naam kiezen een probleem?

Over de naam voor een meisje waren we al snel uit, dat was eigenlijk al voordat ik zwanger raakte. Een jongensnaam was een stuk moeilijker…

mijn man houdt van lange, meer klassieke namen en ik houd van korte namen… Bij mij kwam dus al snel Bas naar boven, maar dat vond mijn man dus te kort. Als hij ooit gaat trouwen of naar het buitenland gaat, dan moet het ook goed klinken, was zijn redenatie. Vandaar dat het Sebastiaan is geworden en daar ben ik inmiddels erg blij mee :inlove: .

Wat betreft Quinten, dat vonden we gewoon mooi :smiley: .

Maar ja, als de volgende weer een jongen wordt… dan begint de namen ellende weer opnieuw… zucht

Groetjes,

Heleen

Trouwens, over de tweede naam waren we het al voor de zwangerschap eens! Mijn tweede naam is Simone, die van Johan is Simon. Dat vonden we zo grappig (kan geen toeval wezen, toch?) dat we besloten hebben onze kinderen die namen als tweede naam mee te geven. Als onze volgende (nog lang niet hoor) een jongen is, wordt de tweede naam dus Simon.

Toen wij elkaar leerde kennen bleek al snel dat we over bepaalde dingen precies hetzelfde dachten. bijvoorbeeld hoe onze droom vw kever eruit zou zien enzo. Toen we het er eens over hadden of we beide wel kinderen wilde (tja je kan het vooraf maar beter weten of je beide wilt), kwam meteen de naam Anne ter sprake voor een meisje. 3 Jaar later ben ik zwanger, het maakte niet uit of het ene jongen of ene meisje zou zijn al was diep van binnen de wens voor ene meisje bij mij wat groter. Over een meiden naam hoefde we dus niet na te denken, we zeiden beide meteen: Anne. Niet origineel maar voor ons een bijzondere naam.

Een jongensnaam konden we maar niet verzinnen, toen hebben we gewacht op de echo en bleek ze een meisje te zijn, dus hebben we verder ook niet meer over een jongensnaam gehad. Veel mensen verklaarde ons voor gek dat we helemaal geen jongensnaam hadden: stel ze hadden het verkeerd gezien? Maar ja, ik had zoveel medische echo s dat als ze 4 * bevestigen dat het een meisje is dat dan ook wel zo zal zijn. En ja, onze Anne was inderdaad een prachtige meid :inlove:

Bij mijn eerste zwangerschap kon ik geen leuke meisjesnaam bedenken terwijl ik wel van de jongensnaam overtuigd was.

Toen hebben we afgesproken dat ik de jongensnaam (Jens) en mijn man de meisjesnaam (Mara) mocht bepalen. Bij de tweede heb ik ze wel zelf aangedragen, maar waren we beiden erover een (Mats of Kas, ik heb de de knoop na de geboorte doorgehakt en ben voor Mats gegaan) en voor een meisje Maud). Bij de derde vond mijn man alles best, maar toen het puntje bij paaltje kwam, bepaalde hij deze keer dat het naam nummer 2 werd (Lis i.p.v. Suus) omdat ie net als ik al twijfelde aan Suus.

Wij hebben het er heel lang over gehad hoor…PFOE…

Onze beeb zou in ieder geval mijn achternaam krijgen.

Toen jongens of meisjes naam…

Omdat mijn pa toen net pas overleden was wilde ik wel een link in de naam, maar niet echt vernoemen. Mischa kwam met vreselijke namen als Falco enzo… :sick: (ik wist namelijk zeker dat het een gozer zou worden… :wink: :oops:

Okee… voor een meisje (na lang discuseren) zou het Sari worden (is samen met mijn achternaam een Zuid Afrikaans kinderliedje, mijn pa had uitgezocht dat dat over verre voorouders ging en was daar zo trots op), maar alleen Sari vond ik te truttig… Fay betekend vertrouwen en hoop, de combi vonden wij wel klinken en dit kindje gaf ons weer hoop na een vreselijk jaar. Haar 2e naam is de achternaam van mijn vriend. Betekend in een vreemde taal Bloem en Kleintje.

Als het een ventje was geweest was het Cedrick James geworden. Cedrick omdat daar het -rik van mijn pa’s naam Hendrik in zit en James omdat Mischa en ik elkaar hebben ontmoet toen we allebei geen kaartjes konden krijgen voor een concert van onze favo band Metallica… James Hetfield… :inlove:

mijn man en ik hebben elkaar in australie ontmoet (beide nederlands hoor)En wilde graag een naam die in het engels ook gewoon zou zijn voor het geval we ooit terug zouden gaan.

Ik zelf ben dol op echte nederlandse namen.

mijn lijstje bestond dan ook uit jet, gijs,ko.

Toen kwamen we in het programma over occ (orange count choppers) de naam cody tegen we waren beide verkocht.Engels en toch ook een puur hollandse naam als je het afkort.We zouden een kleine Co(dy) krijgen.

was toch even tegen vallen, haha dat op de echo het een meisje bleek te zijn.

Hoe we uiteindelijk bij ginger zijn gekomen weet ik niet eens meer.Ik weet alleen dat dat een naam was die steeds terug kwam in onze gedachten

Zit nu wel een ste denken en te kijken naar de maar ik zou geen andere naam voor dr kunnen bedenken.

Maar ik vond het wel hee belangrijk dat we de naam allebei mooi vonden.

Toen bleek dat ik zwanger was en we op zoek moesten naar een naam…was het in eerste instantie alleen een jongensnaam waar we naar zochten…een meisje zou het toch niet worden :wink:

Omdat ik half italiaans ben, wilde mijn vriend een italiaanse naam…als ‘eerbetoon’ aan mij, de mama…omdat ons zoontje (want dat is hij uiteindelijk ook echt gebleken, hoewel we uiteindelijk toch maar ook een meisjesnaam uitgezocht hadden) heel veel voor ons (positief) heeft veranderd & we beiden een naam met betekenis wilden…werd het al gauw Luciano…afgeleide van Luca…brenger van licht.

Een meisje had Lucia geheten trouwens!

Wij waren het er al ver voor ik zwanger was over eens dat een meisje Hailey zou worden.

We hadden in de auto een cd van Eminem opstaan en in 1 van die liedjes zong zijn dochtertje Hailie mee.

Het was zo’n grappig liedje en waren zo vertederd over hoe hij over zijn dochterje zong dat we eigenlijk allebei dachten/zeiden: Als wij ooit een meid krijgen wordt het Hailie! (Hailey vonden we net iets mooier gespeld)

Voor een jongen hebben we Jarrod (vd TVserie The Pretender). Hoewel ik nog steeds niet helemaal gek ben van deze naam kan ik ook geen mooiere vinden :frowning:

Maar wie weet als ik ooit weer zwanger mag zijn en weer actief op zoek ga naar een jongensnaam…

Wel staat vast dat het weer een engelse naam moet worden omdat we nu alle 3 een engelse naam hebben: Mike, Wendy & Hailey

Bij Lisa had ik eerst heel mn zwangerschap een andere naam in gedachten,totdat ik 36 weken was ofzo…

En voor de jongensnaam hetzelfde verhaal

Bij de andere kids was ik er met een maand of 7 wel uit…

Noa Faye wist ik al VOOR dat ik zwanger was,maar dat is ook meer vanwege de betekenis…

Was ze een jongen dan had ook Noah in zijn naam gezeten

@TinyBear wrote:

afgeleide van Luca…brenger van licht.

Dat was precies de reden achter mijn keus voor de naam Lucas... Ik was toendertijd ook alleen en zag de geboorte van Lucas als afsluiter van een zeer donkere periode. Een meisje had overigens Joëlle geheten, afgeleid van Joy, vreugde dus.

Dit keer ben ik, n.a.v. de bijbelse betekenis van de naam Lucas gaan kijken naar namen die daarbij pastten. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op namen met betekenissen als rechter van god en geschenk van god.... Hoewel ik niet streng gelovig ben, is het voor mij wel heel belangrijk dat de naam een betekenis meekrijgt.. Ben ook helemaal klaar met de namen.. zelfs de proefdruk is er al op gemaakt. Nu de beeb nog :mrgreen:

Het zorgt bij ons in ieder geval voor veel discussie.

Wanneer het een meisje zou worden, wordt het niet moeilijk. Er zijn zoveel leuke meisjesnamen. En we liggen daarin op 1 lijn.

Maar wanneer het een jongetje wordt hebben we echt ruzie.

Nou ja, ruzie is misschien wat overdreven. Maar de namen die ik leuk vind, vind mijn man niet leuk en de namen die hij leuk vind dat vindt ik weer niets.

Toch moeten we een meisjesnaam en een jongensnaam verzinnen want we willen ons laten verrassen.

De naam Alyssa Debora had ik al in gedachten voor dat ik me man 9 jr geleden leerde kennen. Hij vond het ook een mooie naam dus voor een meisje was de naam er al over een jongens naam konden we het niet eens worden. Gelukkig kregen we ook een meisje en die heeft ook de naam Alyssa Debora gekregen. Alyssa komt van Alyssa Milano en Debora is de naam van een vriendin van mij die is overleden toen ik 12 jr was.

Als we nu voor een 2de gaan heb ik al wel een naam voor een meisje maar een jongens naam blijft ook nu weer lastig.

Groetjes Ellen

We waren redelijk snel uit de meisjesnaam, want we dachten eerst allebei dat het een meisje zou worden. Jongensnaam vonden we veel moeilijker… maar toen ik met 25 weken weeën kreeg en die nacht in het ziekenhuis ‘contact’ maakte met die kleine in mijn buik, wist ik zeker dat het een jongetje was. Zijn tweede naam Alexander vonden we allebei heel mooi, maar we (met name ik) wilde een dubbele naam. We vonden Ramon erg mooi, maar toevallig zag ik een keer op een site van naambetekenissen dat Ramon en Alexander allebei dezelfde betekenis (de beschermer) hebben. Dat vonden we een beetje dubbelop, maar ja, wat het dan wel moest worden… :think:

Met 32 weken helaas weer ziekenhuisopnames en moest ik zware pijnstilling gebruiken. Ik vond het zo erg voor mijn kindje! Dit kind moest een sterke naam hebben, het kreeg zoveel te verduren! Uiteindelijk hebben we daarom gekozen voor Yvan. Zijn volledige naam is dus Yvan Alexander.

De meisjesnamen hebben we geparkeerd en ook aan niemand bekendgemaakt, mocht een eventueel volgend kindje een meisje worden dan zijn dat absoluut de namen die we gaan kiezen.

leuk topic dit!

hazze

Noëll is een naam die ik altijd al bij me droeg…

Dave tja ik had die naam in het begin van de zwangerschap in mijn hoofd zweven…

en gedurende de zwangerschap zakte hij weg…tot we daadwerkelijk over een naam moesten gaan nadenken en vriendlief met Dave kwam (hij wist niet dat ik in het begin eraan had gedacht…)

over een meisjesnaam hebben we niet eens nagedacht…ik wist het zeker het word een jongen…en bij de pretecho bleek dat ik gelijk had…

voor de volgende tja de jongens naam weet ik niet…maar een meisjesnaam zit nu alwel in mijn hoofd…en die blijft daar ook :mrgreen:

Wij waren er voor een meisje al helemaal uit en we waren er ook helemaal van overtuigt dat het een meid zou worden. Voor een jongen hadden we ook een naam, maar die was voor ons niet zo bijzonder als onze meisjesnaam.

Toen bleek dat we een zoon zouden krijgen. We hadden de namen Sem Hugo Tim in gedachten. Tim naar een overleden vriend en Sem en Hugo omdat we dat gewoon leuke namen vonden.

Maar ik kwam op een gegeven moment overal de naam Sem tegen en ik begon steeds meer te twijfelen. Ik wilde niet dat hij later met 3 andere Semmen in de klas zou komen. Toen ook nog een kennis beviel van een zoon Sem Hugo Hendrik, wist ik zeker dat ik Sem en Hugo niet meer wilde. We zijn verder gaan zoeken en kwamen op Kaja (van Kaja Wolffers) Onze twee initialen (K en J) komen er in voor en ik heb opgezocht wat Kaja betekent.

Het betekent “rijk” in het Indonesisch en mijn man is Indisch.

Dit vonden we een mooie betekenis.

Kaja heet volledig: Kaja Samuel Tim

Samuel lijkt toch een beetje op Sem en betekent: door God verhoord

en aangezien wij er 2 jaar over hebben gedaan om zwanger te worden, vonden we dit ook een mooie betekenis.

Op de de naam Kaja zijn we pas opgekomen toen ik 28 weken zwanger was en toen was het nog Kaja Sem Tim

We hebben het verandert in Kaja Samuel Tim toen ik 38 weken zwanger was en een week later ben ik bevallen.

Wij werden het ook niet eens dus heb ik een lijst gemaakt van 30 namen en daarvan is hij gaan afstrepen. Zo kwamen we op Fenna uit. Die naam stond ook bovenaan bij mij dus dat kwam goed uit. Jongensnaam was in een oogwenk beslist. Okee op de spelling na dan maar die heb ik er nog doorgedrukt :mrgreen: Die bewaren we ook voor een evt. tweede.

Overigens heb ik de meisjesnaam voor een evt. tweede ook al liggen. Heb nog RUIM de tijd om hub te overtuigen daarvan want we wachten sowieso tot februari.

Wij waren niet zo snel met de namen hoor…

Toen ik zwanger was van Esmee heb ik een ook een lijstje gemaakt met namen en mijn vriend streepte weg wat hij niet mooi vond.

We hadden toen pas op het eind 2 namen over, we kozen voor Esmee…

De tweede naam die we hadden was Kim, en die hebben we alsnog kunnen gebruiken :mrgreen:

We hebben ze ook maar één naam gegeven, dat kiezen was al moeilijk genoeg!

Jongensnamen kwamen we gewoon niet uit…

En na de echo hebben we ons daar ook niet meer in verdiept, als een van de twee stiekem toch een jongetje was geweest, had hij eerst even baby X geheten denk ik :think:

Bij ons ging het ongeveer zo:

Ik vind Anna mooi.

Ja, zeker. Maar Sofie klinkt ook wel erg leuk!

Anna Sofie kan misschien ook wel?

Oke.

Klaar. Wij blij dat ze geen jongen werd :smiley:

@Jaden wrote:

Het betekent “rijk” in het Indonesisch en mijn man is Indisch.

Dit vonden we een mooie betekenis.

Wist je dat de naam Kaya (andere schrijfwijze dus) ook een Turkse jongensnaam is? Hij betekend in het Turks 'Rots'. Het is mijn persoonlijke favoriet (ik ben met een Turkse man getrouwd), maar ik heb de meisjesnaam mogen kiezen, dus als we ooit een zoon krijgen, mag mijn man de naam kiezen. Ik weet ook al welke hij in gedachten heeft, en vind die ook mooi, maar Kaya, is en blijf mijn favoriet!

Ja ik wist dat Kaya ook een Turkse naam is, dat rots betekent! Ook een mooie betekenis! :smiley: