morgen alweer 10 jaar geleden, waar waren

Op 9/11 was ik op me werk en me vriend belde me. Vond het in het winkelcentrum al zo stil en dacht dat het door het weer kwam. Eenmaal thuis zag ik de schokkende beelden voor het eerst. Toen was het natuurlijk allemaal al gebeurd. De beelden brengen tot aan de dag vandaag tranen in me ogen.

Begrijp me niet verkeerd: op het moment zelf was ik best geshockt. Maar nu weet ik gewoon écht niet meer waar ik was en wat ik deed toen ik het hoorde. Dit wijt ik aan het feit dat ik 1) gewoon niks met van Gogh had en 2) ik op dat moment bij ieder feestje etc. weer gevraagd werd wat ik nou van Pim vond(op dat moment was Haider nog een hot item in Oostenrijk) en ik was(en ben nog steeds) van mening dat beide heren politici zwaar overschat werden. Wat dat betreft heeft de ‘aftermath’ en hoe men op de gebeurtenissen reageede meer impact op mij gehad dat de moorden zelf.

Ik weet van alle bovengenoemde voorvallen, behalve die van Theo waar ik was. Hoewel ik niet precies meer weet waar ik was, weet ik wel dat ik me ontzettend onrustig voelde en de beelden van Theo onder het laken met het mes nog in zijn borst staan op mijn netvlies gebrand…

Lady Diana; bij een vriendin thuis na een avondje stappen

Pim Fortuin; in de auto op weg naar huis. Ik luisterde naar Dennis Ruyer op 538 die het nieuws in de ether gooide en ik het gewoon even niet geloven kon.

Bijlmerramp; het was op een zondagavond toch? We waren die dag bij mijn opa en oma geweest. Ik was thuis bij mijn ouders.

Enschede: op familieweekend. We hebben ademloos zitten kijken…

Pfoeh,

Bijlmerramp: Kermis opbouwen op de Müllerpier in Rotterdam

Diana: In mijn ouderlijk huis, lag in bed en mijn zus kwam boven om het te vertellen

9/11 aan het werk bij Blokker

Pim Fortuijn: onderweg naar huis vanuit Blokker

Theo van Gogh: bij de fietsenmaker

Ik weet ook waar ik was toen Herman Brood sprong…Bij Blokker, een paar straten achter het Hilton, sloeg bij ons in als een bom omdat Herman een vaste klant was bij ons. Telt dat ook? :oops:

Haha dat telt ook.

Dat weet ik ook nog.

En dat kwam omdat we net terug reden uit Groningen, waar we hadden staan twijfelen over een schilderij van Herman Brood, wel kopen of niet kopen… Niet gekocht trouwens.

We waren nog niet eens Groningen uit toen we hoorden dat hij dood was…

Rare was dat we later een pentekening van Anton Heyboer kochten. Ik zei nog; hij zal ook wel snel dood gaan nu we iets hebben gekocht.

Een dag later was hij weg. (en dat weet ik ook nog want toen lag ik in mijn bed radio te luisteren)

Ik heb heel wat beelden voorbij zien komen dit weekend en ik kan er geintrigeerd naar blijven kijken. Het blijft zo extreem.

En bij een docu vond ik wel heel heftig - dat waren jongens die en brandweerteam die dag volgden. En ze stonden dus onder in een van de gebouwen en om de zoveel tijd hoorde je een harde plof. Dat was dan iemand die naar beneden gesprongen was. Dat vond ik wel heel bizar om dat dus een paar keer te horen.

Dat beeld van die vliegtuigen in die gebouwen - alsof je het na tien jaar nog steeds niet helemaal kan bevatten dat dit echt gebeurde.

@lydia wrote:

Haha dat telt ook.

Dat weet ik ook nog.

En dat kwam omdat we net terug reden uit Groningen, waar we hadden staan twijfelen over een schilderij van Herman Brood, wel kopen of niet kopen… Niet gekocht trouwens.

We waren nog niet eens Groningen uit toen we hoorden dat hij dood was…

Rare was dat we later een pentekening van Anton Heyboer kochten. Ik zei nog; hij zal ook wel snel dood gaan nu we iets hebben gekocht.

Een dag later was hij weg. (en dat weet ik ook nog want toen lag ik in mijn bed radio te luisteren)

Kopen jullie vanaf nu gewoon kunst van dode kunstenaars.

Dat lijkt me een veel beter plan :stuck_out_tongue: :lol:

Lady Di is toch s’nachts verongelukt?

Volgens mij hoorde ik het bij het ochtend journaal.

Ik liep toen stage in een kapsalon en mijn bedrijfsleidster was getrouwd met een Brit dus we hebben toen alles wel heel erg gevolgd.

Ik was toen 16 geloof ik.

Theo van Gogh heb ik ook thuis gehoord, vlak daarvoor was Andre Hazes ook overleden.

Vlak na Theo van Gogh overleed mijn schoonmoeder, dus dat staat mij ook nog wel goed bij.

Pim Fortuin, ook gewoon thuis eten klaarmaken want het was rond etenstijd toch?

Ik vond dit wel heel erg heftig, ik was geen voorstander van hem maar dit was iets heel bedreigends.

Enschede geen idee, maar ik heb de beelden vol ongeloof zitten te bekijken, en als ik nu weer die beelden zie en hoor springen weer de tranen in mijn ogen wat een paniek.

Michael Jackson is 1 dag na mijn zwager overleden, ik was hoogzwanger van Desmée, dus dat zal ik mij ook wel altijd blijven herinneren.

Ik ben jarig op 11 september dus hoorde het van de visite. Ik werd 15 die dag en mijn moeder en ik hadden eerst niet zo door dat het zo erg was. Na het avondeten keken we journaal en toen pas hadden we door wat voor ramp er gebeurd was.

Maar 1 ding nu, mensen onthouden mijn verjaardag wel :wink:

9/11: Ik zat op mijn werk die dag, een collega kreeg het bericht per mail te horen van een vriend. Nou was dat een beetje een sukkeltje die altijd door iedereen in de maling werd genomen, dus we zaten hem al uit te lachen ‘ha ha, ze kunnen jou ook alles wijs maken, dat geloof je toch niet echt’. Jawel dus. Vervolgens voor de tv gaan staan in de hal en toen zag ik het tweede toestel de toren invliegen (weet niet of dat live was of een herhaling – is dat uberhaupt live te zien geweest hier?). Bizar. Nog steeds, na al die jaren, het blijven gewoon fascinerende beelden.

Prinses Diana weet ik ook nog, dat was de op de dag dat ik uit mijn studentenhuis verhuisde, ik hoorde het ’s morgens toen ik wakker werd tussen alle half-ingepakte dozen.

Pim Fortuijn hoorde ik op de radio, ik stond die avond twee uur lang in de file, dus dat heb ik uitgebreid kunnen horen.

Van Gogh heeft minder indruk op me gemaakt, echt geen idee hoe/wanneer ik dat gehoord heb. Net als Enschede, Michael Jackson, Herman Brood… dat is echt niet blijven hangen.

Ongelofelijk om die beelden weer te zien, wij zaten destijds toevallig tv te kijken en er werd extra nieuws ingelast. Verschrikkelijk.

Gisteravond heb ik de tv uitgezet, al die ellende nog weer eens zien, na de brandweerdocumentaire heb ik niet meer gekeken.

Van gogh en fortuin heb ik niet veel van meegekregen eigenlijk.

De vuurwerk ramp in enschede wel, mijn vader was daar destijds als brandweerman…we hebben angstige momenten gekend, gelukkig had hij zijn mobiel meegenomen…mijn man is uitvoerder en heeft menig nieuw huis in het roombeek gebouwd na de ramp.

Ik heb gisteren de docu weer gekeken, vreselijk, die mensen die uit de gebouwen sprongen (vielen), ik had er constant koude rillingen van omer naar te kijken, wat die mensen daar gevoeld moeten hebben, de angst, de onwetendheid. En dan zit je daar in 1 van die torens en hang je uit het raam omdat je anders geen lucht krijgt. Of de mensen die levend verbranden… :cry:

Ik was aan het werk op de bso, er kwamen ouders hun kind ophalen met het nieuws.

We hebben de radio aangezet, de beelden zag ik later thuis.

De vuurwerkramp waren we het songfestival aan het kijken, en met de moord op Pim Fortuyn zat ik net in de auto op weg naar huis, had tot 6 uur gewerkt en kreeg het dus ‘live’ mee.

Ook met de dood van lady Di, Herman Brood en Theo van Gogh weet ik nog precies waar ik was en wat ik deed.

Niet dat ik zoveel met deze mensen had, maar hun dood maakte wel erg veel indruk op me.

Gisteravond ook weer gekeken naar de beelden en ze maakten nog steeds diepe indruk. Het was nog steeds net een film. Ben blij dat mijn neef pas om 9 uur een afspraak had in 1 van die neergestorte torens van het WTC had.

De dood van Pim en Theo van Gogh hebben indruk gemaakt, vooral omdat ik wist dat dit een enorme nasleep zou krijgen. Bij Pim was ik gewoon thuis en bij Theo op mijn werk. De Bijlmer- en de vuurwerkramp waren ook erg en hebben ook impact gehad maar maakten minder indruk omdat het “gewone” rampen waren. Van de dood van Diana was ik niet echt onder de indruk, zoals ik onder de indruk van 9/11 en zo was. Ik vond het alleen zielig voor haar en haar vriend en hun familie.

Ik was die dag thuis aan het werk. Ik zette even de TV aan om pauze te houden. Ik zapte een rondje en zag de beelden voorbij komen. Ik dacht dat het een film was en zapte dus verder. Bij het 2e rondje zappen bleef ik hangen en kon mijn ogen en oren niet geloven…het was géén film. Van werken is het daarna niet zoveel meer gekomen.

Waar was ik met andere grote gebeurtenissen? De meeste weet ik niet meer. Enschede weet ik nog wel, volgens mij was het heel warm die dag? Ik denk dat ik het nog weet omdat mijn eigen situatie op dat moment zo vreemd was. Ex en ik hadden net daarvoor besloten om uit elkaar te gaan, maar woonden nog wel even tijdelijk bij elkaar. We zaten TV te kijken en daar kwam het nieuws uit Enschede.

Bijlmerramp weet ik ook nog, we hadden een feestje bij een studiegenoot. Halverwege de avond kwam het bericht binnendruppelen. Ik moest eerst lachen :oops: omdat ik dacht dat het een grap was.

ik was op vakantie in canada

we gingen ergens een paard rit S,0chtends maken dus we kwamen daar aan en toen zei de mevrouw van de manege sorry ik ben wat te laat loop maar even daar naar binnen dan kun je nog even wat van het nieuws volgen.

euh nieuws we zijn op vakantie laat dat nieuws maar zitten

maar goed wij naar binnen zie ik op dat moment dat 2e vliegtuig naar binnen vliegen dus wij helemaal in shock

zeg een andere gast ga maar zitten dit is al gebeurt en je kijkt naar een herhaling maar het is wel het 2e vliegtuig.

was een rare dag maar we hebben daarna wel even naar huis gebeld omdat we besfte dat we voor onze ouders wel ineens een stuk dichter bij waren en het ook nogeens met een vliegtuig maatschappij gebeurd was waar mee vlogen.

pim

weet ik alleen nog dat ik op vrijwilgersreis was in belgie en dat we het van de mijnwerkers kregen te horen verderniet want we bleven daar nog 2 dagen en het is daar redelijk afgesloten.

theo was in de catogorie stomme opmerkingen

had nachtdienst kwam om 18.00 uit mijn bed zou om 18.30 bij vrienden gaan eten dus gedoucht aan gekleed en hop op de fiets

kom daar binnen

en zie beelden van al die mensen op de dam (m useumplein?) en ik heel droog go wat voor festival is ervandaag op de dam

euh theo is dood ow ja sorry ik sliep

diana geen idee

ik was die dag aan het werk bij een pasbevallen moeder. het bezoek kwam met het nieuws aangezien wij ten tijde van het drama met de bevalling bezig waren en er dus niks van meegekregen hadden. echt een domper op hun mooiste dag…

Nou inderdaad zeg… wat moet dat heftig zijn.

Ik weet het nog heel goed, ik was aan het oppassen en mn ouders belde dat ik het nieuws aan moest zetten. Dat kon natuurlijk pas als het kindje de kamer uit was, en toen zag ik het 2e vliegtuig de toren invliegen. Volgens mij live, ik hoorde paniek enz van de verslaggever en zat echt te kijken van he echt?!

Ook de dagen erna staan me erg bij. Ik weet nog dat mn ouders zich enorme zorgen maakten, mn moeder had me het liefst thuis. Ik maakte me zorgen om mn vriend destijds die op schiphol werkte/daar iedere dag kwam iig. Ik dacht echt dat er een enorme oorlog zou komen.

Mijn oudste heeft er wat van meegekregen nu. Wat leggen jullie uit?

Ik paste op mijn stiefbroertje bij mijn vader en zijn vrouw thuis. Keek tv en toen werd het programma onderbroken. Het tweede vliegtuig heb ik zo naar binnen zien vliegen…

De rest die jullie noemen weet ik niet meer. Wel Rabin (Israel). Ik keek toen met mijn vader naar een sherlock holmes film op nederland 1. Het programma werd onderbroken. Ik weet nog dat we toen tegen elkaar zeiden dat het vredesproces in het Midden Oosten nu zou stoppen. En dat gebeurde inderdaad ook…

Hm, even denken.

Of het nou of niet live was,dat zal me een zorg zijn. Ik meende van wel,gezien het verloop van het verdere programma, uit niets wees dat er al enige tijd verstreken was. Keken naar CNN of BBC WORLD,geen idee en terwijl we uitspraken dat het een treurig ongeluk was,vloof nr. 2 naar binnen…

Hoe dan ook:

9/11 Kwamen net binnen bij mijn schoonvader, op de koffie iets na 3 uur. Hij stond midden in de woonkamer en het eerste wat hij zei was “Kijk dit nou!”.

1 dag later werd mijn schoonvader opgenomen in het ZH met een stekende pijn. Kort daarop (hij is niet tot nauwelijks uit het ZH geweest tot de diagnose) werd duidelijk dat hij niet lang meer te leven had. 9/11 is door de dominee nog meegenomen in zijn afscheidsverhaal in de kerk tijdens de begravenis. 1 dag na 9/11 (wereldnieuws) en een dag later begon zijn verhaal.

Vond het allemaal erg heftig, de nasleep, de media. Maar hadden ondertussen ook ons eigen verhaal (even cru gezegd).

Vuurwerkramp: op 13 mei of rond die datum. Mijn moeders verjaardag. Waren in de tuin de verjaardag aan het vieren. Woonde nog op mezelf,maar stond op het punt samen te gaan wonen met mijn (nu) man (2 dagen later verhuizen).

Het was idd een warme dag. Hebben best wat TV gekeken, niet te filmen zoiets.

Bijlmer: was te jong (puber), kan me wel de impact en nasleep herinneren,maar ook de puberale rijmpjes en grapjes.

Pim Fortuin: echt geen idee. Misschien was ik aan het werk,dan had ik geen TV of radio. Meen me te herinneren dat er een klant binnen kwam die zoiets vertelde en ik het later die avond pas op TV kon volgen. Vond de moord niet verbazend (gezien zijn uitspraken),maar was me er wel van bewust,dat moord NOOIT het antwoord op zoiets mag zijn.

Theo van Gogh. Echt geen idee meer.

Wat me wel weer bijstaat is de vliegtuigcrash hier in Hoofddorp/Haarlemmermeer. Kwam vanuit het CB met Eli meen ik (naast het Spaarne ziekenhuis hier). Het viel me al op toen ik weg reed,dat er zoveel ambulances af en aan reden (zag er gestressed uit allemaal). Eenmaal thuis zag ik op het nieuws wat er gebeurt was. Ws werden toen ik bij het CB weg reed net de eerste gewonden binnen gebracht. Als ik 15 minuten later weg was gereden,had ik ws vast gestaan in het verkeer of bekneld geraakt in de stroom journalisten die richting het Spaarne gingen.

Ben nooit gaan kijken naar “de plek”,maar het voelde wel eng dichtbij allemaal…

Andere die me bijstaat, de vuurwerk/brand in cafe het Hemeltje. Sindsdien ben ik er best op gebrand elke 1 jan. z.s.m. het nieuws te volgen of het allemaal wel goed is gegaan op 31/12 overal. Dat nieuws heeft me we erg geraakt…