Vrijdag gaat mijn oudste voor het eerst naar zwemles. Nou ja, waterwennen heet dat dan.
Mijn jongste loopt nog niet, en nu vraag ik me af hoe ik dat moet organiseren met hem.
Het lijkt me niet echt mogelijk om een buggy mee te nemen. Lijkt me niet zo fris in de verkleedhokjes. Maar hem op de arm nemen, lijkt me lastig omdat hij zich continu loswurmt om alles te ontdekken.
Bleven jullie bij het waterwennen ook langs de kant kijken? Of wacht je buiten het zwembad op je kind? Want ook dan zit ik met de kleine.
Misschien loopt het vanzelf wel allemaal los, maar het laat me niet los hoe ik dat moet gaan doen. Ik hoop op ervaring van jullie!
Ik zou je jongste in de draagzak stoppen.
Je oudste zou ik thuis al zijn zwembroekje aan doen en dan hoeft hij zich gewoon zelf uit te kleden.
In september starten Broes en Senne ook met watergewenning en dan ‘moeten’ wij buiten wachten, het duurt een halfuurtje…
Bij hem dan weer te helpen met afdrogen en aankleden zou ik de jongste ook weer in de draagzak stoppen en dan vlug even helpen met de oudste.
Is mss even onhandig helpen afdrogen zo maar ik bedenk me nu niet meteen een andere oplossing.
Mss voor een uurtje naar de dagmoeder, of heb je dat niet? :-*
Oh ja, hier bestaat er ook occasionele opvang… dat is geen creche voor vaste kindjes maar voor mensen die éven een boodschap moeten doen, dan betaal je maar 1 euro en kun je voor even je kindje daar laten.
Ik weet niet of dat bij jullie ook bestaat, mss even opzoeken? :think:
Ik zou sowieso navragen of je wel langs de zwembadrand mag staan, want bij ons in het zwembad mag het niet, maar waar ik vroeger zwemles gaf weer wel.
En een zwembad mag je niet in met een buggy, je mag wel de kleedkamer er mee in bij ons. Ook niet super hygienisch, maar het gebeurt wel. Maar daarna zet je hem op de gang neer.
Maar echt handig is het niet om een kind van 10 maanden een half uur stil te houden. Misschien hebben ze wel boxen of misschien kun je met H. zwemmen in het kinderbadje?
Of je bij de les mag zijn,dat weet ik niet…normaal mag dat hier niet buiten de kijkdagen om…ouders wachten buiten of in de kantine…(hier kunnen we op een groot TV scherm meekijken).
Maar vwb het omkleden…ik zou een algemene kleedruimte zoeken. Gewoon een grote kleedkamer. Daar kan je makkelijk een buggy mee naartoe nemen…doen zoveel ouders hier. Ik ga ook niet in die kleine hokjes staan. Kleed Jo altijd om in de grote kleedkamers.
Dan kan Eli even rondlopen…die paar stappen naar de douches en daarna uitzwaaien bij het bad,daar kan je ook met een baby op je arm of peuter meekomen…
Anders bel je eerst even wat precies de bedoeling is…dan kan je je voorbereiden…
Succes!
Misschien hebben ze wel boxen of misschien kun je met H. zwemmen in het kinderbadje?
Doen hier ook veel ouders..die zetten hun oudste bij het bad voor zwemles en lopen dan zelf door naar het recreatiebad...kunnen ze tussendoor even om het hoekje kijken..
Bedankt voor jullie tips/overwegingen.
Ik weet dus niet of ouders langs de kant zitten, maar er is ook een restaurant. Dan kan ik daar wel wachten.
We hebben helaas geen draagdoek, en die van mijn vriendin gaat tot 10 kilo. Daar is hij al over heen.
Ik kwam net op het lumineuze idee dat ik hem dan maar meeneem in de maxi-cosi. En hoop dat hij zo onder de indruk is van alle omgevingsfactoren dat hij lekker in de maxi-cosi blijft
En die tip van zwembroek thuis aan, is een goede!
Bedankt.
Als er nog meer tips zijn of ervaringen, shoot!
Oké:
- grote kleedruimte
- restaurant
- zwembroek thuis aan
- even met het zwembad bellen…
check :mrgreen:
“even” gaan zwemmen met de kleine, ga ik nog niet doen. Lijkt me beetje te veel van het goede of (gedoe)
Ik vind het juist heerlijk een half uur zwemmen met zo’n kleintje. En een half uur is lang zat voor de meeste kinderen hoor. Dus daar hoef je het niet voor te laten. Maar misschien met al het geregel van de oudste wellicht niet handig nu, maar als je over een paar weken ritme hebt, heerlijk juist.
Ehm… hele andere oplossing maar ik heb gewoon een paar jaar gewacht met zwemlessen :lol:
Teneerste omdat ze het veel sneller oppikken als ze zo’n 5,5 a 6 jaar zijn (dan zijn ze motorisch gewoon vaardiger) maar ook omdat ik het echt niet zag zitten, tis voor ons een eind fietsen en dan 45 min wachten met een baby en een nogal hyper dreumesje dat alle kanten opvloog en na zo’n fijne prikkelende omgeving nog hyperder was…
Toen mijn oudste ging zwemmen was de middelste dus ruim vier, jongste 3 en dat ging prima.
Hier kan je achter een raam kijken en daar nemen zat mensen buggy of maxicosi mee naartoe.
ik zou nooit met een kind van net 4 al gaan zwemmen… ze doen er doorgaans langer over, moeten ook al wennen aan schoolgaan en in geval van… ook aan de bso/tso.
Maar dat terzijde, meestal mag je wel gewoon met buggy naar binnen. Hier in elk geval wel.
Ook hebben ze in veel zwembaden een box staan waar kinderen wel in kunnen.
Ik moet straks met Aniek weer zwemmen en ja, dan moeten ze allemaal mee.
Doordat ze echter al ouder is en meer zelfstandig kan, blijf ik achter het glas kijken. Ik help haar enkel met omkleden en dan heb ik Suus in de maxi cosi, Mies in de buggy en Peter los.
Tja… je moet wat en ben gelukkig de enige niet
peter gaat ook pas zwemmen met bijna 6… lekker relaxed op zondagochtend met papa :thumbup:
Hier ook pas begonnen toen ze 5 werd…en de kleine bracht ik een uurtje bij opa en oma, zodat ik mijn handen vrij had en haar alle aandacht kon geven, ook als ik achter het raam vanuit het restaurant naar haar keek.
In de maxi cosi is idd een idee, zag het veel moeders doen…en er is zoveel te kijken voor een uk in een kleedruimte, dat je dan je oudste gewoon lekker kan helpen…
Ik ben ook van mening dat je een kind pas op zwemles moet doen met 5 jaar.
‘Probleem’ hier in het zwembad is dat het knuffelzwemmen tot 4 jaar is en daarna doorstroomt in Zwem ABC. En om dan een jaar niet te zwemmen is ook zonde. Dus uiteindelijk zal het er wel op neer komen dat ze toch met 4 jaar op zwemles gaat.
Hier zwemt Anique al vanaf dat ze 3 maanden is en gaat dus ook gewoon door nu ze 4 is
Hoort nu gewoon bij haar normale ritme. Ze moest helemaal wennen om 6 weken niet te zwemmen…
Hij gaat “waterwennen”, dus spelenderwijs vertrouwd raken met water.
Wij zwemmen vaak op zondagochtend: familiezwemmen.
En hij is nu helemaal into het “onderwater kijken” met zijn duikbril.
Dus ik geloof dat hij er aan toe is en dat hij het helemaal leuk zal vinden.
Ik heb net een brief thuisgekregen dat hij omgekleed moet worden in de kleedkamer (dus niet kleedhokjes ) en dat daar de badmeester hem komt ophalen.
Proberen om Hugo in de maxi-cosi te houden. Volgens mij gaat het helemaal goedkomen :thumbup:
(en als ik aan de situatie van Cell denk, dan mag ik niet klagen :mrgreen:)
Bedankt voor het vertrouwen geven!
:-*
Hier is Lucas deze week 6 geworden en hij is vorig jaar begonnen met zwemles, hij heeft bijna 9 maanden in badje 0 gezeten (waterwennen) dus hij was was er eerder ook nog echt niet aan toe.
Hier is het zo dat ze met 4 jaar al mogen beginnen als ze vanaf baby af aan gezwommen hebben omdat ze dan al watervrij zijn.
Maurice is van het baby zwemmen over gegaan naar peuterzwemmen.
En zwemt nu sinds hij ruim 3 is voor zijn zwem ABC.
Inderdaad ze doen er gemiddeld langer over, grote struikelblok is kracht en uithoudings vermogen.
Maar ik heb er wel voor gekozen omdat we in een waterrijke buurt wonen.
En ze ook vorm van overlevings zwemmen doen.
Wat doe je als je te water raakt.
Hier gaat Mathijs over 2 maanden op zwemles. Ik heb hem expres opgegeven voor op de zaterdagochtend zodat een van ons met hem mee kan en een van ons bij onze andere kindjes blijft. Ik zag het anders ook niet zo zitten om ze mee te nemen!
Hier heet het wennen aan water, spetterles en dan moet je als ouder mee het water in :roll: :roll: :roll:
Ook zoiets fijns.
Denk dat Y.ara begin volgend jaar aan de beurt is.
Hoop dat ze snel door de spetterlessen rolt, zodat ik niet weer elke keer mee moet het water in :shifty: :shifty: :shifty:
En het is op maan.woe of donderdag van 18.00 tot 18.30.
M zwemt op vrijdagmiddag om 13.30 uur.
Mooie tijd vind ik; even brood eten en dan door.
Ik doe dat samen met een vriendin.
Ook ideaal want we kleden ze uit, leveren ze af en gaan dan zelf 45 min koffiedrinken in het restaurant :thumbup: .
Bovendien heeft zij nog 2 jongere kinderen dus voor haar ook wel handiger dat ik er ook nog ben om mee te helpen als er één naar de wc moet enzo.
Hier hebben ze buggy’s van het zwembad waar je ze in kan zetten; ze willen de vloer niet vies hebben.
Al met al blijft het een operatie hoor vind ik.
Het belangrijkste vind ik: op tijd vertrekken! Haast in zo’n warm zwembad is echt niet leuk :eh: .