Nena ook naar school (nummer twee is weer spannend)

de toekomstige juf van Nena heeft zich net telefonisch gemeld en oefenafspraken (4) zijn gemaakt. laatste vrijdag van maart voor het eerst oefenen. spannend, het komt nu wel erg dichtbij.



ze komt in de klas naast lasse ipv in een van de twee kleuterklassen aan andere kant van een groot terrein dus dat maakt het wel handiger om biede weg te brengen en beide te laten wennen aan nieuwe situatie.



ik vind het spannend hoor. Ookal is het nummer twee, het is gewoon weer berespannend.



Gr. Caroline

Is ze al weer bijna 4? Wat vliegt de tijd. Ja dat zal best spannend zijn. Ook al is het de tweede. Nu moet je ervoor gaan zorgen dat ze allebei op tijd op school zijn en zij gaat straks natuurlijk ook weer allemaal speelafspraakjes maken. Het is wel handig dat de klassen zo vlak naast elkaar zitten.

@sopje wrote:

Is ze al weer bijna 4? Wat vliegt de tijd. Ja dat zal best spannend zijn. Ook al is het de tweede. Nu moet je ervoor gaan zorgen dat ze allebei op tijd op school zijn en zij gaat straks natuurlijk ook weer allemaal speelafspraakjes maken. Het is wel handig dat de klassen zo vlak naast elkaar zitten.




Ze moeten dan inderdaad allebei op tijd op school zijn maar nu de ene bij kdv en andere op school. Dus het wordt veeeeel relaxter wat dat betreft

:mrgreen:



Nu breng ik vaak Nena en Roel lasse en ophalen ook vaak verdeeld, dat wordt veel simpeleder.

Wow spannend! En leuk!

Ik vond het vorig jaar met mijn meiske ook hoor, al is het je 2e… misschien wel juist… wel even slikken (en zij begon vorig jaar ook eind maart, de dag na haar verjaardag :wink: ). Maar het is ook wel echt heerlijk zo’n kleutermeisje! Geniet ervan, ook van de laatste weekjes met je peutertje :stuck_out_tongue: !

En hopelijk gaat het wennen goed, voor jullie beide!

Ik zei vrijdag nog tegen de moeder van een vriendje van Lasse dat ik nu weet hoe het op zo’n binnenterrein eraan toegaat :shifty: Wij hebben eens per maand pleinwacht bij het kleutergedeelte. Dan hou je de grotere daar weg en voorkom je al te veel gewonden bij de kleuters enzo.



Het is maar goed dat je niet alles weet en met lasse is het ookal 2 1/2 jaar goed gegaan, maar ik moet er nog niet aan denken dat Nena daar moet ‘overleven’.



Het zal wel goedkomen en die pleinwachten zijn er niets voor niets maar ik zou me het liefst elke dag als pleinwacht inschrijven als Nena net naar school gaat :shifty:



Het komt vast goed :pray:

Maar inderdaad kleutermeisjes zijn ook helemaal leuk. En ik lig helemaal in een deuk af en toe over de gesprekken die we voeren. :inlove:

Geleidelijk aan komt het dichterbij.



Voordeel is wel dat Lasse al op school zit en als ik met beide kids naar school ga af en toe al even met haar in het lokaal ga kijken. Dit is ongeveer eens per week.



Nena is best wel structopatisch en neemt de structuur op het kdv heel serieus en kan het ook precies navertellen en is er behoorlijk standvastig in.



Ik voorzie wel wat paniek dat het echt allemaal anders gaat zijn.



Dus we benoemen nu maar alvast steeds meer dat het straks anders gaat zijn en wat er dan oa anders is. Voordat ze in een complete cultuurshock terecht gaat komen

nog vier nachtjes slapen en ik vind het heeeeeelemaal niet spannend :liar:

grappig, ik zou echt denken dat het bij een tweede een stuk minder spannend is voor de ouders.



Maar Nena staat vast haar mannetje wel daar tussen al die grote kleuters!

Ik vind het volgens mij vooral spannend omdat ik niet weet hoe ze gaat reageren.

Zolang ik erbij zat vond ze het leuk en interessant. Haar uiteindelijk brullend in de armen van de juf achtergelaten en het zelf maar op een lopen gezet.

Ik mocht haar weer ophalen, ze kregen niet voor elkaar dat ze stopte met huilen. Kwam maar zelden voor :shifty:

@Bella wrote:

Ik mocht haar weer ophalen, ze kregen niet voor elkaar dat ze stopte met huilen. Kwam maar zelden voor :shifty:


ai. :hug:

had je iets dergelijks verwacht?



en heeft zij niet wat veel jongere broertjes en zusjes hebben, dat ze heel graag net als grote broer eindelijk naar school willen?

Verwacht weet ik niet, daar we hoopten dat het anders zou gaan. Maar wel altijd ons hart al een beetje vastgehouden. Zij heeft in zomer 2010 geloof ik drie maanden moeten wennen op kdv voor ze niet meer de boel bij elkaar brulde als we haar brachten. Ze bleek nog vrij lang zich vooral op de juffies te richten en dan met name haar favoriete juffie die er vrijwel altijd is als zij er is. Het is nog niet eens zo heel lang dat ze zich echt vrij beweegt tussen de anderen kindjes en vriendjes heeft gemaakt enzo. Hoe anders dan haar sociaal ongeveer compleet extraverte broer.



Dus wij dachten af en toe wel van dat wordt misschien nog wat maar zijn gewoon vol goede moed en positiviteit de laatste tijd met haar en met school bezig geweest. Ze komt er natuurlijk vaak, af en toe haar klas al laten zien, grote broer zit er ook al. Alles stond in teken van naar school gaan zo’n beetje.



En vanochtend wilde ze ook echt gaan, nieuwe spulletjes gehad de laatste tijd wat ze geweldig vond.



En met mij erbij het eerste half uur leek ze het ook heel leuk te vinden. Een kindje gaf een spreekbeurt en ze deed ook mee. Tot ik wegging.



De juf van lasse bleek zich er ook nog mee bemoeit te hebben. Die had ook eens gekeken wie daar zo bleef brullen en die is ook de mentor van de jongere juf van Nena. Ik heb haar gevraagd of het misschien een idee is om de volgende keer Lasse zijn zusje te laten helpen. Maar zij hadden dit dus nu juist niet gedaan. Zij dacht dat ze dan dadelijk niet meer zonder broertje kon ofzo. Ik dacht van nou Lasse is 6,5 en die kan misschien helpen haar iig uit dat huilen te krijgen en haar zinnen te verzetten. Een beetje uit te leggen hoe dingen werken. Hij is ook wel hulpje in zijn eigen klas van nieuwe kindjes. Nou ja ik heb het iig geopperd.



Maar affijn. Nena zegt dat ze de volgende keer gewoon weer gaat huilen

:shifty: Ik heb gezegd dat ze hoe dan ook gewoon vier keer gaat oefenen en daarna net als alle kindjes van vier gewoon naar school gaat.

Ik weet ook niet of ik haar een volgende keer weer van school wil gaan halen. Ik wil ook niet dat de message moet worden. Bij het kdv hebben ze er ook wat te stellen mee gehad maar heb ik haar nooit op hoeven halen. Dan blijf ik er desnoods maar bij als ze weer blijft huilen en ik weer naar school moet.



Maar dit was DE vuurdoop en we gaan gewoon weer de volgende keer alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ze heeft nu echt kennisgemaakt. De juf heeft al gezegd dat ze een stikkertje kan verdienen als ze de hele ochtend goed doorkomt. En ik ga er ook wel wat tegenover zetten.



En over de dingen die ze vandaag wel heeft meegemaakt praat ze met veel enthousiasme, ook over de kinderen uit HAAR klas.



Tot over twee weken :shifty:

Ik heb vandaag haar juf even gesproken tijdens pleinwacht. We gaan elkaar of morgen of donderdag proberen te spreken na school en kijken wat de mogelijkheden zijn om Nena op een voor haar goede manier te kunnen laten wennen. Eens kijken wat de opties zijn.

Wat sneu voor haar en voor jullie dat ze de eerste dag zo beleefd heeft, hartverscheurend lijkt mij.



Wat zorgde ervoor dat Nena na 3 maanden wel gewend was op het kdv, weet je dat nog?



Persoonlijk zou ik er niets tegenover zetten en zou ik als juf zijnde ook geen stickertje beloofd hebben. Schoolgang moet iets heel normaals zijn en daar hoeft geen beloning tegenover te staan. Volgens mij is Nena slim genoeg om daar enige argwaan van te krijgen.



Succes hoor, over een aantal maanden lezen we vast hele positieve verhalen.

Na drie maanden voelde ze zich veilig, kende ze de juffies en snapte ze wat er ging gebeuren denk ik. Toen was zij gewend.



Nu moeten we dat dus voor school voor elkaar zien te krijgen. Alleen bij KDV hebben ze nooit opgebeld dat ik haar moest komen halen. Wat dat betreft werkt het in een kleuterklas wel anders. Eens kijken wat er op kunnen bedenken.

Vandaag de juf gesproken en afgestemd over hoe we het de volgende keer gaan doen. Ze wil ook de ib-er van de school raadplegen en kijken of hij tips heeft om een meisje als Nena te laten wennen.

is ze dan nu niet meer geweest na die eerste keer wennen?



het klinkt iig wel of school meedenkt :thumbup: hopelijk komen jullie samen tot een geniaal nena-plan!! (haha snap je de woordgrap? Jenaplan, nenaplan…enz)

@fiep klophout wrote:

is ze dan nu niet meer geweest na die eerste keer wennen?



het klinkt iig wel of school meedenkt :thumbup: hopelijk komen jullie samen tot een geniaal nena-plan!! (haha snap je de woordgrap? Jenaplan, nenaplan…enz)




Die gaan we onthouden :lol:



Nee ze is niet meer geweest omdat het morgen goede vrijdag is, en op woensdag is er een andere juf. Dus volgende week vrijdag pas weer.



Maar toen ik er van de week was voor het gesprek hadden Nena en ik wat tijd te overbruggen en toen waren er wat kindjes uit haar klas in een vd BSo lokalen, en ook aan het buitenspelen en heb ik ze wat aan elkaar laten snuffelen. Ze heeft ook haar maatje ontmoet die door al dat gehuil niet eens aan haar voorgesteld had kunnen worden. Dus we maken op allerlei andere momenten ook gebruik om Nena wat te laten wennen. Schatjes zitten bij haar in de klas, ze komen ook echt op haar af.