Net 4 en naar school....of niet?

Zeg…ik heb een vraagje…zitten écht alle 4-jarige kinderen nu op school?

Onze Lucky namelijk niet helemaal…we merken dat ons mannetje er nog niet echt klaar voor is, dat hij zo vroeg absoluut niet zijn bed uit wil voor school, dat hij het wél erg leuk vindt maar dat hij vaak toch niet echt zin heeft om te gaan.

Wil liever bij papa en mama blijven (nu zitten wij in de situatie dat hij dat kan, papa werkt vanuit huis en mama loopt nog steeds d’r handje op te houden bij het UWV).

En, omdat hij nog niet móet, wij laten hem dan ook thuis als hij aangeeft niet te willen.

Nu hebben we afgelopen week contact gehad met de school en gister belde de juf eindelijk eens terug.

Nogal gepikeerd, begreep ik want ik was er net niet, met de opmerking dat het toch allemaal wel hoogst ongebruikelijk was. En dat we maar even op gesprek moesten komen volgende week, dan zullen we het wel even bespreken.

Mijn nekharen zijn zo langzamerhand wel overeind gaan staan en elke dag krijg ik meer de mening dat Luciano maar even lekker thuis moet blijven en gaat zodra hij laat merken dat het goed is.

Nu zijn er ook in die paar weekjes dat hij is geweest een aantal kleine akkefietjes geweest die me toch niet zo lekker zitten dus…ik twijfel.

Voorbeeld van een akkefietje…ons manneke is net voor de 2e week op school…druk buiten op het schoolplein aan het spelen en zo maar ineens plast hij in zijn broek, super ongelukje want dat gebeurd hem niet meer maar ja 't is nieuw allemaal dus logisch (vind ik dan)…meneertje loopt naar een juf op het plein om te zeggen dat hij een natte broek heeft en wat zegt ze? ‘dan moet je naar je eigen juf gaan hoor’ en laat hem vervolgens met die natte broek staan grrrrrrrr.

A) dat mannetje is pas nét 4 en dan verwachten de juffen dus duidelijk al volwassen gedrag van hem, dat hij maar zelf door moet hebben dat zijn juf binnen is en dat hij daar naartoe moet.

B) dat hij daar al die tijd in die superkou (want het was nog hartje winter he met ijs en sneeuw) met een nat lijf staat, interesseert ze kennelijk niet.

Voorbeeld 2…hij is de 1e week met veel plezier naar gym gegaan maar die keer was het dan ook in het kleine lokaaltje in school. De 2e week moet hij weer gymmen maar dan in het lokaal waar ze naartoe moeten lopen…iets nieuws natuurlijk en ook dit wordt niet uitgelegd…resultaat…ons mannetje uit zijn doen en wilde niet naar gym (vind ik niet gek, hij wordt ermee overvallen en soms is iets nieuws écht niet spannend en leuk)…word ik opgebeld door de juf ‘Luciano wil niet gymmen en ik heb zo een bespreking dus haal hem svp even op’. Omdat we op 5 minuten lopen van school af zitten, is dat natuurlijk geen probleem dus ik haal hem op. Wat denk je dat de juf zegt? ‘Dit keer belde ik maar de volgende keer moét hij gewoon gymmen hoor’. Ja dág denk ik dan, hij moét niet!

Zo waren er nog een paar kleine dingetjes die me de indruk geven dat men van zo een ukkie verwacht dat hij zich als 1 van de oudere kindjes gedraagt en maar spontaan weet hoe het op een school toegaat, nou NIET dus en daar word ik pissig van want is het niet juist de bedoeling dat ze er leuk inrollen? Dat het stramien er later pas echt inkomt en dat we onze kleutertjes nog even lekker van hun leeftijd laten genieten? Ik weet het niet hoor, zijn wij nu zo afwijkend?

Nu weet ik wel dat ons mannetje groter overkomt. Hij is groot en heeft veel spraakwater (met ook veel moeilijk woorden al) maar toch…hij is écht vier hoor grijns

Ben héél erg benieuwd naar de mening van andere papa’s en mama’s…dus laat me jullie idee hierover eens weten alsjeblieft want ik twijfel op het moment wel zo heel erg over wat we zullen doen (wel/niet deze school aanhouden…wel/niet nu (dagelijks/parttime) naar school toe laten gaan…zoeken naar een school waar hij nog langer kleuter mag zijn…???

zucht

Bedankt voor de aandacht…ben benieuwd!

Liefs,

Anita

Zoals ik het even snel lees pik ik eerder op dat er wat is mis is met de school en de manier hoe ze met ouders en nieuwelingen omgaan dan dat je zoon er niet echt aan toe zou zijn.

Jij kent je kind het beste maar gewoon nie naar school te laten gaan vind ik geen optie. Ik vind dat een kind niet in een glazen bubbel (Ik zeg niet dat jullie dat doen) hoef worden opgevoed. Een beetje weerstand is niet erg.

Maar als ik lees hoe de lerares(EN) doen zou ik zeker gaan stijgeren en het ook niet pikken. Ik zou na een gesprek op zoek gaan naar een andere school.

Maar goed, dit is mijn gevoel en mening na het lezen van jouw stukje. Ik ken het hele verhaal en jouw kind natuurlijk niet…

Lees idd vooral ook hele rare situaties en als dat hier zou gebeuren zouden mijn nekharen hier ook rechtovereind staan.

Onze middelste is van eind januari en gaat nu dus een dikke maand naar school toe.

Hij wou de eerste keer niet meegymen… wou wel zijn gymschoenen aan :mrgreen: maar eenmaal in het speellokaal wou hij niet mee doen… juf heeft toen gevraagd of hij dan wou kijken? Ja dat wou hij wel. Dus heeft ze hem op een bankje gezet en kwam afentoe tussendoor bij hem. Op het laatst heeft hij even meegedanst met de rest.

2e keer gymen wou hij weer niet, maar juf wist hem enthousiast te krijgen en hij deed mee :thumbup: alleen klimmen in het klimrek nog niet, maar dat hoefde hij ook niet.

Kan me best voorstellen dat juf soms in de drukte (want halverwege het jaar instromen is echt anders dan aan het begin van het schooljaar beginnen zoals onze oudste destijds) even ‘vergeet’ een nieuweling voor te bereiden, maar dan nog kunnen ze wel wat vriendelijker omgaan met een kindje dat niet zo snel enthousiast is bij iets nieuws/spannends.

Zou zeker dat gesprek aan gaan, zou zelf erg benieuwd zijn hoe zij over deze situaties denken die je hier omschrijft. En als het gevoel gewoon niet klopt… dan is het tijd voor een andere school denk ik…

Als ik het goed begrijp gaat hij soms wel, soms niet naar school, afhankelijk van of hij die dag zin heeft. Dat lijkt me een heel onduidelijke situatie voor iedereen.

En sommige kinderen moeten sowieso even wennen en doorbijten in het begin, en vroeg opstaan is nooit leuk, dus om nou elke keer dat hij geen zin heeft, je kind thuis te houden…

Ik vraag me ook af of je het hem daar uiteindelijk makkelijker mee maakt, want zo blijft het wel een hele lange periode van wennen eigenlijk, het lijkt me moeilijk om je snel thuis te voelen op je nieuwe school als je er zo vaak niet bent.

Als je denkt dat een hele week te veel is (en dat kan ik me best indenken), dan zou ik ervoor kiezen om alleen de ochtenden te gaan, of bijvoorbeeld op woensdag niet te gaan (zodat je halverwege de week even bij kunt tanken). Of desnoods even helemaal niet te gaan en school nog een half jaar uit te stellen.

Maar in elk geval een duidelijke, gestructureerde oplossing. Zodat je kind en de school weten waar ze aan toe zijn.

De overige irritaties die je hebt over de school staan hier eigenlijk los van, lijkt me, en die zou je gewoon eens kunnen bespreken.

Dat niet naar school willen herken ik wel van Chris, het was iets van de eerste maand en hij had er echt dagen tussen zitten dat hij op de gang ging liggen en lekker dwars ging doen…tja, dan moest ik even hard zijn en doorbijten, ik zei dan: “veel plezier op school schat, mama komt je straks weer ophalen!” en dan nam de juf het over.

Hij kende de rest niet, moest idd ineens in een heel ander ritme gaan leven en vond het allemaal maar niks.

Maar na wat doorzetten gaat hij nu toch met plezier naar school.

Natuurlijk heeft hij ook zijn minpuntjes maar hij heeft een hele lieve en vooral rustige juf die alles netjes rustig uitlegt waardoor hij vanzelf weer bijdraait.

Wat het geen zin hebben betreft denk ik niet dat Luciano veel verschilt van de rest van de kids die voor het eerst naar school gaan.

Verder vind ik idd ook dat het probleem meer bij de school zelf lijkt te liggen, het slecht reageren op het zindelijkheidsongelukje, het raar vinden dat hij nu nog niet naar school gaat (hij hoeft niet persé in te stromen halverwege het jaar :hug: ).

Ik zou een gesprek aangaan en aangeven wat jouw frustraties zijn, doen ze daar niets mee dan zou ik verder gaan kijken naar een andere school.

Overigens, wat het gymen betreft, dat ze mee moeten gymen daar kan ik me nog wel in vinden want anders heb je zo een halve klas die niet mee wil doen maar dat kunnen ze ook anders uitleggen zodat Luciano misschien meer geneigd is om mee te doen.

Ook weer een fout van school dus.

Jammer dat het zo mis loopt en ik hoop dat je een oplossing vindt die voor jullie en ook voor Luciano werkt.

sluit me bij meijs aan; denk dat structuur toch wel heel belangrijk is voor je kind. En dan liever een structuur die iets minder heftig is dan een volle schoolweek, dan per dag een beetje bekijken of hij wel of geen zin heeft.

ik vind het verder moeilijk inschatten wat er precies aan de hand is. De twee akkefietjes die je bijvoorbeeld noemt, vind ik heel erg afhangen van de intonatie waarop de dingen gezegd zijn. Bij het plasongelukje was je niet bij denk ik he? Ik vind het niet heel gek als een juf een kind naar de eigen juf verwijst als het kind een ongelukje heeft gehad, zodat haar surveillance gewoon door kan gaan. Maar de manier waarop dat gaat is dan natuurlijk cruciaal. Ik was er niet bij, jij denk ik ook niet? Dus dat vind k k dan een lastig iets.

Het 'moeten gymen’vorval vind ik ook lastig. Want uiteindelijk ís het ook gewoon zo dat vanaf dat ze naar school gaan, er een tijd aanbreekt waarop kinderen best wel wat meer verplichtingen hebben dan voorheen. Het is niet meer zo vrijblijvend als op bv een kdv, psz of thuis. Een juf kan niet het ene kind in de klas houden die geen zin heeft in gym, dus ja; alle kinderen moeten mee naar gym. Het is vervolgens wederom een beetje aan de juf hoe ze dit vervolgens aanpakt. En het zou prettig zijn als ze vervolgens een kind wel probeert te enthousiasmeren ervoor.

lastig dus om er echt een mening over te geven, over je kind wel of niet naarschool, over of de school het goed doet enz enz.

Moeilijk inderdaad.

Ik ben het er wel mee eens dat het beter zou zijn om hem vaste dagen thuis te laten blijven. Mijn kinderen bleven alledrie het eerste jaar op woensdag nog thuis, twee het eerste halfjaar ook nog op vrijdag.

Maar zij gaven niet aan ‘geen zin’ te hebben, ik zag aan hen dat ze het gewoon niet aankonden, het was ze teveel.

Met ‘geen zin hebben’ zou ik heel voorzichtig zijn, als hij daar nu zo de gelegenheid voor krijgt is het moeilijk om in te schatten wat er nu echt is als hij straks wel leerplichtig is.

En ik zou inderdaad ook eens een gesprek aangaan met de juf!

Ik ben het met Meijs en Fiep eens.

Voor je zoontje is structuur denk ik beter dan zelf laten beslissen. Want wees eerlijk, elk kind die iets niet wil en de keuze krijgt om het wel of niet te doen, doet het niet.

I.S. gaat hier ook naar school sinds 1 week. Ik heb met de juffen afgesproken dat zij alleen de ochtenden naar school gaat voor 2 maanden lang. Als dat goed gaat, dan gaat I.S. elke week 1 middag extra naar school.

Elke ochtend zegt I.S., ik wil niet naar school, ik heb geen zin. En toch, elke ochtend dat ze geweest is, heeft ze het naar haar zin gehad op school.

I.S. weet inmiddels dat ze elke dag naar school moet. Alleen hoeft ze van mij nog niet hele dagen omdat ik zie aan haar dat het te zwaar wordt voor haar.

Verder denk ik dat de akkefietjes meespelen voor wat betreft je zoontje naar school laten gaan. Er staan je duidelijk dingen tegen. Als ik jou was, zou ik eerst een gesprek aanvragen en n.a.v. dat gesprek zou ik het misschien 1 maandje aankijken of gelijk een andere school zoeken.

Sterkte ermee.

Lastig dit…maar tegelijk ook intressant.

Ik sluit me voormalijk bij de rest aan. Niet naar school gaan is niet meteen het beste.

Ik denk zelfs helemaal niet. Gelukkig is hij “pas” 4 en mag er nog veel.

Maar dan wel in overleg. Een gesprek met school aangaan kan zeker geen kwaad. Ik kan me heel goed voorstellen dat school ook wil weten waar ze aan toe zijn.

Met 4 zijn ze niet leerplichtig,maar worden wel verwacht op school. het eerste jaar is niet voor niets een wenjaar. Stel dat hij al 1 jaar zou missen en straks te oud is om een extra jaar te kleuteren,dan mist hij een deel van de start. Ik ben het helemaal met je eens dat ze met 4 jaar nog best kleuter mogen zijn…daar hoort de kleuterschool en aanleren van sociale vaardigheden ook bij. In dat kader zijn ze AL 4…en niet PAS.

Hier is wel heeeeeeel belangrijk welke school je kiest…er zit helaas soms te veel verschil in. Ik ben soms geschokt hoeveel geklaag ik hoor om me heen over de omgang van school met kleuters…wij hebben een afwijkende keuze gemaakt en tot nu toe geen spijt (kleine school met een jenaplan (achtige) inslag). De echte jenaplan school hier in de wijk viel me op andere punten erg tegen…gelukkig was er een alternatief.

Ik herken van de problemen van mensen om me heen niets terug in onze school…ieder kind is anders en mag anders zijn…ook kindjes met problemen…je doet wat je kan,als je je best maar doet.

Ik ken je kindje niet. Moet afgaan op wat je schrijft,maar zoals ik het hoor wijkt hij niet af van andere 4-jarigen die soms niet willen.

Ik ken zijn klassamenstelling niet,maar hij is vast niet de enige “pas” 4-jarigen…op de school van mijn zoon stroomt er maandelijks 1 in…de een 4 jaar en 1 maand en de ander 4 jaar en 3 maanden. Zo groot is dat verschil dan niet. Je spreekt over oudere kids. Ik neem aan dat hij dus in een combiklas zit,want anders zullen de kids vast niet gek veel ouder zijn.

Jo zit in een combiklas…maar is zeker niet de jongste,ondanks dat hij pas 6 maanden zit.

Ik denk dat je op kok niet snel iemand gaat vinden die zal zeggen “hou lekker thuis”. Ik denk dat wel veel moeders je situatie zullen herkennen.

Jo trok school ook niet…lichamelijk niet iig. De eerste 6 weken kwam hij van 3 x per week ochtend, tot 4 x per week ochtend, tot 5 x per week ochtend. Pas na 6 weken,na de herfstvakantie vroeg hij zelf of hij 2x per dag naar school mocht en toen zijn we dat naar behoefte gaan uitbouwen. Dat ging redelijk snel,want hij had inmiddels aansluiting gekregen met kindjes en snapte het schoolsysteem…hij wilde niets meer missen.

Nu blijft hij af en toe nog een middag thuis…

De juffen vinden dat geen punt. Bij het eerste 10-minuten gesprek (en tussendoor) kregen we juist complimenten dat we hem zo rustig hebben laten opbouwen. Deze juffen zijn nog redelijk van de oude stempel “vroeger ging het altijd zo en dat was goed”.

MAAR…wel altijd in overleg. Als mijn man tussen de middag merkt dat Jo wel erg moe is,dan belt hij af. We zijn het niet verplicht,maar wordt wel erg gewaardeerd. De juffen hebben ook een planning en vinden het ook fijn te weten waar ze aan toe zijn. Goede communicatie en verstandhouding is erg belangrijk.

Uiteindelijk ligt het bij jezelf. Wat zijn je ideeen? Denk je door hem later pas op te starten dat het in zijn voordeel gaat werken? Wat als hij straks 5 is en moet? Geloof je echt dat hij vandaag of morgen zelf ineens wel zin krijgt?

Je schrijf"t dat hij thuis kan zijn,omdat je man vanuit huis werkt en jij toevallig ook thuis zit,maar stel jezelf de volgende vraag:

Hoe had je met deze situatie omgegaan als dat allemaal niet zo was?

Sluit deze situatie nu niet toevallig mooi aan met de mogelijkheden?

Wat is de achtergrond? Is hij naar een KDV geweest? PSZ? Hoe was de voorbereiding op school? Wat is al uitgelegd?

M.b.t. gym, als je kindje peutergym gedaan heeft,dan is het logisch dat hij prima mag weten wat gym inhoudt…in dat kader stellen de juffen wat mij betreft geen TE hoge verwachtingen…in hun beleving hebben de meeste kids op school al een geschiedenis aan KDV of PSZ,dus stromen deze makkelijker in op school. Hoeft niet,maar over het algemeen werkt het wel in het voordeel. Het blijft natuurlijk wel waar dat juffen bij elk kindje goed moeten kijken wat een kindje nodig heeft en of het alles meteen oppikt…zoals iemand al zei “laat ze anders eerste een keer kijken en daarna pas motiveren ipv verplichten”.

Zou ieder kindje als je ze de keuze bied “blijf maar lekker bij papa en mama” deze kans niet grijpen? Kunnen ze deze keuze wel maken als ze geen vergelijkingsmateriaal hebben?

Even voor de duidelijkheid, ik hoef geen antwoorden op deze vragen. Als je wilt mag je ze voor jezelf stellen…misschien helpt het je…het is jullie kind.

Dat opstaan…ja…drama…Jo trekt tegenwoordig elke ochtend zijn kussen over zn hoofd…ondanks dat hij op tijd ligt.

Daar moet je even doorheen…heel eerlijk…voor mij is het soms heeeel verleidelijk om te denken “blijf maar liggen,dan duik ik er ook weer in”,maar dan laat ik ongemerkt mijn eigen behoeften voorgaan…ik denk niet dat ik een goed signaal afgeef als ik het TE vrijblijvend maak. En zo strict zijn we niet eens…

Wat we hier tegen doen is af en toe een middagje thuis,maar ook de middagslaapjes (heeeeel soms) weer terug…of 's avonds een half uurtje eerder naar bed…doet soms wonderen. Vandaag zaten we alledrie (kleine doet nog middagtukjes) zo stuk,dan we even 1,5 uur zijn gaan slapen…

Dat is het gevolg…niet alleen voor Jo,maar ook voor ons ritme is school helemaal nieuw…het leven met de klok zit er niet zomaar in.

Als je na al deze adviezen nog steeds moeite hebt met de manier hoe ze omgaan met je kind,dan is het misschien beter dat hij nu overstapt,dan later…uiteindelijk blijft het moeilijk. Wij treffen nu 3 zeeeeer leuke,goede juffen,maar of dat in de volgende klas nog zo is??? Een goede start is iig belangrijk voor zijn motivatie. Sinds 4 weken durft hij af te spreken met vriendjes…hij voelt zich echt thuis nu.

Misschien dat een andere vorm voor hem beter werkt. En voor jullie…

Er zijn ook scholen met introomklasjes…daar zitten dus enkel kids die net 4 zijn geworden. Dan heeft de juf alle aandacht voor die zaken die bij het wennen horen.

Jo zit in een combiklas…maar lege stoelen in de kring is daar heel normaal. De oudere kids weten ook dat een kind wat net begint soms ook ineens een dag niet komt…ze leren van elkaar en andersom trekken ze zich aan elkaar op. Jo was ietwat geintimideert door al die ouder kids,maar in no-time kwamen er nieuwe kids bij…hij trok zich daar ineens erg aan op en voelt zich niet de kleinste meer…nu is het een ander kindje wat nog moet wennen. Fijn dat dat er bij die kids al vroeg ingebracht is…iedereen is anders.

Supervervelend dat ongelukje…dat gebeurt,dat weten zij ook,dat zou bij een goede juf ook geen punt moeten zijn. Op zich begrijpelijk dat ze hem naar zijn eigen juf hebben gestuurd…het is voor zo’n juf ook moeilijk inschatten wat hij wel/niet durft…je kent alleen de kant van je zoon…misschien had die juf helemaal niet door dat hij niet naar zijn eigen juf durfde te gaan of de opdracht niet begreep…hoe het gebracht is,dat weet je niet zeker. Ik zou daar zeker even voor gaan praten…dan weet je het zeker. Als het echt zo is,dan zou ik er ook even een naar gevoel van hebben,maar zoals iemand al zei, ik denk dat je die incidenten los moet koppelen van de vraag wel/niet schoolgaan.

Waarom school nu belt en een gesprek wil…dat moet je zo zien. Hoe naar ook, daar hebben ze een beleid voor…zij kennen jou niet, je kind niet en je motivatie om hem ineens thuis te houden kennelijk niet…maar aan de andere kant moeten zij ook dealen met ouders die hun kindje bewust thuishouden en isoleren…om hele andere redenen. Ik kan me voorstellen dat zij zonder jullie en het verhaal te kennen daar actie op moeten ondernemen…van een school wordt verwacht dat ze dit in de gaten houden. Vanaf 4 jaar is niet leerplicht,maar mag zeker wel verwacht worden.

Ik ben het wel met je eens dat er nu erg veel verwacht wordt van een kleuter…te veel misschien. Goede kleuterjuffen zullen dat zonder meer met je eens zijn. Ik heb zelfs een directeur gesproken die het hier en daar waanzin vond…dat blijft moeilijk. Je kiest uiteindelijk een school warabij je het vertrouwen hebt dat deze aansluit bij je verwachtingen…mocht dat niet zo zijn,dan zijn er gelukkig andere…hoe vervelend ook.

In mijn omgeving nu al 2 gevallen…vriendin heeft na 1 week haar zoon overgeplaatst naar een andere school…en meteen viel alles op zijn plaats. Haar eerste keuze,bleek dus niet de beste.

Nu een 2e verhaal…ouders zijn begonnen met rondkijken of een andere school niet toch beter is…

Liever nu dan te laat…ze “moeten” er toch 8 jaar doorbrengen…en 8 jaar met nagenoeg dezelfde kids.

Heel veel succes! Een goed gesprek aangaan zou in ieder geval het minste kunnen zijn…

Ik denk ook niet dat hem thuis laten de oplossing is. Wat doe je dan als hij straks 5 wordt en schoolplichtig is?

Ik zou hem niet laten kiezen. Je hem bv wel laten kiezen of hij in de namiddag wel of niet wil gaan. Maar zo wordt het voor hem wel duidelijk dat hij iedere dag naar school moet gaan.Dat is nu eenmaal zo.

Onze oudste die keek al maanden uit om naar school te gaan en toen hij eenmaal mocht bleek het allemaal ontzettend tegen te vallen. Hij had gedacht dat hij daar eindelijk zou leren schrijven en rekenen en lezen. Dus het viel hem behoorlijk tegen dat hij daar allemaal andere dingen moest doen. Met het gevolg dat hij ook niet meer wou. Maar daar moesten we gewoon doorheen. Ik heb hem toen wel de middagen thuis gehouden en zodra hij zonder zeuren naar school ging zijn we met een middag begonnen en dat zo opgebouwd.

Ze missen wel veel dingen als ze een jaar later dan de andere naar school gaan. Ik zie nu bij de oudste dat die groep 2 echt een hecht groepje aan het worden is en die kennen elkaar dus allemaal al van in groep 1. Op sociaal gebied leren ze zoveel op school.

En ze leren ook eens van een werkje te maken enzo.

Het hoort er nu eenmaal bij dat ze ook dingen moeten leren doen die ze niet altijd zo leuk.

De oudste gaat nog niet al zingend naar school maar hij weet dat het gewoon moet.

Anita: is jou zoon naar de peuterspeelzaal geweest en hoe ging het daar?

he anita

Hier gaan de 4 jarigen het eerste jaar alleen 's ochtends naar school, pas als ze 5 jaar zijn gaan ze hele dagen ( op de woe en vrij na)

misschien iets voor Luciano???

en Dave houdt ook echt neit van vroeg opstaan… maar ja sommige dingen moeten nou eenmaal…als ze straks gewent zijn aan het vroege opstaan is er niets meer aan de hand.

maar vanwege de akkufietjes die je beschrijft zou ik iig even op gesprek gaan met de juf… en daar vertellen wat jullie verwachtingen zijn van een school…

en als zij andere ideeën hebben dan is het misschien de verkeerde school voor jullie… dan kan je verder kijken naar een andere school

succes

He Anita, heb je inmiddels al een gesprek gehad? Of zelf een besluit genomen?

ik zou hem zeker niet thuis laten, maar ik heb ook zeer zwaar mijn bedenkingen bij deze situaties die je noemt! zodra een andere juf buiten is aan het opletten en een groep 0 kindje plast in de broek, stuur ik vaak een van mijn ‘zelfstanidge’ kindjes naar binnen, naar de eigen juf! dan wordt het zo opgelost… maar je laat niet het kindje zomaar buiten met zijn natte broek staan.

idem met gym. Hier moeten ze wel mee doen, met gym, sowieso mee na de gymzaal, als ze niet mee willen doen mogen ze gweoon lekker kijken. desnoods aan de hand van de juf!

Als ik dit met mijn kind zou meemaken, zou ik zeker het gesprek aangaan met de desbetreffende leekracht en directeur. Ik zou ook absoluut geen vertrouwen meer hebben in de school en een andere school zoeken, waar je je wel happy bij voelt!

succes met de besissingen nemen!

Bedankt voor alle reacties tot nu toe…heeft me zeker aan het denken gezet.

Luciano zit in een gemengde klas inderdaad, de oudste is nu geloof ik net 7 geworden. Ook met 2 deeltijd juffen, eentje de eerste 3 dagen en de ander de laatste 2 dagen. Juf 1 lijkt wat strenger maar toch meer juf en juf 2 lijkt wat nonchalanter (bij haar zijn dan ook de incidenten geweest).

Tot nu toe had hij trouwens maar 2 halve dagen PSZ, een ochtend op donderdag en de maandagmiddag.

We zijn hier heel enthousiast ingesprongen en hebben ons duidelijk niet wat meer laten informeren (ook op de school zelf). Nu kwam die informatie dan ook absoluut niet spontaan maar vragen helpt he? :-S

De school op zich lijkt on heel leuk, ze hebben een onder- en bovenbouw. De onderbouw heeft themaklassen, onze man zit in de dramaklas, met een keukentje en toneel en dergelijke dingen. Vind hij ook helemaal geweldig want op de PSZ heeft hij ook vele uren gekookt voor de juffen enzo grijns.

Wat we nu gaan doen, is met de juf(fen) praten. Want bovenal zal het een kwestie zijn van verkeerde communicatie, van hun maar ook van onze kant. Kijken of we eruit komen samen en hij nu deeltijd gaat, of dat hij nu even niet meer gaat en na de zomer wel of dat we naar een andere school gaan zoeken. Ik denk zelf dat hij in ieder geval nu nog even lekker mag genieten en na de zomer pas begint maar of dat op deze school zal zijn…???

Even het gesprek afwachten, moet zeggen dat de juf tot nu toe niet snel belde (vier dagen later na mijn belletje) en dat me dat alleen al een beetje negatief beeld geeft maar ja, ik wacht af :wink:

Ik houd jullie op de hoogte.

Hem thuis houden vind ik geen optie,ook niet tot naar de zomer dan krijg je gewoon weer dezelfde probelem hoor.Je kunt er nu toch wel mee aan de slag gaan.Praat met de juffen kijk op andere scholen(wat je mischien eerder had moeten doen)desnoods laat je hem 3 x per week naar school gaan(halve dagen).

De zomer dat duurt nog wel een poosje wil je hem gewoon zolang thuis laten?

Kinderen kunnen op school ook genieten hoor!!

Mischien zit hij gewoon op de verkeerde school,zijn er niet meer scholen in de omgeving?

M was in het begin ook niet zo dol op school terwijl hij er maanden voor dat hij 4 werd al over sprak.Maar nu vind hij het heel erg leuk.

Het was in het begin heel erg wennen maar dat is het ook als hij straks 5 is.

Hebben jullie wel naar andere scholen gekeken met andere ouders gesproken over de ervaringen?

Th gaat vanaf dat hij 4 is naar school.

Het eerste jaar bleef hij woensdag thuis, tegenwoordig weer omdat hij in januari heel erg ziek is geweest en nu nog steeds erg moe is, en er nog vanallerlei andere dingen spelen.

Ook Th zou je gerust tot 9uur kunnen laten slapen en als je het aan hem vraagt dan hoeft hij niet naar school. Thuis is ook fijn.

Maar school is ook onwijs leuk en dus gaat hij naar school. Ik vraag hem ook niets. Als hij ziek is blijft hij thuis, zo niet gewoon naar school, ook op de dagen dat hij niet wil (al is dat nu - het 2e jaar nog maar weinig tot niet!).

Hij zit ook wel echt op de school die bij hem en bij mij past, is daar op zijn plek. Ik weet hoe de juffen met hem omgaan, hoe de sfeer in de klas is. Dan laat je je kind ook makkelijker achter als moeder.

Ik zou jullie manneke wel de structuur geven van dan desnoods eerst 3 dagen, en/of alleen de ochtenden/middagen, maar wel dat het vaste dagen zijn.

Maar verder is school ook gewoon heel erg leuk (en nieuw en spannend en wennen) als het goed is.

Misschien toch ook nog eens op andere scholen kijken?

Er zijn zoveel verschillende scholen. Op andere scholen zijn natuurlijk ook keukentjes…

Succes en sterkte!

Ik denk ook dat ik nog even verder zou kijken naar scholen…

Ik zou ook een beetje bang zijn een verkeerd signaal af te geven naar mijn kind…

Saar wil ook 's ochtends blijven liggen en alleen maar bij mama blijven, maar als ze dan eenmaal aangekleed is gaat ze heeeeeel graag naar school.

Als ik toe zou geven aan het slapen en bij mij blijven, heb ik het idee dat ze dat mee krijgt ook voor later…

Dat het okee is dat als je iets niet leuk vind of er geen zin in hebt, dat het dan niet hoeft…

En ik denk dat die ‘onrust’ ook niet goed doet. Hij voelt ook dat jullie dit geen leuke juf/school enz vinden.

het verbaast mij eigenlijk hoeveel mensen advies geven meteen naar een andere school te kijken. Ik vind datgene wat er verteld wordt over deze school helemaal niet zo shocking eigenlijk :think: Denk dat er op heel veel scholen dingen gebeuren die niet helemaal lopen zoals je wil :think:

en ik denk zeker dat er veel scholen zijn die er van uit gaan dat kindjes vanaf 4 in principe gewoon komen, eventueel kortere dagen.

Bij nano’s schol wordt bv in de schoolgids gemeld dat kinderen vanaf 4 geen leerplicht hebben, maar wel aanwezigheidsplicht. en als ouders daar van willen afwijken, dan gaat dat in overleg met de juf. En dat betekent denk ik dus niet dat een kind dagelijks kan beslissen of ie wel of niet wil.

Van de andere kant; school is ontzettend een gevoelskwestie, en als de school niet goed voelt, dan is het idd misschien wel slim om eens bij een paar andere scholen te gaan kijken, al is het maar om er achter te zien te komen, of er andere scholen zijn waar je een beter gevoel bij hebt…

@fiep klophout wrote:

het verbaast mij eigenlijk hoeveel mensen advies geven meteen naar een andere school te kijken. Ik vind datgene wat er verteld wordt over deze school helemaal niet zo shocking eigenlijk :think: Denk dat er op heel veel scholen dingen gebeuren die niet helemaal lopen zoals je wil :think:

en ik denk zeker dat er veel scholen zijn die er van uit gaan dat kindjes vanaf 4 in principe gewoon komen, eventueel kortere dagen.

Bij nano’s schol wordt bv in de schoolgids gemeld dat kinderen vanaf 4 geen leerplicht hebben, maar wel aanwezigheidsplicht. en als ouders daar van willen afwijken, dan gaat dat in overleg met de juf. En dat betekent denk ik dus niet dat een kind dagelijks kan beslissen of ie wel of niet wil.

Van de andere kant; school is ontzettend een gevoelskwestie, en als de school niet goed voelt, dan is het idd misschien wel slim om eens bij een paar andere scholen te gaan kijken, al is het maar om er achter te zien te komen, of er andere scholen zijn waar je een beter gevoel bij hebt…

Staat hier ook in de schoolgids…

En jouw laatste stukje is juist wat ik bedoel… die gevoels kwestie…

Als jij je al niet lekker bij die school voelt, voelen die kleintjes dat toch ook!

Allereerst wat ongelooflijk jammer dat jullie eerste ervaring met school zo moet verlopen!

Ik zou deze school wel nog een kans geven, je kan ook te snel opgeven… Hij gaat tenslotte pas zo kort naar school.

Ik zou tijdens het gesprek ook zeker aangeven dat je het vervelend vindt dat je niet eerder terug gebeld bent. Dat is gewoon echt niet netjes!!!

Verder zou ik zeker niet tot na de zomer wachten met je kind weer naar school te laten gaan. Heel veel kleuters moeten ongelooflijk wennen in het begin. Dat die juf buiten dan niet opmerkt dat hij een nieuwe kleuter is, is natuurlijk ongelooflijk jammer en niet echt de beste acties zullen we maar zeggen.

Kinderen van 4 hebben inderdaad geen leerplicht, maar als je kiest om ze naar school te laten gaan, kan je ook niet meer per dag beslissen of hij wel of niet gaat. Daar moet je duidelijke afspraken over maken. Natuurlijk kan je een keer 's ochtends beslissen dat hij te moe is of niet lekker, maar dat is wat anders dan dat iedere dag opnieuw beslissen. Net zoals baby;s het vaste ritme van slapen, boeren, gapen, slapen nodig hebben, hebben kleuters ook heel veel behoefte aan vaste structuur. Als je kleuter niet weet waar hij aan toe is, zal hij nooit wennen, want er is niets wat steeds zo gaat om aan te wennen.

De tips van alleen de ochtend werken bij veel kleuters erg goed. Ze hebben hun vaste structuur van elke dag op tijd uit bed, naar school, weer op dezelfde tijd naar huis. Hij weet dan waar hij aan toe is. Dit zou persoonlijk eerder mijn voorkeur hebben dan hem de woensdag thuis houden. Als je dat doet heb je als het ware 2x een maandag en op maandag moet iedereen weer even wennen aan de start van de week. Een kind wat je structuur (en dus een veilig gevoel) wilt geven heeft genoeg aan 1 maandag :wink: