toch wel min. 1 x s’nachts…dat maakt hier niet uit.
wij zijn trouwens gewoon gestopt met de potjes…als we restje over hebben van avondeten gaat het de vriezer in voor het geval dat we iets eten wat hij niet lust…
heel soms kopen we een potje als we weten dat we weg moeten en niet weten hoelaat we thuis komen…zodat hij eventueel snel kan eten en naar bed toe…
Mijn beide meiden krijgen voor het slapen nog een bekertje (flip-it) halfvolle melk. Het hoort bij ons avondritueel en is niet om de voedingswaarde oid.