naar Frankrijk met 2 auto's?

Rijden op de Franse snelwegen is appeltje-eitje. We zijn vorig jaar via de tolwegen naar Zuid-Frankrijk gereden en dat ging prima. Op de tolwegen stikt het van de luchtplaatsen, aires, die goed staan aangegeven en waarop ook staat aangegeven wat voor voorzieningen er zijn. Ook kom je regelmatig een heel uitgebreide aire tegen. Op die uitgebreide aires zijn de wcs ook schoon en hebben ze vaak ook verschoonruimtes voor babys. Wij gebruikten die plekken altijd om te wisselen, te plassen, wat te eten en de jongste een schoone luier te geven. Ik keek zelf erg op tegen de tolpoorten maar dat ging ook vrij goed. Wij betaalden het cash. Ik zou ook in 2 dagen rijden, en dan de eerste nacht wat kamers in een logies hotel boeken, die hebben ook familiekamers. Ik zou onderweg trouwens iets afspreken als we stoppen nadat we bijv. 2 uur hebben gereden op de eerste goede aire.

Maak je geen zorgen, als je door Luik rijden appeltje eitje vindt, moeten de Franse snelwegen en tolpoorten ook lukken.

Of toch nog iets verder? Wij gaan naar Zuid Frankrijk en zijn 300 euro kwijt voor 2 weken! :dance:



Rijden in Frankrijk is makkelijk joh, veel rustiger dan hier, behalve bij de grotere steden maar die kan je makkelijk mijden.

Tolpoorten is even wennen maar gepast betalen is niet nodig hoor.

als ik met 1 week rijbewijs op zak en het zweet echt overal durfde te rijden in Turkije… dan kan Cell de Franse tolwegen aan hoor :thumbup: .



Echt de enige weg die makkelijker was in mijn leven? Wederom in Turkije (maar dan met 1 week en 1 dag een rijbewijs op zak :mrgreen: ). Dat was een 12 baans weg en ongeveer 10 auto’s :lol: .



Iets drukker zal het wel zijn op de tolwegen naar het zuiden, maar je kan er echt goed rijden.



Vind het zelf altijd zo grappig bij die tolpoorten… je rijdt eerst heel rustig op de snelweg… je rijdt zo’n ‘fuik’ binnen… druk druk druk… en na de tolpoort binnen no time weer rustig.



Overigens hebben wij de laatste keer slechts 1 stuk over de tol gedaan en verder op de B weg er pal naast zo’n beetje. Je doet er wat langer over, maar de reis hoort voor mij wel bij de vakantie en dan heb ik liever onderweg ook wat te zien en ipv een air rij je er dan even af bij een klein dorpje, lokaal bakkertje… nou ja ik ben een kneuter zeg maar :inlove: .

Wij hebben gewoon met de creditcard van de rabobank betaald en dat ging prima. Idd kan het niet met de gewone betaalpas.

Goeie tip is ook onm te rijden op zondag. Dan is er geen vrachtverkeer in Frankrijk, dus zijn de wegen extra rustig. En als je geen rent-a-tent hebt, dan kan je op elke gewenst dag aankomen. Dus gewoon het grootste deel van de reis (dag 1) op zondag rijden :thumbup:



Veder is de Ardeche een mooie streek, maar ook wel héél toeristisch. Maar er is ook vaak mooi weer :thumbup: De Dordogne vond ik ook erg leuk met kleine kinderen. Is overigens ook wel toeristisch.



Om de prijs te drukken zoek je gewoon een camping aan de rand van een rivier, zónder zwembad. Kan je wel zwemmen -en da’s wel lekker als het zo warm is :wink: -, maar loopt de prijs meestal niet zo hoog op.



Voor de rest: veel voorpret gewenst. Het jaar is nog lang, maar de voorpret is wel half het plezier!

even terzijde…



maar mijn baas was Frankrijk geweest, net terug, zuid frankrijk ging, niet geweldig, noord frankrijk zijn ze na een dag 4 van weggevlucht…



dus echt zonzeker is dat niet…





Ik zou met een busje gaan 8)

over kamperen in Frankrijk: mijn vader zei altijd dat je onder de lijn van Lyon moet zitten, dan zou je verzekerd zijn van goed weer :slight_smile:

@Amy82 wrote:

over kamperen in Frankrijk: mijn vader zei altijd dat je onder de lijn van Lyon moet zitten, dan zou je verzekerd zijn van goed weer :slight_smile:




behalve de zomer van 2007… toen we tegen de grens met Spanje geplakt zaten en we deze foto konden maken… om een uurtje of 2 in de middag… het warmste moment van de dag in theorie dus :angel: .

Of hagelstenen ter grootte van een tennisbal :angel:

Daar spoelen toch om de paar jaar wel een paar caravans weg?

@mamaMarije wrote:

@Amy82 wrote:
over kamperen in Frankrijk: mijn vader zei altijd dat je onder de lijn van Lyon moet zitten, dan zou je verzekerd zijn van goed weer :slight_smile:




behalve de zomer van 2007… toen we tegen de grens met Spanje geplakt zaten en we deze foto konden maken… om een uurtje of 2 in de middag… het warmste moment van de dag in theorie dus :angel: .




oei, bibberbibberkoud!



nou ja, er zit altijd natuurlijk nog wel eens een uitzondering bij :wink:

@Amy82 wrote:

@mamaMarije wrote:
@Amy82 wrote:
over kamperen in Frankrijk: mijn vader zei altijd dat je onder de lijn van Lyon moet zitten, dan zou je verzekerd zijn van goed weer :slight_smile:




behalve de zomer van 2007… toen we tegen de grens met Spanje geplakt zaten en we deze foto konden maken… om een uurtje of 2 in de middag… het warmste moment van de dag in theorie dus :angel: .




oei, bibberbibberkoud!



nou ja, er zit altijd natuurlijk nog wel eens een uitzondering bij :wink:




Dat vond zelfs onze oudste toen… en die hield vol hoor… die wou geen schoenen of laarzen aan… die moest en zou sandalen en een korte broek en dat dan afgekleed met een trui en fleecejack. We kregen hem echt niet in schoenen… maar na een dag of 3 (eerste 2 dagen hadden we er wel mooi weer) van dit weer kwam hij 's ochtends bij me: mama… gaan we nu weer naar hhhhuis? :cry:

Echt dikke tranen dat ventje.



We hebben vrijwel direct de boel opgeraapt, zijn terug noordwaarts gereden, mijn moeder belde onderweg dat het in de noordelijke regio’s wel mooi was.

Op de gok tegen de Belgische grens aan een camping opgereden en nog een heerlijke week in de zon gehad :lol: .

Ik haal toch nog even het vliegen naar boven, je schrijft dat je 700 euro apart houdt voor de reis (tol, brandkosten). Als je ook naar afschrijving van 2 auto’s kijkt en kosten van een overnachtingen is het misschien toch het overwegen waard om te vliegen. Wij hebben een stacaravan in Italie geboekt en daarbij een losse vlucht bij ryanair, voor zo’n 500 euro zijn we met het hele gezin retour, inc de bagage (erg vervelend bij Ryanair, daar moet je apart voor betalen, we hebben 3 koffers ingecheckt). Sommige bestemmingen zijn echt goedkoop, ook in het hoogseizoen. Bijkomende voordelen vind ik vooral dat we allemaal uitgerust aankomen op de bestemming en de kinderen niet zo lang stil hoeven te zitten.

Maar dan heb je ter plaatse toch ook weer autohuur.

Of je moet 2 weken het terrein niet/amper af willen gaan :shifty:

Wij hebben inderdaad ook nog een huurauto gereserveerd. Voor ons wegen de voordelen enorm op tegen de nadelen, vandaar die keuze, en qua kosten denk ik dat het voor ons lood om oud ijzer is, wij zouden zowel op de heen als de terug weg een overnachting in een hotel nodig hebben, en rekenen de afschrijving van de auto bij de kosten erbij.

Maar ik heb 2 kinderen meer dan jij mee te nemen en dus ook meer bagage… plus dat een stacaravan huren op een camping in het hoogseizoen ook wel meer kost dan een normale campingplaats…



We hebben nu bijvoorbeeld een kleine boerencamping gevonden in de ardeche waar het tarief onder de 23 euro blijft in het hoogseizoen.



Afschrijving heeft mijn man allemaal al meegenomen in de calculaties die nodig waren om uberhaupt nieuwe auto’s te kopen. dus die gaan we niet weer apart meenemen in de vakantieberekeningen.



In die calculaties zijn we uitgegaan van x aantal kilometers per jaar inclusief 3500 km per auto in de vakanties.



En Ryanair heb ik dus ergggggg slechte ervaringen mee.

We hebben familie in Ierland en wij en zij weigeren te vliegen met Ryanair… ze laten je bijvoorbeeld rustig extra dokken op het vliegveld als ze vinden dat je handbagage toch niet aan de eisen voldoet… kan je tegen dikke tarieven de boel alsnog inchecken.

De vent die eigenaar is is knetter en wilde zelfs vluchten gaan doen met “sta plaatsen”



En heb je al seatnumbers? Onze ervaring is dat ze het vliegtuig gewoon vol laten lopen en er geen seatnumbers worden toegekend… wie het eerst komt, het eerst maalt zeg maar.



Dan zie ik mezelf nog niet relaxed aankomen hoor…



Wat de 1 dus heel ontspannen reizen lijkt, vind de ander een gruwel.



En dan hebben we het nog niet gehad over mijn vliegangst… :shifty:

@Maxime wrote:

@Sis wrote:
Wat ik nog weet van een aantal jaar geleden (2004/2006) is dat je bij een portje kan betalen bij een medewerker. Die hebben beperkt wisselgeld. Als er geen medewerkers zijn gooi je het geld in een bak vanuit je raam en dan moet het wel gepast zijn. Dat klinkt lomper dan het is. Werkte erg makkelijk. Maar zorg wel voor voldoende klein geld.



Ik lees dat met creditcard betalen wel kan. Niet met de NL bankpas (maestro) maar wel met creditcard dus!http://www.frankrijk-campinggids.nl/autoroutes.php




Dat hadden wij ook gelezen maar visa wordt niet geaccepteerd weten wij uit ervaring :wink: Poort bleef dicht en we moesten behoorlijk lang wachten tot er iemand bij kwam en uiteindelijk geld aannam en de poort opende. Ze bleven maar vragen of we American Express hadden. Nee dus. Ik ben geen zenuwpees of zo, maar echt lekker zat ik niet meer met die hele rij auto’s achter me (en maar toeteren… :roll: )




wij zijn in juni naar zuidfrankrijk geweest en de tol gewoon met visa betaald, misschein was er iets met je kaart mis?

@dietske wrote:

@Maxime wrote:
@Sis wrote:
Wat ik nog weet van een aantal jaar geleden (2004/2006) is dat je bij een portje kan betalen bij een medewerker. Die hebben beperkt wisselgeld. Als er geen medewerkers zijn gooi je het geld in een bak vanuit je raam en dan moet het wel gepast zijn. Dat klinkt lomper dan het is. Werkte erg makkelijk. Maar zorg wel voor voldoende klein geld.



Ik lees dat met creditcard betalen wel kan. Niet met de NL bankpas (maestro) maar wel met creditcard dus!http://www.frankrijk-campinggids.nl/autoroutes.php




Dat hadden wij ook gelezen maar visa wordt niet geaccepteerd weten wij uit ervaring :wink: Poort bleef dicht en we moesten behoorlijk lang wachten tot er iemand bij kwam en uiteindelijk geld aannam en de poort opende. Ze bleven maar vragen of we American Express hadden. Nee dus. Ik ben geen zenuwpees of zo, maar echt lekker zat ik niet meer met die hele rij auto’s achter me (en maar toeteren… :roll: )




wij zijn in juni naar zuidfrankrijk geweest en de tol gewoon met visa betaald, misschein was er iets met je kaart mis?




Nee, hoor. Niks mis mee, meerdere malen gebruikt. Maar bij het tolstation kon simpelweg niet met Visa betaald worden. Dat werd ons ook meegedeeld door de medewerker die voor ons de poort opende.



De rest van de reis mooi uit ons tolpotje betaald. Verder is het overigens een topsysteem. Heerlijk rijden, die tolwegen. Jammer dat je eerst door Belgie heen moet met die rotwegen daar.

En Cell; de ardeche is echt leuk. Ik krijg alweer zin en wij zijn net terug.

combi vliegen/rijden?



bagage + 1 volw. + 2 kids in auto

rest met vliegtuig (jongste is nog gratis toch?)

Hee cell, kan je niet met iemand die een grote auto of busje heeft ruilen van auto’s? Dan kan je om de beurt rijden en bespaar je dubbel tol en dubbel benzine en het is gezelliger.