Onze zoon Jesse is nu 10 dagen en heeft een paar dagen in het ziekenhuis gelegen. De 1e dag heeft hij niet zelf aan de borst gedronken dus is de borstvoeding op gang gekomen door de kolf. In principe loopt de borstvoeding heel erg snel en veel ( zei de kraamhulp ook ) en loopt er dus al uit voor hij aangelegd is. Tevens als hij hapt en de borst heeft, klokt hij het ook zo naar binnen, je hoort echt glok, glok, glok.
Nu hapt hij dus niet zo goed… Hij hapt wel moet ik zeggen, maar zuigt dan niet aan ( snappen jullie wat ik bedoel???) Ik help hem nu al door de borst een beetje te vormen naar de mond, dat werkt wel een beetje, maar nog heb ik soms 5-6-7 pogingen nodig en dit is wat frustrerend. Ook pakt hij eigenlijk iedere keer de linkerborst makkelijker dan de rechter.
Iemand ideeën hoe dit op te lossen? De hoeveelheid voedingen zit er dus wel in en heel vaak heeft hij zelfs voldoende aan 1 borst. Hij komt dan ook goed aan… Wil dit keer gewoon zo lang mogenlijk volhouden maar in het ziekenhuis hebben ze me nogal panisch gemaakt met gewicht en aankomen en als hij dan 6-7x niet hapt ben ik zo bang dat ie helemaal niet wil en dus weer afvalt…
groetjes, Louise
Marloes, dank je voor de tips. Ik voed in principe zittend, maar wissel dat wel af met liggend als meneer na 3x happen zittend weer niet wil :? Dat weg laten lopen, de kraamhulp had het erover dat ik het evt. ook kon wegkolven een beetje ( ze had het zelf met haar hand gedaan maar dat deed pijn!) Ik kolf dus rechts nu 1 minuut en daarmee krijg ik ongeveer 30 cc eruit :? Maar alsnog wil hij niet echt zuigen rechts… :? Aan links heeft hij volgens mij wel voldoende.
Ik bied eerst iedere keer rechts aan eigenlijk omdat hij daar nooit uit drinkt, probeer het maar iedere keer. Wil het niet, dan maar links en dan drinkt ie tot ie in slaap valt, dan ff luier verschonen en dan probeer ik nog 1x eerst rechts en dan maar nog even weer links als ie rechts niet pakt. Maar 9/10 x pakt hij rechts niet :? en links dus wel maar meestal pas na een aantal X :? En dan drinkt hij duidelijk genoeg hoor, dat is geen probleem. Na een voeding is hij tevreden, vrolijk en slaapt ie weer Maar ja, dat gedoe met aanhappen… :?
Vind het wel fijn dat je zegt dat bijna elk kind een voorkeursborst heeft… Dan weet ik dat dat in ieder geval niet aan hier ligt… Maar wil dit gewoon doorzetten en als ie dan 's nachts na tig keer nog niet hapt is dat zo frustrerend… zeker als je weet dat de voeding er wel is alleen meneer het denk ik niet aankan… ( hij verslikt zich ook regelmatig en soms komt er na een uur nog melk omhoog al is het een klein beetje )
jee, pfff… wat een gedoe deze X… :? Maar wil het gewoon doorzetten. Dat kleine beetje dat ik wegkolf bewaar ik nu wel, heb nog kleine kolfflesjes uit het ziekenhuis meegenomen en die gaan de diepvries in… Misschien kunnen we het daarme ook rekken.
groetjes,
Louise
het is een klein doorzettertje en mekkert wel even als het niet lukt, maar hapt lekker door en slaat dan ook leuk met z’n armen…
Tongriem is een idee even na te laten kijken, aan wie moet ik dat vragen?
groetjes,
Louise
Een kort tongriempje kun je zelf herkennen. Dat kan het tongetje niet goed uitgestoken worden en zie je vaak een inkeping / deukje bij de tongpunt als hij zijn tong iets uitsteekt.
wilde net weer niet word er verdrietig van Nu wilde hij nu kwartier proberen nog niet zuigen dus maar weer gekolfd, melk liep over mijn buik Jesse dus maar de gekolfde melk gegeven, maar werd en word er een beetje verdrietig van… wil gewoon door ermee, waarom lukt het nou niet? kan hem toch ook geen kwartier laten aankl***n
Heb niet meerdere dagen in het ziekenhuis gelegen voor niets, als de BV doorgaat heeft het tenminste een doel gehad…
lactatiekundige bellen!!!
Heel veel verzekeraars vergoeden tegenwoordig minimaal 1 consult en anders als je het echt graag wilt kan 1 consult betalen ook al snel baten.
Ik snap heel graag dat je wilt dat het slaagt.
Hier ging het bij de oudste niet goed en alleen maar moeilijk moeilijk moeilijk en uiteindelijk over op de fles. Bij de 2e was ik dus erg gebrand op bv geven.
Na wat opstart moeilijkheden bij mij (in ons geval had de baby het duidelijk makkelijker als de mama) is dat uiteindelijk helemaal goed gekomen en heeft hij zelfs meer dan 2 jaar gedronken! (dat had ik niet in gedachten toen ik dacht: ik wil dat het slaagt).
Overigens heeft die middelste ook een tijdlang slecht aan 1 kant willen drinken.
Ik kreeg toen de tip om hem eerst aan de ‘goeie’ borst aan te leggen in de madonnahouding (gewoon zittend dus) en als de tsr geweest is hem door te schuiven naar de andere borst waar hij dus in rugby houding uit zou komen.
Dit was even oefenen, maar voor ons wat dat de truc die werkte!!!
Dit heb ik een tijdlang zo volgehouden en toen produktie aan beide kanten eindelijk wat gelijk trok was het daarna ook geen probleem meer om hem aan beide kanten gewoon in madonnahouding te voeden.
Als de melk er is zoals in jouw geval zou het zonde zijn als het stukloopt op aanhappen/aanliggen. In de meeste gevallen is er met hulp van een lactatiekundige echt wat aan te doen (en zij kan dan ook kijken naar het tongriempje of het misschien te kort is).
mijn verzekering vergoed het niet helaas:( ga even overleggen met CB, geloof dat dier er ook 1 hebben. helaas zijn die r dinsdag pas weer Jesse heeft net wel een voeding goed gedronken uit de borst :dance: elke is er 1 :dance: nu lekker bij mama liggen even volhouden en dan dinsdag overleggen. zijn er nog anderen met tips?
groetjes,
Louise
Je zou ook voor nu of straks mocht het wederom niet lukken een contactpersoon van de VBN of LLL kunnen bellen.
Dat is tegen lokale gesprekstarieven en verder kost het niks.
Dit zijn allemaal vrouwen die EN zelf bv hebben gegeven (minimaal een half jaar) EN een opleiding hebben gehad bij de VBN/LLL.
Ik weet dat hier op het forum Yvonne meeschrijft van de VBN, misschien zijn er meer?
Indy deed precies hetzelfde, het lukt haar niet om goed aan te happen. Moest zelf elke keer mn tepel in dr mondje doen als ze dr mondje open deed en dan hopen dat ze ging aanzuigen. Dat heeft zeker 3 weken geduurd voordat ze een beetje goed begon te happen. Was echt even doorzetten maar de aanhouder wint!
Hier wou het happen aan de linkerkant beter dan de rechter.
Ik zou zeker even kijken ivm het tongriepje :thumbup:
En proberen, proberen, proberen hij zou het uiteindelijk vast door hebben hoe het moet :hug: :-*
Hoe gaat het inmiddels?
Misschien is een tepelhoedje nog het proberen waard.
Het kan zijn dat hij het hoedje beter voelt dan je tepel waardoor hij de trigger krijgt om te gaan zuigen.
Je kunt eventueel ook je tepel proberen te bewegen over zijn bovenkaakrand/gehemelte. Ook dat stimuleert het zuigen.
Succes!
Lucy is ook in het ziekenhuis geboren en had de eerste dag helemaal geeneens een zoekreflex, ik kolfde meteen om de boel op gang te proberen te brengen. Veel dagen lopen kloten o.a. door laktatiekundige laten kijken en zij zoog niet goed, waardoor ze met haar tong liep te klooien. Zichzelf verkeerd aangeleerd in de baarmoeder. pinktraining, fingerfeeden en steeds maar proberen aan te leggen (wel maar 5 minuten want ze werd steeds kwaaier en wilde op gegeven moment helemaal geen borst meer omdat het niet snel genoeg lukte). Uiteindelijk was een tepelhoedje de oplossing, ze kon dan haar tong niet achter de tepel langs gooien, toen lukte vaccuum zuigen ineens wel en kon ze goed drinken, als een trein. Daarna nog wel eens verwarring gehad, maar dan stopten we even met aanleggen, eerst even paar teugen op onze pinklaten zuigen, dan voelde je zelf wanneer ze het goed deed, en dan weer opnieuw aanleggen.
Doorzetten hoor meid als je echt voor borstvoeding gaat, geduld wordt beloond, hoe moeilijk soms ook! Met 3,5 week was ze al van het tepelhoedje af en lukte het drinken ook zonder :dance: (ze was toen “40 weken”) maar uiteindelijk heb ik jankend van de pijn besloten om alleen nog te kolven en dat per fles te geven omdat ik het niet meer trok (Raynaud & wekenlang blaren op tepels door harde zuigkracht dochter), later kon ik haar weer gewoon aanleggen en nu liggen we heerlijk samen tegen elkaar aan in bed met voeden. Echt een heerlijk en intiem moment. Ik ben heel erg blij dat ik toen niet meteen heb afgebouwd en op FV ben overgegaan, maar dat ik ben gaan kolven, zodat ik later weer over kon gaan op BV.
ben ook erg benieuwd hoe het nu gaat?!
eigenlijk gaat het nog hetzelfde, ik probeer regelmatig hem aan te leggen nog maar na een paar slokken laat ie dan toch weer los. Vannacht weer, jammer want het was zo’n knus moment. Krijg dat gevoel helaas niet met kolven Kolf wel elke voeding 100 cc ongeveer ( om de 4 uur kolf ik, dat zijn Jesse zijn eettijden ook ) en dus is dat genoeg voor een voeding voor Jesse dus krijgt hij nog volledig BV maar dit geeft niet echt voldoening dus of ik de BV nu ga volhouden als ik echt fulltime moet kolven weet ik niet Donderdag komt CB verpleegkundige langs en ga even kijken of ik met haar kan overleggen, evt. lactatiedeskundige inschakelen en anders inderdaad misschien tepelhoedje ( waar kan je die halen, gewoon bij de apotheek???) Wil ervoor gaan, nog steeds en wil van alles proberen, alleen kolven fulltime gaat geen optie zijn ben ik bang.
Voorlopig bouw ik langzamerhand wel een mini voorraadje op aangezien Jesse maar 70-80 cc drinkt en we hem wel iets meer aanbieden, maar er per flesje toch wel wat overblijft.
Vraagje; hoe weet ik met het kolven dat ik ook de achtermelk kolf? Na 8-10 minuten per borst komt er echt geen druppel meer uit en dan ga ik wel even nog door, maar wil ook niet overstimuleren… Na beiden borsten gedaan te hebben ga ik dan nog wel even terug naar de andere borst en komt er nog een halve minuut wel wat uit, maar dan is het toch ook weer over…
groetjes,
Louise
Ik zou zeker een LK inschakelen. Wie weet is er een relatief simpele oplossing en uit je berichtjes lees ik dat je graag live wilt gaan voeden. Zie voor telefoonnummers van gekwalificeerde LK’s: http://www.borstvoedingsforum.nl/index.php (rechtsboven).
Tepelhoedjes kun je volgens mij ook gewoon bij de meeste drogisterijen en babywinkels halen.
Over voor- en achter melk hoef je je geen zorgen te maken.
O, en misschien helpt het als je een keer aanlegt als hij geen erge honger heeft en als je net gekolft hebt. Dan heb je niet van die volle borsten die het hem moeilijk kunnen maken.
vandaag CB verpleegkundige op bezoek en Jesse was weer afgevallen… snap er niets meer van… gewogen op het CB en hij weegt nu 3920, bij verlaten ziekenhuis bijna 2 weken geleden was dat 3820 en toen de kraamzorg weggging 8 dagen geleden 3980. nu heeft hij wel voeding een paar dagen opgegeven na de kraamzorg weg was, maar snap het toch niet… hij kreeg toch wel voeding binnen en niet alles gaf ie op… kan wel janken
Moet nu om de 3 uur te voeden, eerst kolven dat daarna meteen aan Jesse geven en daarna aanleggen als hij nog wil daarna nog de borst. Hub was naar CB met Jesse, hij geeft het dus alleen maar door maar dit gaat toch niet werken??? Ik krijg zo alleen maar meer productie volgens mij :think: Dan gaat hij toch uiteindelijk helemaal niet meer live drinken?? En hoeveel moet ik hem dan geven uit de fles? ppppffff…
Ik snap dat hij moet aankomen, maar word hier alleen moeier van :? Maandag weer een afspraak, we zien wel of hij dan is aangekomen…
Weet t even echt niet meer
Hoi Louise,
Wat vervelend joh, dat het voeden nog niet zo loopt zoals het eigenlijk zou moeten, ik kan me heel goed voorstellen dat je daar moedeloos van wordt
Het advies om vaker te gaan voeden (om de drie uur is een richtlijn, maar als je kindje daar behoefte aan heeft dan is om de twee uur of misschien wel wat vaker zeker aan te raden) is denk ik een hele goede. Zo kan hij meer melk binnenkrijgen. Bovendien blijft de melk naarmate er minder tijd tussen twee voedingen zit vetter (Ecoparents-Voor/achtermelken ook dat is beter voor zijn groei. Daarnaast kan hij dan vaker (en met wat meer geduld, omdat hij dan waarschijnlijk nog niet zo vreselijk hongerig is) oefenen aan de borst, zodat hij de drinktechniek beter onder de knie kan krijgen. Verder zal je borst bij vaker voeden wat minder vol zijn, wat het aanhappen wat kan vergemakkelijken.
Naast vaker voeden is het heel belangrijk dat je kindje op de juiste manier is aangelegd, zodat hij de borst ook effectief leeg kan drinken. De ene baby drinkt vanaf het eerste moment direct goed aan de borst, alsof hij nooit anders heeft gedaan. Het andere kindje heeft misschien wat meer tijd nodig om het drinken aan de borst goed onder de knie te krijgen. Op http://www.borstvoeding.com wordt meer aandacht besteed aan het aanleggen: Bv.com-Als je aanlegt. Dit instructiefilmpje geeft een goed beeld van het aanleggen: Latch on
Je schreef volgens mij ergens dat je je borst nog wel eens voorgevormd aanbiedt heh? Dat kan een goede manier zijn om ervoor te zorgen dat je kindje meer borstweefsel in zijn mondje krijgt, mits de borst in de juiste richting wordt voorgevormd. Als je in de madonnahouding voedt, dan kun je je borst wat afplatten door je hand er als een kommetje omheen te leggen, tegen je ribben aan. Je hand vormt dan de letter u. Je duim en je vingers rusten ruim achter de tepelhof op je borst. Als je nu je duim en vingers wat naar elkaar toe brengt, maak je je borst wat platter in dezelfde richting als het mondje van je baby. Je kunt hierbij denken aan een Italiaanse bol Die maak je ook platter in de richting van je mond. Als je 'm overdwars zou gaan eten, zou dat alleen maar lastiger gaan.
Om goed aan te kunnen happen, moet een baby zijn mondje echt goed open doen, waarbij hij zijn tongetje iets uit zal steken. Je kunt hem daarin motiveren door met je tepel langs zijn bovenlipje te strijken. Pas als hij zijn mond goed open heeft, haal je hem naar je toe en leg je hem aan.
Meer informatie over borstvoedingshoudingen kun je vinden op Bv.com-Borstvoedingshoudingen
.
Je gaf eerder aan dat je zoontje zich om de vier uur meldt voor een voeding. De eerste hongersignalen van een jonge baby kunnen vrij subtiel zijn; minder diep slapen, zoekbewegingen maken, op vingertjes of knuistje sabbelen, smakgeluidjes maken. Als je deze signalen waarneemt bij je zoontje, neem hem dan gerust bij je aan de borst. Huilen is een verlaat hongersignaal. Bovendien is het vaak moeilijker om een huilende baby goed aan de borst te krijgen.
Veel huid-op-huidcontact (dus bloot op bloot) werkt motiverend voor het kindje om op zoek te gaan naar de borst en het heeft een gunstige invloed op de borstvoedingshormonen.
De tip is al vaker gegeven; ik denk dat jij en je zoontje veel baat zouden kunnen hebben bij lactatiekundige hulp. Een lactatiekundige kan tijdens een persoonlijk consult het voeden observeren en aan de hand daarvan specifieke tips en informatie geven. Zij kan je tevens met borstvoedingsvriendelijke adviezen begeleiden in het bevorderen van de groei van je zoontje. Op de site van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk zijn de gegevens te vinden van vrijgevestigde lactatiekundigen met een VBN-achtergrond: VBN-lactatiekundigen. Op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen, http://www.nvlborstvoeding.nl , kun je de gegevens vinden van alle vrijgevestigde lactatiekundigen in Nederland die bij deze vereniging zijn aangesloten.
Er is trouwens wellicht nog een andere optie. Ik begrijp dat je in het ziekenhuis bent bevallen? Weet je misschien of het betreffende ziekenhuis een lactatiekundige in dienst heeft? Ik heb wel eens gehoord dat je deze in de eerste zes weken na de bevalling gratis kunt inschakelen. Je zou eens kunnen kijken of dat bij jullie het geval is? Het is dan wel belangrijk dat er een persoonlijk consult plaatsvindt, een dergelijk borstvoedingsprobleem zou echt moeten worden geobserveerd.
Ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande informatie?
Groetjes van Yvonne
Dat loslaten… heb je gekeken of Jesse last heeft van spruw? Arielle liet altijd ook na een paar slokken los als ze last had van spruw, dan wist ik weer hoe laat het was. Ik had veel baat bij Gentiaan Violet en minder met nystatine of daktarin.
Verder was Arielle een slechte happer, ze kreeg haar mondje niet ver genoeg open, ze was ook maar een kleintje… 2840 gr. Ik had ook erg volle borsten, die hap borst kon ze erg moeilijk maken. Daarom heb ik met een tepelhoedje gevoed de eerste 1,5 maand. Daarna tepelhoedje afgebouwd.
Hier ook het advies om vaker kleine beetjes te voeden, daar groeien ze sneller op dan om de zoveel uur heel veel. Op zich valt het wel mee met de productie overstimuleren. Omdat hij vaker drinkt, drinkt hij minder per keer en dat ‘merken’ je borsten ook wel.
Overigens is om de 4 uur voeden voor een pasgeboren kindje VEEL te LANG!!! Ik zou zeker om de 3 doen, liever nog om de 2 uur. En let idd goed op de signalen; handjes sabbelen, mondje open en dicht doen. Zet desnoods een week de klok erop en leg hem gewoon standaard om de 2 uur aan, dag of nacht.
Hier is je zwangerschapsverlof voor, maak er gebruik van!
Als je je heel veel zorgen maakt, kun je ook je afgekolfde borstvoeding ‘afromen’. Dan zet je je BV in de koelkast en laat dat daar een halve dag of een dag ofzo staan. Bijv. 2 bakjes BV van 100 ml. Dan pak je de beide bakjes, schroeft de deksel er voorzichtig af. Je ziet dan een soort witgeel dikkig laagje bovenop de wat doorzichtig geworden melk drijven. Je pakt dan een lepeltje en haalt voorzichtig het vettige laagje uit het ene bakje en stopt dat in het andere bakje. Dit wordt dus afromen genoemd. Het bakje waaraan je het vettige laagje hebt toegevoegd (het roombakje zeg maar) bevat nu meer calorieen dan het afgeroomde bakje. Eigenlijk maak je zo zelf achtermelk
Dit roombakje BV stop je in de fles, je warmt het op en dat geef je aan Jesse. Het andere kun je invriezen of weggooien, wat je wilt.
Omdat mijn kleine meid een leverziekte heeft en meer calorieen nodig had, was dit de tip van Stefan Kleintjes. Je weet wel die dietist van ‘Eten voor de kleintjes’ en borstvoeding punt c… enzo.
Wij konden dat dan 2x per dag doen voor haar, zo heb ik het geven van kunstvoeding voor leverpatientjes nog 2 maanden uit weten te stellen, omdat ze er goed op groeide!
Als je je zorgen maakt over de groei en je gaat het afromen doen, dan zou ik een week aankijken of ie daar dan van aankomt en dan na een week wegen op het CB. Zodra ie weer richting het goeie gewicht gaat en het voeden beter gaat hoef je het niet meer af te romen.
Heel veel succes! Blijf doorzetten! Borstvoeding geven is lang niet altijd gemakkelijk. Het is hard werken voor je lichaam en hard werken voor jou en hard werken voor de kleine. :thumbup: :thumbup: Je kunt het meid!
Heel veel tips gehad weer, super! Met wat steun kan ik het ook doorzetten
Yvonne, de voedingen die ik nu om de 3 uur geef kolf ik af, dus niet live helaas. Ik kolf helaas ook niet de 100 cc, dus veel borstvoedingsplezier blijft er niet over, alhoewel hij wel makkelijker hapt met een ‘lege borst’
Ik ga eens navragen hoe dat zit met de lactatiedeskundige in het ziekenhuis, daar hebben ze er idd wel 1tje! En wat je zegt over 1e hongersignalen is ook een goede, en als hij dan ook nog eens eerder komt dan om de 4 uur is het ook voor hem makkelijker aanhappen denk ik!
Blue-Fairy, spruw heeft hij niet dat weet ik zeker, hebben ze vandaag ook naar gekeken. Tepelhoedje is misschien ook een optie, maar eerst eens kijken of de tips van Yvonne kunnen helpen.
Dat afromen ga ik ook even in gedachten houden.
De 4 uur tja… dat doet hij zelf in principe. Hij slaapt echt heel veel en ik krijg hem ook heel slecht wakker. Alleen 's nachts komt hij dan wel weer vaker, zo om de 2,5-3 uur.
Ik ga met volle moed aan de slag, eens even afwachten tot maandag en dan kijken voor de lactatiedeskundige, zeker als hij niet is aangekomen.
heel erg bedankt!
groetjes,
Louise
Even een :hug: voor je!
Hopelijk kom je verder met die tips.
Het gaat qua niet happen nog steeds lastig, al heb ik hem gister weer 2x aan de borst gehad en voelde dat heerlijk! Daarna nog een beetje nagegeven met de fles (wat ik al gekolfd had ) en daar dronk hij maar 50 cc van, dus lijkt mij dat hij dan de rest toch uit mijn borst gedronken heeft…
CB was afgelopen donderdag geweest en had een groei geconstateerd in 2 weken van 100 gram, te weinig dus… ik helemaal over de **** natuurlijk, ligt dit niet aan mijn voeding, enz…
Maandag hem weer gewogen op dezelfde weegschaal en toen dus in ene in 4 dagen 220 gram gegroeid En dat op mama’s melk!!! Hij was de week ervoor beetje ziekjes geweest, dus misschien daaraan gelegen. Nu overlegd met CB arts hem eerst aan te leggen, daarna evt. restje te voeden wat ik nog over had in de koelkast en daarna weer kolven om hem toch voldoende te laten aankomen en dat hij het happen ook niet kwijtraakt… en donderdag weer wegen. we gaan gewoon weer even door met oefenen zo…
hij komt trouwens nu weer om de 3 uur en nachts om de 4.
groetjes,
louise