MOET jou kind over?

Ik vind niet dat ze zich moet vastpinnen op die grens van 1 oktober of 31 december. Ik vind het belangrijker dat ze naar het kind zelf kijken.

Onze oudste is van begin december en die moest gewoon naar groep 2. Hij zit bv met zijn lezen op midden groep 4 niveau en met rekenen eind groep 3 dus dat wat straks nog wat in groep 3.

Knutselen, tekenen, prikken, knippen daar geeft hij niets om. Geeft hem maar boeken over de dino’s en het heelal, het menselijk lichaam en rekensommetjes en leesboekjes,… daar kan hij zo in op gaan. Hij geniet daar zo ontzettend van.

Hij heeft nu een superjuf die een middenweg zoekt tussen wat hij moet doen als kleuter zoals het knustelen en wat hij aankan. En dan nog komt hij om 15u thuis en vraagt direct om werkblaadjes.

Soc-emo is hij niet voor op zijn leeftijd en had hij best nog in groep 1 kunnen zitten maar wat stel je op de eerste plaats?

Hij had qua kennis zelfs al makkelijk met groep 3 kunnen meedoen maar daar waren we geen voorstander van net omdat hij van het einde van het jaar is. Met alle gevolgen van dien natuurlijk, ondertussen zit hij met lezen en rekenen al verder dan degene die nu in groep 3 zitten.

Kijk gewoon naar je kind zelf en als je zelf vindt dat hij/zij wel of niet toe is aan groep 2 laat je dan niet door de school wat anders aanpraten.

Wij vonden het best wel moeilijk de afweging groep 1/2, maar ondertussen weten we dat we de goeie keuze hebben gemaakt.

Maar ik ben wel blij dat de twee andere jongens van juni en juli zijn.

Hier een kind van januari die 2,5 jaar heeft gekleuterd en in groep 4 zo ver voor liep dat hij daarna verder is gegaan in groep 6 (ook niet fijn, maar dat is een ander verhaal) Nummer 2 is van november en ging versneld door, en loopt toch nog steeds heel ver voor. Maar om wat ik gezien heb bij zijn broer wil ik hem niet nog meer laten versnellen. Zus is van november en “moest” door naar groep 3. Ze is zo anders dan haar broers dat ik haar heeel graag in groep 2 had willen houden. Maar dat mocht niet. School vond dat ze het aan moest kunnen (heb weleens gedacht aan wat een van jullie eerder zei: de scores voor de school)

Ze is net 6 in groep 3 en alles kost haar heel veel moeite. Toch denkt de school dat ze het nog wel inhaalt. Ikzelf denk dat z beter een jaartje over kan doen en met een betere basis doorgaan, maar ja. Je wil toch ook op de school kunnen vertrouwen…

Moraal van het verhaal: ik vind ook dat ze naar het kind moeten kijken. Oudste zoon is van na 1 januari maar had misschien beter eerder door kunnen stromen. Dochter valt binnen de regel maar had misschien beter niet over kunnen gaan.

@Kira80 wrote:

Hier een kind van januari die 2,5 jaar heeft gekleuterd en in groep 4 zo ver voor liep dat hij daarna verder is gegaan in groep 6 (ook niet fijn, maar dat is een ander verhaal) Nummer 2 is van november en ging versneld door, en loopt toch nog steeds heel ver voor. Maar om wat ik gezien heb bij zijn broer wil ik hem niet nog meer laten versnellen. Zus is van november en “moest” door naar groep 3. Ze is zo anders dan haar broers dat ik haar heeel graag in groep 2 had willen houden. Maar dat mocht niet. School vond dat ze het aan moest kunnen (heb weleens gedacht aan wat een van jullie eerder zei: de scores voor de school)

Ze is net 6 in groep 3 en alles kost haar heel veel moeite. Toch denkt de school dat ze het nog wel inhaalt. Ikzelf denk dat z beter een jaartje over kan doen en met een betere basis doorgaan, maar ja. Je wil toch ook op de school kunnen vertrouwen…

Moraal van het verhaal: ik vind ook dat ze naar het kind moeten kijken. Oudste zoon is van na 1 januari maar had misschien beter eerder door kunnen stromen. Dochter valt binnen de regel maar had misschien beter niet over kunnen gaan.

Ik dacht dat je als ouder uiteindelijk het laatste woord had?

Heb meerdere malen mijn twijfels geuit, maar de school was zo overtuigd dat ik erin mee ben gegaan. En ook dit schooljaar blijven ze zeggen dat het wel goed komt. Ik kan het alleen vergelijken met mijn twee oudere zoons en die gaan zoveel harder, dat is niet eerlijk. Dus dan ga ik toch weer twijfelen en hopen dat de juf het goed ziet… (maar hou het wel goed in de gaten)

Dat kinderen doubleren in groep 2 als ze een jaar extra kleuteren vind ik zo’n onzin. Je moet gewoon naar het kind kijken. Simpeler kan toch niet? De een is met nog geen zes al toe aan groep 3, de ander met bijna 7 nog niet. Klaar.

Bij ons in het dorp houden ze star vast aan de 1 oktober regeling. Onze buurjongen is van november en heeft 3 jaar gekleuterd, terwijl hij al lang toe was aan groep 3. In groep 4 kwamen er problemen, school had van alles bedacht maar hij verveelde zich gewoon. Nadat hij versneld naar groep 5 ging waren de problemen over.

Nichtje is in december jarig, ging na 1,5 jaar kleuteren door naar groep 3. Eerst was het hard werken, maar ze vond het leuk en kan nu goed meekomen. Als ze een jaar langer was blijven kleuteren was ze zich absoluut gaan vervelen.

Mijn neef is van juli en heeft 3 jaar gekleuterd. Mijn zus en de juf hebben dat in overleg besloten en voor hem is het heel goed geweest.

Bij onze oudste dochter hebben we moeten strijden haar versneld naar groep 3 te krijgen. Ze is van april, maar liep zo ver voor dat er op dat moment geen andere keuze was. In groep 3 bloeide ze helemaal op.

Ja, zij is hoogbegaafd en een fantastisch kind. Dat andere ouders wensen dat hun kind hoogbegaafd is kan ik niet begrijpen. Die snappen niet wat dat inhoudt. Het gaat nu heel goed, maar we hebben zoveel ellende gehad. Tot en met een depressief kind aan toe.

Onze jongste is van augustus, gelukkig maar.

Maar van welke kant je het ook bekijkt, de school moet gewoon goed naar het kind kijken. Een goede docent(e) kan dat. Natuurlijk kunnen ze een inschattingsfout maken. Een kind kan plotseling een sprong maken of blijven ‘hangen’. Tegenwoordig wordt alles maar opgehangen aan regeltjes en in hokjes gestopt. Het kind zelf wordt daarbij vaak vergeten.

Mijn dochter is 11 oktober 5 geworden en zit in groep 2.

Aan het eind van groep 1 hebben we een gesprek gehad over wat te doen n het volgende schooljaar.Nou liep ze met heel veel dingen voor op de andere kindjes van groep 1 dus hebben ze haar door laten gaan naar groep 2 omdat ze zich anders zou gaan vervelen.In maart /april dit jaar gaan ze bekijken of ze na de zomer naar groep 3 gaat of dat ze lekker nog een jaartje gaat kleuteren.

Ik laat het afhangen van de juffen,die hebben er lijkt mij het beste zicht op.

Als ze zeggen laat haar nog een jaar kleuteren(wat dan waarschijnlijk is omdat ze soms heel erg onzeker kan zijn) vind ik het prima.Zeggen ze ,ze kan makkelijk naar groep 3,dan doen we dat.Ik hoor het wel.

Mijn zoon is van eind januari en dat is gewoon ideaal…lekker 2,5 jaar kleuteren…heerlijk,maarja zo’n datum heb je niet altijd in de hand he :mrgreen:

Zoals ik het dus begrijp, zou L. (die 1 maart in groep 1 start) na de schoolvakantie al naar groep 2 gaan?

No way dat dat dus gebeurd als ik van mening ben dat zij het niet aan kan.

Verder ben ik erg blij met de keuze van school die wij hebben gedaan. Op deze school hebben ze ivm het langzaam/versneld kleuteren een combiklas van groep 2/3.

Mocht blijken dat L. groep 3 niet aankan, krijgt ze stof van groep 2. Mocht ze groep 2 te makkelijk vinden, krijgt ze stof van groep 3. Halverwege het jaar wordt nogmaals bekeken hoe het op dat moment gaat, gaat ze echt niet goed in groep 3, gaat ze terug naar groep 2 en gaat het niet goed in groep 2 maar wel in groep 3, dan gaat ze over naar groep 3.

Snappen jullie het nog? Zo krijgt L. nog een half jaar extra de tijd.

@Debbie & Lana wrote:

Zoals ik het dus begrijp, zou L. (die 1 maart in groep 1 start) na de schoolvakantie al naar groep 2 gaan?

No way dat dat dus gebeurd als ik van mening ben dat zij het niet aan kan.

Verder ben ik erg blij met de keuze van school die wij hebben gedaan. Op deze school hebben ze ivm het langzaam/versneld kleuteren een combiklas van groep 2/3.

Mocht blijken dat L. groep 3 niet aankan, krijgt ze stof van groep 2. Mocht ze groep 2 te makkelijk vinden, krijgt ze stof van groep 3. Halverwege het jaar wordt nogmaals bekeken hoe het op dat moment gaat, gaat ze echt niet goed in groep 3, gaat ze terug naar groep 2 en gaat het niet goed in groep 2 maar wel in groep 3, dan gaat ze over naar groep 3.

Snappen jullie het nog? Zo krijgt L. nog een half jaar extra de tijd.

ALs je 1 maart 4 wordt ga je toch niet al na de zomer naar groep 2???

das echt belachelijk lijkt me.

Ik dacht/denk namelijk dat dat hier bedoeld wordt. Vandaar dat ik schrok/schrik.

Je zou, als je dit allemaal leest, haast van plan zijn om je kind pas met 5 jaar voor het eerst naar school laten gaan :shifty:

Nee joh.

Het gaat vaak met name om kinderen die geboren zijn in oktober,november,en december :wink:

Of ze dan een krappe 2 jaar kleuteren of bijna 3 jaar.

L. is van feb. dus dan zou zij 1 1/2 jaar kleuteren en daarna pas overgaan naar groep 2?

Feit blijft dat ik blij ben met de combiklas 2/3 :wink:

Een kindje van februari start in groep 1 en gaat dan na de zomer ook weer naar groep 1, dus kleutert bijna 1,5 jaar in groep 1 idd.

En dan lekker verder in groep 2.

Feit blijft dat ik blij ben met de combiklas 2/3

Quote:

Ik weet niet of ik daar zo blij mee zou zijn. Hier krijgen ze vanaf groep 1/2 letter van de week en mag ieder kind die het leuk vindt (en dus interesse heeft in de letters) iets meenemen. Groep 3 vond ik zelf voor mijn zoon een pittige groep omdat ze veel moeten leren. (gelukkig kon hij al redelijk lezen) maar was erg blij dat de juf alleen daar de aandacht aan kon geven.

grappig, hier hebben ze ook dat letter gebeuren en dan eventueel iets meenemen.

Onze oudste liep voor de vakantie steeds: mama iets met een huh, hebben wij iets met een huh voor op de kast?

Nou moet je maar eens goed door de kamer lopen en kijken.

Nu staan onze huh houten huh helikopter en een huh handschoen nog op de kast :lol:

Ook hier werken ze met de letter van de week, volgens mij is het zelfs pas om de 2-3 weken dat ze veranderen van letter,

Het is nu ook het tweede jaar dat ze met alle kindjes uit groep 2 uit de twee combiklassen in de middagen samen zitten om met lezen te beginnen. Ze doen dan anderhalve week-twee weken over een woordje en doen daar allerlei spelletjes rond. Heel leuk allemaal. Voor onze Sam is dat het enige moment dat hij echt aangepast materiaal aangeboden krijgt. Hij leest namelijk op avi4 niveau.

@mamaMarije wrote:

Een kindje van februari start in groep 1 en gaat dan na de zomer ook weer naar groep 1, dus kleutert bijna 1,5 jaar in groep 1 idd.

En dan lekker verder in groep 2.

Oke… nu snap ik dit eindelijk…

Ik schrok al toen de directrice het over na de vakantie naar de 2e klas sprak (op basis van Saar d’r peutercito’s :eh: )… Hier dus na de vakantie lekker naar een 1/2 en mocht ze iets uitdagendere lesjes moeten krijgen, kan ze met die 2 meelopen.