na avondeten nog fruit en yoghurt???

Hallo dames,



Even een vraagje.



Mijn dochtertje eet al sinds dat ze avondeten krijgt niet echt goed. Het vers wil ze alleen maar in stukken, op zich goed natuurlijk maar veel gaat ernaast. Daarom bied ik haar eerst een potje aan (hier eet ze een half of driekwart van maar soms ook helemaal niets) en dan bij ons aan tafel nog wat stukjes vers. Ik geef daarna meestal nog fruit en yoghurt. Dan gaat ze in ieder geval met een vol buikje van tafel af. Nu vroeg ik mij af, leert ze op die manier wel mee-eten met de pot, is het niet teveel? Ik durf nog niet echt over te stappen op mee-eten (dus zonder potje eerst) omdat ik bang ben dat ze dan echt te weinig binnenkrijgt. En ik bied daarna ook nog fruit en wat yoghurt aan omdat ze van alles een beetje eet en dan uiteindelijk toch redelijk wat binnenkrijgt… Het zijn nu lijkt wel 4 eetmomenten achter elkaar, maar een vriendin van mij zei net dat zij standaard ook na het avondeten nog fruit en een toetje aanbiedt. Zijn er meer moeders die dit doen?



Graag hoor ik van jullie!

Eh… heel eerlijk?



Ik zou me er nog niet zo druk om maken en eerst maar eens stoppen met die pot voeding eerst.



Ik heb standaard 2 potjes in huis voor noodgevallen (als we iets eten wat te scherp of echt raar van structuur is) maar Suus eet al vanaf 8 maanden gewoon mee met de pot en omdat de overgang van vloeibaar naar eten met vastigheid en diverse structuren en smaken natuurlijk enorm wennen is, hoeft ze echt nog niet “haar bord” leeg te eten.



We doen hier een mengelmoesje van geprakt eten en rapley en de ene dag eet ze meer dan anders.

Ze krijgt wel standaard gewoon yoghurt met vanillevla na, dat eten wij allemaal en zij niet uitgezonderd.

Daarna gaat ze mee het huis door om de kinderen naar bed te doen, neem ik haar weer mee naar beneden en krijgt ze rond 7 uur een fles pap.

Als ze hem leeg drinkt heeft ze weinig gegeten aan tafel, als ze hem voor een deel laat staan, heeft ze haar buik aan tafel wel vol gegeten.



Gisteren heeft ze denk ik 2 krieltjes in stukjes ala rapley naar binnen zitten werken, 2 worteltjes en 3 sperziebonen en de stukjes kip kauwde ze wel, maar spoog ze weer uit.

toen ze met het 4e boontje “autootje” ging spelen, wisten we al dat ze niet meer hoefde :lol:



Met 10 maanden is het toch echt nog bijvoeding, de overgangsperiode.

Meestal eten ze rond de 14 maanden heel behoorlijke porties mee vanuit de pot en kort erna gaan ook heel wat kinderen lopen mieren en sommigen weigeren dan ineens alles.



Let it go, kinderen hongeren zichzelf alleen in uitzonderlijk gevallen uit en met 10 maanden mag het meeste nog uit flessen komen en uit broodjes.

Ws krijgt ze over de dag genomen echt zat.

En plezier in eten hebben en houden is minstens zo belangrijk. :wink: :-*

hoi hoi, hier ook momenteel een fase van niet willen eten…en flink nee nee nee roepen en nee schudden. Nu heb ik wel ook gelezen dat ze rond het jaar minder eten nodig gaan hebben en minder snel groeien en uit gaan testen wat ze mogen etc… dus half potje en de rest als ze wil met de pot mee…en gisteren was de pot mee macroni maar dat moest ze dus ff niet…



vanavond ook weer niet veel op…maar fles weer op. het is net als bij cell… fles niet op…goed gegeten en fles op minder gegeten…



dama je doet het goed zo!en doen waar jij en jada zich goed bij voelen.

xx

@ Lins: thanks voor je berichtje. Dus jij doet ook nog half potje en dan de rest mee-eten? En dan nog een toetje of niet?



Ik vind het lastig hoor, dan weer veel eten dan weer bijna niets. Vanavond had ze een half potje spaghetti en bij mij aan tafel nog een paar hele kleine stukjes rosti en kip. Witlof vond ze echt niet lekker. Dan denk ik, tja als ik dus geen potje ervoor doet eet ze amper iets. Daarna nog een paar stukjes banaan en toetje. Toetje vond ze dit keer heerlijk, was eentje van nestle. Normaal heeft ze yoghurt, daar neemt ze maar een paar happen van omdat het minder zoet is waarschijnlijk.

ik doe wel is een toetje niet altijd…als ze zo bui heeft als gisteren dan heeft dat niet eens zin: vingertjes in de mond tijdens eten, moe, pijnlijke tandjes, poepluiers en plasluiers hele dag…

vandaag heeft ze bij mijn ouders gegeten…mijn vader had iets te ver gepureerd dus was net aardappelpuree hahahah…

tja dat moet ze dus niet…



merk wel dat het fases zijn … als tandjes minder zeer doen dan eet ze weer gewoon! en ze test het nu uit…



wat ik wel geleerd heb is niet te veel dwingen… na 3x nee nee nee dan weet ik nu moet ze echt niet meer… en dan heb ik tussen door ff pauze gehouden liedje gezongen etc… dus ff afgeleid.

Ik vond dat ook heel moeilijk, aangezien meneer eerst met smaak hele potten leeg at, ook bang dat hij te weinig binnen kreeg.



Tot er een avond kwam dat hij helemaal níets wilde. En maar huilen, geen idee wat er precies was maar ik kreeg er níets in. Destijds kreeg hij al geen pap meer, maar alleen een flesje gewone melk voor het slapengaan.



En wat bleek…hij heeft er geen seconde korter om geslapen.



Oftewel; go with the flow, de ene dag eten ze meer dan de andere en ze kunnen echt wel wat hebben.



Enja…het lijkt me vrij logisch dat ze niet veel met de pot mee eet als ze al een potje heeft gehad…dan ‘hoeft’ ze immers alleen nog maar te eten waar ze zin in heeft omdat er geen honger meer is.



Waarom laat je haar niet gewoon lekker die pot leegeten, en probeer je het over een tijdje weer met ‘de pot mee’? Gun haar de tijd om te schakelen, want ‘echt’ eten is toch heel anders dan de structuren in de potjes. Zet haar erbij aan tafel en leg wat te eten op een bordje. Eet ze er wat van, prima. Eet ze niets, dan niet. Je hebt altijd nog het vangnet van de fles, zoals anderen ook zeggen.



Ze is pas 10 mnd, gun jezelf wat respijt :wink:

@ Lily: Dus toch eerst een potje en dan kijken wat ze bij ons nog aan tafel wilt? Want zo doe ik het namelijk nu ook. Over een tijdje wil ik dan gewoon stoppen met de potjes en haar alleen ons eten aanbieden… En sowieso krijgt ze altijd nog yoghurt en wat fruit na.

Marie is nog wat jonger en wil eigenlijk geen potjes meer. Maximaal 5 hapjes en dan is het meppen tegen de lepel. En dan ben ik er snel klaar mee hoor! Dus nu eet ze met de pot mee. Gepureerd eten vindt ze ook niet lekker, dus alles gaat in stukjes. Pasta met kaas, gebakken kip of vis, blokjes aardappel, hele tuinboontjes, stukjes broccoli, enzovoort. Dan smult ze er lekker van. Meestal laat ze zich wel voeren, maar soms wil ze ook alleen maar zelf eten. Kliederzooi, maar er gaat wel veel meer in dan uit een potje of gepureerd. En hier nadien ook een toetje: yoghurt met een beetje diksap. Als ze weinig groenten heeft gehad soms ook nog fruit.

Een tot anderhalf uur later krijgt ze nog een fles en daarna gaat ze naar bed. Het komt regelmatig voor dat ze pas 13 uur later weer een fles krijgt, zonder zeuren. Dus het zal wel genoeg zijn!



Inderdaad bij het doorkomen van tandjes eet ze wat minder goed. Maar ik zou me niet teveel zorgen maken! Lekker doen waar je je goed bij voelt en gewoon uitproberen of ze zonder eerst een potje tot de volgende ochtend tevreden blijft.

@ Noor, wat goed dat er dan meer ingaat dan met een potje! En wat zet jij dan zoal op tafel dat ze goed kan eten? Die van mij vind sperzieboontjes, brocolli en bloemkool lekker. Maar aardappeltjes niet en pasta vind ze vaak nog moeilijk weg te krijgen merk ik… En vind het wel fijn om te horen dat die van jou gepureerd vers eten ook niet wil, maar wel in stukken. Ben ik toch niet de enige met zo’n rare :wink: hahahaha.

Voor je eigen gemoedsrust, laat het gaan :slight_smile:

Ik heb me er ook zoooo druk om gemaakt. Ik vond eten geven ook echt niet leuk. Echt zo jammer.



En nu denk ik vooral… had ik de potjes maar achterwege gelaten en haar gezellig met mij mee laten eten in dat wat ze zin had. Want nu is het eten (ook al eet ze bijna niets) een stuk gezelliger.



En zeker met 10 maanden is het echt nog voor erbij.

We proberen alles in handzame stukjes, ook witlof, wortel, courgette. Laatst bij vrienden een pastasalade met van alles. Ze vindt penne-pasta met geraspte kaas ook erg lekker (in 4 mootjes gesneden). Tilapiafilet, (gerookte) kipfilet, gekookt ei, avocado, nasi (alleen buiten, want dat zit daarna tot in haar luier :roll: ). Nou eigenlijk proberen we alles, zo lang het niet te gekruid is en kool/uien doen we ook niet. Gekookte aardappels vindt ze niet zo lekker, maar knapperige uit de oven (evt nog met schil, is zoeter) eet ze wel lekker op.



Voor fruit geldt hetzelfde: banaan, ontvelde druiven, kiwi, meloen, peer, nectarine, ananas. Alles in kleine blokjes en smullen/kliederen maar!

J.inthe heeft tot ze 1 was in principe potjes te eten gekregen en zat daarna wel bij ons aan tafel, maar at weinig mee. En toen opeens ging ze potjes weigeren en wilde ze alleen nog maar met ons mee eten. Natuurlijk moest ze er wel aan wennen, dat kost tijd, maar het komt vanzelf (of niet, maar een jong kind hongert zich over het algemeen echt niet uit). Gepureerd voedsel en prutjes vindt ze helemaal niets meer. Toetje krijgt ze af en toe, maar lang niet altijd.

Wat je kindje eet hangt niet alleen van het avond eten af hè. Je hebt ook je ontbijt/middageten en tussendoortjes nog. Ik zou geen pot meer geven, maar alleen gewoon mee laten eten. Als ze echt honger hebben, eten ze toch wel. En anders zitten ze blijkbaar nog vol van de rest van de dag.



Nu geef je dubbel avondeten en dan ook nog dubbel een toet. Fruit is dan als toetje en dan ook nog een yoghurtproduct. Dat eten ze hier ook niet hoor, is samen echt vrij veel.



Hoe is het schema van de rest van de dag?

en hier gaan de potjes dus beter dan stukken.



maar als de potjes een keer niet opgaan, dan niet.

ik geef ook nog bv dus.



(ik ben helaas niet zo van de stukjes, wilde heel graag rapley doen, maar ik ben zelf panisch voor kokhalsende kindjes en kindjes die erin lijken te stikken, al weet ik wel dat dat niet gebeurd)

Als je alleen potjes geeft is het toch ook goed. Ik zou alleen niet en en doen.



Ik eet ook niet eerst een groot deel van een kant-en-klaar maaltijd en dan daarna nog een vers gekookte maaltijd. Het is of of.

Katie kreeg ook tot laat de potjes… Maar toen begon ik me schuldig te voelen tegenover haar dat ze wel veel beters verdient dan die smerige potjes… En nu sinds ze 9 maanden krijgt ze aldoor vers… En dan ook echt alles!





Maar je hebt ook van die fase dat ze minder gaan eten omdat ze niet meer veel hoeven… Dus maak je je niet druk… ALs je kind honger heeft, dan hoor je het wel!

Nou me schuldig voelen omdat ik haar een potje geef heb ik echt nooit gedaan. Er zitten gewoon goede dingen in… Dus dat speelt bij mij niet echt mee.



Wat ik nu ga doen is tot een jaar gewoon eerst een potje geven en dan aan tafel nog even lekker stukjes mee-eten. Totdat ik merk dat het gewoon goed gaat met stukken eten stap ik helemaal over. Als ze dan niet zo goed eet aan tafel met groente geef ik haar fruit en yoghurt na, anders alleen yoghurt. Fruit krijgt ze ook nog in de middag natuurlijk.



Het schema voor de rest is:

Brood + 150 cc fles (drinkt ze niet helemaal op, als ze veel brood heeft gegeten)

Rijstewafeltje/ligaatje met roosvicee (heel dun aangemaakt)

1 a 2 boterhammen met 150 cc (drinkt meestal 120, maar soms wel alles op)

fruit met liga erdoor heen

avondeten (eerst potje dan bij ons aan tafel) en yoghurt na. Eet ze slecht dan nog fruit erbij.

Voor het slapen gaan nog een fles van 180 cc.



Bedankt voor jullie antwoorden. Het is inderdaad een kwestie van je niet druk maken, verhongeren zullen ze niet. Ik merk aan mn dochter dat ze ineens binnen 3 dagen de stukken veel beter eet. Net heeft ze penne pasta gegeten, gewoon in 3-en gesneden. Ging echt goed! Dus wie weet kan ik binnenkort al over op helemaal mee-eten!

Ik zou het toetje niet al te erg af laten hangen van wat ze aan tafel eet. Dan zou ik haar gewoon alleen fruit of yoghurt geven, niet en en. Anders weet ze straks dat als ze niet goed eet, ze vervolgens wel iets krijgt wat ze wel lekker vindt tot ze genoeg heeft. (Is ze nu misschien nog wat jong voor, maar opeens hebben ze dat door.) En met een lege buik naar bed hoeft ze sowieso niet, ze krijgt immers nog een fles voor ze naar bed gaat.

Ik laat het eten van een toetje ook niet afhangen van hoeveel hij eet. Een toetje is onderdeel van de maaltijd en bovendien gezond. Het is toch nooit zoveel dat het de hele maag vult.



Ik leg geen enkele druk op eten, het werkt toch niet of alleen maar averechts. De ene periode eet hij dit weer wel, een paar weken later weer niet. En dan dus maar niet. Zo is avondeten een stuk leuker, en vreemd genoeg werkt negeren ook vaak heel goed. Als ze dan denken dat je niet kijkt wint de nieuwsgierigheid :wink:

Even terugkijkend denk ik dat ik me ook wel zo druk maakte om het eten bij de eerste. Dat is toch een soort “issue” omdat je als moeder gewoon wil dat je kindje het goed heeft en gezond opgroeit. Eten lijkt daar onlosmakelijk mee verbonden. Maar mensen en ook baby’s/dreumessen zijn enorm sterk. We vallen niet direct om als we eens wat minder eten.



En misschien moeten we ook elkaar wat meer in de waarde laten. Doen wat goed voelt en elkaar niet beoordelen op hoe we het doen.



Want ik lees je schema en zie er als het ware een soort verontschudliging instaan… jij geeft roosvicee… punt. :wink: Of het dun of dik word aangemaakt… dat is toch wat je zelf beslist?

Niet doen hoor, je hoeft je niet te verantwoorden over hoe en wat je geeft.



Op je vraag enkel heb ik dan wel zoiets van… wat al is gezegd, en en is misschien wat veel.

Het zal vast wel goed komen, dat is bij mij ook gebeurt en mijn oudste heeft tot 2 jaar ALLEEN maar potjes macaroni met ham en kaas gegeten voor 8 maands kindjes.

Ze wilde niets anders en ook ik had zoiets van… beter iets dan niets.

We hebben er van geleerd en bij de andere 3 heb ik het echt losgelaten en wonder boven wonder… ze eten alle 3 alles wat los en vast zit.



Suus is nu op 3 dagen na 1 jaar en ze heeft van de week zelfs een stukje pizza met tonijn gegeten… ja waarom niet. Het is brooddeeg, tomaat, tonijn en wat rode ui.

Nou het ging er met smaak in en ze onderzoekt het zelf, kauwt, spuugt uit, stopt het weer in haar mond en ja daar moet je tegenkunnen. Maar zo leert ze wel wat eten is, hoe eten voelt, welke structuren er zijn en wat haar voorkeuren zijn.

Zo is ze gek op andijviestamppot maar spuugt ze standaard de spekjes weer uit, al zijn ze nog zo klein.

ook moet ze niets hebben van witte vis. Maar tonijn en zalm vind ze heerlijk.

En een knakworstje zo af en toe op zaterdag vind ze ook heerlijk :mrgreen:



Je doet het hartstikke goed, laat het los, vertrouw jezelf EN je dochter en al heeft ze tot anderhalf nog een flesje 's avonds nodig… nou en. Boeien toch.

Ze zal er vast met haar 18e geen meer nodig hebben :wink: :-*