na groep 2 of niet okt begonnen op school

de site van de onderwijsinspectie leert mij net dat die regeling zelfs in 1985 al is afgeschaft officieel :lol: .

@kaya wrote:

@D. wrote:
Ik snap die 22 maanden in groep 1 even niet trouwens. Gaat hij niet na de zomer van 2013 naar groep 2 dan?




Dat zou wel apart zijn idd. Na de zomervakantie gaat hij toch bewoonbaar groep 2?




daar gaat het juist om dat dachten wij ook!

de kindjes die nu bij hem zitten gaan er 8 uit van de 15 en die gaan na de splits groep wat na de zomer vakantie groep 2 wordt

wat dus in houdt dat onze zoon dus na de zomer weer in groep 1 komt omdat ze dan niet meer kindjes willen over zetten na groep 2.

@mamaMarije wrote:

@kaya wrote:
Haha ik snap er helemaal niets meer van?

Als hij nu doorstroom gaat hij na de zomervakantie naar groep twee of nu? Als het na de zomervakantie is dan zou ik zeggen doorstromen maar nu naar groep twee lijkt me echt te vroeg.



Op onze school hebben ze in groeperen 1 verplicht werkje in de week en 1 werkje wat je mag doen. Maar daarnaast moeten ze al zoveel andere dingen vind ik. Ik heb laatst een ochtend meegeholpen en als ik zie hoe druk ze het dan hebben op een dag snap ik dat mijn meisje echt moe is aan het einde van de week




Persoonlijk begrijp ik echt uit de op dat de huidige groep 1/ instroomgroep gesplitst gaat worden. Dit blijft allemaal groep 1, maaaaaaar het ene groepje wordt na de zomer groep 2 en het andere deel (waar ze zoon van ts in willen plaatsen) blijft dan na de zomer ook nog groep 1.



Dan zou haar zoon dus bijna 2 volledige jaren kleuteren in groep 1 en daarna nog een jaar groep 2 doen.



TS correct me if i’m wrong :mrgreen: .




precies hoe ik het bedoel!!!

Ik vind het heel apart maar goed dan zou ik dus door laten stromen. Er zijn niet veel kinderen die twee jaar groep 1 doen. Vreemd dat er nu al een keuze gemaakt moet worden terwijl het jaar nog lang niet om is.

@kaya wrote:

Ik vind het heel apart maar goed dan zou ik dus door laten stromen. Er zijn niet veel kinderen die twee jaar groep 1 doen. Vreemd dat er nu al een keuze gemaakt moet worden terwijl het jaar nog lang niet om is.




Ik vind het een heel vreemd schoolbeleid. Zou voor mij echt reden zijn om een andere school te kiezen, mocht ik deze informatie hebben alvorens ik een schoolkeuze maak.

@D. wrote:

@kaya wrote:
Ik vind het heel apart maar goed dan zou ik dus door laten stromen. Er zijn niet veel kinderen die twee jaar groep 1 doen. Vreemd dat er nu al een keuze gemaakt moet worden terwijl het jaar nog lang niet om is.




Ik vind het een heel vreemd schoolbeleid. Zou voor mij echt reden zijn om een andere school te kiezen, mocht ik deze informatie hebben alvorens ik een schoolkeuze maak.




Ik ook, ik probeerde vanmiddag al te reageren maar die stomme foon deed weer eens raar.



anyway, hoe kan een school nu al zoiets zeggen rare manier van doen als je pas een derde rop heb zitten.

We hebben het hier om een oktober kind dat vind ik iets heel anders als bijv een januarie kind, zoals Yari.

Bij hem gingen we er gewoon vanuit dat ie 2,5 jaar zou kleuteren maar in jouw geval vind ik het maar vreemd en zou ik het er maar nog een keertje over praten.

Peter is van 18-10-2005… hij ging dus in oktober 2009 naar school. Stroomde door naar 2 in schooljaar 2010/2011 en ging naar 3 in 2011/2012. Hij was toen nog 5 en moest nog 6 worden. Hij doet nu 4.



Ik vind het ook heel raar beleid en zou het gesprek aangaan. Je kan met 3 maanden school nog niet zeggen dat hij na de zomer niet kan doorstromen naar 2. Dat staat wel los van je lijstje, want dat is niet zo heel erg afwijkend van de norm.



Wij hebben hier een 4 jarige die in augustus 4 werd en dus 3 september naar school ging. Hij doet structureel groep 2 werkjes omdat al dat spelen hem niet zo boeit en hij erg bezig is met letters leren, rekenen, tellen en schrijven. Hij kan zijn eigen naam al schrijven sinds april van dit jaar en telt appeltje eitje tot 20. Hier geven de juffen zelf aan dat hij zowel didactisch als emotioneel op het niveau van een groep 2 leerling functioneert. Dan moet je ook denken aan geconcentreerd kunnen werken, goed luisteren naar de uitleg en motorisch ook al goed kunnen knippen en een goede pengreep hebben enz. We zullen wel zien waar het uit gaat komen, maar als je twijfelt aan school, dan ga je het gesprek aan. Elke school heeft ook wel een IB-er die je zonodig kan vragen om te monitoren en ook een visie te geven.

mischa is van half november er kleuterd 2,5 jaar. Ik ben helemaal voor ze moeten al zoveel.

maar ik zou bij oktober kijken naar het advies van school, hoe zit hij sociaal emotioneel…zegt meer dan het kunnen vast houden van een pen vind ik

Zal wel aan mij liggen, maar snap het niet helemaal? Als een kindje in oktober begint, gaat het na de zomervakantie toch gewoon naar groep 2? Jayden is van september, aan het begin van het schooljaar is al gezegd dat hij na de zomer naar2 gaat…



Hij zit in groep 0-1. Kindjes tot december gaan naar groep 2, samen met de kindjes uit groep 1-2. Kindjes van januari tot en met juli gaan naa 1-2r…

Amy zo werkt het lang niet overal. Op Elise dr school hebben ze groep 0-1-2 klassen waarbij de kinderen uit oktober-december herfstkinderen zijn ( word naar het kind gekeken of ze doorgaan naar groep 2 en dan blijven het herfstkinderen dus ander traject. Wel cito’s maar geen rapport groep 2, enz ) kinderen van januari zijn groep 0 kinderen en die doen dus eerst groep 0, daarna groep 1, daarna groep 2. Kinderen van september stromen in in groep 1 meteen.



Betekend niet dat er niet naar een kind word gekeken, er zijn hier kinderen van Januari die meteen naar groep 2 mogen en kinderen van oktober die groep 1 overdoen.



Maar zoals dit topic mij overkomt, lijkt het alsof ze het kindje helemaal geen kans geven. Het is pas januari, nog een half jaar te gaan! Dan zou groep 2 misschien best kunnen! Raar om nu een klas op te splitsen. Ik zou denk ik ook voor een andere school kiezen want die beleid euhh… dat zou mij niet aanstaan! :oops:

vreemde bedoeling, vind het ook knap dat ze nu al weten dat je kind vlg jaar nogmaals groep 1 doet



maar is blijkbaar tegewoordig heel normaal… zo kunnen ze in okt ook al zeggen of je kind naar de vlg groep gaat… :roll:



maar ik zou dus ook niet willen dat een kind 2 jaar in groep 1 blijft, liever 2 jaar in groep 2.





hoe is het nu afgelopen?

Melinda is van 22-11-2008

Zij gaat na de zomer door naar groep 2

Dat is een standaard hier, kindjes die voor januari op school komen die stromen door , mits, het kind eraan toe is

vorige week gesprek gehad met de juf



de klas is gesplitst erzijn 6 kindjes door gegaan na de aankomende nieuwe groep 2 (nu totaal 27 kindjes)

onze zoon blijft zoals het nu dus lijkt zeker nog jaar groep 1 doen

toen wij aangaven dat wij het hier niet mee eens zijn en liever hebben dat als hij 2 x groep 2 doet kregen we te horen nou wij beslissen dat de grens ligt op 1 okt dus het is niet anders.

ook kregen we te horen dat hij gelijk maar een bijna zorg indicaat heeft oh dit deed zn pijn kan ik behoorlijk boos omworden oke het is een kind van 4 en moet kind zijn en geen uitblinkers maar ons buurjongentje zit op de zelfde school in groep 2 en kan amper praten (bv slipper is een gipper)oh wat was ik boos en verdrietig mijn mannetje is geen uitblinker en wil hem ook niet meer laten doen dan hij kan maar praten kan hij wel heel goed en duidelijk alleen is hij van karakter stil afwachtend en niet op de voorgrond treden.

zelf heeft hij het ook niet meer na zn zin van de juf mocht hij zn verhaal niet doen andere kindjes wel en van dat soort dingentjes elke dag komt hij kwaad uit school.

vandaag gesprekje gehad bij school met andere moeders was er een moeder bij die vorig jaar boos was haar zoon van 2 dec en moest ook jaar over doen want de grens lag op 1 dec!

vondt dit vreemd en tegen mij zeggen van de grens ligt al jaren op 1 okt wat is het nu?

de school was altijd klein en gemoedelijk maar nu is het massa zo groot dat ze de kinderen al in noodlokalen hebben kleuters al moeten gymen op de hogere school stukken verder op en ga zo maar door.



ook met mn dochter op de zelfde school lopen we tegen problemen aan in groep 3 was haar avi lezen e4 en dus goed

1ste raport in groep 4 was haar avi op niveau op groep 3 dus toen wij verhaal gingen halen hoe dit kon of wat extra begeleiding hier in konden geven snapte onze meid er ook niets meer van binnen 2 week leesde ze op avi eind 5 :shock:

echt ben zo flauw van deze school vrijdag gesprek op andere school

Wat is een ‘bijna zorg indicaat’?

Ik begrijp het niet helemaal, in je op zeg je dat hij een wijsneus is en toe is aan werkjes, maar in je laatste post schrijf je dat hij geen uitblinker is!?Je schrijft een beetje warrig, waardoor ik het niet zo goed kan volgen.

Ik zou het advies van school opvolgen, maar dan moeten ze wel bij iedereen dezelfde datum hanteren, dat klopt.

als ik het zo lees heb je niet veel vertrouwen in de school. Weeg wel even goed af wat je wil op een evt nieuwe school en spreek daar je verwachten uit en kijk en vraag of de school aan die verwachtingen kan voldoen.

en hoe was je gesprek bij de andere school? Vind het wel typisch, er is geen 1 oktober grens toch en ook geen 1 december grens :think:



Ook raar dat de grens bij elk jaar dus schijnbaar anders is en ze niet per kind maar per leeftijd kijken?

Noelle is van eind december en zitnet op school in groep 1/2. Na de zomervakantie gaat ze naar groep 2, dan valt ze onder de oudste kleuters. Na een jaar groep 2 gaan ze bekijken of ze nog een jaartje door-kleutert of klaar is voor groep 3. Zij zit dan net op het randje.



Vriendin van mij heeft een dochtertje van 2 januari en die blijft na de zomervakantie in groep 1, terwijl het meisje ook al zoveel kan en wil leren. Maar daar op school hanteren ze die 1 januari regel… Beetje jammer dat ze dat dan niet per kind bekijken. Ben blij dat Noelle er nog net voor valt, laat haar dan evt liever 2 jaar in groep 2 met de bijbehorende werkjes en uitdagingen want die heeft zij wel nodig.

dit blijft een lastig punt en het valt me heel erg op dat elke school het anders ziet en dat dat schijnbaar ook mag! ik zou er niet blij mee zijn als een school een lijn heel strikt zou volgen, die datum en daarna niet meer! Als een kind iets lijkt te kunnen moet het die kans ook krijgen.



Hier word gelukkig dus wel elk kind individueel bekeken, kan een kind van januari het krijgt het die kans. Kan een kind van oktober het niet, dan helaas. Elk herfstkind word hoe dan ook nog met groep 1 meegenomen en getoetst. Elk kind na 31-12 in principe niet meer, tenzij een kind het wel toont.



Zo gaat een vriendinnetje van Elise van 7 januari 2008 mee naar groep 3, terwijl andere scholen inderdaad zouden zeggen nee jammer… januari 2008 dus dat word groep 2 ( dan had ze dus nu nog in groep 1 gezeten)

hier wordt naar het kind gekeken.



bij mijn oudste in de klas zit een meisje van die is 31-12 5 jaar geworden en die gaat over naar groep 3

onze dochter is van 15-9 en die gaat (hoogstwaarschijnlijk) oook naar groep 3



onze jongste scheelt 8 wkn met het buurmeisje,

onze jongste is van 1-3 en gaan naar groep 1 (zit nu in groep 0 (zo noemen ze de instromers)

maar buurmeisje van 31-12 gaat gewoon naar groep 2.





ligt denk ik ook aan het kind…



vind het vreemd dat een school een datumgrens naleeft… :think:



maar zowiezo dat ze in dec al kunnen kijken naar de zomer… jonge kinderen (sept/okt ect) hebben meestal pas een spurt in het 2e gedeelte van het schooljaar…