naam kiezen een probleem?

Wij waren er ook heel snel uit.

Mijn moeder heet Maaike maar wordt Mieke genoemd.

Ik hou wel een beetje van traditie en ik vind het een mooie naam.

Daarom heb ik eigenlijk altijd gezegd dat als ik een dochter zou krijgen ze Maaike zou heten.

Vriendlief vond dit meteen een goed plan.

Allerlei hippe namen hebben de revue gepasseerd maar eigenlijk vind ik het ook wel leuk dat dit zo lekker tijdloos is.

Voor een jongentje hebben we ook nog zo’n soort naam op het programma staan (niet vernoemd naar schoonvader want die heet Tjipke en er zijn grenzen :mrgreen: ) maar wel een naam met traditie.

Ik had niet verwacht dat ik nog eens zo ouderwets zou zijn maar het heeft wel wat :wink: .

Als we ooit nog een meisje zouden krijgen wordt het wel lastig :wink: .

@Ziet wrote:

vreselijk…

ik was ervan overtuigd dat ik een meisje kreeg

was zo rond als een tonnetje, nou dat bakerpraatje gaat dus ook niet op

meisjesnaam waren we het helemaal over eens

maar toen het een jongen bleek te zijn… :shock: :shock: :shock:

maar uiteindelijk is Tygo eruit gekomen

en daar waren we alletwee tevreden mee.

maar stel nu dat ik nog een tweede wil

en het weer een jongetje wordt :wall:

beginnen we weer van voren af aan!

Haha Ziet, ik was er juist van overtuigd dat Myrthe een jongen zou worden. En een jongensnaam daar waren we al helemaal uit (lijkt best veel op de naam van jouw manneke trouwens). Maar een meisjesnaam…???

We dachten nog even te kunnen nadenken, maar toen beviel ik 6 weken te vroeg. Misschien raar, maar ik denk dat dat het makkelijker maakte. We moesten gewoon snel beslissen, dus geen tijd voor geneuzel… :wink:

En we zijn nog steeds heel tevreden met haar naam. We vinden vooral de betekenis ook heel mooi:
Myrthe of Mirte, Myrthus communis, is een altijdgroene plant uit de kustgebieden van de Middellandse Zee.
De myrthe is het symbool van liefde, geluk en vruchtbaarheid -de myrthebloesems worden als bruidsversiering gebruikt-, vandaar dat de naam vanouds ook in de poëzie voorkomt..
De etherische olie, Myrti aetheroleum, geeft verlichting bij ziekten aan de luchtwegen en werkt reinigend en zuiverend in de huidverzorging.
Myrthe harmoniseert wisselende stemmingen, heeft ook mentaal een sterke zuiverende werking en stelt een mens open voor liefde en schoonheid. Steunt bij angsten en obsessies, het stimuleert om met zichzelf in het reine te komen.

Dat ervan overtuigd zijn dat het een jongen/meisje wordt… hier nét zo… deze zwangerschap was ik er tot een week of 12 van overtuigd dat het een jongen zou worden, en een jongensnaam, ja, die hadden we al jaaaaaaaren :mrgreen:. En toen bleek het weer een meisje te zijn, KEI leuk, maar oh oh, wat doe je dan met de naam? Saba hadden we namelijk ook al jaaaaaaaren in ons hoofd (Perzische naam met poëtische betekenis, en veel gehoord tijdens reis door zuidelijk Afrika) en hebben we nooit over na hoeven denken, maar dan moet er dus een 2e meisjesnaam komen, die er een beetje bij past en niet ‘vloekt’ bij haar achternaam, die tamelijk pestgevoelig is. En dat was errug moeilijk. Maar we zijn eruit… 'k zeg nog niks :silenced: … hihihi.

Tip, Heksje, voor als het zover is…? Een lange lijst maken van wat jij mooie vindt, wat je hubbie mooi vindt, dan erachter komen dat er geen overeenkomst is en dan bij mij het Prisma Voornaamwoordenboek lenen :lol:. Als je dáár geen ideeën van opdoet, dan weet ik het ook niet meer :wink: !

Hihi, zit net ineens te bedenken. De naam voor een tweede hebben we ook al (als het een meisje is dan :wink: ) en dat terwijl ik nog niet eens zeker weet of ik nog wel een tweede kindje wil krijgen :shifty:

Toen ik 7 weken zwanger was had ik al sterk het gevoel dat 't een jongen zou zijn…bij 10 weken zwangerschap las ik ergens in een aftiteling van een film de naam Ryan (waar je al niet op gaat letten :smiley: ) en stelde deze voor aan m’n hubbie. We vonden het beide een leuke stoer naam die ook helemaal bij ons zou passen. Toen ik 20 weken zwanger was leietn we een termijn echo maken en zouden ze ons hopelijk kunnen vertellen of het een jongen of een meisje zou zijn…toen kneep ik 'm toch wel ff, want stel dat het een meisje was inplaats van een jongen :roll: ik had zelfs al bedacht hoe de babykamer eruit zou komen te zien. En niet dat 't me iets uitmaakte hoor…verre van dat, maar op de een of andere manier waren we ervan overtuigd dat 't een jongen zou zijn…en dat was ook zo ! :smiley: Dus nee, geen enkele moeite voor ons, maar tot op de dag van vandaag zou ik nog geen enekel meisjesnaam weten :think:

ik en mijn ex hadden ook een lijstje gemaakt…

ik had een vriendin in Canada en die heette Claudine…vond ik een mooie naam en die kom je hier amper tegen :wink: ( tip) :mrgreen:

Maar ook Nadine vond ik een leuke naam…het werd toch Nadine…ze werd 1 dag voor kerst geboren :wall: ( 3 wk tevroeg)…en kreeg dus de naam

Nadine Noelle…

voor de 2de keer zwanger raakte wilde ik wel een naam die bij Nadine paste en het is een franse naam…en zo kwamen we toch snel op Isabel en we waren het allebei weer eens…

En ze kreeg de naam Isabel Ismay( is in may geboren)…dus ismay :mrgreen: .

Nu was ik zwanger van onze jongste en ook al is ze een kind van een andere man, vond wel dat ze ook een Franse naam moest hebben…en we wisten wat we zouden krijgen, langleven Pretecho’s :mrgreen: .

Nu hadden we 2 namen Rebecca of Dominique…Ronald vond Rebecca mooi, maar naar mate ik vaker Dominique zei ging hij overstag :dance: :mrgreen: …

En werd het Dominique…en de 2 namen van beide oma’s…

Had ze een jongen geweest dan had ze Daniel geheette :wink:

@Kiz wrote:

Ik ben getrouwd met mijn vakantie-liefde. Mijn man is van Turkse afkomst, en wij hebben elkaar leren kennen in Marmaris, Turkije. Ooit in het prille begin verzon ik voor hem een NL naam, en hij voor mij een Turkse (voor de gein) :mrgreen: . Die laatste was Sibel (spreek uit: Sie-bèl). En die vond ik zo mooi, dat we hem bewaard hebben voor onze dochter :inlove: . Haar tweede naam Lale (spreek uit: Laa-lè), betekent Tulp. Aangezien de Tulp van oorsprong uit Turkije komt, leek ons dat een mooi ‘cadeautje’ voor een klein meisje met een NL moeder en een TR vader.

Mijn man mocht de jongens naam kiezen(en die staat nog voor een eventueel volgend kindje), voor een jongetje hadden we als 2e naam overigens Deniz (spreek uit: Dennis). Dat betekent zee (wij hebben elkaar ontmoet aan de Turkse kust) en mijn broer heet Dennis!

Mijn nichtje is Turks en heeft haar zoontje Deniz genoemd. Ik vind het ook een mooie naam omdat hij in Nederland ook goed uit te spreken is. Haar dochter heeft een naam die in het Nederlands wat verwarrend/lastig uitsprken kan zijn. En als je dan in nederland woont is het een fijne bijkomstigheid als iedereen hem goed kan uitspreken.

Wij hadden de naam Lucas pas in de 8e maand bedacht, daarvoor vonden we Japser een leuke naam. Als meisjes naam vinden we Marit leuk. Die naam houd ik in gedachten voor een eventuele 2e. Maar een 2e jongensnaam die bij Lucas past weet ik echt niet. Ik heb er al zo vaak over nagedacht.

Ik was 14 weken zwanger, liep in de Wibra en kocht een roze jas, zo zeker wist ik dat het een meisje zou zijn… Toen begon het gekissebis, vanwege veel canades en australische familie val ik zelf enorm voor amerikaans en engels namen. Dus ik steeds… vind je van … Nyree, Shari, Shaneece enz… hij keek me aan alsof ik voorstelde onze hond op te eten :mrgreen: Ruud stelde voor om een criteria op te stellen waaraan de naam moest voldoen.

Alzo… Het moest een germaanse naam worden, geen duidelijk bijbelse naam (Ruud is Atheist en wilde zijn familie duidelijk maken dat hij echt niet terug komt bij de kerk) en het moest makkelijk te zijn uit te spreken. Ook wilde ik geen universele naam die zowel voor een jongen en een meisje kan of een naam die erg leuk is als je klein bent, maar die niet siert als je op je 30e officier van justitie bent en je Jip heet (no offence :oops: ) oja, ook geen naam waarvan mensen steeds zouden vragen hoe je het schreef. Als laatste, geen lange naam want we hebben al een lange achternaam.

Toen besloten we toch te vernoemen en werd het al snel duidelijk dat ze Lieneke, Annemiek zou heten en haar roepnaam hadden we heel lang op Eline gehouden, 3 dagen voor de bevalling riep ik in de auto dat ik Aniek ook gaaf vond en Ruud had er ook meteen iets mee.

Lieneke Annemiek dus, roepnaam Aniek.

Bij Peter moest de naam aan dezelfde criteria voldoen, ik heb lang gehamerd op Ruben, maar er werden in de nazomer van 2005 nogal wat Rubens geboren, ook hier op KOK en ik vond het ineens geen leuke naam meer. Ruud blij, geen sterke bijbelse naam.

1 week voor de bevalling kozen we voor Peter (is wel van Petrus, maar meer indirect, dat mocht) Liefst koos ik voor Pieter, maar de vriend van mijn moeder heet zo en ik mag die man niet, wilde hem niet het idee geven dat hij vernoemd werd. Peter dus en dan nog Gerrit naar zijn opa en Rudolf naar zijn papa.

Peter Gerrit Rudolf

We willen nog heel graag een 3e kindje, word weer behoorlijk zoeken, is nu criteria bijgekomen, ik wil nu weer 5 letters… :mrgreen:

@Marcellaaatje wrote:

…Rudolf

:mrgreen:

Mateo ook...

Mateo Tristan Marcel Rudolph

Micah Romero Robin

Wij waren er snel uit.

Ik heb niet zoveel met meisjesnamen (ik zou toch een jongen krijgen :mrgreen: ) en Bram z’n all-time-favourite is Bo. Ik vond het direkt een leuke naam. Heb nog even Bente geprobeerd, maar dat werd afgekeurd. Dus Bo. Ik wilde heel graag een heel bijzonder iemand vernoemen, en Bram was het daar mee eens. Dus heet onze Bo voluit Bo Rebecca.

Een jongensnaam zag ik op TV voorbij komen. Toen ik de naam zei tegen Bram was hij meteen enthousiast. Verder wilde ik een jongen graag venoemen naar mijn opa, en toen hebben we op Bram z’n verzoek ook nog de naam van zijn opa achter geplakt. Klaar! Deze naam ligt ‘klaar’ mocht onze 2e een jongen zijn.

Voor een meisje zijn we er nu bijna uit. We strijden echter nog over de schrijfwijze…Nou ja, we hebben nog een hele tijd!

@Vicky wrote:

Een jongetjes was Kyano trouwens… was nog sneller beslist dan Kaylee :lol:

wat een super naam!!

ik wist altijd zeker dat ik een jongetje zou krijgen die damian zou gaan heten maar toen ik zwanger was wist ik zeker dat het een meisje zou worden mijn ex kwam toen met chanitee maar dat vond ik niks dus kwam ik met charity en ik vond dat hij pech had haha ja ik was heel erg in mijn zwangerschap.

nu met mijn vriend hebben we het er weleens over ik vind voor een jongetje nevill mooi en hij nigle dus daar moet zwaar over gediscussieerd worden en een meisje vind ik daviny mooi maar hij niet ojee dat word dus behoorlijk moeilijk.

Ik en mijn vriend waren het eens over namen die speciaal zijn, die je niet of bijna niet hoort.

Dus geen alledaagse naam ofzo.

Eerst hadden we beslist Zipporah maar omdat een zangeres al zo heette hadden we schrik dat ze gepest zou worden later.

Op een spaanse site vond ik dan Kitana en het was direct beslist.

We bleven wel verder zoeken en Kaylee vond ik ook heel mooi maar het werd dus Kitana mijn vriend vond die naam super!

Wat blijkt nu ik heb die naam dus al 2 keer gehoord nu ergens op een chat als nickname.