Nekplooimeting.

Hoi.

De VK heeft vandaag gevraagd of wij een nekplooimeting wil.

Al dacht ik eerst dat je dit vanaf bepaalde leeftijd kreeg.

Maar wat houd het in? Waarom wel, waarom niet?

x

Dat is gewoon simpel hoor, meten ze met de echo.

Boven 3mm is er kans op downsyndroom, onder niet… ze kijken dan ook naar het neusbeentje.

Maar het kost dus geen geld?

Hier in belgië iig niet…

Je krijgt toch standaard je echo aan 12 weken en dan kan het terwijl gemeten worden, gaat heel snel hoor en je hoort het meteen

:thumbup:

Het heet officieel combinatietest. En is dacht ik een combinatie van bloedonderzoek en een nekplooimeting. Om te bepalen of je een verhoogde kans hebt op het krijgen van een kindje met Down syndroom.

Als je jonger bent als 36 jaar, heb je geen medische indicatie om de combinatietest te laten uitvoeren. En moet je de kosten van het onderzoek zelf betalen. (rond 150 euro meen ik :think: , geen idee)

Wij hebben het niet laten doen in ieder geval.

Bedenk vooral voor jezelf, wat betekend de uitkomst van het onderzoek voor jullie? Wil je evt. aanvullend onderzoek laten doen als je een verhoogde kans blijkt te hebben?

Nou ik heb volgens mij geen medische indicatie, dacht ik… maar omdat ze het vroeg.

Ik zie haar over 2 weken weer… dan besluiten we wel.

@miro wrote:

Als je jonger bent als 36 jaar, heb je geen medische indicatie om een nekplooimeting te laten uitvoeren. En moet je de kosten van het onderzoek zelf betalen. (rond 150 euro meen ik :think: , geen idee wij hebben het niet laten doen in ieder geval)

Wablief? Vragen ze daar geld voor? :shock:

Dat wordt hier gewoon heel simpel opgemeten hoor tijdens de 12weken echo… :eh:

Snap er niets van dat dit zomaar kan…? :o

Had nog even een aanvulling getypt in mijn eerste bericht.

@ Bietje het is in Nederland dus iets meer dan alleen een nekplooimeting.

Een echo rond 12 weken is ook niet standaard. Een termijnecho wel. En die vindt meestal plaats tussen 8 en 12 weken. Maar dus niet perse met 12 weken.

@miro wrote:

Wij hebben het niet laten doen in ieder geval.

Bedenk vooral voor jezelf, wat betekend de uitkomst van het onderzoek voor jullie? Wil je evt. aanvullend onderzoek laten doen als je een verhoogde kans blijkt te hebben?

Uitslag veranderd niets tegen over mijn zwangerschap. Ik laat dan ook geen verdere onderzoek doen, zien we het wel bij de geboorte.

Wat vreemd allemaal… hoe meer ik lees hoe blijer ik wordt dat ik in belgië woon… :wink:

Hier wordt er trouwens ook bloed afgenomen dacht ik (herinner ik me alweer niet) maar ik weet iig wel dat het hier geen 150 euro kost! :shock:

Ongeveer 25 euro en that’s it! :thumbup:

En je kunt toch ook gewoon de meting laten doen en geen bloed laten trekken ook?

Dat is maar een kleintje en als ze daar dan ook geld voor vragen dan vind ik dat echt schandalig!

@Bietje wrote:

Wat vreemd allemaal… hoe meer ik lees hoe blijer ik wordt dat ik in belgië woon… :wink:

Hier wordt er trouwens ook bloed afgenomen dacht ik (herinner ik me alweer niet) maar ik weet iig wel dat het hier geen 150 euro kost! :shock:

En je kunt toch ook gewoon de meting laten doen en geen bloed laten trekken ook?

Dat is maar een kleintje en als ze daar dan ook geld voor vragen dan vind ik dat echt schandalig!

naja schandalig vind ik een beetje groot woord! Belgie zit gewoon anders in elkaar, geldt ook met de echo die jullie maar pas bij de 12de week krijgen. Wij dan weer tussen 8 en 12 wkn!

Bloed laten trekken doen ze hier standaard 2 x gedurende zw puur vanwege resus factor & antistoffen en ook dat kost niks… Combinatietest is voor jezelf. Niet voor de overheid.

Sweet, mijn gyn vertelde me dat ze het aan iedereen vraagt die zwanger is. Had verder geen andere reden dan je te wijzen op eventuele onderzoeken die je zou kunnen en willen doen.

Wij hebben de papieren mee gekregen om door te lezen en een beslissing te maken. Denk niet dat we het gaan doen.

@Sweet-Love wrote:

Uitslag veranderd niets tegen over mijn zwangerschap. Ik laat dan ook geen verdere onderzoek doen, zien we het wel bij de geboorte.

Als jij het kind wilt houden ongeacht down of nie, dan niet doen. Veel ouders hebben geen behoefte aan down kindje :slight_smile: En als het niet bij jullie in de familie zit is het kans ook erg klein dat je een downkind krijgt.

Ik heb het zelf ook niet gedaan puur omdat we geen down in de familie hebben en wij erg jong zijn. Ik vond het niet nodig.

@Mariiyelle wrote:

@Bietje wrote:

naja schandalig vind ik een beetje groot woord! Belgie zit gewoon anders in elkaar, geldt ook met de echo die jullie maar pas bij de 12de week krijgen. Wij dan weer tussen 8 en 12 wk

Wij krijgen als we willen ook vroeger een echo hoor, ik had er altijd één vroeger en één rond 12 weken! :thumbup: :wink:

Schandaling is idd wel een groot woord, maar het is wel veel geld zeg voor zo’n simpel “onderzoekje”…

@Mariiyelle wrote:

@Sweet-Love wrote:

Als jij het kind wilt houden ongeacht down of nie, dan niet doen. Veel ouders hebben geen behoefte aan down kindje :slight_smile: En als het niet bij jullie in de familie zit is het kans ook erg klein dat je een downkind krijgt.

Ik heb het zelf ook niet gedaan puur omdat we geen down in de familie hebben en wij erg jong zijn. Ik vond het niet nodig.

Ik ben ook erg jong (21, 22 als baby er is), en geen down (zover bekend bij mij is), in mijn familie, of die van mijn vriend…

Ik denk ook niet dat ik het wil , zei ook resoluut ‘Nee hoeft niet’, maar even vergeten dat Roy ook mee beslist.

@Bietje wrote:

Wij krijgen als we willen ook vroeger een echo hoor, ik had er altijd één vroeger en één rond 12 weken! :thumbup: :wink:

Schandaling is idd wel een groot woord, maar het is wel veel geld zeg voor zo’n simpel “onderzoekje”…

Tja… Dat is typisch Nederland :mrgreen:

@Sweet-Love wrote:

Ik ben ook erg jong (21, 22 als baby er is), en geen down (zover bekend bij mij is), in mijn familie, of die van mijn vriend…

Ik denk ook niet dat ik het wil , zei ook resoluut ‘Nee hoeft niet’, maar even vergeten dat Roy ook mee beslist.

Haha… Denk dat hij hetzelfde denkt al bij jou.

grappig ik heb tijd terug ook zon topic geplaatst

wij hebben het wel laten doen,

meer omdat hubbie het wilde, ik voelde op de een of andere manier dat het gewoon goed zat

wij hebben wel nagedacht van willen we kindje met down syndroom wilden

maar uiteindelijk niet echt antwoord op gegeven en gedacht we zien wel na de combinatie test

het kost 150 euro, en is een echo en bloed afname

als het boven de 3,5 mm zit dan heb je een verhoogde kans, en heeft ook weer te maken met de bloed test

wij hadden 1,4 mm en met de bloed test erbij low risk

ik hoorde van iemand anders dat hun VK had gezegd dat het eigenlijk onzin was, vanwege dat je verhoogde kans heb en lage kans enzo dat ze het toch nooit zeker kunnen weten

en dat klopt ook wel want er kan natuurlijk nog van alles gebeuren

uit eindelijk was bij ons alles gewoon goed, wat ik natuurlijk al verwacht had, alleen voor hubbie is het gewoon een extra geruststelling :slight_smile:

Ik ken mensen die dachten een kindje te krijgen met down door deze test, kindje was gezond!

Zo zullen er ook heus wel mensen zijn waarbij de test aangeeft geen verhoogde kans te hebben, maar dat het toch een kindje met down is.

Zekerheid heb je (gelukkig) nooit.

Test hebben wij nooit laten doen, bloedprikken (wel vaker dan gemiddeld ivm zeer laag ijzergehalte) moest hier ook indd en dat heb ik zelf moeten betalen (ondanks een zeer uitgebreide verzekering), zo ook gedeelte bezoek neuroloog ivm de zwangerschap! :o

In België is het volgens mij standaard een vraag op 12 weken, en is het ook een combinatietest (leeftijd, bloed en nekplooimeting). Het geeft idd een kansberekening en als je uiteindelijk een verhoogde kans blijkt te hebben dan kan je een vruchtwaterpunctie laten doen om zekerheid te krijgen. In België krijg je gewoon standaard veel meer medische opvolging bij een zwangerschap en ik krijg ook veel meer echo’s en absoluut ook geen probleem voor vroege echo’s ( BIj Briek op 4,5 weken, op 7 weken en op 15 weken en bij Tuur op 7 weken en op 12 weken) alleen voor 3 echo’s hoef ik meer te betalen, nl die waar ze onderzoek doen (bijv. nekplooimeting, of groei en bloedvaten, enz.)

IK heb het eenmaal gedaan bij Briek, toen wilde ik het nog weten, bij Tuur niet want eigenlijk zijn de kindjes zowiezo welkom…