Ik ken mensen die dachten een kindje te krijgen met down door deze test, kindje was gezond!
Zo zullen er ook heus wel mensen zijn waarbij de test aangeeft geen verhoogde kans te hebben, maar dat het toch een kindje met down is.
Kennisje van ons had een verlaagd risico op een kindje met down. Risico bij haar was veel lager als gemiddeld voor iemand van haar leeftijd. Die kans was 1 op zoveel.... toch bleken zij na de geboorte die ene te zijn en hun dochtertje heeft dus down.
Ondanks dat ze het hadden laten onderzoeken was ze ontzettend blij (achteraf) dat ze het niet eerder/ in de zw.schap wist. Ze was nu onbezorgd zwanger geweest, volop van alles genoten en ja het was echt wel schrikken na de geboorte... maar ze zei ook: zelfs al had ik een verhoogd risico gehad, dan had ik het kindje nooit weg kunnen laten halen, in dat opzicht hadden we de test gewoon uberhaupt niet moeten doen.
Het blijft een kansberekening. Pas als je een zeer verhoogd risico hebt (minder dan 1 op 200) zal er verder onderzoek gedaan worden als je dit wilt om zekerheid te krijgen. Dat zijn dan echter wel weer onderzoeken die risico's met zich meebrengen (verhoogde kans miskraam) en kan nog altijd blijken dat jij 1 van die 198 was die een gezond kindje krijgt.... is het die stress en onzekerheid waard mocht je idd een verhoogd risico hebben?
Wij hebben het niet laten doen. Ik vind het feit dat het een kansberekening is gewoon meer onzekerheid dan zekerheid opleveren.
In België is het volgens mij standaard een vraag op 12 weken, en is het ook een combinatietest (leeftijd, bloed en nekplooimeting). Het geeft idd een kansberekening en als je uiteindelijk een verhoogde kans blijkt te hebben dan kan je een vruchtwaterpunctie laten doen om zekerheid te krijgen. In België krijg je gewoon standaard veel meer medische opvolging bij een zwangerschap en ik krijg ook veel meer echo’s en absoluut ook geen probleem voor vroege echo’s ( BIj Briek op 4,5 weken, op 7 weken en op 15 weken en bij Tuur op 7 weken en op 12 weken) alleen voor 3 echo’s hoef ik meer te betalen, nl die waar ze onderzoek doen (bijv. nekplooimeting, of groei en bloedvaten, enz.)
IK heb het eenmaal gedaan bij Briek, toen wilde ik het nog weten, bij Tuur niet want eigenlijk zijn de kindjes zowiezo welkom…
Inderdaad, zo is het helemaal! :thumbup:
En even offtopic maar wat een geweldige namen hebben je kindjes! :inlove:
Mijn neefje heet ook Tuur (officieel Arthur) en Briek heb ik altijd erg leuk gevonden! 8)
vind het zinnetje van “geen behoefte aan een kind met down” een beetje raar…
Tuurlijk iedereen heeft het liefst een gezond kind. Maar je kan nou eenmaal (gelukkig) niet alles weten van te voren. Als je de Keuze zou hebben tussen een down kindje en een ernstig zwaar gehandicapt kindje …
vind het zinnetje van “geen behoefte aan een kind met down” een beetje raar…
Een hele hoop mensen laten dan echt de zwangerschap afbreken. Ik ken (via via) zo’n stel die dat gedaan heeft. Vrij laat in de zwangerschap ook nog. Geen zin in de zorg voor een kind met Down.
Tja… valt onder de categorie ‘eigen keuze’… Ik zou het voor mezelf niet te verkroppen vinden… Down dan he.
Zwaar gehandicapt/niet levensvatbaar vind ik weer een heel ander punt…
ja weet ik wel maar toch vond ik dat zinnetje … brr . Komt zeer waarschijnlijk ook door mijn werk (gehandicaptenzorg).
Ik vergeet nooit meer dat het willem alexander zijn 3de dochter aan nederland showde. Hij was reuze blij want had er weer een gezonde dochter bij… ja zei een moeder bij ons, die gezonde dochter had ik ook
ja weet ik wel maar toch vond ik dat zinnetje … brr . Komt zeer waarschijnlijk ook door mijn werk (gehandicaptenzorg).
Daar werk ik ook!
En eerlijk gezegt ben ik dus ook een persoon die altijd een koude rilling krijgt van zulke opmerkingen
Daarom schreef ik ook al, ouders (de meeste) denken dan altijd automatisch dat hun kind gezond is. Maar ja ik werk met genoeg mensen (of heb er mee gewerkt) die het tegendeel bewijzen
Wij zijn een stel die de zwangerschap zou afbreken bij down,(bij alle chromosoom afwijkingen ) wij wilden geen risico op weer een kindje verliezen, want je weet niet hoe de gradatie is bij down en dat het weer ziekenhuis in en ut is met in angst leven om je kind te verliezen. De gynaecoloog snapte onze keuze
WIj hebben toen direct gekoze voor vlokkentest TUurliji heb ik nu geen garantie op een gezond kindje maar op chromosomaal gebied is het goed.
Vergeet te zeggen dat toen Daan :vlinder: geboren was en ze niet wisten wat voor afwijkingen hij had (ze dachten aan chromosoom afwijkingen) wij natuurlijk eerst aan down dachten, en dan was het ook schrikken maar dan wij hadden met alle liefde voor hem gezorgd en alle liefde gegeven. Helaas was het een afwijking die niet met leven verenigbaar is
Wij zijn een stel die de zwangerschap zou afbreken bij down,(bij alle chromosoom afwijkingen ) wij wilden geen risico op weer een kindje verliezen, want je weet niet hoe de gradatie is bij down en dat het weer ziekenhuis in en ut is met in angst leven om je kind te verliezen. De gynaecoloog snapte onze keuze
WIj hebben toen direct gekoze voor vlokkentest TUurliji heb ik nu geen garantie op een gezond kindje maar op chromosomaal gebied is het goed.
Ja ik denk ook dat jullie situatie heel anders is inderdaad.
Daarom moet je eigenlijk ook nooit nooit zeggen, iedere situatie is anders.
Jullie hebben een zeer verdrietige nare tijd gehad :hug:
Ik vraag me dan af hoe alleenstaanden hier mee om zouden gaan. Wij hebben het er momenteel wel over. Zeker omdat wij bijna geen familie hebben en mijn man voor zijn werk veel weg is zijn wij hier momenteel over bezig. Wat als? We hebben hier echt nog geen antwoord op, maar ben heel benieuwd naar meningen van anderen…
Ik vraag me dan af hoe alleenstaanden hier mee om zouden gaan. Wij hebben het er momenteel wel over. Zeker omdat wij bijna geen familie hebben en mijn man voor zijn werk veel weg is zijn wij hier momenteel over bezig. Wat als? We hebben hier echt nog geen antwoord op, maar ben heel benieuwd naar meningen van anderen…
Je bedoeld: wat als er iets uitkomt bij de nekplooimeting?
Hmmm, lees het na en heb het weeral lekker onduidelijk gezegd.
Een alleenstaande heeft evenveel liefde en zo meer, daar twijfel ik niet aan. Maar het lijkt me alleen veel moeilijker om een kindje met een beperking op te voeden, onder andere een downkindje…
Hmmm, lees het na en heb het weeral lekker onduidelijk gezegd.
Een alleenstaande heeft evenveel liefde en zo meer, daar twijfel ik niet aan. Maar het lijkt me alleen veel moeilijker om een kindje met een beperking op te voeden, onder andere een downkindje…
Oh ozo snapte ik het dus wel goed :thumbup:
Weet je? Overal is een weg in te vinden. En je weet nooit hoe je kind zal zijn, ook qua gedrag bedoel ik he (en dat geldt eigenlijk voor kindjes met een beperking en gezonde kindjes).
Hoe dan ook: opvoeden is ook zwaar. Vooral als alleenstaande ouder.
Denk wel dat de een er makkelijker mee om zou gaan dan de ander. Denk zelf niet dat er van te voren gezegt kan worden, dat het echt extra zwaar allemaal zou zijn.
Respect voor ouders die een kind opvoeden met een beperking-aandoening!
Wij hebben het hier wel gedaan en bij een 2e gaan we het zeker weer doen. Ook al was onze VK er absoluut geen voorstander van die zij botweg als je het wilt weghalen als het niet goed is moet je het vooral doen, maar dat hebben wij nooit voor ogen gehad bij een afwijking is het belangrijk dat je de juiste medische zorg voor handen hebt zodat de overlevingskansen van je kleintje worden gemaximaliseerd.
Het is inderdaad een kansberekening maar een dag nadat wij de test hadden gedaan stond er een artikel in de krant dat bij de 12 weken echo die bij de combinatietest hoort een zeldzame afwijking in de urineweg kan ontdekken en waar op dat moment nog kan worden ingegerepen door een operatie van het kindje in de baarmoeder. Bij de 20 weken echo ben je hier te laat mee en heeft het kindje geen overlevingskansen meer. Dit artikel gaf ons nog meer bevestiging dat we de juiste keuze hebben gemaakt. In betreffend artikel werd er door de proffesoren ook zeer kritisch gesproken dat Nederland 1 van de weinige rijke landen is waarbij deze screening niet standaard is, in alle omringende landen hoort dit bij de prenatale begeleiding en worden de ouders niet voor zo’n belachelijke keuze gesteld waarbij sommige VK je laten denken dat je onethisch handelt door deze screening te doen…
Maar ja dat is mijn mening iedereen moet de keuze natuurlijk voor zich maken