naar Frankrijk met 2 auto's?

Aangezien dit jaar de zomer wederom niet echt geweldig is in NL en we nu al balen dat we dus in NL blijven, hebben we allebei geroepen “wat er ook gebeurt, volgend jaar gaan we naar de zon”



Nou is het zo dat wij niet 1 auto hebben waar ons hele gezin in past, we moeten dus met 2 auto’s

Iemand tips hoe we dit kunnen aanpakken?



Ik heb geen hekel aan autorijden, manlief ook niet. We hebben 2 fijne nieuwe auto’s met goede stoelen. De kinderen hebben allemaal comfortabele stoelen in de auto en we gaan met de tent dan, dus een aanhanger of iets hoeft niet mee.



1 auto gaat als bagage auto fungeren, papa of mama met 1 kind en dan de achterbank plat.

De andere auto neemt dan de andere 3 kinderen mee en heeft dan nog een normale kofferbak om te vullen. Dus spullen meekrijgen is het punt niet.



Allebei tom tom hadden we al bedacht, een goede handsfreeset zodat we met elkaar in contact kunnen blijven waar nodig, allebei een creditcard voor de tolwegen en dan regelmatig stoppen… echt om de 2 uur lijkt ons een goed plan.

Eerste dag 8 a 9 uur rijden, 2e dag nog 3 a 5 uur afhankelijk van hoe het uitpakt.



We willen dan richting de Vendee of de Dordogne



Maar ik zie er wel een beetje tegenop.

Ik heb nog nooit in Frankrijk gereden en ik zie met name op tegen de rit.

Een auto huren zou op zich kunnen, ware het niet dat dit 1400 euro kost… we besparen jaarlijks meer door met 2 kleine stations te rijden ipv een grote gezinsauto, maar toch gaat dat besparingsgeld gewoon op, dus voor een vakantie moeten we dat bedrag dan ook gewoon ophoesten.

Plus nog brandstof en sich enz… dan word het een dure grap.



Tips, ideeen, meningen… toe maar… liever te goed voorbereid dan een wilde sprong in het diep.

Maak ik me te druk om het franse verkeer, valt het mee. Is het te doen, moeten we nog op dingen letten qua verzekering enz…

Ik vind het verkeer in Frankrijk erg meevallen. Het is wel even wennen aan de iets andere verkeersborden en de taal, maar als je gewoon op je gemak en rustig rijdt lukt het wel. Rondom de grote steden is het uiteraard erg druk, maar misschien kun je die vermijden op je reis. En niet op “zwarte zaterdag” gaan rijden.

Veel plezier alvast!

Wij rijden altijd via de tolwegen, kost wel wat (we waren geloof ik dit jaar richting de vendee iets van 90 euro kwijt heen en terug). Maar die rijden wel lekker rustig en schone en uitgebreiden plaatsen om onderweg te stoppen.

oeh, dat is dan alweer 180 euro voor 2 auto’s aan tol… :slight_smile:

Kijk dat is wel iets om rekening mee te houden.

Schone rustige doorgaande wegen/parkeerplaatsen is wel fijn natuurlijk.



Ik denk niet dat het te doen is in 1 dag, ik ben zelf na 5 a 6 uur rijden al wel gaar.



Twijfel nog wel hoor, vind het moeilijk om een camping te vinden.

Maar goed, daarvoor kunnen we ook eens bij de anwb binnenstappen natuurlijk.

Tol en benzine bij elkaar voor twee auto`s loopt idd aardig op. Echter zijn de tolwegen wel aan te raden. Het rijd gewoon een stuk relaxter. En of je de reis nieuw in 1 of 2 doet maakt toch niks uit?

Er zijn genoeg vakantie gangers die er meerdere dagen over doen.

eh… ik ben nogal een stresskip…



eerder dit jaar hadden we al een camping geboekt maar zouden we ivm suus nog zo klein met de caravan van schoonouders. vervolgens viel een lastminute huisjesvakantie in het water en zag mijn lieve man het hele camperen niet meer zitten met de kleintjes en Peet… toen hebben we de camping omgeboekt naar een stacaravan, dus dit jaar net camperen met de tent.



Ruud wil best camperen met de kids en vind dat primitieve leuk, moet het alleen geen prutweer zijn want dan is de tent al gauw klein natuurlijk.



Dus vandaar dat we volgend jaar toch maar naar de zon gaan, dat zal dan wel voor t eerst zijn met 2 auto’s en 4 kinderen…

En ik heb dus nog nooit van tolwegen gebruik gemaakt, dat alleen bezorgt me stress… whaaaaaaa



Gaat vast goed komen en anders doen we het nog 1 jaar rustig aan en boeken we iets bekends in Duitsland op de grens met Luxemburg en Frankrijk… kunnen we met dagtripjes alvast wat aan Frankrijk snuffelen.



Ik heb nog even he :mrgreen:

Ik kan je zeggen dat ik liever op tolwegen rijdt dan in franse dorpjes of in de bergen. Daar is het rijgedrag zoooo anders. En dan nog eens al die motor rijders je je om de haverklap met een nood vaart inhalen…nee das niet mijn ding.



Wat al eerder is gezegd…probeer hoe dan ook zwarte zaterdag te vermijden en ga je niet lopen haasten op de weg. Dan is hetbijna hetzelfde rijden als hier in nl rondom de grote steden. Tja…of je moet daar in nl ook niet van houden :mrgreen:

Misschien kun je wel in plaats van de dure telefoongesprekken met elkaar Walkie talkies gebruiken? Moet je alleen wel een beetje bij elkaar in de buurt blijven :wink: (en natuurlijk zorgen dat je sowieso ook je telefoons meeneemt)



Verder vind ik het verkeer in Frankrijk meevallen. De tolwegen zijn heerlijk (jammer van de tol, maargoed) en als je de grote steden een beetje probeert te vermijden is het ook goed.



Probeer een beetje te kijken naar boerencampings, zijn hartstikke goedkoop!



Verder zou ik het zo 1,2,3 ook niet weten, maar ben bang dat de reis sowieso vrij duur zal zijn… vooral door de tol en brandstof…

brandstof maakt ons niet zo uit, we rijden beide in zgn eco diesels en die verbruiken, vooral op snelwegen gemiddeld 1 op 22… dus we kunnen op 1 tank zo wel helemaal bijna 900 km rijden.

We hebben 700 euro gereserveerd voor brandstof en tol, dus dat moet wel gaan lukken.



Het is meer bij mij denk ik… wat de boer niet kent vreet ie niet, maar dan… de wegen die cell niet kent, rijdt ze niet :oops:

Hoewel ik dus wel in de ardennen heb gereden en dat was no-problem. Vooraf hardkloppingen, maar eenmaal rijden was het gewoon rijden.

Maar ja, dat is ik… druk maken om niks eigelijk…



we hebben al een leuke site gevonden van camperen bij Nederlanders in Frankrijk. Allemaal stellen die daar naartoe geemigreerd zijn en kleine boerencampings of middelgrote campings (tussen de 80 en 100 plaatsen) uitbaten.

Groter hoeft voor ons niet en massaal met grote zwemtoestanden ook niet.



Naast de Vendee, trekt de Ardeche me ook wel, waar zou je meer zonzekerheid hebben denken jullie?

Ik zou zeggen de ardeche. Mijn ouders zijn dan wel in juni eens naar de vendee geweest, maar hadden daar bud weer. De ardeche is een ontzettend leuke omgeving. Behalve de rivier de ardeche heeft deze omgeving ook kleinere riviertjes.

En daarnaast ook leuke steden.

Wij zijn vroeger diverse keren naar de ardeche geweest en ad den altijd goed weer. De leukste herinnering was op een camping in casteljau. Vrij kleine camping. Niet het massa toerisme. En toch genoeg te doen. Daarnaast lag deze camping aan een riviertje waar je ook leuk kon spelen. Leuk dus voor de oudste twee.

Vendee is op zich leuk, maar dan zou ik toch naar de Ardeche gaan. Ik denk dat het qua zonzekerheid niet zo heel veel uit maakt. Vendee is wellicht iets koeler vanwege de zeewind.



Tolwegen zijn zo moeilijk niet hoor. Bij de poorten even opletten waar je moet betalen (veel fransen hebben een pas en daarvoor zijn aparte poorten) en zorg dat je voldoende geld in je auto hebt liggen. Bij kaartpoorten werken nl maestro kaarten niet (en visa ook niet). Verder zou ik stoppen bij benzinestations (en restaurants), want daar heb je de schoonste toiletten. Bij de kleine stops (aires) heb je nog echte franse toiletten (ofwel een gat in de grond) en die rieken niet naar viooltjes :sick:



Wij zijn dit jaar naar de dordogne geweest en ik zag ook echt op tegen de reis (mijn man heeft geen rijbewijs) maar die viel me reuze mee. We konden overal vlot doorrijden. We zijn wel op tijd vertrokken 's ochtends zodat we Antwerpen al voor de spits voorbij waren en we rond 9:30 uur al bij Parijs waren.

wat noem je voldoende geld en moet je gepast betalen of…



Die tolwegen zijn dus om het hoe en waarom met betalen een beetje zo’n beer op de weg he…

zit net te lezen op een forum vol info over frankrijk vakanties, inclusief alle foto’s van hoe poorten eruit kunnen zien en die geven aan dat alle creditcards geaccepteerd worden, met uitzondering van Maestro kaarten.

Dus had je dan wel echt Visa mee?



Want Visa staat gewoon als geaccepteerd betaalmiddel te boek.



Maar we zorgen wel voor een creditcard tegen die tijd…

Zojuist terug uit Frankrijk: tolwegen zijn gewoon snelwegen, maar dan vaak iets betere parkeerplaatsen en voorzieningen. De tolwegen kun je met je creditkaart betalen, vaak zijn die rijen ook het rustigst.



Op tijd vertrekken zodat je voor de ergste drukte voorbij Parijs bent. Zelf zou ik de auto met bagage rijden zodat je niet afgeleid wordt door de kids op de achterbank.



Als je echt niet zolang wil rijden is wellicht vliegen ook een optie. Er zijn voldoende prijsstunters die goedkope tickets naar de zon aanbieden.

vliegen… met 4 kinderen… nou, dan beginnen we nu maar vast met sparen :mrgreen:



Nee, dat word hem niet.



Het is niet dat ik niet wil, maar ik ben nu eenmaal zo iemand die erg tegen dingen opziet als ik ze nog nooit heb gedaan.

Dan ga ik voor enorme ladingen info en dan doe ik het gewoon hoor.



Ik zie er nu al iets minder tegenop, maar zit dan ook al de hele dag zo ongeveer af en aan tussen het kindergedruis in naar info te sneupen…

Wat ik nog weet van een aantal jaar geleden (2004/2006) is dat je bij een portje kan betalen bij een medewerker. Die hebben beperkt wisselgeld. Als er geen medewerkers zijn gooi je het geld in een bak vanuit je raam en dan moet het wel gepast zijn. Dat klinkt lomper dan het is. Werkte erg makkelijk. Maar zorg wel voor voldoende klein geld.



Ik lees dat met creditcard betalen wel kan. Niet met de NL bankpas (maestro) maar wel met creditcard dus!



http://www.frankrijk-campinggids.nl/autoroutes.php

Rijden in Frankrijk is makkelijk, tis allemaal rechtdoor, met de weg mee. Tot je eraf moet.



De ‘luchtplaatsen’ (aires) zijn goed aangegeven, kilometers van tevoren en dan vaak ook nog de 2 volgende erbij, zodat je weet dat als je niet stopt je er over een aantal km weer eentje hebt. Verder is het aangegeven of het er een met restaurants is of een eenvoudige. Idem voor benzinepompen, staat ook duidelijk langs de kant van de weg.



In 2 dagen rijden is handig ja. Wij zijn 2 jaar terug juist om 8 uur 's morgens vertrokken, waren we na de spits in Antwerpen, lekker rustig. We waren om 14 uur ofzo in Parijs en hebben wel 2x gestopt. De dag erna zijn we uit hartje Parijs weer om 8 uur vertrokken, door werkzaamheden zaten we rond Parijs (de binnenring) wel in de file, maar we waren de stroom mensen uit Nederland en Belgie weer voor, dus verder nergens files gehad.

En over rijden in Frankrijk… als je in België durft te rijden is Frankrijk een eitje. :shifty:

ohhhh… is dat zo? :mrgreen:

Nou we zijn naar de Ardennen gereden, dwars door Luik en dat vond ik appeltje eitje… maar voordat het zo ver was buikloop van de zenuwen hoor…



Las elders in een keukentafel topic dat iemand camping la roubine tipte in de Ardeche en oei wat een mooie camping lijkt dat te zijn, maar duuuuuuuurrr :shifty: Ben je zo 1000 euro kwijt voor 2 weken.



We zoeken nog even verder, maar weet ik dat we toch alvast moeten gaan sparen :lol:

@Sis wrote:

Wat ik nog weet van een aantal jaar geleden (2004/2006) is dat je bij een portje kan betalen bij een medewerker. Die hebben beperkt wisselgeld. Als er geen medewerkers zijn gooi je het geld in een bak vanuit je raam en dan moet het wel gepast zijn. Dat klinkt lomper dan het is. Werkte erg makkelijk. Maar zorg wel voor voldoende klein geld.



Ik lees dat met creditcard betalen wel kan. Niet met de NL bankpas (maestro) maar wel met creditcard dus!http://www.frankrijk-campinggids.nl/autoroutes.php




Dat hadden wij ook gelezen maar visa wordt niet geaccepteerd weten wij uit ervaring :wink: Poort bleef dicht en we moesten behoorlijk lang wachten tot er iemand bij kwam en uiteindelijk geld aannam en de poort opende. Ze bleven maar vragen of we American Express hadden. Nee dus. Ik ben geen zenuwpees of zo, maar echt lekker zat ik niet meer met die hele rij auto’s achter me (en maar toeteren… :roll: )