Er is zo’n nieuwe regeling… alle kinderen tot 31 december worden gewoon als groep 1 leerlingen gezien en gaan dus theoretisch na een half jaar school al naar groep 2 en na krap anderhalf jaar kleuteren naar groep 3.
De ervaringen van veel leraren is dat september leerlingen vaak al op de tenen moeten lopen en tot nog toe heb ik dan ook meer negatieve input gehoord van leraren over deze nieuwe regel dan positieve.
Ze mogen ook niet te veel kinderen 2x groep 2 laten doen want anders gaat hun onderwijskwaliteit achteruit…
Maar nou hebben wij dus een gesprek gehad met de lerares van ons Peter en meteen aangegeven (hij zit in groep 1) dat wij hem niet met 5, nog 6 moeten worden, al naar groep 3 zien gaan puur omdat hij van half oktober is en dus in die regeling valt.
Peter is namelijk nog heel speels, hij is totaal niet geinteresseerd in leren rekenen en lezen en zelfs zijn eigen naam vind hij nog niet interessant.
We hebben ook eerder niet de verwachting gehad dat hij kort zou kleuteren.
Juf vond het een verademing dat wij hier zelf (NU) al mee kwamen want dat gaf haar mee speelruimte om Peter ook echt op zijn eigen tempo klaar te stomen voor groep 3.
Ze zei letterlijk… er zijn veel meer ouders die erop STAAN dat hun kind overgaat van 2 naar 3 vanwege die regel, ook al is een kind op meer dan 1 vlak nog niet zo ver en dan moeten wij als leerkrachten vaak veel meer pushen en van het kind eisen in groep 2 omdat we dan toch een kind willen afleveren die het mogelijk dan toch haalt, zij het enorm op de tenen.
Toen was ik eigelijk behoorlijk van mijn stuk… werkt dat zo?
Waarom zou je daar als ouders op staan?
Aan het einde van de lagere school streep maakt het toch geen fluit uit?
Dan valt het toch niet meer op dat je kind 11 of 12 is en naar de middelbare gaat?
Waarom is dat dan? het idee dat je kind blijft zitten? Het idee dat je kind… ja weet ik t?
Ik vraag het me oprecht af, wat vinden jullie als ouders van die nieuwe regel en ben je als ouder inderdaad gespitst op overgaan, ook al betekent dit dat je wellicht veel vraagt van je kind?
Aniek is van september, zij gaat over naar 3, maar zelfs dat vind ik al op het randje, ik vind haar namelijk in sommige opzichten nog heel jong.
Maar juf ziet in haar veel dingen die maken dat ze eraan toe is en dus gaan we in dat advies mee.
Maar Peter… Peter zie ik echt niet in 2011 naar groep 3 gaan… of hij moet ineens heel heel heeel hard gaan… :shifty:
enlighten me, ben nieuwsgierig
niek is van eind oktober en zit nu in kleuters 2 als het zo zou gaan zou hij na de zomervakantie in groep 3 mogen gaan proberen maar ik denk ( denk ik ) hetzelfde als jou.
niek speelt ook nog veels te graag en ja een beetje klokkijken en tellen doet hij al wel maar liever spelen en knutselen hoor , niet “blokken” in groep 3 al. hij is nog veels te veel kleuter.
voor de zomervakantie gaan we nog eens even goed met de juffies om de tafel en hoe hij NU is zou ik hem gewoon nog ff lekker een jaartje laten kleuteren.
beter nog een jaar extra kleuteren als in groep 3 met grote moeite overgaan naar 4 en daar blijven zitten bvb .
nee hoor ik ben er niet op gebrand dat hij over MOET , ik wil hem naar school laten gaan zonder dat hij met tegenzin gaat omdat het te “moeilijk” zou zijn voor hem.
ohw en btw hoe noem je nou een kind die de kleuters uit gaat ?
je hebt
baby , dreumes , peuter , kleuter … tiener , volwassene bejaarde
lekker offtopic maarja ik vroeg het me zo ineens af :think:
Bij de oudste is het lekker makkelijk… die werd vorig jaar begin van de zomervakantie 4 en kleutert dus echt 2 volle schooljaren van begin tot eind.
Onze middelste is vandaag voor het eerst naar school gegaan en valt dus na 31 december en kleutert 2,5 jaar voor hij naar groep 3 zal gaan. Vind ik prima, was hij een maand ouder geweest en had hij dus na de zomer naar groep 2 gegaan… was het in het geval van hem waarschijnlijk wel prettig geweest zelf.
Hij begon een paar maand terug al zelf zijn naam te schrijven, is heel erg leergierig, kent het alfabet, rekent simpele sommetjes op zijn vingers etc etc, tot nog toe is hij een sociaal ventje, hoe dat op school zal gaan zullen we de komende tijd merken, maar ik verwacht geen problemen op dat vlak.
Juf zei vandaag dat hij nu al meedoet alsof hij weken rondloopt op school, wilde nu al persé het weekwerkje maken, hij leek al weken op de psz te smachten op ‘werk’, vroeg ze daar ook regelmatig om, maar die werkjes vond hij dan weer zo zo… vandaag dus een echt werkje in zijn ogen, een open werkje cq opdracht waar hij over na moest denken wat hij moest doen en voor zover het kan bij een kleuter was die lyrisch.
Was hij dus een maand ouder geweest en nu een maand naar school… had ik hem zeker door laten gaan naar groep 2 na de zomer (mits de ontwikkeling zo door was gegaan).
Was onze oudste van december geweest? Geen haar op mijn hoofd dat er aan had gedacht om hem al naar groep 2 te laten gaan! Hij heeft de kleuterperiode echt nodig op met name het groepsdynamische vlak. Letters en cijfers zijn bij hem ook al van jongs af aan favo dus op dat vlak bij hem ook geen problemen denk ik, maar hij vindt het ook heerlijk om te spelen, werkjes doen vindt hij leuk, maar geen must … al komt dat nu 2e helft groep 2 wel meer.
Schrijven en lezen trekt hem enorm, dus afentoe horen we hem er nu ook over dat hij straks in groep 3 wel graag wil leren hoe dat nog meer moet etc. Na 2 jaar is hij wel klaar voor groep 3, na minder was hij dat niet geweest en hadden we hem graag nog een jaartje door laten kleuteren om lekker te kunnen blijven spelen :thumbup:
Mijn oudste is van oktober 2000. Hij heeft dus 3 jaar gekleuterd. En dat is prima bevallen. Hij heeft het nu makkelijk in groep 5 inmiddels. Hij houd in de klas genoeg tijd over om te “spelen” ( de kinderen die klaar zijn met hun opdracht mogen een spel doen of knutselen, tekenen ed Jammer dat ze geen lego aanbieden maar goed) Kortom hij heeft het heerlijk naar zijn zin.
Victor is van september 2004 en zou dus komende zomer over gaan naar groep 3. Hij doet het goed in groep 2, kan al een aantal letters herkennen speelt goed met vriendjes en heeft het ook naar zijn zin. Maar ik gun hem zo die rust van nog een jaar kleuteren. Die rust dat er nog geen druk is, dat ze kunnen spelen wanneer ze willen ( nou ja veel meer dan in groep 3 natuurlijk)
In februari hebben we een gesprek met de juf. Net als alle andere ouders in de klas. Ik ben benieuwd welke kant het op gaat. Niets hoeft maar het mag wel.
Bij ons op school zijn er zelfs al ouders in paniek waarvan het kindje eind januari jarig is. Die willen hun kindje al naar groep 3 hebben… Tja, laat kinderen gewoon kinderen zijn. Ze kunnen nog lang genoeg werken… dat jaartje eerder zal ze heus geen miljonair maken
tja het verschilt volgens mij per school maar bij ons op school geven de ouders uiteindleijk de doorslag :roll:
zelf ben ik het daar niet mee eens. Je zou m.i. als juf toch in moeten kunnen schatten of een kind klaar is voor groep 3 of niet. Meenemen wat de ouders zien vind ik dan weer wel van belang :lol:
voor mij is het belangrijk dat een kind gelukkig is. Mijn oudste was verleden jaar jongste kleuter, niks aan de hand, altijd met veel plezier naar school. Dit jaar werd hij oudste (hij is in aug. 5 geworden). Vanaf dag 1 vindt hij school niet meer leuk. Hij zit niet goed in zijn vel. Is veel ziek, huilbbuien alsof hij een peutertjes is :?
Nu hebben we besloten dat hij vanaf nu gewoon weer met groep 1 mee doet, geeen werkjes geen alnge dagen…
Hoe het uit gaat pakken weet ik nog niet maar ik kan me voorstellen dat het voor hem prettig is. Of hij uiteindelijk wel of neit naar groep 3 gaat vind ik zelf nu nog niet aan de orde. Kinderen kunnen opeens eens tap zetten en er toch aan toe gaan.
hoe het er nu voor staat zeg ik echter nee, hij blijft. Liever een kind wat geod in zijn vel zit dan dat hij straks een jaartje eerder moet gaan werken :lol:
Indy is van 9 december. Ze zat in een instroomgroep met allemaal kinderen die in november en december 4 geworden waren en t/m maart kwamen daar nog nieuwe 4 jarige kinderen bij. Alle kinderen van november en december gingen na de zomervakantie naar groep 2. Aan het eind van dat jaar had de juf heel goed door wie wel klaar was voor groep 3 en wie nog niet. En zo kwam het dat echt niet iedereen van die nov en dec kinderen doorstroomde naar groep 3. Indy was met 4 jaar al erg geinteresseerd in cijfers en letters en kwam dan ook heel goed mee in groep 3. Nu in groep 4 heeft ze zelfs verrijking voor taal en rekenen. Ik ben dus heel erg blij dat haar juf in groep 2 al zag dat ze het wel ging redden.
Kes is van 7 maart, die kleutert dus bijna 2 1/2 jaar. Dat is helemaal prima, die bouwt nu al bijna een jaar in de bouwhoek, haha! Hij schrijft pas sinds een paar weken zijn naam maar (her)kent verder nog geen letters. Wel kan hij tot 100 tellen en tot 20 cijfers herkennen (en sommetjes opdreunen ). Hij begon in groep 0 (ook een instroomklas maar met alleen maar kinderen die vanaf januari 4 werden) en is na de zomervakantie naar groep 1 gegaan. Nu gaat hij na de zomervakantie naar groep 2.
Het ligt m.i. dus heel erg aan het kind. Was Kes van december geweest dan had ik (en de juf ook ,dat weet ik zeker) hem zeker langer laten kleuteren. Was Indy van maart geweest (of januari voor mijn part) dan had ze zich echt stierlijk gaan vervelen met 1 1/2 jaar groep 2. En ik vind dat leraren de doorslag moeten geven. Zij zien je kind dag in dag uit bezig op school en zien hoe ze het doen en of ze sociaal emotioneel ook toe zijn aan groep 3. Kinderen kunnen thuis wel een grote mond hebben/goed gebekt zijn/stevig in de schoenen staan maar dat op school helemaal niet laten zien. Ik ken echt voorbeelden. Ouders kunnen dan wel denken dat hun kind door kan gaan, maar als juffen/meesters er anders over denken vind ik dat ouders ook naar hen moeten luisteren.
Ik denk dat het vaak een prestige kwestie is. Ouders die niet willen dat hun kind onder doen voor een ander. Alsof dat belangrijk is. :roll: Ik ken er genoeg hoor.
Een vriendin van mij is daar al heel lang mee bezig. Haar zoon is van januari en het liefst had ze hem afgelopen september al naar groep 3 laten gaan, mede omdat hij nogal lang en stevig is.
Eigenlijk loopt ie nu nog op zijn tenen. Ik vind het echt zielig voor hem dat hij nu al het gevoel heeft om aan de verwachtingen van zijn ouders te moeten voldoen.
Laat een kind lekker kind zijn en dingen op zijn eigen tempo doen. Dat jaar extra kleuteren kan voor sommige kinderen het verschil maken van altijd maar op je tenen moeten lopen, onzeker worden enz. of met ‘normale’ inspanning de basisschooltijd doorlopen.
@nathaliehvdominique wrote:
ohw en btw hoe noem je nou een kind die de kleuters uit gaat ?
je hebt
baby , dreumes , peuter , kleuter … tiener , volwassene bejaarde
lekker offtopic maarja ik vroeg het me zo ineens af :think:
schoolkind

jee, bij ons op school is dat echt niet aan de orde, kindjes van nov of dec zitten gewoon 2,5 jr bij de kleuters.
Ik denk dat de benaming ook mee zal spelen, een vriend van mij is kleutermeester en ‘zijn’ ouders willen gewoon niet dat kinderen ‘blijven zitten’. Als het gewoon normaal zou (weer terug, zoals vroeger) dat kindjes kleuteren tot ze zes zijn, dan zouden denk ik een hoop ouders er minder moeite mee hebben.
Mateo zal 2,5 jaar kleuteren, hij is van maart en Micah die van augustus is, zal 2 jaar kleuteren. Mits ze er nog niet aan toe zijn. Mateo heeft kindjes in de klas die in okt 6 zijn geworden en die zijn dus bijna 7 als ze naar groep 3 gaan…Dit is altijd in samenspraak met de ouders…
Hier gaat het ook in samenspraak met de ouders, maar school heeft de eind beslissing.
Bij onze oudste in de klas zitten zowel kindjes die een jaar langer gekleuterd hebben als kindjes die juist kort kleuteren, waardoor er heel even kindjes van 4,5 en 6 in groep 2 zaten.
Nu zijn de jongsten allemaal 5 en een deel ervan zal nog 6 worden voor het eind van het schooljaar.
we hebben trouwens tegenwoordig errug veel ouder die claimen dat hun kind hoogbegaafd is :roll:
er zijn ook kids die het wel zijn…maar het is tegenwoordig wel erg hip heb ik het idee!
@mamaMarije wrote:
Hier gaat het ook in samenspraak met de ouders, maar school heeft de eind beslissing.
Bij onze oudste in de klas zitten zowel kindjes die een jaar langer gekleuterd hebben als kindjes die juist kort kleuteren, waardoor er heel even kindjes van 4,5 en 6 in groep 2 zaten.
Nu zijn de jongsten allemaal 5 en een deel ervan zal nog 6 worden voor het eind van het schooljaar.
Kes heeft ook kinderen in de klas die al een poosje 6 zijn. Kes is nog 4 (en tevens de jongste van de klas).
@maantje wrote:
we hebben trouwens tegenwoordig errug veel ouder die claimen dat hun kind hoogbegaafd is :roll:
er zijn ook kids die het wel zijn…maar het is tegenwoordig wel erg hip heb ik het idee!
Oef dat je dat hoopt voor je kind… het lijkt mij alles behalve gemakkelijk voor zowel kind als ouders.
Hier zijn de oudste 2 zeker niet op hun achterhoofd gevallen, maar hoogbegaafd? Denk (en hoop) het niet. Lijkt me echt dat je dan voor heel veel problemen kan komen te staan.
Op de school van Lasse zijn ze er tegen - dus kindjes na sept jarig blijven ouderwets lang kleuteren. Zij zien er nadelen in op sociaal emotioneel gebied. Wel is het zo dat als lasse tzt (hij is van 25 nov) zich gaat vervelen en aan bepaalde uitdagingen toe zou zijn dat ze dan gaan kijken voor welke dingen hij met wat groep drie dingetjes opgehaald zou kunnen worden.
Ik hoor wel grote verschillen tussen scholen, heb gehoord van ouders die ongeveer moesten bewijzen dat hun kind hoogbegaafd was mochten ze van de nieuwe regel gebruik maken en andere scholen zijn er dus wel heel erg voor.
Lasse zit in een groep 1/2 en ook bij hem steeds meer kindjes die 6 worden.
@Cell wrote:
Er is zo’n nieuwe regeling… alle kinderen tot 31 december worden gewoon als groep 1 leerlingen gezien en gaan dus theoretisch na een half jaar school al naar groep 2 en na krap anderhalf jaar kleuteren naar groep 3.
Nee hoor, deze regeling bestaat al ongeveer 25 jaar.
Het lijkt mij heel logisch voor een school om je in eerste instantie gewoon aan de regel te houden en een herfstkind naar groep 2 te laten gaan. Dan kun je daar wel kijken hoe het gaat en of het een goed idee is om het naar groep 3 te laten gaan. Zeker als het combiklassen zijn.
je kind moet over, maar hoeft niet op de tenen te lopen! het is de kunst van de leerkacht om het onderwijs aan te passen aan de kinderen!
Dus… het onderwijs moet meer spelen zijn… Zelf snap ik het probleem niet, want er is genoeg effective leertijd alleen niet elke leerkracht kan daar goed mee omgaan.
Mijn uk is van eind januari, daar is dus ws geenprobleem mee omdat die een half jaarlanger mag kleuteren en dan nog twee jaar heeft!
Het advies wat ik gekegen heb is gewoon de manier van onderwijs aanpassen. Dus meer spelen, en op een speelse manier inoefenen ipv achter die saaie boekjes.
En verder blijft het toch per kind bekijken!
Bella: dat kan… zo ouderwets blijven werken, tot de schooninspectie om de hoek komt, dan moet je! dr is geen keus, ook voor de leerkrachten niet!
@Gerry wrote:
@Cell wrote:Er is zo’n nieuwe regeling… alle kinderen tot 31 december worden gewoon als groep 1 leerlingen gezien en gaan dus theoretisch na een half jaar school al naar groep 2 en na krap anderhalf jaar kleuteren naar groep 3.
Nee hoor, deze regeling bestaat al ongeveer 25 jaar.
Het lijkt mij heel logisch voor een school om je in eerste instantie gewoon aan de regel te houden en een herfstkind naar groep 2 te laten gaan. Dan kun je daar wel kijken hoe het gaat en of het een goed idee is om het naar groep 3 te laten gaan. Zeker als het combiklassen zijn.
Klopt niet,
De regel was altijd dat kinderen tot 1 oktober geteld werden als kinderen die doorstromen.
Het is pas sinds een paar jaar dat dit tot 31 december word geteld.
En van 1 naar groep 2 is het punt niet, maar van 2 naar 3 zijn er dus bij ons op school blijkbaar nogal wat ouders die erop staan dat hun kind doorstroomt, er aan toe of niet.
Het lijkt mij dat de ouders er dus meer moeite mee hebben dan de kinderen.
Gezien de grote van onze school proberen leerkrachten zoveel mogelijk om alle kinderen door te laten stromen, maar ze zien tegelijkertijd ook een hoop kinderen die op hun tenen lopen.
Ze doen hier in groep 2 al een hoop aan voorbereiding op groep 3, zo zijn er middagen dat ze al in de toekomstige groep 3 samenstelling kennis mogen maken met hun toekomstige klasgenoten en leerkracht en ze al surrogaat lessen krijgen en zo leren wat groep 3 inhoud.
Dit om de stress om het onbekende te beperken en om alvast vriendjes te maken, iets waar ze vaak niet aan toe komen de eerste maanden omdat er zoveel nieuwe indrukken worden opgedaan.
Eerst was dit een proef, maar het werkt zo goed dat ze dit nu alweer een paar jaar doen.
In februari heb je dan een gesprek met de leerkracht en is eigelijk al wel duidelijk of je kind groep 3 gaat halen of niet. Twijfelgevallen gaan ook mee in de voorbereiding.
Kinderen die zeker niet door gaan, gaan niet mee in die voorbereiding.
Ik heb sterk het idee dat het afhankelijk is van het type ouder... vind deze school een vrij hoog "posh" gehalte hebben, of het ermee te maken heeft geen idee, maar ik hoor wel van veel ouders dat ze zich enorm druk maken om dat overgaan van 2 naar 3.
cell de leerlingentelling is nog steeds op 1 oktober. Alleen is de overgangsregeling 1 oktober losgelaten en mag dat ook 1 januari zijn.
Ik denk ook dat het een prestige kwestie is dat ouders willen dat hun kind snel is, alles moet immers snel dus waarom ook niet lekker snel kleuteren?
Ik heb me er eerlijk nog niet in verdiept hoe het hier op school gaat, onze kleuter is van januari en ik heb gewoon bedacht dat hij 2,5 jaar kleutert.
Hopelijk lukt het om als ouder met de school hierover op 1 lijn te zitten het gaat immers om het beste voor je kind te willen en of dat nu 1,5 jaar kleuteren, 2,5 jaar of 3 jaar is wat maakt dat uit??
natas
Mij niets hoor… dat gaf ik al aan in mijn eerste post.
Maar ik verbaasde me over het commentaar van juf dat er zoveel ouders zijn die echt op hun strepen staan en willen dat hun kind over gaat van 2 naar 3, no matter what.
Ik kan me daar niets bij voorstellen, dat betekent dan dat je jouw eigen ideeen en wil laat prevaleren boven het welzijn en kunnen van je kind en ik kan me dus niet voorstellen dat er daadwerkelijk ouders zijn die er zo mee omgaan.
Ben dan ook blij dat er gelukkig veel ouders zijn die het niet een issue vinden als het anders uitpakt.