Na 2 keizersnedes normaal bevallen?

We willen dolgraag een 3e wondertje (hopelijk is dat ons gegund)

Ik heb van Daan :**: een spoed ks gehad en van Ivan een geplande. Mag je bij een eventuele 3e normaal bevallen? het lijkt me zoo speciaal om dat mee te mogen maken .

volgens mij mag dat niet ivm risicos met de littekens, maar weet ik niet 100% zeker

Denk dat het een beetje afhangt van de reden van ks.

Vriendin van mij heeft uiteindelijk 3x een ks gehad, maar bij haar 3e mocht ze wel ‘gewoon’ bevallen als het verder goed zou gaan.

Reden van ks was niet dat zij te smal of de baby te groot zou zijn, er was in dat opzicht niet de verwachting dat het fysiek onmogelijk zou zijn. Uiteindelijk was bij de 3e de bloeddruk ook weer veeeeeels te hoog en was ingrijpen noodzakelijk, maar als dat niet was gebeurt had ze gewoon mogen bevallen van de gyn (wel in het zhuis ivm druk op het litteken enzo).

En de volgende keer?

Het hangt af van de redenen waarom je een keizersnede kreeg. Wel moet je voor een volgende bevalling altijd naar het ziekehuis, omdat er een kleine kans is dat het litteken in de baarmoeder tijdens de bevalling scheurt. Het is verstandig om na een keizersnede met je gynaecoloog te bespreken of hij een volgende vaginale bevalling verantwoord vindt.

vond bovenstaande op jongegezinnen.nl Het mag dan dus wel maar in overleg met je gyn. Dus zal het gewoon eens in de groep gooien als je weer bij hem bent!

afhankelijk van het zkh/protocol.

Je litteken moet het aankunnen de weeen.

1e x was spoed vanwege hartslag van daan die zakte

2e x was gepland maar moest ook snel omdat mijn leverwaarden niet goed waren en geen risico’s wilden, ik had helaas geen ontsluiting was nodig was om in te leiden (anders was ivan via de normale weg geboren)

afwachten dus ene kant lijkt het me heel mooi om normaal te kunnen bevallen andere kant is de angst ook wel aanwezig

Hoi,

Ik heb 3 ks gehad en ik mocht bij de derde absoluut niet normaal bevallen.

En dat was maar goed ook.

De ks stond voor 9 december gepland en ik kreeg 30 november een spoed ks omdat mijn baarmoeder aan het scheuren was ivm met weeën.

Mocht ik toch nog een keer zwanger raken (ligt niet in de planning :wink:)

word er met uiterlijk 37 weken een ks gepland omdat het te gevaarlijk is.

tijdens het gesprek met mijn gyneacoloog gaf zij aan dat ik eventueel de volgende keer (heb 1x keizersnede gehad) gewoon mag bevallen, natuurlijk in het ziekenhuis en alleen als het kindje niet groter is dan 8 pond. het moet in het ziekenhuis omdat je ks wond toch een zwakke plek blijft. hier raden ze trouwens een vierde zwangerschap af als je 3x kleizersnede hebt gehad, indd omdat de baarmoeder dan kan scheuren.

hmm wordt het niet hoopvoller op, :cry:

mocht ik zwanger zijn dan zal ik in overleg gaan met mijn gyn

Nou meid ik hoop dat je het wel mag :hug: :pray:

@karin: volgens mij ligt het idd aan de conditie van jou en je kindje. Heb je een normaal formaat kindje en is er met jou niks aan de hand, dan kun je gewoon op natuurlijke manier bevallen (wel in het zhuis uiteraard). Bij ons in het zhuis hebben ze zelfs liever dat volgende bevallingen op natuurlijke manier gaan. En ook hier is het niet zo dat je maar 3 ks krijgt (dat was vroeger gebruikelijk, heb je nog een gyn van de oude stempel lonneke :wink: ) Zou je er nog niet teveel zorgen om maken en de volgende zwangerschap afwachten. Waren daan :**: en ivan grote kindjes bij de geboorte??

Ik twijfel nog steeds Ik wil graag :oops: Alleen Erwin vind het heel angstig die vind het risico erg groot. Ook weet ik niet of ons gezinnetje met 3 kids (1 engeltje) compleet is :oops:

Loesje Daan was prematuur en dysmatuur 32,6 weken 1340 gram

Ivan is gehaald met 37,4 2970 en 48 cm

heb je het er al met de gyn over gehad?

Kan me heel goed voorstellen dat ondanks angst je het zelf wilt proberen. Alleen het herstel na een ‘gewone’ bevalling al… geen grote buikwond etc etc, niet eerst naar de verkoever, maar je kleintje direct op de buik ed.

Maar als de gyn het niet verantwoord vindt… zal jij hoog en laag kunnen springen en zal het echt niet doorgaan. Als de gyn het wel verantwoord vindt, zal het toch altijd in het zhuis onder toezicht van de gyn zijn.

Het lijkt m idd heel mooi om natuurlijk te kunne bevallen. Gelijk humpie op mijn buik geen operatie.

Maar als mijn gyn het niet verantwoord vindt dat houdt het idd op veiliheid boven alles. Ik heb het nog niet besproken ik wilde de uitslagen afwachten.

Snap je gevoel heel goed :hug: Ik heb hier ook 1 spoed en 1 geplande gehad en ik mag dus ook echt niet natuurlijk bevallen :frowning: Mocht ik de 2e keer al niet, maar dit komt omdat mijn baarmoeder al iets is uitgescheurd de 1e keer omdat Valentijn zijn schouder eruit schoot toen ze mijn baarmoeder opensneden. Hierdoor is het litteken niet mooi recht en alles en is de kans op een scheur tijdens weeën een stuk groter. Maar het leek (lijkt) mij ook heel mooi om het een keer zelf te mogen doen :inlove: Ik heb me er inmiddels wel bij neergelegd dat het niet meer gaat gebeuren. Ik ben benieuwd hoe jouw gyn. er tegenover staat, ik hoop dat ze met je meedenken en als het geen extra risico is dat ze het je dan willen laten proberen zelf :-* Kan me van Erwin ook héél goed voorstellen dat hij het totaal niet zitten :wink: Tim is ook zo, die wilde al niet dat ik thuis ging bevallen de 1e keer (toen er natuurlijk nog geen sprake was van een dreigende vroeggeboorte). :-* :-*

ik heb 2x een ks gehad en ik mag nooit meer normaal bevallen ivm de risico’s met het litteken.

Heb ook een spoedkeizersnede gehad omdat het gewoon weg niet op de gewone manier wou (vanwege mannelijke bekken ook wel vierkante bekken genoemd neem aan dat het dat was had me moeder namelijk ook)

Heb het ook tegen de gynacoloog gezegt die me geopereerd had.

Maar toen ik na 6 weken weer op gesprek moest komen had ik een andere gynacoloog en die zei gewoon dat ik weer normaal moest bevallen de 2e keer.

En daar heb ik eerlijk geen zin in om weer een uur te moeten persen en maar zeggen dat ik de zelfde bekken als me moeder heb en dan op het allerlaatste moment nog naar de ok gereden te moeten worden.

Kunnen ze je verplichten om normaal te bevallen of mag je dat zelf aangeven/beslissen ?

En krijg je weer de zelfde gynacoloog die je ook geopereerd heeft ?

Gr mariska en djessy

ik heb bij mijn oudste een keizersnee gekregen en daarna 2 keer normaal bevallen van mijn jongens.

misschien kan je het eens met je dokter of gynocoloog doornemen ?

@mariskaDjessy: Ik ben nog niet zwanger, maar heb wel voor de eventueel volgende bevalling alvast een ks geregeld. Vanwege een zeer traumatische 1e bevalling/ks ben ik naar mn gyn gegaan om het te regelen voor ik weer zwanger zou zijn. Ik durfde niet zwanger te worden als ik weer zo’n bevalling in het vooruitzicht had :oops: Ik zou ook het liefst een natuurlijke bevalling hebben, maar door mn ervaringen kies ik nu toch voor die buikwond met het daarbij behorende herstel. Denk dat je gewoon een afspraak moet maken bij je gyn, of anders bij de gyn die je ks gedaan heeft. In principe krijg je bij een ks gewoon de gyn die op dat moment dienst heeft.

@karin: Daan :**: en Ivan waren dus niet echt grote kindjes. Grote kans dat de gyn wel met je mee wilt als je natuurlijk wilt bevallen. En anders het iig proberen, je bent dan toch al in het ziekenhuis, dus ben je ook zo op de ok mocht het mis gaan.

Heb nu 2x een KS gehad,met de 2e gingen ze voor normaal bevallen maar mijn bekken is veels te smal en door mijn grote kindjes 4590 en 4145 kan dat nooit door mijn bekken! Dus mocht er ooit evt een 3e komen dan word het gelijk een KS.

Maar bij een 3e zwangerschap en bevallen is de kans op normaal bevallen volgens mij erg klein vanwege het litteken wat je dan voor die 2 keer al hebt!