nierstuwing

dit is het eerste berichtje wat ik op dit forum plaats maar ik zit hier met een dringende vraag!



laatste anderhalve week zit ik met pijn in mijn rug en zij. soms houd ik het niet meer en krijg dan een kramp aanval. die aanvallen zijn echt zo pijnlijk!

ik heb al een bevalling meegemaakt maar ik geloof dat die momenten van kramp nog erger zijn dan een perswee wegpuffen!

gelukkig duren ze een half uur en daarna ebt het langzaam weg. maar ja wel weer een reeks harde buiken als gevolg!



nou moest ik vanmorgen naar de vk voor controle en die dacht aan nierstuwing. als het nou erger zou worden moest ik bellen.

en als de klachten over een week nog hetzelfde zijn moest ik ook bellen.



dus ja we wachten maar pijnlijk af…

is er iemand die hetzelfde heeft gehad? wat waren jullie verschijnselen en wat zijn de behandelsmogenlijkheden?



word een beetje gek van die pijnaanvallen! oja, ik ben nu 22 weken zwanger.

Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou naar de huisarts gaan. Zekere voor het onzekere weet niet aan welke kant je het voelt maar het kan misschien ook nog een blindedarm ontsteking zijn.



En beterschap hopelijk weet je snel wat het is.

jouw klachten lijken op die van mij, toen ik een nierbekkenontsteking te pakken had. Even goed in de gaten houden, en zeker weten even de huisarts bellen! Pijn is niet leuk :hug:

niekje heeft het gehad bij haar eerste…moet je haar eens vragen… :wink:

Weet ook iemand die het had. Aanpak: 6 paracetamol per dag, preventief. Is misschien niet ideaal maar echt, asl he pertinent niet kon schrijft een dokter het niet voor.

En zeker laten checken of je geen nierbekkenontsteking hebt! . Kun je geen urine ergens in leveren voor uitgebreide kweek?

Ik heb momenteel ook een nierbekkenontsteking en heb er een antibiotica kuur voor gehad, mn urine was sowieso een bende, dus morgen ook bloedprikken, zéker even langs de HA gaan hoor, hoe is het nu?



x

ah nierstuwing, ben er net vanaf.

Dan moet je een hoop pijn hebben :hug:



Maar goed:

bij een gestuwde nier ligt de baby op de urnieleiders waardoor het vocht niet goed je nieren kan verlaten.

Het enige wat echt helpt is bevallen en dat kan in jouw geval echt nog niet. Doordat je het nu wat vroeger hebt is de verwachtig n dat de baby nog wat verschuift en je BM incluis zodat de blokkade opgeheven wordt.

Normaal regime is inderdaad paracetamol 4 x per dag 2 van 500 mg. Ze gaan niet zo snel over op andere medicatie. Ik geloof dat buscopan wel eerder in de zwangerschap kan, maar dat kan de gyn je wel vertellen



bij mij ging het zo:

Ik kreeg het in mijn laatste weken van de zwangerschap en ben gelijk doorverwezen naar de gyn. Daar hebben ze de gebruikelijke controles gedaan: CTG, bloed en urine check. Ik neem aan dat dat de vk wel je urine heeft laten checken?

Ook maken ze een echo van de nieren, heb je pijn aan 1 of twee kanten?

Bij mij zagen ze toen duidelijk vocht in de linkernier en een verwijde nier rechts maar nog binnen de normale maten, zeg maar.

Ik ben toen naar huis gegaan met advies paracetamol. Dat was niet te houden dus zaten we de volgende dag weer in het ZKH. Daar opnieuw allerlei onderzoeken en naar huis met pijnmedicatie (tramadol) en buscopan. Zo hebben we het een kleine week volgehouden en toen ben ik bevallen. Zonder inleiden overigens, ruben vond het wel tijd. Wel fijn want de tramadol mocht ook niet langer (voor Ruben).



Ik moet zeggen, ik vind het wel raar dat ze je een week laat lopen ermee. maar ik neem aan dat je urine wel goed was?

Trek snel aan de bel als het niet langer gaat. Belangrijk is dat je nierfunctie wel goed blijft. Sterkte! :hug:

MOcht je meer willen weten dan hoor ik het wel!

oooooh nierstuwing is hel!!! Ik heb het tijdens de tweede zwangerschap ook gehad en heb daardoor een week in het zkh gelegen.



Bij mij lag Mara om mijn rechter urineleider. Hierdoor kon mijn urine niet goed van mijn nier naar mijn blaas en zwol mijn rechternier op. Het schijnt niet direct gevaarlijk te zijn, maar qua pijn wilde ik echt liever bevallen dan dat :shock:.



Ik heb in het zkh iedere vier uur, twee paracetamol geslikt en ik lag aan het infuus met Buscopan. Dat is een middel wat ontspant en geen kwaad kan voor de baby. Daarnaast moest ik rust houden en op mijn linkerzij liggen in de hoop dat de zwaartekracht ook een beetje zou helpen en Mara meer naar links op zou schuiven.

Bij mij heeft dit alles wel geholpen en ben ik daarna vrij pijnloos de rest van de zwangerschap doorgekomen.



Mocht dat niet gelukt zijn, dan was er nog een optie op een stant te plaatsen tussen mijn nier en blaas, zodat deze mijn urineleider open zou kunnen houden. Bij mij hoefde dat niet, maar dat is dus ook nog een tijdelijke oplossing.



Na mijn ziekenhuisopname ben ik ook naar een haptonoom gegaan om te leren meer contact met Mara te maken. Dit lukte bij Mara echt heel goed en daardor kon ik haar dus zelf ook meer naar links krijgen in mijn buik als ik weer meer last kreeg. Misschien een idee? Mocht dat niet baten, dan is dat iig wel heel erg leuk en mooi om te doen :inlove:.



Uiteindelijk heb ik na de bevalling ook nog een foto van mijn nier laten maken en ik blijk ook een niersteentje te hebben. Deze zit er nu nog steeds, maar ik heb er weinig tot geen last van, dus voorlopig laat ik deze zitten.



Hoe is het nu met je? Als het echt nierstuwing is, is het geen pijn die je wel even aan kan zien. Dat is echt afschuwelijk! :hug:

Ik ben in week 19 van mijn zwangerschap opgenomen geweest trouwens. En ook was als eerste mijn urine getest bij de huisarts. Bij mij ontdekte ze al bloed in mijn urine wat al kan duiden op nierproblemen.



Sterkte ermee :-*.

Hier nog even de link naar het topic wat ik toendertijd hierover gestart hebt. Hierin heeft Niekje haar verhaal ook gedaan.



http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=63195

ben pas terug van het zkh. ben dezelfde dag nog opgenomen omdat ik die middag een steentje heb uitgeplast.

in het zkh heb ik nog regelmatig gruis en steentjes uitgeplast. en laten we het maar niet over de pijn hebben want daar heb ik echt een trauma aan over gehouden.

de laatste dag stond de uroloog aan mijn bed en zei dat ze een inwendige JJ-catreher wilde plaatsen omdat mijn nier rechts vergroot was. ik heb dit min of meer afgewimpeld omdat ik nu op dit moment wel uit de voeten kon met medicijnen die ik mee naar huis kon nemen.



verder heb ik toch veel pijn en vind ik het wel wat tegenvallen. maar ik heb nog altijd die catheter achter de hand.



trouwens een urineweg infectie hoort niet perse bij een nierstuwing of nierstenen. ik had ook geen bloedspoortjes in de urine ofzo.



ik houd jullie op de hoogte en ben ook benieuwd naar meer ervaringsverhalen!!

Sterkte ermee :hug:. Ik was wel erg bang voor de pijn geworden toen ik uit het ziekenhuis kwam. Gelukkig had ik er geen last meer van gehad. Ik hoop voor je dat het minder wordt of weg zal gaan. Hopelijk plas je alles uit. Want oh, wat doet dat pijn. Ik wilde toen werkelijk liever bevallen (qua pijn dan, want ik was te vroeg in de zwangerschap om dat dus echt te wilen).



En ik was ook als de dood om de catheter te laten plaatsen. Maar als je zo’n pijn blijft houden, zou ik het wel laten plaatsen. Dan heb je die helse pijn niet meer. :hug: :hug:

ik mag nu zonodig buscopan zetpillen gebruiken en ik moet langzaam afbouwen. toch heb ik nu nog elke dag de maximale hoeveelheid genomen om de pijn te verzachten, en dan nog helpt het niet tegen de helse pijn. en pcm 1000mg 4 x daags. kruiken zijn niet aan te slepen en lig bijtijds in mijn bad.



wat en kl.te zwangerschap! baal enorm en ben ook niet meer zo gezellig thuis! hopenlijk sta ik straks een keertje op en is alles achter de rug!!!

kom weer even klagen, het loopt voor geen meter hier!

mijn schoonmoeder helpt me overal waar het kan en ik kan niets meer doen. heb nu weer de hele dag pijn en heb gisteren weer gebraakt van de pijn en vannacht toen ik niet kon plassen.

dat was me ook wat! ik kon gewoon niet plassen maar moest wel heel erg!

ik heb vanalles geprobeerd. een litermaat mee naar de kamer en daar op allerlei manieren gezeten. later dacht ik… wat kan het me schelen, dan maar in men broek.

daarna na een poos zuchten en overgeven zat ik over de badrand en had de litermaat eronder en ineens kwam het eruit!

800 cc geplast! en dat in de zwangerschap!

daarna was de pijn nog niet weg… integendeel… het was helamaal verkrampt daarbinnen! en na een poos met pcm en buscopan zakte het wat.



ik ben als de dood dat ik terug naar het zkh moet, ik heb daar echt geen prettige periode gehad! mijn man heef gezinshulp geinformeerd wat de mogenlijkheden zijn. hij ziet de bui al hangen hoor!

hij heeft een eigen bedrijf en heeft het stervens druk, daarbij moet hij eigenlijk ook in de avond werken maar dat kan nu niet vanwege mij.



jeetje wat een toedoen! ben er klaar mee en wil gewoon genieten van mijn zwangerschap! ben nu 24 weken en dat is toch echt te vroeg om zo ziek te wezen!!

Ik zie dat er verwezen is naar mijn nierstuwingsverhaal…verveelde me wat en dan kijk ik in allerlei topics :wink: en toevallig zag ik dit topic zoals je al gelezen hebt heb ik nierstuwing gehad.



Nu zie ik jouw laatste bericht maar wil jij zo blijven doorlopen tot einde van je zwangerschap?

Zo te lezen ben je echt goed ziek van de stuwing en snap echt wel dat je niet weer naar het zh wil en geen jj-katheter wil maar ondanks dat het plaatsen van de katheter erg pijnlijk was…daarna was ik pijnvrij!!

Zo kan je niet doorlopen tot het einde van je zwangerschap meid ik zou toch even contact opnemen met de huisarts of uroloog hoor!

Denk om je zelf en de baby weet nl. niet of zolang met nierstuwing door lopen schadelijk is voor je nier maar mij lijkt het niet gezond!



Heel veel sterkte weet hoeveel pijn je hebt :hug:

vandaag een halve dag in het zkh gelopen.

stuwing blijkt nu wel wat minder! wel heb ik nu een urine weg infectie en heb een kuur gekregen. ik hoop dat dit de pijnen veroorzaakte. wel waren mijn urineleiders vergroot maar ze zagen verder niets geks. het kan zijn dat er nog stenen zitten. waarschijnlijk zorgen de stenen voor de infectie omdat ik normaal nooit een uwi heb gehad! ook niet bij die andere zwangerschappen.



als ik koorts krijg moet ik terug komen. als ik meer pijn krijg moet ik terug komen. ik mag nu wel diclofenac 50mg gebruiken in acute noodsituaties. men zegt dat de buscopan dan niet meer optimaal helpt. deze tabletten mag ik tot de 30 weken gebruiken en dan echt niet meer, dit ivm de nieren van het kindje. schijnbaar gaan de baby´s er minder van urineren wat weer een verstoring van het vruchtwater opleverd.



ik had mijn tasje al ingepakt maar gelukkig was dat niet nodig.

als het over een week niet verbeterd is moet ik terug en krijg ik een jj catheter.

dus… ben blij met de uwi (stom om het zo te zeggen) maar nu is er wel een kans dat de pijn minder word!

morgen heb ik de hele dag hulp en hoef ik niet continu voor de kids te zorgen. gelukkig want het sloopt je wel hoor!

vandaag word ik dan toch maar wel opgenomen, het is nog steeds niets en de pijn blijft nu continu. omdat mijn blaas geprikkeld is heb ik meer last van die steen. en harde buiken komen nu ook steeds frequenter.



ik laat wel wat weten als ik weer thuis ben

:? Veel sterkte, hoop dat je snel van die pijn af bent :hug:

@Huggie wrote:

Ik heb momenteel ook een nierbekkenontsteking en heb er een antibiotica kuur voor gehad, mn urine was sowieso een bende, dus morgen ook bloedprikken, zéker even langs de HA gaan hoor, hoe is het nu?



x




Nou hier ook weer een week en hoop ellende verder.

Vorige week 's nachts weer enorme krampaanvallen gehad, die dag nog bij de eerste hulp in het zh terecht gekomen en wat bleek, nierstuwing rechts :frowning:



Na inmiddels bij de uroloog en de gynaecoloog te zijn geweest is nu gekozen voor een week buscopan en anders een katether…



De pillen werken vooralsnog niet, maar goed, moet het denk ik even aankijken…



Wát een helse pijn veroorzaakt het he?



Ik heb een enorme dorst ook de hele tijd, je lichaam krijgt een seintje dat er geen vocht binnen komt, wat wel gebeurd maar wat niet door stroomt, ik ga dus veel meer drinken waardoor mijn nier tig gaat stuwen.



Au au au



Hoe is het nu met jou?!

He bah Huggie jij ook al nierstuwing :hug:

Die krampaanvallen verschrikkelijk he, echt een nare pijn geeft dat :?

Ik hoop dat de buscopan de pijn verlicht!



Ook jij veel sterkte :hug:



Fieke hoop dat het met jou beter gaat :hug: