@Madre wrote:
@fiep klophout wrote:het verbaast mij eigenlijk hoeveel mensen advies geven meteen naar een andere school te kijken. Ik vind datgene wat er verteld wordt over deze school helemaal niet zo shocking eigenlijk :think: Denk dat er op heel veel scholen dingen gebeuren die niet helemaal lopen zoals je wil :think:
en ik denk zeker dat er veel scholen zijn die er van uit gaan dat kindjes vanaf 4 in principe gewoon komen, eventueel kortere dagen.
Bij nano’s schol wordt bv in de schoolgids gemeld dat kinderen vanaf 4 geen leerplicht hebben, maar wel aanwezigheidsplicht. en als ouders daar van willen afwijken, dan gaat dat in overleg met de juf. En dat betekent denk ik dus niet dat een kind dagelijks kan beslissen of ie wel of niet wil.
Van de andere kant; school is ontzettend een gevoelskwestie, en als de school niet goed voelt, dan is het idd misschien wel slim om eens bij een paar andere scholen te gaan kijken, al is het maar om er achter te zien te komen, of er andere scholen zijn waar je een beter gevoel bij hebt…
Ik raad dat bijvoorbeeld aan omdat als ze dit al een probleem vind ze waarschijnlijk het alleen maar erger gaat vinden.
Ik vind het vreemd dat ze haar kind thuis laat om deze redenen. In mijn eerste reactie dacht ik dat het veel heftiger was dan dat het blijkt te zijn.
Blijkbaar vind zij dit wel al zo erg dat verdere samenwerking misschien niet gaat werken.
Dus raad ik inderdaad aan dat ze om haar heen moet gaan kijken naar andere scholen die meer bij haar wensen aansluiten.
Precies. Mijn eerste idee en advies zou ook niet zijn een andere school te zoeken. Ik gaf het alleen als extra optie aan…ipv thuishouden,want dat vind ik eerlijk gezegd weer geen goed advies.
Op de school van Jo wordt totaal niet moeilijk gedaan over halve dagen school of af en toe thuishouden.
Maar om me heen hoor ik enkel verhalen terug (van grote brede scholen,daar zit de mijne dus niet) dat ouders kritiek terugkrijgen van school dat ze hun kind af en toe thuishouden. School voert beleid op wennen (meteen starten en opbouwen),maar verzuimt daarbij de benadrukken dat de ouders ook een stem hebben.
Er lijkt helemaal niet gekeken te worden naar het kind,maar de structuur van de lessen van de juf lijken belangrijker…
“Ze missen teveel” “straks moeten ze wel” “andere kids trekken het wel”.
Als je dat steeds te horen krijgt en niet stevig in je schoenen staat,dan snap ik dat je moeite krijgt met de school…ook doe je enkel wat JIJ denkt dat het beste is voor je kind.
Bv. vriendin hier in de buurt. Ze hield haar zoon (2 weken jonger dan Jo) de eerste weken regelmatig op donderdagmiddag thuis…gewoon omdat dat het breekpunt was…1 middag rust en dan ging het weer…
Binnen no-time kreeg ze van de juf het advies met hem naar de huisarts te gaan,want als hij steeds zo moe is,dan is er vast iets mis met hem…(binnen de eerste 4 maanden!!!).
Ik was in shock…maar vriendin is nogal onzeker dus trekt zich dit erg aan…ondertussen moet ze wel met de juffen door 1 deur en toch proberen te doen wat zij denkt dat goed is…
In die gevallen kan je je afvragen of die school en die juffen wel de juiste “match” is. Ook al vind je dat je gelijk hebt, die “strijd” kan best naar worden…zo zou het niet moeten gaan…
Sommige scholen zetten hun eigen beleid boven het kind…het is natuurlijk ook veel handiger voor de juf als alle kids precies hetzelfde zijn…
In dat kader snap ik het advies wel…al weet je uiteindelijk nooit hoe het contact met de rest van de juffen en meesters zal zijn…
Ik wil Eli opgeven voor de juffen van Jo…met wat ik hoor en zie, denk ik dat ik me prettiger voel bij deze juffen…maar straks heb je daar geen invloed meer op natuurlijk…als ze overgaan…