na groep 2 of niet okt begonnen op school

ik heb een vraag en ben benieuwd na jullie mening:



onze zoon is van okt en is dus in okt ook na school gegaan hij is de jongste en speelt dan altijd thuis en buiten met oudere kindjes en dus wel een wijsneusje.



goede pen greep

begint letters na te schrijven

kleurt netjes binnen lijntjes

herkend getallen, letters en vormen

spreekt duidelijk en ook lange zinnen





nu wordt er op school na de kerstvakantie de klas gesplitst en blijft mijn zoon in groep 1 wat in houdt dat ze hem 22 maanden groep 1 willen laten doen en ben ik dus heel erg bang dat meneer zich gaat vervelen en ik heb liever het voordeel van de twijvel en als 2 niet gaat dan 2 x groep 2 meer basis voor groep 3.



wat zouden jullie doen of ervaring?

Ik vind je lijstje wat hij begint te leren eerlijk gezegd niet Oveel zeggen. Ik zou veel meer kijken naar de rest van zijn ontwikkeling en wat ze hem kunnen bieden. En of hij nou twee jr roep een of twee doet maakt niet zoveel uit toch? of is het niet mogelijk als nu over een jaar blijkt dat bijna drie jr kleuteren teveel is dan nog door te stromen?

Klinkt meer alsof het eerst een instroomgroep was?

Of is hij vorig jaar oktober begonnen?

school begint hier met 1 groepje en als die uit de voegen knapt dan worden ze gesplitst.

en later door stromen doen ze niet!!! het is dus nu in groep 1 blijven dan ook niet later in jaar door kunnen.



hier op school leren ze in groep 2 meer dan in groep 1 het verschil is dat 1 echt nog spelen, en zo is en af en toe een werkje.

groep 2 is hier elke dag een werkje en echt al basis dingen voor groep 3.

Hij is dus net pas 4? Ik zou niet weten waarom je hem al in groep 2 wil hebben, echt niet. Laat lekker spelen, dat is juist heel belangrijk voor de ontwikkeling. Werkjes doen kan hij de rest van zijn leven nog.

ik zou em lekker in groep 1 laten, als ik dat lijstje zie, vind ik het niet zo veelzeggend… op kleuren binnen de lijntjes na, kan mijn zoon van 2 jaar en 4 maand dat ook allemaal…



ik zou em lekker laten spelen… zou blijken dat hij later toch niet op zijn plek is, dan is er vast in overleg wel wat mogelijk

Ik zie aan je lijstje eigenlijk niets bijzonders. De meeste kindjes bij mijn dochter in de klas en ook mijn dochter zelf doen dit allemaal ook. Er is zoveel te leren in groep 1. Ik zou hem echt niet naar groep twee doen.

Ik snap die 22 maanden in groep 1 even niet trouwens. Gaat hij niet na de zomer van 2013 naar groep 2 dan?

Mijn zoon is ook van oktober, hier kijken ze pas over een paar maanden of hij klaar is voor groep 2 of dat hij nog een jaar groep 1 gaat doen.

Ik denk dat mijn zoon nog een jaar groep 1 moet doen, maar dat vind ik ook niet erg. Hij is nog zo speels.

En mag hij naar groep 2 dan moeten we daar echt over na gaan denken.



Een meisje uit mijn dochters klas is van groep 1 na een half jaar naar groep 2 gegaan. En is dit jaar naar groep 3 gegaan. Die is dus nog maar 5 jaar. Maar zij was er ook echt aan toe, dat zie je nu in alles.

@D. wrote:

Ik snap die 22 maanden in groep 1 even niet trouwens. Gaat hij niet na de zomer van 2013 naar groep 2 dan?




Dat zou wel apart zijn idd. Na de zomervakantie gaat hij toch bewoonbaar groep 2?

Bewoonbaar is gewoon

@D. wrote:

Ik snap die 22 maanden in groep 1 even niet trouwens. Gaat hij niet na de zomer van 2013 naar groep 2 dan?




Ik denk dat dat dus juist het punt hier is… als hij in het ene groepje blijft dan is het na de zomer nog groep 1. Gaat hij naar het andere groepje gaat het na de zomer naar groep 2.



Er zijn nog heel veel scholen de de 1 oktober grens van voor 1986 hanteren… terwijl officieel er al heel lang een grens op 1 januari ligt waarbij kinderen van november/december kritisch bekeken worden of ze wel door moeten naar groep 2.



Hier is de 3e van november en voor alsnog is er geen enkele twijfel dat hij na de zomer naar groep 2 zal gaan.

en voor wat betreft ervaring… onze 2e heeft bijna 1,5 gekleuterd in groep 1… en dat gaat zeker niet voor onze 3e gebeuren.

Bij twijfel mag hij op onze verantwoording door naar groep 2 en desnoods die groep 2 maal doen.



Ondanks dat nummer 2 en 3 hele andere kinderen zijn heb ik dan liever groep 2 2x dan groep 1 heel lang.

Als hij nu overgaat naar groep 2, dan zit hij dus nog geen jaar in de kleuterklas? Of begrijp ik het nu niet goed? Dan zou ik ervoor kiezen in groep 1 te laten zitten. Dit jaar die groep afmaken, dan groep 2 en daarna kijken hoe het gaat en of hij “rijp” is voor groep 3.

@hendrika wrote:

school begint hier met 1 groepje en als die uit de voegen knapt dan worden ze gesplitst.

en later door stromen doen ze niet!!! het is dus nu in groep 1 blijven dan ook niet later in jaar door kunnen.



hier op school leren ze in groep 2 meer dan in groep 1 het verschil is dat 1 echt nog spelen, en zo is en af en toe een werkje.

groep 2 is hier elke dag een werkje en echt al basis dingen voor groep 3.




Maar waarom zou je dat willen, dat je kind al iedere dag een werkje gaat doen. Het is toch heerlijk dat hij zich kan ontwikkelen in het spelen, vriendjes maken, samen spelen, winst en verlies.

Haha ik snap er helemaal niets meer van?

Als hij nu doorstroom gaat hij na de zomervakantie naar groep twee of nu? Als het na de zomervakantie is dan zou ik zeggen doorstromen maar nu naar groep twee lijkt me echt te vroeg.



Op onze school hebben ze in groeperen 1 verplicht werkje in de week en 1 werkje wat je mag doen. Maar daarnaast moeten ze al zoveel andere dingen vind ik. Ik heb laatst een ochtend meegeholpen en als ik zie hoe druk ze het dan hebben op een dag snap ik dat mijn meisje echt moe is aan het einde van de week

@kaya wrote:

Haha ik snap er helemaal niets meer van?

Als hij nu doorstroom gaat hij na de zomervakantie naar groep twee of nu? Als het na de zomervakantie is dan zou ik zeggen doorstromen maar nu naar groep twee lijkt me echt te vroeg.



Op onze school hebben ze in groeperen 1 verplicht werkje in de week en 1 werkje wat je mag doen. Maar daarnaast moeten ze al zoveel andere dingen vind ik. Ik heb laatst een ochtend meegeholpen en als ik zie hoe druk ze het dan hebben op een dag snap ik dat mijn meisje echt moe is aan het einde van de week




Persoonlijk begrijp ik echt uit de op dat de huidige groep 1/ instroomgroep gesplitst gaat worden. Dit blijft allemaal groep 1, maaaaaaar het ene groepje wordt na de zomer groep 2 en het andere deel (waar ze zoon van ts in willen plaatsen) blijft dan na de zomer ook nog groep 1.



Dan zou haar zoon dus bijna 2 volledige jaren kleuteren in groep 1 en daarna nog een jaar groep 2 doen.



TS correct me if i’m wrong :mrgreen: .

normaliter is nu de regel dat kinderen tot 31 december dorogaan naar twee, mits dat er nu al gezegd kan worden dat het kind het niet kan halen in groep 2, dus beter is dat het in groep 1 blijft.



Wij hadden een ander probleem, onze dochter was net van januari en moest in groeop 1 blijven, ondanks goed scores en mijn twijfels. Nu gaat ze na de kerst alsnog naar twee. Geen wenselijke situaite, maar achteraf spijt dat ik voor de zomervakanit niet heb doorgezet.



Ik zou zeggen, gewoon door naar twee, zoals het officieel ‘hoort’. Lukt het niet in twee, dan daar lekker blijven.

waar staat dat het zo ‘hoort’ dan?



zoals ik het heb begrepen mogen scholen voor kinderen van oktober tot januari nu juist zelf beslissen. en iedere school vliegt dat anders aan.

ik hoor om me heen meerdere scholen waar kinderen van oktober (of zelf november) standaard door gaan.

op andere scholen houden ze nog de 1 okt regel aan.



die datum lijkt me eigenlijk ook niet zo relevant.

het gaat om het kind en waar hij/zij het meest bij gebaat is.



de enige tip die ik kan geven is om met de leerkracht te gaan praten.

hoe kijkt hij/zij naar je zoontje? wat zijn de leerdoelen van groep 1 en heeft hij die al gehaald? hoe gaat het sociaal, motorisch etc.

bijna 2 volledige jaren groep 1 draaien is wel lang als een kind gewoon goed mee kan komen.

praten, overleggen, samen met de school een goede weg vinden.

dat lijkt me de kern.

@elisaatje wrote:

waar staat dat het zo ‘hoort’ dan?



zoals ik het heb begrepen mogen scholen voor kinderen van oktober tot januari nu juist zelf beslissen. en iedere school vliegt dat anders aan.

ik hoor om me heen meerdere scholen waar kinderen van oktober (of zelf november) standaard door gaan.

op andere scholen houden ze nog de 1 okt regel aan.



die datum lijkt me eigenlijk ook niet zo relevant.

het gaat om het kind en waar hij/zij het meest bij gebaat is.



de enige tip die ik kan geven is om met de leerkracht te gaan praten.

hoe kijkt hij/zij naar je zoontje? wat zijn de leerdoelen van groep 1 en heeft hij die al gehaald? hoe gaat het sociaal, motorisch etc.

bijna 2 volledige jaren groep 1 draaien is wel lang als een kind gewoon goed mee kan komen.

praten, overleggen, samen met de school een goede weg vinden.

dat lijkt me de kern.




De regels vanuit de overheid hanteren al sinds 1986 1 januari als grens en die 1 oktober is dus van voor die tijd… dat heel veel scholen 1 oktober vrij hard hanteren is dus echt heel raar.



En heel hard 1 januari hanteren vind ik ook raar… wij hadden ook zo’n januari kind dat alsnog ging versnellen, maar dan van groep 2 naar groep 3… ook niet wenselijk.



Het zou de gemiddelde school sieren als ze iets meer naar het kind/ individu gingen kijken en niet zoveel naar regeltjes/ data… zou heel veel schelen :angel: .



Voor de school in de openingspost zou ik zeggen: maak dan gewoon een groep 0 die vanaf januari gaat lopen en daar dan ook eventueel de kinderen in plaatsen waarvan al meer dan duidelijk is dat doorkleuteren in groep 1 beter is :thumbup: .